Afslag på Netexpress :-( spørgsmål !
Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 19-01-02 21:16

Hej
Skal man bo i storby for at kunne få ADSL?

Den korte version:
Er der nogen der kan forklare hvad TDCs "kvalitetssikring" for
ADSL går ud på?
Er den reel eller har de problemer med at overholde den lovede
dækning inden juli 2002 ?

Og til de tålmodige, den lange version

Historie:
Jeg fik den 19/11 2001 en mail fra opasia kundeservice at min
central var ADSL klar fra januar 2002
Jeg bestilte efterfølgende en ADSL forbindelse og fik ved den
lejlighed at vide at afstanden (ca 5km) til min central ikke
skulle udgøre et problem.

Jeg fik aldrig nogen ordre bekræftigelse, derfor rykkede jeg
kundeservice først i januar hvor hende jeg snakkede med ikke
kunne/ville komme med nogen forklaring. (d.v.s. jeg fik både
begrundelsen at det måtte være fordi der var for meget støj
og/eller at man nok ikke var gået igang med at lave noget på min
central endnu) Men kunne prøve igen efter 15 januar 2002.

Jeg bestiller den 16/1 2002 netexpress 512/128 og gør opmærksom på
at det er ok med 256kb

Den 19/1 får jeg et brev der er dateret den 17/1 2000 hvor TDC
giver Afslag på net express med bagrund i en "kvalitetssikring" af
min linie til centralen. Begrundelsen: "Dette skyldes at
kvaliteten af din telefonlinie ikke lever op til minimumskravene,
så vi kan garantere dig den ønskede hastighed og kvalitet af ADSL
signalet."

Som alternativ foreslår de TDC oncable ???! ( 30km fra nærmeste
storby? )

Det skal lige bemærkes at jeg på et 56k modem kører stabilt 50k!
( konstante svartider ved ping)

Så mit naturlige spørgsmål bliver ( med de 50k på 56k modem i
tankerne) er der lavet en test af linien eller har TDC bare svært
ved at overholde den lovede 95% dækning inden juli 2002 ?

Mvh
Teletekniker
Poul Erik Laursen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-01-02 21:45

On Sat, 19 Jan 2002 21:15:31 +0100, Poul Erik Laursen wrote:
> Hej
> Skal man bo i storby for at kunne få ADSL?

Nej.

> Den korte version:
> Er der nogen der kan forklare hvad TDCs "kvalitetssikring" for
> ADSL går ud på?

At den fysiske forbindelse mellem centralen og din bopæl ikke er for
lang, eller af for dårlig kvalitet til at ADSL kan virke.

> Er den reel eller har de problemer med at overholde den lovede
> dækning inden juli 2002 ?

Nej - den kører helt efter planen.

> [...]
> Jeg bestilte efterfølgende en ADSL forbindelse og fik ved den
> lejlighed at vide at afstanden (ca 5km) til min central ikke

Maksimal kabel afstand ligger omkring 5 km, afhængig af kvaliteten af
kablet.

> [...]
> kvaliteten af din telefonlinie ikke lever op til minimumskravene,
> så vi kan garantere dig den ønskede hastighed og kvalitet af ADSL

Se ovenfor, man har fundet ud af at kabel afstanden er for lang, det er
langtfra sikkert at kablet går i fugleflugts linie.

Så du tilhører sikkert de ca. 5% af befolkningen som ikke vil kunne få
ADSL pga. afstanden til centralen.

Se ovenfor.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 20-01-02 09:38

Hej Jesper

Bliver man udelukket automatisk som mulig ADSL kunde hvis der er
over en vis afstand til centralen?

På trods af at:
At der ikke er foretaget punkt til punkt måling af linien.?
Kablet er forholdsvis nyt (jeg har set det blive gravet ned for
maks 10 år siden)
Kablet går næsten i fugleflugtslinie
Jeg kan holde stabil 50kb forbindelse( det tyder ikke på specielt
dårligt kabel )

mvh Poul Erik Laursen

Fra : John Hinge

Dato : 20-01-02 10:53

On 20 jan 2002 Poul Erik Laursen was heard to say:

> Jeg kan holde stabil 50kb forbindelse( det tyder ikke på specielt
> dårligt kabel )

Tror du mon der er forskel på at sku opretholde en forbindelse i
et kobberkabel hvor man kun bruger f.eks de første 4-8 Khz ?
og så på en forbindelse hvor kablet uden at støje for meget skal
bruge hvad ved jeg ? et par 100 Mhz ?
Prøv at tøffe rundt på nettet og læs lidt (mere) om hvordan man
rent elektrisk putter ADSL ned af kbalet i din retning, og så
vil du (sandsynligvis) kunne se hvorfor det kræver en lille smule
mere af dit kabel.. Ikke meget.. kun nok :)
Og nej, jeg er ikke selv helt hjemme i det sådan rent elektrisk..
Min logik siger mgi bare der er forskel i kravet til linjen.
Desuden, du kan jo ikke se om de rent faktisk *har' målt på
din linje.. De stiller sig altså ikke ude i din have med et voltmeter
eller den slags.. Det er oftere clicketyclick aha.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
faktuelle fejl er ofte min egne, andre fejl er andres.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 21-01-02 23:21

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote in message
> [...]
> et kobberkabel hvor man kun bruger f.eks de første 4-8 Khz ?
> og så på en forbindelse hvor kablet uden at støje for meget skal

Nu er et par 100 MHz godt nok liiige en smule i overkanten...

