FWA eller ADSL
Fra : R a x u m

Dato : 19-01-02 21:07

Jeg er i den uheldig situation at jeg kan få ADSL og FWA... problemet er at
mine forældre ikke vil skifte til TDC tlf.abonnement, hvilket TDC kræver før
jeg kan få ADSL. Derfor har jeg undersøgt mulighederne for andre bredbånds
muligheder.
Jeg opdagede FWA hos
Sonofon,(http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaa
nd/sonofon_bredbaand.shtml?priority=1).

Mit problem er at jeg også har tænkt mig at bruge forbindelsen til at spille
over. F.eks. Counter-strike. Men nu har jeg lige hørt fra en ven dette ikke
er muligt... da man ikke kan dette over FWA.... !

Passer dette? vil jeg ikke kunne bruge min FWA til andet end at hente ting
fra internettet?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-01-02 21:13

"R a x u m" <raxum@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> mine forældre ikke vil skifte til TDC tlf.abonnement, hvilket TDC kræver

Ja, jeg stod i den samme situation, da vi havde abonnemet hos Tele2.

Men fik dem dog overtalt :)

>Derfor har jeg undersøgt mulighederne for andre bredbånds
> [...]

Du kan nu sagtens få Indstallaleret ADSL hos både Cybercity og Tiscali. Uden
at have telefon, og dermed intet problem. Da i ikke er teledanmark kunde.
Men det er måske kun TDC der tilbyder ADSL i området?

> [...]
ikke
> er muligt... da man ikke kan dette over FWA.... !

Det skulle der overhovedet ikke være noget problem i. Pingtiderne er vist
også helt okay.

> Passer dette? vil jeg ikke kunne bruge min FWA til andet end at hente ting
> fra internettet?

Du kan sagtens hente... Men problemet er vist, at man endnu ikke kan opsætte
servere osv... Så du skal ikke regne i første omgang, med at sætte en
spilserver op. Dog er det vist intet problem at logge på andre servere.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-01-02 02:01

> Det skulle der overhovedet ikke være noget problem i. Pingtiderne er vist
> også helt okay.
Det er ganske fine, også til counterstrike på nettet...

> [...]
> servere osv... Så du skal ikke regne i første omgang, med at sætte en
> spilserver op. Dog er det vist intet problem at logge på andre servere.

Du kan bruge alt det du har lyst på din FWA forbindelse. Den eneste
begrænsning pt er at "alt indkommende trafik bliver afvist". Det skal
forståes på den måde at du, som bjarke hansen siger, ikke kan opsætte en
server af nogen art. Dvs ingen FTP/Webserver, ingen spilserver osv. Det vil
på et senere tidspunkt(regn med cirka 2 mdr) blive muligt at få en offentlig
IP hvor din computer bliver koble direkte på internettet og så er der ingen
begrænsninger på din forbindelse overhovedet...Men det ligger som sagt et
lille stykke ude i fremtiden...

MVH
Thomas

Fra : R a x u m

Dato : 20-01-02 03:09

Ok, det hele lyder jo slet ikke så slemt alligevel. FWA tror jeg det bliver
så... gider ikke have mit forhold til mine forældre ændret totalt :D

men hvor "store" er pingsene helt præcis.
ADSL (256/128) = ping 50-100
FWA (256/128) = ping ?????

endnu en gang tak for svarene
;) -Raxum

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 11:54

> Ok, det hele lyder jo slet ikke så slemt alligevel. FWA tror jeg det
bliver
> så... gider ikke have mit forhold til mine forældre ændret totalt :D

Hehe

Men husk lige at tænkte på, at du skal have en antenne op og sidde. Så hvis
dine forældre heller ikke vil have det, såee.

> men hvor "store" er pingsene helt præcis.
> ADSL (256/128) = ping 50-100
> FWA (256/128) = ping ?????

Du kan ikke få FWA 256/128

Men regn med at FWA og ADSL har samme pingtider.

