/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Ubåd?
Fra : Anders Houmark


Dato : 20-01-02 12:09

Hejsa.. så lige en film med en ubåd, og kom i tanke om at sådan en egentlig
virker på en underlige måde ( efter min mening )..
Når man bruger en normal motor, blander den jo ilt med benzinen, og den
kommer også af med nogle udstødningsgasser.. Hvordan bærer en ubåd sig
egentlig ad med det, det er vel begrænset hvor meget ilt sådan en ubåd har
og den kan jo heller ikke bare smide gasserne ud af en udstødning :)

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.
"If I had the power to change something everyday,
I would change my underwear"



 
 
Lars Kyndi Laursen (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 20-01-02 12:32

On 20 jan 2002 Anders Houmark enriched usenet with:

> Hejsa.. så lige en film med en ubåd, og kom i tanke om at sådan en
> egentlig virker på en underlige måde ( efter min mening )..
> Når man bruger en normal motor, blander den jo ilt med benzinen,
> og den kommer også af med nogle udstødningsgasser.. Hvordan bærer
> en ubåd sig egentlig ad med det, det er vel begrænset hvor meget
> ilt sådan en ubåd har og den kan jo heller ikke bare smide
> gasserne ud af en udstødning :)

Ubåde med dieselmotor bruger batterier til fremdrift, når den er
neddykket. Når dieselmotorerne bruges, skal ubåd være så tæt på
overfladen, at snorklen er over vandoverfladen, ellers ville
udstødningsgas være et problem. I en atomubåd er der selvfølgelig ikke
problemer med udstødningsgas

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

news:alt.fan.phoners.kyndi
The place to be

Martin Højriis Krist~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 20-01-02 12:39

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns919C7CDDD48EBlarskyndidk@kyndi.adsl.dk...
> Ubåde med dieselmotor bruger batterier til fremdrift, når den er
> neddykket.

De nyeste modeller kan faktisk have flydende ilt med ned og dermed køre
med dieselmotorerne under vand.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Hans H.V. Hansen (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 20-01-02 18:08

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:
.....
> De nyeste modeller kan faktisk have flydende ilt med ned og dermed køre
> med dieselmotorerne under vand.

Interessant! Hvad gør de så med forbrændingsprodukterne?

--
med venlig hilsen
Hans

Martin Højriis Krist~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 20-01-02 18:14

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:1f6bm8n.7femj91qyhmn6N%h2vh@post6.tele.dk...
> > De nyeste modeller kan faktisk have flydende ilt med ned og dermed
køre
> > med dieselmotorerne under vand.
> Interessant! Hvad gør de så med forbrændingsprodukterne?

Jeg skal ikke kunne sige det, men jeg tror ikke der er tale om helt
almindelige motorer.
Det siger sig selv at de ikke blot lader det boble op.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Anders Houmark (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 20-01-02 12:37


Lars Kyndi Laursen skrev i meddelelsen ...
>On 20 jan 2002 Anders Houmark enriched usenet with:
>
>> Hejsa.. så lige en film med en ubåd, og kom i tanke om at sådan en
>> egentlig virker på en underlige måde ( efter min mening )..
>> Når man bruger en normal motor, blander den jo ilt med benzinen,
>> og den kommer også af med nogle udstødningsgasser.. Hvordan bærer
>> en ubåd sig egentlig ad med det, det er vel begrænset hvor meget
>> ilt sådan en ubåd har og den kan jo heller ikke bare smide
>> gasserne ud af en udstødning :)

>Ubåde med dieselmotor bruger batterier til fremdrift, når den er
>neddykket. Når dieselmotorerne bruges, skal ubåd være så tæt på
>overfladen, at snorklen er over vandoverfladen, ellers ville
>udstødningsgas være et problem. I en atomubåd er der selvfølgelig ikke
>problemer med udstødningsgas

Mange tak for det hurtige svar, så blev jeg jo det klogere...

Mvh Anders Houmark





Jeppe Stig Nielsen (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 21-01-02 17:45

Lars Kyndi Laursen wrote:
>
> [...] I en atomubåd er der selvfølgelig ikke
> problemer med udstødningsgas

Her har vi et sjældent eksempel på et område hvor kernekraft er andre
energikilder langt overlegen. Atomubåde kan sejle neddykket i månedsvis
(flere gange rundt om Jorden om nødvendigt) idet de blot skal have ilt
og proviant til besætningen med.