For at være helt nøjagtig benytter ADSL Annex A frekvensområdet fra
38kHz til 1,104MHz. Men dæmpningen i et standard telefon kabel er
såmænd også rigelig ved de frekvenser! Frit fra hukommelsen:

Ved 3 km (optimalt) kabel er dæmpningen ved 300kHz cirka 60dB - og
den bliver værre ved højere frekvenser!

VDSL bruger frekvenserne op til ca. 12MHz (ifølge ANSI - plan998), og
kan derfor ikke fungere på loops længere end ca 300 meter, hvis det skal
være ved fuld hastighed (26Mbps/26Mbps symmetrisk / 52Mbps/6Mbps
asymmetrisk).

Mvh Steen

Fra : John Hinge

Dato : 22-01-02 00:45

On 21 jan 2002 Steen Garbers Enevoldsen was heard to say:

> Nu er et par 100 MHz godt nok liiige en smule i overkanten...

Det var også derfor jeg skrev 'hvad ved jeg..' jeg ku ikke på
siddende fod huske frekvensområdet for ADSL

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.

Fra : Brian Skaarup

Dato : 20-01-02 11:51

On Sun, 20 Jan 2002 09:38:14 +0100, "Poul Erik Laursen" <pellon@os.dk>
wrote:

>Bliver man udelukket automatisk som mulig ADSL kunde hvis der er
>over en vis afstand til centralen?
Prøv et andet selskab!

Jeg fik ADSL for godt et år siden. Jeg bestilte ved World Online og
det har kørt fint. Jeg havde i starten 256/256 og har nu 1024/512.
På et tidspunkt ville jeg, pga. mit job, skifte til TDC og bestilte
hos dem.
Svaret jeg fik var det samme som det du har fået - liniekvaliteten er
for dårlig.
Jeg spurgte naturligvis hvad der gjorde at TDC ikke kunne levere, men
WO kunne - det viste de naturligvis ikke.
Så jeg kører stadig WorldOnline/Tiscali og er godt tilfreds.

Så mit råd til dig er: Bestil hos et andet selskab.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 12:42

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en meddelelse

> Svaret jeg fik var det samme som det du har fået - liniekvaliteten er
> for dårlig.
> Jeg spurgte naturligvis hvad der gjorde at TDC ikke kunne levere, men
> WO kunne - det viste de naturligvis ikke.

Grunden kan være flere ting..

At du har bestilt Pro@ ADSL Hvor de sætter højere krav til linien (oppetid)
Den rent fysiske forklaring, er også at TDC skal rasavere båndbredde til
telefoni/ISDN også. Som kører på samme linie.

Den båndbredde, som telefoni bruger, kan Tiscali´s og Cybercity´s adsl. Frit
benytte. Da adsl er ret flexsipel med frekvensbåndet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 12:50

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4ab0b1$0$17232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 15:34

> Nej.

Hvad så?? Det har jeg da ellers læst et sted. Spørg ikke om link.

ADSL mener jeg da,, selv tilpasser frekvens området. Så hvis der fx kommer
støj på en frekvens, bruger den bare en anden frekvens. TDC har jo størrere
krav til dæmpning, i forhold til konkurrenterne. Da telefoni, skal
indberegnet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 15:57

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4ad8fb$0$17224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad så?? Det har jeg da ellers læst et sted. Spørg ikke om link.

Det ville jeg ellers meget gerne se

> [...]
størrere
> krav til dæmpning, i forhold til konkurrenterne. Da telefoni, skal

Korrekt. ADSL tilpasser sig støjen, men ADSL kommer aldrig ned i det
område hvor der er telefoni.

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 16:18

> Korrekt. ADSL tilpasser sig støjen, men ADSL kommer aldrig ned i det
> område hvor der er telefoni.

Så vil du altså sige, at man kan køre adsl og telefoni uden delefilter?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 16:21

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4ae353$0$17217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så vil du altså sige, at man kan køre adsl og telefoni uden
delefilter?

ADSL-udstyret kan fint finde ud af det, men det er de færreste telefoner
der kan finde ud af at holde sig fra at attenuere (dansk ord?) de høje
frekvenser

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Morten Boysen

Dato : 20-01-02 16:21

> Så vil du altså sige, at man kan køre adsl og telefoni uden
delefilter?

Nej, for ADSL-frekvenserne skal stadig filtreres fra telefonsignalet,
da de kan skabe intermodulationsstøj.

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 18:08

On Sun, 20 Jan 2002 16:17:53 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse

> Så vil du altså sige, at man kan køre adsl og telefoni uden delefilter?

ADSL'en virker fint, men din telefon ville ikke gøre det.

Orange's ADSL virker også med såkaldte micro filtre, der blot
"beskytter" telefonerne.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 18:04

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> ADSL'en virker fint, men din telefon ville ikke gøre det.
>
> Orange's ADSL virker også med såkaldte micro filtre, der blot
> "beskytter" telefonerne.

