For A Few Dollars More *SPOILER*
Fra : Martin Møller

Dato : 19-01-02 12:16

Dette er nok min yndlingsspaghetti-western, der i går aftes kom under TV3s
kyndige behandling med tonsvis af reklamer. Intet nyt under solen dér,
desværre, så jeg springer lige i det.

Godt nok er det mange år siden jeg sidst har set filmen, men jeg finder den
stadig superb.
3 scener i filmen var IMØ blændende godt skruet sammen

1 scene:
Lee Van Cleef (LVC) og Clint Eastwood (CE) har en skudduel, hvor de
skiftevis skyder deres hatte op i luften. Ikke et ord mellem de to. Bare to
drenge der viser hinanden deres respektive færdigheder for skydevåben. En
ganske tydelig "skrub-af-her-har-du-intet-at-gøre" - besked!

2 scene:
LVC tænder en tændstik ved at stryge den hen over Klaus Kinskis (KK)
pukkelryggede figur. Denne er lige ved at tage sin revolver, men besinder
sig, da han står i en saloon. Da LVC skal til at tænde sin pibe med
tændstikken, slukkes tændstikken med at pust fra KK. Herefter tager LVC,
Kinskis cigar og tænder sin pibe alt imens kameraet stort set kun filmer
øjnene på de to. Ikke et ord er vekslet. LVC rækker KK cigaren tilbage, men
denne ignorerer det og går ud af saloonen.

3 scene:
Den klassiske duel mellem Indio (skurken) og LVC til sidst i filmen, hvor
LVC skal samle sin revolver op, når Indios spilledåsemusik slutter. Da
musikken er lige ved at slutte blander CE sig med sine egen spilledåse, så
musikken fortsætter. Imens rækker han LVC et revolverbælte som han spænder
på. Nu er duellen mere fair. Omtrent i samme øjeblik dette sker, stiger
tonerne fra Ennio Morricones fabelagtige musik, og vi har nu en dramatisk
finale mellem den gode og den onde. Kameraet panorerer skiftevis fra LVC til
Indio på en sådan måde, at deres ansigter fylder hele billedet. En rigtig
god effekt/måde at filme på, som jeg synes øger filmens klimaks yderligere.

Sergio Leone var vist en af de første til at filme på denne måde, dvs. at
lade ansigterne fylde hele billedet, der i starten 60´erne. Jeg synes
virkelig han var suveræn, også i mange af hans andre film, så nu tror jeg
lige, at jeg vil nærstudere dvd-markedet.

Andre kommentarer/synspunkter?

--
Mvh Martin

Fra : Morten DH

Dato : 20-01-02 00:16

> Dette er nok min yndlingsspaghetti-western, der i går aftes kom under TV3s
> kyndige behandling med tonsvis af reklamer. Intet nyt under solen dér,
> desværre, så jeg springer lige i det.

Tja jeg undgår den altid fra TV3 - Sergio Leone's film i andet end det
originale widescreen format er umulige at se - han udnytter altid hver
eneste kvadratcentimeter af filmen og man blir sgu søsyg af at se dem
beskåret ... jeg bruger faktisk altid Sergio Leone film i pan og scan når
jeg skal demonstrere betydningen af letterbox for mine uvidenede bekendte

> Godt nok er det mange år siden jeg sidst har set filmen, men jeg finder
den
> stadig superb.

Hele Dollars triologien er suveræn imho og det er vist ikke bare fordi jeg
er spaghetti-western fan...

> [...]
> virkelig han var suveræn, også i mange af hans andre film, så nu tror jeg
> lige, at jeg vil nærstudere dvd-markedet.

Han var svjh også den første som brød med reglen om at man aldrig så våben
og effekt i samme frame... indtil han kom på banen så man altid folk skyde
og så blev der klippet til personen der faldt om - tænk hvad han har betydet
for senere film

Hele triologien er ude på Reg1 DVD både individuelt og samlet i en box. De
kan som regel fås til omkring 10-12$ per stk. Desværre er det kun GBU der er
anamorphic... Og lige endnu et lille hint: De blev oprindeligt udgivet af
MGM i keepcases; men Warner overtog titlerne og lavede en repressing med
Warner logo etc i deres åndsvage snapper papkasser så kig dig godt for hvis
du også hader snapper kasser...

God jagt...

Fra : Ole Kofoed

Dato : 20-01-02 04:26

"Morten DH" <morten@no-spam-drejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skyde
> og så blev der klippet til personen der faldt om - tænk hvad han har

Jeg har læst dette før, men jeg har set en tidligere film hvor der en
sådan scene, jeg mener det er i "Vera Cruz", men kan ikke lige tjekke da
DVD'en er udlånt. Det er i hvert fald en film som spaghetti fans ikke må
gå glip af, Leone har vist fundet en del inspiration i den film. Jeg sad
flere gange under filmen og sagde til mig selv: så "beskidt" kan en
amerikansk western fra 1954 da ikke være! Og så spiller Lancaster + Gary
Cooper pragtfuldt.