Du kan evt. prøve at trace Thomas, som har FWA 1024/256(512)

her er der en trace herfra:
Tracing route to 212.88.82.112 over a maximum of 30 hops:

1 20 ms 19 ms 18 ms albnxx2.ip.tele.dk [195.249.9.212]
2 16 ms 19 ms 18 ms fe0-1.100m.albnxa1.ip.tele.dk [195.249.1.44]
3 15 ms 17 ms 17 ms ge5-0-3.1000m.albnxg1.ip.tele.dk [195.249.1.62]
4 16 ms 18 ms 22 ms pos1-0.622m.lynxg1.ip.tele.dk [195.249.2.46]
5 17 ms 19 ms 19 ms sonofon-gw.dix.dk [192.38.7.91]
6 15 ms 18 ms 18 ms 212088070053.sonofon.dk [212.88.70.53]
7 24 ms 33 ms 27 ms 212088070045.sonofon.dk [212.88.70.45]
8 26 ms 29 ms 26 ms reserv-min.sonofon.dk [212.88.64.228]
9 * * * Request timed out.
10 44 ms 37 ms 43 ms 212088082112.sonofon.dk [212.88.82.112]
Trace Complete.

Altså, på min ADSL er der til centralen en ping på ca. 15 ms. Det samme ca,
hos Thomas.

Fra : R a x u m

Dato : 20-01-02 20:17

Skulle ikke blive et problem, da det faktisk er min far som ønsker det til
sit firma... han vil bare ikke over til TDC som han har haft så mange
kontroverser med... derfor... boycot

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:25

> Skulle ikke blive et problem, da det faktisk er min far som ønsker det til
> sit firma... han vil bare ikke over til TDC som han har haft så mange
> kontroverser med... derfor... boycot

Jamen, så er det vel det der er løsningen

Jeg ville da foreslå. At du skrive en E-mail til Dan Mortensen
[dan@sollok.dk]

Som lige kan slå lidt data op, om FWA dækninge. Bla. om i hvilken retning
masten skal vende... Således at du kan gå og studere hvor antennen, og
kablingen skal sættes op.... Som evt, at kigge efter træer mm,, i den
retning som antennen skal vende... Hvis du fortæller teknikeren, hvordan du
vil have det. Er der størst mulighed for, at man for det som man vil have
det

Fx, her hvad jeg fik afvide af Dan:

Celle-ID Højde Retning Afstand til celle In service dato

6 344º 1144 Medio DEC

Nu har Dan Mortensen, deltaget aktivt i gruppen her. Men spørg ham lige
pænt.. Jeg ved jo ikke om han vil have jeg giver dig, hans e-mail.

Mvh. Bjarke

Fra : Simon Skals

Dato : 21-01-02 00:10

It seems Bjarke Hansen wrote:
>pænt.. Jeg ved jo ikke om han vil have jeg giver dig, hans e-mail.

Men alligevel gør du det.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-01-02 15:54

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Men alligevel gør du det.

Jeg tror sørme han er ligeglad....

Han har jo selv ville hjælpe her i gruppen... og sagde. at man bare kunne
sende en mail. og spørge ad.

Fra : R a x u m

Dato : 21-01-02 15:32

Jeg køber det, men kun hvis det er muligt at få en mindre hastighed... dvs.
mindre pris for jeg har sku ikke brug for 1024/256 (525kr/md)... jeg har
mailet Sonofon om de ikke udbyder mindre hastigheder ala, 256/128, så prisen
kan nærme sig noget lignede 300-350kr.

Hvis dette ikke kan lade sig gøre så kan min kapital ikke følge med... så
jeg be'r til guderne om det rigtige svar for tiden :)

Desuden kan jeg ikke få det hvis jeg søger på sonofons hjemmeside, men
nabogaden kan, så mon ikke jeg også kan alligevel. Jeg har trodsalt
max-forbindelse med min mobil inde i huset...

Og, tak for hans mail, jeg skriver til ham straks...

Fra : Jens

Dato : 21-01-02 22:58

> [...]
> mindre pris for jeg har sku ikke brug for 1024/256 (525kr/md)... jeg har
> mailet Sonofon om de ikke udbyder mindre hastigheder ala, 256/128, så

De tilbyder kun de hastigheder og priser som de skilter med, ikke lavere
såvidt jeg er orienteret.

> Hvis dette ikke kan lade sig gøre så kan min kapital ikke følge med... så
> jeg be'r til guderne om det rigtige svar for tiden :)

Du skal nok bede temmeligt meget så, se ovenstående.

> Desuden kan jeg ikke få det hvis jeg søger på sonofons hjemmeside, men
> nabogaden kan, så mon ikke jeg også kan alligevel. Jeg har trodsalt
> max-forbindelse med min mobil inde i huset...

Det kan være fordi at der i nabogaden er line of sight til masten, og der
ikke er i din gade.
Du skal kunne se masten uden at den er bag træer osv.