Ok, jeg tror jeg har forstået det. Men jeg synes da selv, at i har sagt. At
tdc stille større krav for Dæmpningen. Da telefon/ISDN skal køre på samme
linie.... Fx, er der jo forskel i dæmpnings kravet. Ved PSTN og ISDN. Da
ISDN "spiser" mere båndbredde.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 18:56

On Sun, 20 Jan 2002 18:03:43 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> linie.... Fx, er der jo forskel i dæmpnings kravet. Ved PSTN og ISDN. Da

Der er forskel på de ADSL modem'er som bruges til PSTN og dem til ISDN,
forskellen er netop at det til ISDN kan bruge et mindre frekvens område,
da ISDN bruger et større frekvens område end PSTN.

TDC har i al fald tidligere været ret konservative mht. dæmpnings krav,
for at undgå at få installeret linier som ikke kunne køre i praksis -
men det er en anden ting.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 19:09

> Der er forskel på de ADSL modem'er som bruges til PSTN og dem til ISDN,

svjv, er det kun delefilteret. Der er forskelligt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 19:40

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4b0b7e$0$17238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
ISDN,
> svjv, er det kun delefilteret. Der er forskelligt.

Nej, modemerne er også forskellige...

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 20:15

On Sun, 20 Jan 2002 19:09:14 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> svjv, er det kun delefilteret. Der er forskelligt.

Nej - hvornår holder du op med at udtale dig om noget du ikke ved
noget om ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:04

> Nej - hvornår holder du op med at udtale dig om noget du ikke ved
> noget om ?

Meget kan man blive udsat for,,,Hvornår er det blevet ulovligt at udtale sig
på egne erfaringer? Det er jo ikke alle der er SÅ KLOGE som du, hvor du
åbenbart har styr på alt og alle. Det ER jo ikke dit USENET. . Jeg skrev
forresten også svjv = SÅ VIDT JEG VED

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:06

> [...]

Nårrr ja,,, DU har jo også meget forstand på ALT ik??

DU har stadig ikke fundet ud af at få din newsreader, som jo er "den eneste
ene" til at vise den rigtige tid.... Du er stadig et 15 minutter foran....
Og det har du været så længe jeg huske... Et års tid eller ligende.. Men det
skider du åbenbart højt og flot på? Det er kun andre mennesker der er gået
galt i byen ikke.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 20:24

On Sun, 20 Jan 2002 20:06:22 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> skider du åbenbart højt og flot på? Det er kun andre mennesker der er gået

Jeg har ikke brugt kræfter på at fixe det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 20:11

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4b18e2$0$17229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> DU har stadig ikke fundet ud af at få din newsreader, som jo er "den
eneste
> ene" til at vise den rigtige tid....

Bliver du fornærmet og angriber folk på ligegyldige punkter hver gang du
får at vide at du tager fejl?

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:16

> Bliver du fornærmet og angriber folk på ligegyldige punkter hver gang du
> får at vide at du tager fejl?

Ja, det kan du jo godt kalde det...

Men man skal da ikke sige, at jeg skal holde munden lukket... Når han selv
ikke gider stille sit ur.

Jeg synes ikke der er meget ved at læse på usenet, hvis man ikke har lov til
at stille spørgsmål. Svare forkert. Og i det hele taget lærer noget... Jeg
ved ikke så meget om jer, ud over at du Martin, hvis er i 20´erne. Men jeg
har nu stadig meget at lærer. Og jeg er endnu ikke udlært. Så giv os da en
mulighed for at være interreseret i Emnet.

Det kan godt være, jeg tidligere har misforsået sagen. Men jeg mener bestemt
at en af jer i grupperne her, har sagt at TDC´s adsl løsning har størrere
krav til dæmpning. Netop fordi der er telefon på samme tråd.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 21-01-02 23:29

[...]
> [...]
> at en af jer i grupperne her, har sagt at TDC´s adsl løsning har størrere
> krav til dæmpning. Netop fordi der er telefon på samme tråd.

Det burde ikke være nødvendigt! Den standard som stort set alle holder sig
til for tiden
(ITU G992.1 Annex A, også kaldet G.DMT) specificerer et ADSL system
coexisterende
med POTS (eller ISDN for Annex B). Derfor er alt udstyr der overholder denne
standard
testet mht. den støj der "lækker" ned i POTS-båndet.

Dæmpningen i loopet har ikke ret meget med støj/ikke-støj i POTS båndet at
gøre. Dæmpningen
i loopet afgør hvor høj bitrate der kan opnås på ADSL linket.

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 20:25

On Sun, 20 Jan 2002 20:04:07 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> på egne erfaringer? Det er jo ikke alle der er SÅ KLOGE som du, hvor du
> åbenbart har styr på alt og alle. Det ER jo ikke dit USENET. . Jeg skrev

Og ?

Jeg skrev at det var forskellige modem'er, og du siger så at det
kun er delefilteret som er forskellige - selvom du ikke ved noget
om det - er det så ikke bedre at undlade at sige noget?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:12

> Jeg skrev at det var forskellige modem'er, og du siger så at det
> kun er delefilteret som er forskellige - selvom du ikke ved noget
> om det - er det så ikke bedre at undlade at sige noget?

Ja, og jeg spørger om det ikke kun er delefilteret der er forskelligt.... Du
har det meget med at komme med rene fakta. Istedet for at forklare. Så
derfor var det er ledende spørgsmål.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-01-02 00:05

It seems Bjarke Hansen wrote:
>Ja, og jeg spørger om det ikke kun er delefilteret der er forskelligt.... Du
>har det meget med at komme med rene fakta. Istedet for at forklare. Så
>derfor var det er ledende spørgsmål.

