Svensk Melodi Grand Prix
Fra : _dentro_

Dato : 19-01-02 15:05

SVERIGE:
-------------------------------
Det svenske melodi grand prix foregår ved at der er 32 deltagende
sange, fordelt på 4 særskilte konkurrencer forskellige steder i landet
(ligesom fx DM i rock). Hvert sted findes så 2 vindere. De i alt 8
vindere fra den indledende konkurrence går så videre til "vinnarnas
val". Her bliver så valgt de 2 bedste, som går videre til den endelige
finale. I den endelige finale bliver vinderen så fundet.

Jeg synes at denne form sikrer en meget kvalificeret vinder. For dels
har de 32 som stiller op, og dels er det en mere sikker stemmemetode
end hvis man bare stemte én gang for alle. Desuden er der flere kendte
musikere som stiller op - bl.a. DJ Mendez og Friends (som vandt sidste
år).

Jeg tror derfor at Sverige vil komme til tops i den internationale
konkurrence!

http://www.svt.se/melodifestivalen2002/

PS. Se den første indledende konkurrence i aften kl. 20 på SVT!!

SPANIEN:
---------------------------------
I Spanien er melodi grand prixet en blanding af BigBrother, Popstars
og alm Melodi Grand Prix. Først foregår det hele som Popstars hvor en
masse mennesker kommer til audition og nogle stykker bliver udvalgt.
De skal så leve overvåget som i BigBrother, hvor de samtidigt skal
træne, og man kan vist også blive stemt ud. Til sidst foregår det som
alm melodi grand prix - tror jeg (eller også er vinderen bare den
sidste i BigBrother-delen).

http://www.dr.dk/kultur/Artikel.asp?ArticleID=4402

DANMARK:
-------------------------------
Jeg synes det lover ok godt for Danmark i år. Jeg har fået indtryk af
at der er mange unge med i år, og at sangene ikke er så
melodigrandprix-agtige. - Men med Sveriges MGP bliver det svært at
vinde det internationale!!

_dentro_
ICQ 33379605

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-02 15:47

> Jeg synes det lover ok godt for Danmark i år. Jeg har fået indtryk af
> at der er mange unge med i år, og at sangene ikke er så
> melodigrandprix-agtige.
SV: Det synes jeg også

- Men med Sveriges MGP bliver det svært at
> vinde det internationale!!
SV: Ja, Svenskerne er skrappe til at skrue et hit sammen. Sidste år lavede
svensktopgruppen Friends jo Listen to your heartbeat. Gav Danmark den ikke
toppoint ?, Det tror jeg nok. Men Danmark kan jo også bare give
dansktopgrupper chancen. Det ville da være oplagt at lade Klaus og Servants
+ Kim Og Drengene få chancen. Tidligere vcar der tit den type grupper med i
det danske grand prix. Det kunne man bare gøre igen. Så kunne vi måske klare
svenskerne. jov-jov.
Sverige har kjo også stadig dansebandsmusik (eller noget der kommer tæt
på) med i deres lokale grand prix. Hvem husker ikke bl.a. Abba, med Waterluu

> _dentro_
> ICQ 33379605
_________________

Ja

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-01-02 18:01

"Åge Halldorsson" wrote:

> [...]
> det danske grand prix. Det kunne man bare gøre igen. Så kunne vi måske klare

Tidligere har Danmark også været diskvalificeret fra det international MGP pga
for dårlige placeringer. Det kunne man bare gøre igen. jov-jov.

/Robert

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-01-02 16:16

"_dentro_" <kena@mail.dk>
> [...]
> at der er mange unge med i år, og at sangene ikke er så
> melodigrandprix-agtige. - Men med Sveriges MGP bliver det svært at

Med en dansk førsteplads og en andenplads i de to sidste
år synes jeg ikke, der er noget belæg for, at at den danske
metode skulle medføre nogen særlige ulemper. Det, der er
afgørende, er kvaliteten af de deltagende sange, og den
afhænger især af graden af fokus på grandprixet.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-01-02 16:48

_dentro_ skrev:

> [...]
> DJ Mendez og Friends (som vandt sidste år).

> Jeg tror derfor at Sverige vil komme til tops i den internationale

Portugal bruger stort set samme metode, hvorfor har de så ikke vundet -
eller bare skaffet sig en enkelt god placering?

Thomas T.