Er der i øvrigt ubåde hvori man gendanner ilt ud fra kuldioxiden i
udåndingsluften?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Martin Højriis Krist~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 21-01-02 18:59

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
news:3C4C458F.6274704D@jeppesn.dk...
> Atomubåde kan sejle neddykket i månedsvis
> (flere gange rundt om Jorden om nødvendigt) idet de blot skal have ilt
> og proviant til besætningen med.

Jeg kender ingen atomubåde der medbringer ilt til besætningen.
Ilt laves ved elektrolyse af vand og sporet af rest-brint er en af de få
ting der kan afsløre en stille ubåd

> Er der i øvrigt ubåde hvori man gendanner ilt ud fra kuldioxiden i
> udåndingsluften?

Ikke mig bekendt. Det ville også være noget mere besværligt end at lave
det udfra vand.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Jeppe Stig Nielsen (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 21-01-02 19:14

"Martin Højriis Kristensen" wrote:
>
> Jeg kender ingen atomubåde der medbringer ilt til besætningen.
> Ilt laves ved elektrolyse af vand og sporet af rest-brint er en af de få
> ting der kan afsløre en stille ubåd

Okay, det er taget ad notam.

>
> > Er der i øvrigt ubåde hvori man gendanner ilt ud fra kuldioxiden i
> > udåndingsluften?
>
> Ikke mig bekendt. Det ville også være noget mere besværligt end at lave
> det udfra vand.

Ja.
Hvad mon de gør ved al kuldioxiden...?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Henning Makholm (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 21-01-02 20:49

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> > > Er der i øvrigt ubåde hvori man gendanner ilt ud fra kuldioxiden i
> > > udåndingsluften?

> > Ikke mig bekendt. Det ville også være noget mere besværligt end at lave
> > det udfra vand.

> Hvad mon de gør ved al kuldioxiden...?

Opløser den tilstrækkelig tyndt i det omgivende havvand?

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Martin Højriis Krist~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 21-01-02 21:24

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
news:3C4C5A65.24771349@jeppesn.dk...
> > > Er der i øvrigt ubåde hvori man gendanner ilt ud fra kuldioxiden i
> > > udåndingsluften?
> > Ikke mig bekendt. Det ville også være noget mere besværligt end at
lave
> > det udfra vand.
> Hvad mon de gør ved al kuldioxiden...?

Opsuges i filtre.
Hvis du har set Apollo 13 så er det dem de har en hulens bøvl med.
Kaldes også CO2-scrubbers.
Princippet bruges også i rebreathers til dykning, hvor udåndingsluften
renses for CO2, tilsættes lidt ny ilt og genbruges.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Bertel Lund Hansen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-01-02 11:06

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Jeg kender ingen atomubåde der medbringer ilt til besætningen.
>Ilt laves ved elektrolyse af vand og sporet af rest-brint er en af de få
>ting der kan afsløre en stille ubåd

Lidt købmandsregning:

Forudsætninger:
   Lungekapacitet   5 l
   Iltindhold   20%
   Forbrug ved hver indånding   20%
   Vejrtrækningsfrekvens   4/min
   Mansdskab   100 mand

Samlet iltforbrug pr. minut:

   5 * 0,2 * 0,2 * 4 * 100 = 80

Der skal altså udskilles 160 l brint pr. minut. Det er da ret
meget.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Højriis Krist~ (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 22-01-02 11:15

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:e2eq4u08h1jnj07r1hhun9krf2g9fsi7m2@news.stofanet.dk...
> >Ilt laves ved elektrolyse af vand og sporet af rest-brint er en af de

> >ting der kan afsløre en stille ubåd
> Samlet iltforbrug pr. minut:
> 5 * 0,2 * 0,2 * 4 * 100 = 80
> Der skal altså udskilles 160 l brint pr. minut. Det er da ret
> meget.