Et spørgsmål vil som regel slutte med et spørgsmålstegn.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 20-01-02 22:10

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en
meddelelse news:s28l4u0vlt8lj6jdtf701614srvo9bgahe@4ax.com...
> Prøv et andet selskab!

TDC er eneste mulighed her hvor jeg bor langt frem i tiden
mvh Poul Erik Laursen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 22:22

"Poul Erik Laursen" <pellon@os.dk> skrev i en meddelelse

> TDC er eneste mulighed her hvor jeg bor langt frem i tiden
> mvh Poul Erik Laursen

Så er der jo heldigvis Sonofon FWA

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 20-01-02 22:42

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4b3894$0$17233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Så er der jo heldigvis Sonofon FWA

Jeg kan godt nok se en Sonofon mast 2,5km mod syd men de er ikke
begyndt at sætte de "rigtige" antenner på endnu, så jeg satser på
at der er så mange omkring den mast der viser interesse, at de
kommer op (antennerne). Det kommer godt nok til at koste nogle
træer, men de kan vel gøre gavn i brændeovnen istedet for
Bare jeg ikke skal til at fælde naboens træer også!
/Poul Erik Laursen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 12:28

"Poul Erik Laursen" <pellon@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan holde stabil 50kb forbindelse( det tyder ikke på specielt
> dårligt kabel )

Det undrer mig at du kan underskrive dig som teletekniker og alligevel
ikke have taget det faktum at dæmpning er afledt af frekvens med.
Du kan sagtens køre 50k på et stræk uden at være i stand til at få de
væsentligt højere frekvenser ADSL kræver igennem

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 20-01-02 20:00

> [...]
> http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Hej Martin
Grunden til at jeg tog de 50kb på mit modem med i indlægget om
afslaget på ADSL er at jeg fik den begrundelse at der var for
meget støj på linien. ( den var godt nok ikke nærmere defineret )
Jeg gik så ud fra at hvis der var så meget støj som jeg fik
indtryk af der var, ville det også påvirke en 50kb modem
forbindelse, ihvertfald få den til "hikke" en gang imellem. Men
det gør den ikke! Svartider på en ping f.eks på en nameserver er
meget konstant inden for få millisekunder over mange minutter
hvilket ikke tyder på pauser p.g.a. støj ! Men det kan da godt
være det er en forkert tolkning
Men ellers synes jeg at jeg hare fået mange brugbare svar Jeg
håber jeg for fat i en bredbånds forbindelse på den ene eller
anden måde

Mvh Poul Erik Laursen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 20:09

> Jeg gik så ud fra at hvis der var så meget støj som jeg fik
> indtryk af der var, ville det også påvirke en 50kb modem
> forbindelse

Er du teletekniker som du skrev i første indlæg?
Der er jo ikke tale om støj, men om dæmpning.

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:19

> Er du teletekniker som du skrev i første indlæg?
> Der er jo ikke tale om støj, men om dæmpning.

Se, her er den igen. Hvorfor kan man ikke tale om problemer og fakta. Uden
at blive belæmmeret med om man nu er god nok til sit
job/arbejde/uddannelse/viden

Alle har sine svagheder og styrker. Forskellen ligger bare i, hvor meget man
gør sig bemærket om det.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-01-02 20:34

On Sun, 20 Jan 2002 20:19:19 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Alle har sine svagheder og styrker. Forskellen ligger bare i, hvor meget man
>gør sig bemærket om det.

Det kaldes "kildekritik". Det er rart at have en indikation af folks
stærke og svage sider, såfremt folk er kortfattede i en debat (og A
blot siger "ja", og B blot siger "nej").

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 20:51

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4b1bea$0$17232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Se, her er den igen. Hvorfor kan man ikke tale om problemer og fakta.

Poul Erik anklager i sit første indlæg TDC for at fuske med svarene pga
manglende overholdelse af udbygningsplanerne.
Han underbygger indirekte sine synspunkter med sin titel.
Efterfølgende kommer han med nogle svar der får mig til at tvivle på at
han rent faktisk har den uddannelse, hvorfor jeg spørger.

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 20-01-02 20:35

> Er du teletekniker som du skrev i første indlæg?
> Der er jo ikke tale om støj, men om dæmpning.

Jeg fik ved telefonisk henvendelse før jeg fik afslaget at vide af
en ung dame at problemet var støj.
Jeg kan jo ikke vide om det er den korekte besked jeg har fået, så
jeg tog det som primær årsag da jeg senere fik skriftligt afslag
Måske et forkert resonnement ?
mvh Poul Erik Laursen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 20:47

> Jeg fik ved telefonisk henvendelse før jeg fik afslaget at vide af
> en ung dame at problemet var støj.

Fair nok. Her er det så at jeg regnede med at de fleste teleteknikere
kunne regne ud at det var en lettere omskrivning af begrebet dæmpning

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:51

> Fair nok. Her er det så at jeg regnede med at de fleste teleteknikere
> kunne regne ud at det var en lettere omskrivning af begrebet dæmpning

Dæmpning/Støj er vel et sammenhændende begreb.... Hvis afstanden bliver for
lang, og dæmpningen højere... Vil støjen på frekvenserne være så dårlige,
netop pga dæmpningen. Således at data ikke kan komme igennem.