Jens

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 22-01-02 13:00

> [...]
> nabogaden kan, så mon ikke jeg også kan alligevel. Jeg har trodsalt
> max-forbindelse med min mobil inde i huset...

Som Jens skriver så er det sikker pga. af Line of sight problemet....Desuden
kan du ikke "teste" det med din mobiltelefon da det er helt andre forhold
der spiller ind med FWA...

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-01-02 14:41

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> Som Jens skriver så er det sikker pga. af Line of sight
problemet....Desuden
> kan du ikke "teste" det med din mobiltelefon da det er helt andre forhold
> der spiller ind med FWA...

Kravl op på dit tag, og se om du kan se masten.

Fra : Dennis Risvad Nielse~

Dato : 24-01-02 18:58

> [...]
> at
> før
>
> Ja, jeg stod i den samme situation, da vi havde abonnemet hos Tele2.

Hvad gjorde du for at få Tele2 overtalt til overdrage kundeforholdet til en
konkurrende udbyder? Jeg har prøvet flere gange inden for det seneste halve
år til ingen nytte - det eneste jeg kan få lov til er at flytte mit
telefonabonnement tilbage til TDC og så være "bundet" til dem et halvt år
før jeg igen overdrager min linie til fx Tiscali.

-Dennis

Fra : dkwolf

Dato : 20-01-02 13:54

On Sat, 19 Jan 2002 21:07:06 +0100, "R a x u m" <raxum@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er muligt... da man ikke kan dette over FWA.... !
>
>Passer dette? vil jeg ikke kunne bruge min FWA til andet end at hente ting

Well du kan uden problemer få aDSL hos TDC selv om at du/i har telefon
abo. Det eneste krav er at i betaler linie afgift til TDC og ikke
telefon abo.

Jeg sidder selv her med et Sonofon fastnet tlf. abo og TDC NetExpress
da vi har en enerets aftale med Sonofon om at levere telefon til os.
Der blev ikke stillet et spørgsmål omkring det og TDC kan godt se at
de ikke havde os som kunde. Men ring ind og snak med dem og hør hvad
der er muligt hvis det er.

Thomas

Fra : R a x u m

Dato : 20-01-02 20:23

"dkwolf" <dkwolf_ef@*nospam*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der blev ikke stillet et spørgsmål omkring det og TDC kan godt se at
> de ikke havde os som kunde. Men ring ind og snak med dem og hør hvad

Jeg har haft kontakt til TDC. I en mail jeg skrev til TDC netop om tlf. abo.
hos en anden operatør (Orange) skrev de tilbage at jeg SKULLE skifte til TDC
ellers kunne de ikke tilbyde ADSL løsning (NetExpress).
Tiscali/CyberCity har ingen planer om at udbyde ADSL på min central, så jeg
kan kun håbe på TDC.

Fra : dkwolf

Dato : 21-01-02 17:45

On Sun, 20 Jan 2002 20:22:31 +0100, "R a x u m" <raxum@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ellers kunne de ikke tilbyde ADSL løsning (NetExpress).
>Tiscali/CyberCity har ingen planer om at udbyde ADSL på min central, så jeg

Tjaa det kan du have ret i.
Det er nok det problem at du skal betale linie afgift til TDC før du
kan få aDSL hos dem. Jeg vil tro at du nu betaler linie afgift til
Orange, som så hindre din aDSL.
Hvor jeg nu betale linie afgift til TDC og telefon abo. til Sonofon så
var det ikke noget problem at få det.

Thomas

Fra : wheeeeeeee

Dato : 20-01-02 16:09

snip
> [...]
før
> jeg kan få ADSL. Derfor har jeg undersøgt mulighederne for andre bredbånds

Hvad med Tiscali til 295,-/mnd eller CyberCity?

> [...]
ikke
> er muligt... da man ikke kan dette over FWA.... !

Det tror jeg godt at man kan. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne.
Men ping tiderne er vist dårliger med FWA end ADSL. Spørg i en ikke DSL
gruppe om FWA.

Fra : R a x u m

Dato : 20-01-02 20:19

Findes ingen FWA grupper så vidt jeg ved... kan ingen finde ihvert fald,
derfor i ADSL gruppen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 20:26

> Findes ingen FWA grupper så vidt jeg ved... kan ingen finde ihvert fald,
> derfor i ADSL gruppen

Det hører til
dk.edb.internet.udbydere Gruppen