Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
momsregistreret
Fra : martin Franch

Dato : 20-01-02 16:46

Hej - hvordan ligger det med momsbetaling hvis man er momsregistreret og
køber i tyskland eller privat ?
Mvh Martin Franch

Fra : Pia

Dato : 20-01-02 17:36

"martin Franch" <franch-lerager@wanadoo.dk> wrote in message
> Hej - hvordan ligger det med momsbetaling hvis man er momsregistreret og
> køber i tyskland eller privat ?
> Mvh Martin Franch

som privat betaler du tysk moms som er 16 eller 19 % - visse steder kan du
som momsregistreret få dem til at fakturere varen uden moms, da man ikke kan
trække tysk moms fra i DK - det skal du spørge pågældende forretning om, og
så skal de checke dit SE nummer.

:Pia

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 20-01-02 20:03

Hej!
Jeg fik at vide ved Bla. www.ny-camera.com i tyskland, at man blot skulle
bede om en momsrefusionsblanket ved købet, få den stemplet herhjemme og så
sende den derned igen, så fik man momsen tilbage, nema problema - så jeg vil
tro at det ikke skulle være det store problem inden for EU...
Mvh. RF-R

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-02 20:47

Rune Feldt-Rasmussen wrote:

> [...]
> herhjemme og så sende den derned igen, så fik man momsen tilbage,
> nema problema - så jeg vil tro at det ikke skulle være det store

Det lyder meget kringlet, når jeg exporterer en vare, så opkræver jeg
aldrig moms, og den praksis har jeg en statsautoriseret revisors ord
for, er den korrekte fremgangsmåde.

Moms er kun en afgift på forbrug/omsætning her i landet.

Jeg har en stor kunde, der exporterer over 70% af deres produktion, de
køber deres råvarer her i landet, og råvarerne er naturligvis pålagt
moms, men da deres export ikke skal pålægges moms, så skal de hvert
kvartal ha' en kæmpe momsrefussion fra Told&Skat.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 20-01-02 20:58

> Det lyder meget kringlet, når jeg exporterer en vare, så opkræver jeg
> aldrig moms, og den praksis har jeg en statsautoriseret revisors ord
> for, er den korrekte fremgangsmåde.

Hej Niels

Hvem er den revisor Hvis du med eksport bare mener salg ud af Danmark,
så er det nemlig åbenlyst fejlagtigt.

Hvis du sælger til en tysk privatperson (ikke-afgiftspligtig) skal du
opkræve dansk moms, mens du kan undlade at opkræve dansk moms hvis der er
tale om en tysk afgiftspligtig person - dvs. en virksomhed.

Men taler vi om eksport til et tredieland - et ikke-EU-land - skal du ikke
opkræve dansk moms.

Og nu kan du sikkert berette om, at du med eksport selvfølgelig taler om
salg til et tredieland - i overensstemmelse med toldlovens bestemmelser -
men jeg vil tillade mig at tvivle på at menigmand kender forskel på eksport
efter momsloven kontra eksport efter toldloven.

> Moms er kun en afgift på forbrug/omsætning her i landet.

Hmmm...Håber du kender nummeret på dit lokale Told- og Skat

Mvh

Kim

SNIP

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-02 21:15

Kim Jeppesen wrote:

> [...]
> du opkræve dansk moms, mens du kan undlade at opkræve dansk moms
> hvis der er tale om en tysk afgiftspligtig person - dvs. en

Alt mit salg er business2business handel, og trådens oprindlige
spørgsmål gik jo også klart på en B2B handel.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 20-01-02 21:22

> Alt mit salg er business2business handel, og trådens oprindlige
> spørgsmål gik jo også klart på en B2B handel.

Du er simpelthen.....

Fra : Erik Christensen

Dato : 20-01-02 23:42

> [...]
> moms, men da deres export ikke skal pålægges moms, så skal de hvert
> kvartal ha' en kæmpe momsrefussion fra Told&Skat.

De får vel sådan cirka lige præcis den moms tilbage de har betalt, og det
går vel lige op, eller?

Mvh
Erik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-02 00:08

Erik Christensen wrote:

> De får vel sådan cirka lige præcis den moms tilbage de har betalt,
> og det går vel lige op, eller?

Det mest almindlige / normale er jo, at man har mere udgående end
indgående moms, så udgiften til købsmoms løbende og rigeligt opvejes af
den moms man får ind ved salg.

Og en virksomhed der omsætter for 24 mill årligt, og exporterer en stor
procentdel af produktionen, vil løbende hen over kvartalet oparbejde et
meget stort tilgodehavende hos Told&Skat, og selv om det er et stort
firma, så er det da livikvid der er bundet.

Fra : Thomas Yde Fotografi

Dato : 20-01-02 21:23

d. 20/01/02 16:45 skrev martin Franch på franch-lerager@wanadoo.dk i
artiklen GuC28.82$nB6.87907384@news.orangenet.dk:

> Hej - hvordan ligger det med momsbetaling hvis man er momsregistreret og
> køber i tyskland eller privat ?
> Mvh Martin Franch

Hej Martin !

Hvis du er momsregistreret skal du ikke betale den tyske moms. Om
forhandleren trækker den fra med det samme eller du skal udfylde en blanket
er sikkert forhandlerens eget valg. Det første er selvfølgelig det nemmeste.
De efterhånden mange gange jeg har handlet i tyskland har jeg blot opgivet
mit SE nummer og modtaget varen uden moms.

Udfylder du en blanket går der sikkert lidt tid før du modtager penge fra
det tyske skattevæsen.

Hvis du er momsregistreret og køber af en privat, her i DK eller i udlandet
så kan du ikke trække momsen ud af beløbet. Du kan trække købsbeløbet fra
for at pengene ud af dit regnskab, men altså ingen moms. Derfor skal en
privat handel være så billig at den kommer på samme niveau som hvis du havde
købt ved en forhandler og trukket momsen. Forstår du ?

Håber det hjalp lidt. Ellers spørg igen !

Venligst...

yde

Thomas Yde Fotografi

87 38 12 20 - 22 32 63 68
fotograf@thomasyde.dk
www.thomasyde.dk

Fra : martin Franch

Dato : 21-01-02 02:43

Hej alle - tak for engagerede svar, både afstikkere og til de mere konkrete
svar.
Mvh Martin Franch