Signal/støjforhold

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 20:57

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c4b2358$0$17220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
teleteknikere
> Dæmpning/Støj er vel et sammenhændende begreb....

Både og. I telefoniverdenen opfattes støj normalt som noget
udefrakommende der kan fjernes.
Dæmpning er en direkte følge af længden på strækket

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 21:04

> Dæmpning er en direkte følge af længden på strækket

Dårlige samlinger med videre....

Hvor meget har det af sige med ADSL, med return los.. Altså at kablet er
bukket kraftigt fx.... Men det har vel ikke noget at sige, at signalerne
fødes med spænding? 48 eller 98 Volt.

Fra : Morten Boysen

Dato : 20-01-02 21:09

> Både og. I telefoniverdenen opfattes støj normalt som noget
> udefrakommende der kan fjernes.
> Dæmpning er en direkte følge af længden på strækket

Som Bjarke Hansen skriver, så er den vigtige parameter SNR, eller
rettere sagt, dens digitale ækvivalent Eb/N0. SNR forholdet kan
forværres på to måder: Dæmpning af signalet, eller ved øget støj, som
enten kan være indstrålet eller stamme direkte fra det elektriske
kredsløb.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 21:14

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> forværres på to måder: Dæmpning af signalet, eller ved øget støj

Korrekt, men i telefoniindstallationer er det primært dæmpningen man
kigger på.

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Morten Boysen

Dato : 20-01-02 21:44

> Korrekt, men i telefoniindstallationer er det primært dæmpningen man
> kigger på.

Så længe SNR forholdet er godt nok, så kan man altid forstærke
signalet op. Det antages selvfølgelig, at de anvendte forstærkere kun
forværrer SNR forholdet med en ubetydelig del. Om man så i praksis
vælger at forstærke signalet i telefonisammenhænge, er en hel anden
sag, som jeg ikke aner noget om.

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 22:51

On Sun, 20 Jan 2002 21:44:10 +0100, Morten Boysen wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
>
> Så længe SNR forholdet er godt nok, så kan man altid forstærke
> signalet op.

Nu er jeg langfra ekspert på de fysiske lag i en ADSL, men var af den
opfattelse at et ADSL signal ikke umiddelbart lod sig forstærke -
hvorimod g.SHDSL skulle kunne forstærkes.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Boysen

Dato : 21-01-02 01:16

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Nu er jeg langfra ekspert på de fysiske lag i en ADSL, men var af
den
> opfattelse at et ADSL signal ikke umiddelbart lod sig forstærke -
> hvorimod g.SHDSL skulle kunne forstærkes.

Med henhold til forstærkningen, så snakkede jeg mere generelt end bare
ADSL. Det er sikkert også muligt at forstærke ADSL-signaler, men
resultatet er højst sandsynligt så dårligt, at det kan være ligemeget.
Om ikke andet, så kan signalet forstærkes på samme måde som ved
repeatere ved at demodulere, og så modulere det igen, men det er højst
sandsynligt for dyrt og introducerer et uacceptabelt højt delay.

--
Morten Boysen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 21-01-02 23:38

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
> [...]
> forværrer SNR forholdet med en ubetydelig del. Om man så i praksis
> vælger at forstærke signalet i telefonisammenhænge, er en hel anden

Der er et loft på hvor meget effekt du må udsende på linien (-40 dBm/Hz),
hvilket skyldes at andre tjenester i samme binder ikke må forstyrres for
meget.

Iøvrigt er den store ADSL-dræber impuls-støj, hvilket kan være svær at måle.
Hvordan foretages en måling/kvalificering af et loop egentlig? Bliver der
måle
over tid, eller er det bare et "snapshot" af den nuværende situation?

Mvh Steen

Fra : Morten Boysen

Dato : 21-01-02 23:58

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbers.dk> wrote in message
> [...]
dBm/Hz),
> hvilket skyldes at andre tjenester i samme binder ikke må forstyrres

Det er klart, at forstærkning ikke må genere signaler, som er højere
end det tilladte. Dette kan man så opnå med en automatic gain control.

> [...]
Bliver der
> måle
> over tid, eller er det bare et "snapshot" af den nuværende

Impulsstøj kan man "bekæmpe" med interleaving, men man kan
selvfølgelig aldrig slippe helt af med problemet. Det skal siges, at
mine kommentarer ikke var bundet specifikt til ADSL, og at jeg ikke
har nogen specifik viden om ADSL på dette punkt, men det er et klart
problem at kvanticere impulsstøj.

--
Morten Boysen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 07:33

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
[...]
> [...]
> mine kommentarer ikke var bundet specifikt til ADSL, og at jeg ikke
> har nogen specifik viden om ADSL på dette punkt, men det er et klart

Interleaving bruges ganske rigtigt til at "bekæmpe" impulsstøj, men der skal
ikke ret
meget til før det "giver op". Iøvrigt er ulempen ved interleaving jo at man
får en større
latenstid, og jeg har ladet mig fortælle at TDC kører fast under alle
omstændigheder.

