høreområdet
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-02 15:21

Sidder og surfer lidt rundt for at finde info omkring low noise computere,
og kom forbi denne graf:

http://www.lyd.bar-u-f.dk/1400/1623/Horeomrade.gif

Men hvis jeg tager en blæser hastighed (RPM) og dividere den med 60 så har
jeg da hvilken Hz blæsern arbejder med ikke?

Kan bare ikke forstå at man først skulle høre min blæser ved 50 db.. Og jeg
kan sagtens høre den ved 25 db, så der må være noget ivejen..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 15:28

"peet_dk" <svar i gruppen!> skrev i en meddelelse
> Men hvis jeg tager en blæser hastighed (RPM) og dividere den med 60 så
har
> jeg da hvilken Hz blæsern arbejder med ikke?

Hvordan kommer du frem til det?

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Mathness

Dato : 20-01-02 15:38

In article <3c4ad254$0$62865$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "peet_dk"
<svar i gruppen!> wrote:

> Sidder og surfer lidt rundt for at finde info omkring low noise
> computere, og kom forbi denne graf:
>
> http://www.lyd.bar-u-f.dk/1400/1623/Horeomrade.gif

Bemærk at det er for normal hørelse.

> Men hvis jeg tager en blæser hastighed (RPM) og dividere den med 60 så
> har jeg da hvilken Hz blæsern arbejder med ikke?

Så har du antal omdrejninger per sekundt.

> Kan bare ikke forstå at man først skulle høre min blæser ved 50 db.. Og
> jeg kan sagtens høre den ved 25 db, så der må være noget ivejen..

Antal omdrejninger er ikke nødvedigvis det samme som de frekvenser du
høre.

--
.~. Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k
/V\

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-02 17:11

kan jeg finde ud af hvilken frekvens som min blæser køre med?

Lad os tage et eks:

Dimensioner:
80x80x25(mm)

Luftgennemstrømning:
33CFM

Lydniveau:
32dBA

Omdrejninger:
2500 RPM

http://www.studiedata.dk/Graphics/Products/169_m.jpg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 17:19

> kan jeg finde ud af hvilken frekvens som min blæser køre med?

En måde ville være at optage støjen på din computer og finde et program
der kan analysere den mht frekvenser

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-01-02 08:13

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> "peet_dk" <svar i gruppen!> skrev i en meddelelse
>
> En måde ville være at optage støjen på din computer og finde et program
> der kan analysere den mht frekvenser

Præcis.

Selvom det skulle lykkes dig at udregne blæserens frekvens, så er der
stadig kun talt om grundtonen. Der vil være overtoner med højere
frekvens. Billedet af, hvilke overtoner der er, og hvor kraftige, kan du
kun få ved et lydanalyseprogram.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Ivar

Dato : 20-01-02 22:37

peet_dk skrev:

> kan jeg finde ud af hvilken frekvens som min blæser køre med?

Din blæser kører ikke med en frekvens!

Lyden fra blæseren består af mange frekvenser.

> Dimensioner:
> 80x80x25(mm)
>
> Luftgennemstrømning:
> 33CFM
>
> Lydniveau:
> 32dBA
>
> Omdrejninger:
> 2500 RPM

Blæseren har i en prøveopstilling afgivet et støjniveau på
32 dBA det er alt hvad du kan få ud af disse tal. Du kan på
ingen måde, udregne hvad niveauet vil være ved andre
omdrejningstal.

Ivar

Fra : Desilva

Dato : 20-01-02 22:56

> Din blæser kører ikke med en frekvens!

Helt pedantisk, så kører den nu med en frekvens. 6000 Rpm _er_ 100 Hz.
Frekvens er jo andet end lyd.

....men jeg ved godt hvad du mener

Fra : Esben Bach

Dato : 21-01-02 09:02

Er det muligt der findes en vektorfunktion for det menneskelige høre område
eller er det så difust at det ikke kan lade sig gøre.

/Esben

Fra : Christian S

Dato : 22-01-02 02:35

"Esben Bach" <thewizard@mdj.dk> wrote in message
> [...]
område
> eller er det så difust at det ikke kan lade sig gøre.

Den er da meget god/sød den graf ..men man kan måske tage den lidt med
et gram salt...man kan træne sig til at høre bedre ..og der er noget mere
over
20.000 Hz..(alle der har hørt SACD må gi mig ret)

Og

Den måling på den blæser er måske lavet i et lyddødt rum..eller stillet op
langt
fra væggen ...lyd er lidt en sjov størrelse ..det kan være blæseren sætter
resonanser igang som er med til at frem hæve lyden. Hvor de måske har
haft kabinettet helt dæmpet..det nemmeste ville være at købe/låne en
DB-måler
også måle den der hjemme
Mvh
Christian S