Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvefejl og manglende fokus [Sony DSC-S50~
Fra : U. Pedersen

Dato : 19-01-02 15:55

Hejsa.

Jeg har et lille problem med en teleconverter, [Sony Tele Conversion
Lens X2.0 VCL-R2037] som jeg fik her ved juletid.
Den laver en farvefejl, eller manglende fokus i siderne, når jeg
bruger den, vel at mærke på fuld zoom.

Jeg har lagt et eksempel her på denne link
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/farvefejl/
og håber at nogen af Jer har et forslag eller en løsning.

På forhånd tak

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-01-02 18:57

"U. Pedersen" wrote:

> [...]
> Lens X2.0 VCL-R2037] som jeg fik her ved juletid.
> Den laver en farvefejl, eller manglende fokus i siderne, når jeg

Det er kendte problemer, der hyppig opstår med mange af de widevinkel-
og teleforsatser, der er beregnet til at skrue uden på det digitale
kameraes eksisterende objektiv, du kan læse om det på steve's digicams,
der er de problemer du nævner, omtalt i flere artikler.

Det eneste der fungerer nogenlunde stabilt, er ganske almindlige
progsarer (nærlinser), men da de fleste digicams i forvejen er gode til
nær- og macrooptagelser, så er det jo "så som så", men behovet for at
anvende nærlinser.

Objektivet på mit gamle Canon PowerShot digicam, er typen med fast focus
fra ca. 30 cm til uendligt, og et macroområde fra 6 mm. til 60 mm. med
manuel focusering.

Jeg var på et tidspunkt tæt på, at købe en Raynox teleforsats til det
pågældne Canon, men en 2 x tele kostede ca. 1.200 kr. og det fik ikke
ligefrem de bedste anbefalinger, så jeg sparede den udgift.

Med Canon'en har jeg til gengæld og med stor success, prøvet at
fotografere igennem okularet på min 10x50 prismekikkert, jeg er også
støt på et web-site, med en opskrift til hvordan man monterer et digicam
på et monookulært spotting scope.

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-01-02 00:03

On Sat, 19 Jan 2002 18:57:12 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>fotografere igennem okularet på min 10x50 prismekikkert, jeg er også
>støt på et web-site, med en opskrift til hvordan man monterer et digicam

Hej Niels, tak for svaret.
Du har vel ikke tilfældigt et link til den side ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-02 11:58

"U. Pedersen" wrote:

> Du har vel ikke tilfældigt et link til den side ?

Nej jeg har ikke gemt et bookmark, så du må selv prøve med nogle
søgninger på steves digicams eller google.

Fra : Georg Tranholm

Dato : 21-01-02 15:22

Prøv dette link http://w1.155.telia.com/~u15506372/digiscop.htm
Fotografering gennem teleskop mm.

Fra : Morten Kølbæk

Dato : 21-01-02 22:59
Fra : U. Pedersen

Dato : 22-01-02 12:20

On Mon, 21 Jan 2002 22:58:34 +0100, "Morten Kølbæk"
<mok@geocities.com> wrote:

>Eller måske dette link
>http://www.shortcourses.com/how/digiscoping/digiscoping.htm
>
>Mvh Morten

Tak, nu tror jeg det rækker
Men for dælen de koster jo en hel bondegård, og det blå ned fra himlen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-02 13:08

"U. Pedersen" wrote:

> Men for dælen de koster jo en hel bondegård, og det blå ned fra himlen

Ja hvis der skal stå Leitz på den, så skal du nok ned og snakke med
bankrådgiveren - men det er også noget der kan tegne skarpt...:)

Fra : U. Pedersen

Dato : 22-01-02 00:22

On Mon, 21 Jan 2002 15:22:14 +0100, "Georg Tranholm"
<tranholm@tdcadsl.dk> wrote:

>Prøv dette link http://w1.155.telia.com/~u15506372/digiscop.htm
>Fotografering gennem teleskop mm.

Tak, det kan man kalde en kikkert