Mvh Steen

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 22-01-02 11:02

It seems Steen Garbers Enevoldsen wrote:
> [...]
> får en større
> latenstid, og jeg har ladet mig fortælle at TDC kører fast under alle

CC kører også med fast interleaving på alle xDSL forbindelser.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 18:33

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in message
[...]
> CC kører også med fast interleaving på alle xDSL forbindelser.

For nu lige at myrekneppe lidt...:

ADSL kan køre med interleaving *eller* med fast (=ikke interleaving).

Godt nok kan det godt overføres data over både en fast og en interleaved
kanal,
men det hedder "dual latency", og jeg tror ikke at det var det du mente?

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 16:53

On Tue, 22 Jan 2002 07:33:20 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote:

> [...]
> interleaving jo at man får en større latenstid, og jeg har ladet mig
> fortælle at TDC kører fast under alle omstændigheder.

Mig bekendt er interleaving disablet på alle TDC's ADSL linier.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 18:36

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
[...]
> Mig bekendt er interleaving disablet på alle TDC's ADSL linier.

Var det ikke også det jeg skrev

Hvorfor egentlig?

Hvis man enabler interleaving kunne en kunde måske få den ønskede datarate,
som ikke
kan opnås på en fast kanal?

Burde det ikke være afhængigt af om det var nødvendigt at køre fast eller
interleaved?

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 19:47

On Tue, 22 Jan 2002 18:35:41 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Var det ikke også det jeg skrev

Jeg forstod ikke at fast == disablet.

> Hvorfor egentlig?

For at minimere delay'et på linien.

> Hvis man enabler interleaving kunne en kunde måske få den ønskede
> datarate, som ikke kan opnås på en fast kanal?

Måske - men det er for besværligt at skelne.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 20:08

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
[...]
> Jeg forstod ikke at fast == disablet.

Ok - Det er den terminologi, der benyttes i ITU's standarder.

> For at minimere delay'et på linien.

Det har du selvfølgelig ret i, men hvis jeg nu som kunde kunne vælge mellem
"lidt højere delay" og "ingen forbindelse mulig" ville jeg da ikke være i
tvivl.

> Måske - men det er for besværligt at skelne.

Er det? Så vidt jeg kan se er det et spørgsmål om at enable interleaving på
DSLAM'ens liniekort ved de loops hvor kvalificeringen af loopet viser et
resultat, der er ringere end en defineret tærskelværdi.

Prisen og servicen for forbindelsen burde rimeligvis være den samme. Mig
bekendt er
der da heller ikke specificeret et "max delay" i kundebetingelserne for en
ADSL
forbindelse?

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 20:25

On Tue, 22 Jan 2002 20:07:43 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det?

Ja - sådanne ændringer skal laves i hånden på de DSLAM's TDC bruger.

> Prisen og servicen for forbindelsen burde rimeligvis være den
> samme. Mig bekendt er der da heller ikke specificeret et "max delay" i
> kundebetingelserne for en ADSL forbindelse?

Nej - men har du ikke set spil nørderne brokke sig over deres "ping" ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-01-02 20:27

> Nej - men har du ikke set spil nørderne brokke sig over deres "ping"
?

Hvor stort er det ekstra delay, som introduceres pga. interleaving?

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 20:47

On Tue, 22 Jan 2002 20:26:33 +0100, Morten Boysen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> ?
>
> Hvor stort er det ekstra delay, som introduceres pga. interleaving?

Afhænger hvad du konfigurer interleaving til - men en fordobling
er da ikke urealistisk

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-02 20:47

> Afhænger hvad du konfigurer interleaving til - men en fordobling
> er da ikke urealistisk

Det tror jeg heller ikke. Så vidt jeg ved så skyldes 80% af det delay
der er ved GSM/GPRS interleaving, og det er trods alt delays i
sekundklassen

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 20:56

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> ?
>
> Hvor stort er det ekstra delay, som introduceres pga. interleaving?

SVJH op til 20 ms.

Mvh Steen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 20:35

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
[...]
> Ja - sådanne ændringer skal laves i hånden på de DSLAM's TDC bruger.

Skal man ikke også sætte hastigheden op "i hånden" på DSLAM'en?

Alle de forskellige DSLAM'er jeg har rodet med er det et spørgsmål om et
"flueben"
i den rigtige kasse.. Og vupti - Så kører vi interleaved

I den sammenhæng bør jeg måske sige at mine erfaringer med DSLAMer ikke
kommer fra arbejde hos ISPer, men jeg udvikler til daglig xDSL CO & CPE
udstyr,
og i den sammenhæng har jeg haft fingrene i en hel del DSLAMer til
interoperability
tests.

> Nej - men har du ikke set spil nørderne brokke sig over deres "ping" ?

Jo! Men jeg mener jo heller ikke at alle forbindelser skal køre interleaved.
Jeg
forestiller mig blot at TDC afskærer sig fra eventuelle kunder ved at nægte
dem en
ADSL forbindelse, der måske kunne have virket hvis nu man valgte at køre
interleaved istedet for fast. Jeg taler altså om de kunder der bor f.eks
over 4.5 - 5 km
fra centralen.

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 20:50

On Tue, 22 Jan 2002 20:34:31 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal man ikke også sætte hastigheden op "i hånden" på DSLAM'en?

Nej - det er automatiseret.

> Alle de forskellige DSLAM'er jeg har rodet med er det et spørgsmål om
> et "flueben" i den rigtige kasse.. Og vupti - Så kører vi interleaved

Du har ikke set den GUI dimmer - den har du ikke lyst til at bruge

> [...]
> ikke kommer fra arbejde hos ISPer, men jeg udvikler til daglig xDSL CO
> & CPE udstyr, og i den sammenhæng har jeg haft fingrene i en hel del

Der er også forskel på at pille i en til test formål, og så i at
håndtere tusindvis af kunder.

> [...]
> kunne have virket hvis nu man valgte at køre interleaved istedet for
> fast. Jeg taler altså om de kunder der bor f.eks over 4.5 - 5 km fra

Det er muligt - men det er alså et valg man har foretaget, desuden er
det jo heller ikke sikkert det gør nogen forskel, og det er for dyrt at
installere en linie som der er f.eks. 30% sandsynlighed for ikke kan
køre i praksis.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 22-01-02 21:00

> Nej - det er automatiseret.

OK - det vidste jeg ikke

> Du har ikke set den GUI dimmer - den har du ikke lyst til at bruge

Det kan godt være...

> Der er også forskel på at pille i en til test formål, og så i at
> håndtere tusindvis af kunder.

Klart nok, men da linierne er forskellige, må man vel i en eller anden
udstrækning
også behande kunderne's forbindelser individuelt.

> [...]
> det jo heller ikke sikkert det gør nogen forskel, og det er for dyrt at
> installere en linie som der er f.eks. 30% sandsynlighed for ikke kan

Det kan godt være at du har ret.

Hvordan (hvor grundigt) kvalificerer man en linie i praksis?

Mvh Steen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 21:26

On Tue, 22 Jan 2002 21:00:01 +0100, Steen Garbers Enevoldsen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Det kan godt være at du har ret.
>
> Hvordan (hvor grundigt) kvalificerer man en linie i praksis?

Mig bekendt et opslag som giver kabel type (evt. typer hvis multiple
forskellige kabel typer er samlet), antal koblinger, og længde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 23-01-02 17:15

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
[...]
> Mig bekendt et opslag som giver kabel type (evt. typer hvis multiple
> forskellige kabel typer er samlet), antal koblinger, og længde.

Det synes jeg er en mangelfuld kvalificering, idet der eneste du kan få ud
af et sådant
opslag er et estimat af dæmpningen i loopet. Hvad med støj? Det er da en
mindst ligeså
vigtig parameter?

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-02 17:19

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbers.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med støj? Det er da en
> mindst ligeså vigtig parameter?

Man må gå ud fra at erfaringen har vist at dette er et ok estimat for en
acceptabel andels vedkommende. Ellers havde man vel tilrettet.
Desuden er støj (udover alm normale værdier) så vidt jeg ved noget der
opfattes som en fejl og forsøges rettet

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 23-01-02 00:09

> [...]
> udstyr,
> og i den sammenhæng har jeg haft fingrene i en hel del DSLAMer til

Vi har smidt DSLAM-leverandøre på porten fordi de prøvede at skubbe
DSLAM's der (stort set) kun kunne konfigureres med deres GUI. At de så typisk
også er skrevet i Java gøre ikke tilværelsen lysere for dem. Næ, floorlimit er
en CLI før jeg orker at se deres grej.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-01-02 10:46

On Tue, 22 Jan 2002 23:08:43 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> [...]
> også er skrevet i Java gøre ikke tilværelsen lysere for dem. Næ, floorlimit er

TDC's DSLAM'er er langtfra smarte mht. konfiguration, tilgengæld er de
billige.

Jeg har ikke ondt af CyberCity og Tiscali som ikke mener at kunne tjene
penge på ADSL, i al fald ikke så længe at de køber Cisco DSLAM's og CPE
dimser som koster formuer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 23-01-02 16:50

It seems Jesper Skriver wrote:
> TDC's DSLAM'er er langtfra smarte mht. konfiguration, tilgengæld er de
> billige.

Lad endelig høre.

> Jeg har ikke ondt af CyberCity og Tiscali som ikke mener at kunne tjene
> penge på ADSL, i al fald ikke så længe at de køber Cisco DSLAM's og CPE
> dimser som koster formuer.

Om cisco er dyrt, billigt eller på niveau med det TDC benytter sig af, tror
godt du regne med at der er blevet kigget på, sammen med at andre fordele
og ulemper er blevet afvejet. Desuden synes jeg da også at have hørt TDC
klage sin nød vedr. samme emne, så muligvis er anlægsomkostningen blot en
lille del af et meget større regnestykke, med en masse andre poster end
prisen for en DSLAM og en kundedims.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-02 17:00

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> Desuden synes jeg da også at have hørt TDC
> klage sin nød vedr. samme emne

Officielt?

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Simon Skals

Dato : 23-01-02 17:14

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>Officielt?

Gjorde de ikke det ifm. prisstigningerne?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-02 17:17

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Gjorde de ikke det ifm. prisstigningerne?

Jeg skal ikke kunne udelukke det. Jeg kan bare ikke selv huske at det
argument har været officielt fremført.
Men det lyder jo logisk nok at det har været nævnt i forbindelse med
prisstigning.

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-01-02 01:16

On Wed, 23 Jan 2002 15:49:48 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> Lad endelig høre.

Øh ? Er der mere at sige ?

> Om cisco er dyrt, billigt eller på niveau med det TDC benytter sig af,
> tror godt du regne med at der er blevet kigget på, sammen med at andre
> fordele og ulemper er blevet afvejet.

Jeg kan blot sige at med de priser som jeg har set, både her og andre
steder, så er Cisco's udstyr væsentligt dyrere i indkøb pr. linie.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 23-01-02 17:18

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
[...]
> Jeg har ikke ondt af CyberCity og Tiscali som ikke mener at kunne tjene
> penge på ADSL, i al fald ikke så længe at de køber Cisco DSLAM's og CPE
> dimser som koster formuer.

Jeg mener at hasve hørt om en ordning hvor Cisco "sponsorerede" en del af
prisen for at
få markedsandele. Men jeg kan ikke lige finde linket, så tag det med et kilo
salt!

Mvh Steen

Fra : N/A

Dato : 23-01-02 17:16

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 23-01-02 17:16

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in message
[...]
> [...]
typisk
> også er skrevet i Java gøre ikke tilværelsen lysere for dem. Næ,

Som ingeniør(d) kan jeg kun være enig...

Mvh Steen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-02 20:37

"Steen Garbers Enevoldsen" <steen@garbers.dk> writes:

>Er det? Så vidt jeg kan se er det et spørgsmål om at enable interleaving på
>DSLAM'ens liniekort ved de loops hvor kvalificeringen af loopet viser et
>resultat, der er ringere end en defineret tærskelværdi.

Det kunne være et "enten ved vi, det virker, eller også kan det
ikke betale sig"-princip.

Hvis man skal bruge 10 teknikertimer på at få en ADSL-kunde op at
køre, er det næppe besværet værd (medmindre kunden er indstillet
på at betale for timerne uanset resultatet). Det giver også en
uens support på et produkt, hvor der ikke er råd til den slags.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 20-01-02 21:43

> Fair nok. Her er det så at jeg regnede med at de fleste
teleteknikere
> kunne regne ud at det var en lettere omskrivning af begrebet
dæmpning

Jeg må indrømme at jeg af gammel vane kom til at bruge min gamle
stillingsbetegnelse
Jeg har ikke været teletekniker i telefonteknisk forstand men
inden for luftfart.
Jeg har rent faktisk haft en fejl på min telefonline 1-2 år
tilbage og da havde jeg ikke god modem/tlf forbindelse, så vidt
jeg kan huske blev min linie lagt om, og så har det kørt med
45-50kb siden. Jeg har selv været med til trække en "isdn like"
forbindelse på 256kb flere kilometer (private kabler) Jeg har
set hvor langt TDC kan trække en 2mb i PRAKSIS. Så hvis jeg IKKE
har støj skulle det teoretisk/pratisk være muligt at få en 256kb
frem til mig. Men jeg må indrømme at jeg ikke har noget
skudsikkert at have det i da jeg IKKE er telefontekniker.
Set i bagklogskabens lys var det nok irellevant at blande TDCs
lovede dækning ind i spørgsmål om støj og afstande for ADSL!
mvh Poul Erik Laursen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 21-01-02 23:33

"Poul Erik Laursen" <pellon@os.dk> wrote in message
> [...]
> meget konstant inden for få millisekunder over mange minutter
> hvilket ikke tyder på pauser p.g.a. støj ! Men det kan da godt

Hvis nu støjen ligger fra 100kHz og opefter vil det jo ikke påvirke
0-4kHz båndet som dit analoge modem anvender.

Mvh Steen

Fra : Morten Boysen

Dato : 20-01-02 12:59

> [...]
> maks 10 år siden)
> Kablet går næsten i fugleflugtslinie
> Jeg kan holde stabil 50kb forbindelse( det tyder ikke på specielt

Et 56k modem bruger vel båndbredden fra ca. 0Hz til ca 5000Hz. ADSL
kører helt op til ca. 2MHz. At du kan få så god en forbindelse med dit
modem skyldes, at der kun er lidt støj i det frekvensbånd, som modemet
bruger. Da dæmpningen på et telefonkabel afhænger af afstanden og
frekvensen, så kan det sagtens ske, at ADSL-frekvenserne dæmpes alt
for meget, mens de normale telefonfrekvenser ikke berøres.

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 13:37

On Sun, 20 Jan 2002 09:38:14 +0100, Poul Erik Laursen wrote:

> Hej Jesper
>
> Bliver man udelukket automatisk som mulig ADSL kunde hvis der er over
> en vis afstand til centralen?

Ja, mig bekendt.

> På trods af at:
> At der ikke er foretaget punkt til punkt måling af linien.?

Ja - man laver kun sjældent aktuelle målinger af linien, det er alt
for dyrt i forhold til den potentielle gevinst, og den viden man har
om kablet samt den fysiske afstand gør at man i 99.9% af tilfældene
alligevel får samme resultat.

> [...]
> maks 10 år siden)
> Kablet går næsten i fugleflugtslinie
> Jeg kan holde stabil 50kb forbindelse( det tyder ikke på specielt

De to ting har intet med hinanden at gøre - ADSL bruger et meget
større frekvens område end POTS, og dæmpningen stiger som funktion af
frekvensen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Debbie-lover

Dato : 22-01-02 22:24

Jeg bor i en bondeby 15 km nord for aalborg, der ka jeg godt få ADSL, har
bestilt
det til lev. 6-2