Nu hvor vi er ved spaghetti-westerns vil jeg anbefale et par Sergio
Corbucci DVD'er: "The Great Silence" med en ond Klaus Kinski +
"Compañeros" som måske ikke er den mest spændende, men er flot filmet
med sindsyge smukke locations og Morricones hovedtema kører stadig i
hovedet på mig her 3 måneder siden jeg så filmen.

Og fredag kom Damiano Damiani's "A Bullet for the General" ind ad døren,
den glæder jeg mig til at se

Mvh.

Ole

Fra : Anders Nielsen

Dato : 20-01-02 14:33

Ole Kofoed <news@dvd-basen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4a3873$0$89066$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Nu hvor vi er ved spaghetti-westerns vil jeg anbefale et par Sergio
> Corbucci DVD'er: "The Great Silence" med en ond Klaus Kinski +

hæhæ Klaus Kinski er sej som over the top bad guy. Tjek ham osse ud i Jesus
Franco's Jack The Ripper.
Iøvrigt vil jeg også anbefale Enzo Castellari's "Keoma" med Franco Nero som
osse er ude på DVD, spækket med slow motion action scener ala Sam Peckinpah,
og et ret godt Non-morricone soundtrack.

vh Anders

Fra : Martin Møller

Dato : 20-01-02 12:41

"Morten DH" wrote:

> [...]
> jeg skal demonstrere betydningen af letterbox for mine uvidenede bekendte

På mit 4:3- fjernsyn var det for så vidt ok, men jeg kan godt se betydningen
af dette på et widescreen. I slutningen (ca 30 sekunder før rulleteksterne)
af filmen fik den i øvrigt de sorte "widescreen"-bjælker på. Om det var TV3s
finger der gjorde dette, aner jeg virkelig ikke. Men her kan betydningen af
et sådan tv virkelig ses. Næste måned leveres mit nye 32" fjernsyn og så
skal denne film genses!

> Hele Dollars triologien er suveræn imho og det er vist ikke bare fordi jeg
> er spaghetti-western fan...

Helt enig!

> [...]
> MGM i keepcases; men Warner overtog titlerne og lavede en repressing med
> Warner logo etc i deres åndsvage snapper papkasser så kig dig godt for

Ok! Jeg prøver lige at kigge hos Futureent, men kender du ellers nogen
steder hvor de fås billigt uden man skal betale told+moms?

--
Mvh Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-01-02 13:35

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
TV3s
> finger der gjorde dette, aner jeg virkelig ikke.

Det er det ikke. Credits fylder meget i bredden og kan ikke blive beskåret i
siderne uden at miste mening. Derfor indledes og afsluttes pan & scannede
film ofte i letterbox. Er filmen optaget i scope, ses også den alternative
metode, hvor man har undladt at overføre credits igennem en anamorfisk
linse. Dvs. at credits fylder hele skærmen, men hele indledningen ser
underligt langstrakt ud.

MVH
Jens

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-01-02 18:32

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
> Det er det ikke. Credits fylder meget i bredden og kan ikke blive beskåret i
> siderne uden at miste mening.

Sært at TV3 har opdaget dette uden at opdage, at det
samme gælder for resten af filmen!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 22:29

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
>
> Sært at TV3 har opdaget dette uden at opdage, at det
> samme gælder for resten af filmen!

Det er (som skrevet) ikke TV3s område. De køber bare filmene. Det er
filmselskaberne, som har ansvaret for pan & scanningen. Men du kan
naturligvis vende den om og sige, at TV3 har medansvar, fordi de køber
beskårede udgaver. Og TV3s seere er også skyldige, fordi de ser kanalen.
Hvis der ikke var et marked, ville de pan & scannede versioner hurtigt
forsvinde.

MVH
Jens

Fra : Magnus

Dato : 22-01-02 13:07

> "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
>
> Sært at TV3 har opdaget dette uden at opdage, at det
> samme gælder for resten af filmen!

Selv idioter kan se, hvis der mangler dele af bogstaver og ord. Men man skal
faktisk interessere sig for hvad man sender, for at opdage, at folk faktisk
går glip af noget, når man beskærer filmen.

magnus

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-01-02 14:36

On Sun, 20 Jan 2002 12:40:31 +0100, "Martin Møller"
<martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote:

>Ok! Jeg prøver lige at kigge hos Futureent, men kender du ellers nogen
>steder hvor de fås billigt uden man skal betale told+moms?

De koster 9.99 pund stykket hos Futureent, og det er MGM udgaven i
keepcase. Jeg har selv købt dem der.
Fistfull of dollars er dobbeltsidet med letterbox + pan & scan.
Few dollars more er letterbox
Good, bad ugly er anamorfic.

Kurt Brixen