Nu kan jeg ikke huske om der er et simpelt forhold mellem volumen af ilt
og volumen af brint, men ja, der skal bruges en del.
Systemet nævnes her: http://www.fredoneverything.net/Boomer.html (søg
efter hydrogen)

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Bertel Lund Hansen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-01-02 13:00

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Nu kan jeg ikke huske om der er et simpelt forhold mellem volumen af ilt
>og volumen af brint

Ikke? Det hedder H2O, og det giver det simple forhold fordi det
er luftarter.

>men ja, der skal bruges en del.
>Systemet nævnes her: http://www.fredoneverything.net/Boomer.html (søg
>efter hydrogen)

Tak. Den er god nok, men løsningen på problemet er her:

   The result is gaseous hydrogen that is dumped overboard
   through a diffuser that breaks it into very small
   bubbles. Big bubbles might be visible on the surface.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Højriis Krist~ (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 22-01-02 13:12

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:fskq4uk8vajjacuu2pbdvmca0r8qa2ftmj@news.stofanet.dk...
> >Nu kan jeg ikke huske om der er et simpelt forhold mellem volumen af
ilt
> >og volumen af brint
> Ikke? Det hedder H2O, og det giver det simple forhold fordi det
> er luftarter.

Fair nok, det ved du måske bedre end mig.

> >Systemet nævnes her: http://www.fredoneverything.net/Boomer.html (søg
> >efter hydrogen)
> Tak. Den er god nok, men løsningen på problemet er her:
> The result is gaseous hydrogen that is dumped overboard
> through a diffuser that breaks it into very small
> bubbles. Big bubbles might be visible on the surface.

Jeg ved ikke om det er så meget. Der nævnes fx ikke noget om mængde.
Iøvrigt interessant hvor meget de gør for at mindske lyden fra de ting.
De har rigelig med energi, men hver besætningsmedlem har kun få
sekunders brusebad pr dag fordi vandpumer larmer

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Bertel Lund Hansen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-01-02 20:30

Martin Højriis Kristensen skrev:

>> Ikke? Det hedder H2O, og det giver det simple forhold fordi det
>> er luftarter.

>Fair nok, det ved du måske bedre end mig.

Det troede jeg at 'alle' vidste. Luftarters rumfang er (under
normale omstændigheder) proportionalt med antallet af molekyler,
uanset disses størrelse og masse - ganske spøjst.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Højriis Krist~ (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 22-01-02 20:50

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4cfr4ucklv3jo67j6vclhjkt3i4susaa3b@news.stofanet.dk...
> Det troede jeg at 'alle' vidste. Luftarters rumfang er (under
> normale omstændigheder) proportionalt med antallet af molekyler,
> uanset disses størrelse og masse - ganske spøjst.

Der er efterhånden en tilstandsligning eller noget i den retning der
dæmrer, men det var ikke noget jeg ville have hævdet før.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Sven Nielsen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 22-01-02 20:59

In article <4cfr4ucklv3jo67j6vclhjkt3i4susaa3b@news.stofanet.dk>,
nospam@lundhansen.dk says...

> Det troede jeg at 'alle' vidste. Luftarters rumfang er (under
> normale omstændigheder) proportionalt med antallet af molekyler,
> uanset disses størrelse og masse - ganske spøjst.

Dog gælder det kun ved konstant tryk og temperatur, men det er måske det
du mener med "normale omstændigheder."

Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?

Bertel Lund Hansen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-01-02 21:12

Sven Nielsen skrev:

>Dog gælder det kun ved konstant tryk og temperatur, men det er måske det
>du mener med "normale omstændigheder."

Ja.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henry Vest (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 22-01-02 22:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det troede jeg at 'alle' vidste. Luftarters rumfang er (under
> normale omstændigheder) proportionalt med antallet af molekyler,
> uanset disses størrelse og masse - ganske spøjst.

Dette gælder nu også kun tilnærmelsesvis. Idealgasligningen gælder under
forudsætning af at molekylerne ikke vekselvirker. Det vil være tilfældet
(næsten) hvis der er langt mellerm molekylerne, fx ved lave tryk. Ved høje
tryk vil der ofte være en betydelig afvigelse fra idealgasligningen. Der
findes mere avancerede ligninger der beskriver sammenhængen mellem tryk,
temperatur, volumen og antal molekyler.


/Henry



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408537
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste