Øresund turbåde
Fra : John Eiberg

Dato : 19-01-02 10:13

jeg ville bare spørge om der var andre der havde været ude for at blive ringet
op og forsøgt slået halv skade for ture man enten ikke har booket eller bliver
taget til indtægt for ikke at have mødt op til?

Fra : SGF

Dato : 19-01-02 13:18

"John Eiberg" <happyteam_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bliver
> taget til indtægt for ikke at have mødt op til?

Tjaaa.....hvis du har booket en tur, har du da bare at betale for den,
uanset om du møder op eller ej. På denne årstid sejler de jo med alle
pladser betalt, hvilket betyder et indtægtstab, hvis du bliver væk. Du kan
da heller ikke købe en rejse eller en flybillet, og så bare blive væk, uden
det koster dig en krone!

Mvh
Søren

Fra : Stefan Lund-Rasmusse~

Dato : 19-01-02 16:11

"SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> pladser betalt, hvilket betyder et indtægtstab, hvis du bliver væk. Du kan
> da heller ikke købe en rejse eller en flybillet, og så bare blive væk,

[snip]

Forskellen mellem fisketur og rejse er blot, at du ved rejsen normalt har
betalt på forhånd.
Betaler du måske hos frisøren, selv om du er forhindret i at komme til en
aftalt tid?

Jeg mener ikke at man skal betale for en vare, som man ikke har fået -
uanset grunden. Hvis turbådene vil sikre sig, så må de sørge for at folk
betaler på forhånd - eller i det mindste skal smide et depositum ved
bestilling. Det ville uden tvivl være med til at sikre, at folk mødte op.

Stefan

Fra : Hobi

Dato : 19-01-02 21:33

"Stefan Lund-Rasmussen" <sl@danskeinvest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betalt på forhånd.
> Betaler du måske hos frisøren, selv om du er forhindret i at komme til en

Ringer du ikke afbud senest dagen før ???

> [...]
> betaler på forhånd - eller i det mindste skal smide et depositum ved
> bestilling. Det ville uden tvivl være med til at sikre, at folk mødte op.

Jeg synes det er rimeligt, at opkræve depositum, men omvendt mener jeg
heller ikke, at det burde være nødvendigt.
Der hvor jeg kommer fra, er et ord et ord, og hvis man har reserveret en
plads på en turbåd, er det lige bindende om man så har betalt eller ej.
Naturligvis kan man blive forhindret, men så må man forsøge, at lave en
aftale med skipper om et passende beløb til kompensation afhængig af, om han
kan afsætte pladsen eller ej. Under alle omstændigheder, er det mindste man
kan gøre, at melde afbud, og hvis skipper ikke kan nå, at afsætte pladsen
til anden side, ja så har man bare at betale.

Juridisk er det iøvrigt lige så bindende, med en muntlig aftale som en
skriftlig, og når man bestiller turen, har man også forpligtiget sig til, at
betale den.

--
MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-01-02 23:47

"Hobi" <Hobi@post8.tele.dk> wrote in message

> Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.
> --
hehe ... det er også min overbevisning. Det var i øvrigt nogle flotte fisk
du afbilder på din hjemmeside. Tillykke med dem! Især din Skjern Å laks
....sådan én har jeg altid drømt om, men end ikke forsøgt at fange endnu.

Fra : Hobi

Dato : 20-01-02 22:38

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du afbilder på din hjemmeside. Tillykke med dem! Især din Skjern Å laks
> ...sådan én har jeg altid drømt om, men end ikke forsøgt at fange endnu.

Jeg er da glad for, at moralen ikke helt er forsvundet. Så mange penge kan
jeg ikke forestille mig, at der er i turbådsfiskeri.

og tak for roserne......

Iøvrigt, synes jeg du skal forsøge, at fange en Laks i Skjern å - chancerne
har sjældent været bedre....
Hvis du har brug for info, så spørg blot løs.

--
MVH
Hobi

Fra : Stefan Lund-Rasmusse~

Dato : 21-01-02 08:21

"Hobi" <Hobi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ringer du ikke afbud senest dagen før ???

Jo absolut.
Ingen tvivl om at man må betale, hvis man "bare" lader være med at møde op.
Jeg mener dog ikke at man skal betale, hvis man afbestiller i rimelig tid -
som det åbenbart også var tilfældet for John.
HVIS dette er et problem for bådene, så burde de måske lave nogle klare
regler for, hvornår man skal betale. Fx. kunne man sige, at man skal
afbestille senest kl 12 dagen før, og at man i øvrigt skulle møde op 15
minutter før afgang. Dette ville give bedre muligheder for at få afsat
pladserne i sidste øjeblik - bl.a. fordi vi så alle kunne ringe dagen før og
se om der alligevel skulle være ledige pladser på en ellers udsolgt afgang.
Overholdes disse simple regler ikke, så skal betaling finde sted uanset
grund.

> [snip] Under alle omstændigheder, er det mindste man
> kan gøre, at melde afbud, og hvis skipper ikke kan nå, at afsætte pladsen
> til anden side, ja så har man bare at betale.

Hvordan ved du, om han har nået at afsætte pladsen, eller om han bilder dig
det ind for at få ekstra indtægt? Igen for uklare regler.

> Juridisk er det iøvrigt lige så bindende, med en muntlig aftale som en
> skriftlig, og når man bestiller turen, har man også forpligtiget sig til,
at
> betale den.

Både og. Det er svært når man ikke får at vide ved bestillingen, at man skal
betale uanset hvad. Alle kan gå hen og blive syge.

Stefan

Fra : John Eiberg

Dato : 21-01-02 14:43

Den forliggende sag handler om at vi føler tilliden til den turbåd vi
skulle have fisket med brudt
af følgende årsag

vi havde sidste år booket 3 lørdagsture til i år
vi bliver derefter ringet op midt i ugen og spurgt om hvoffor vi ikke er
mødt frem
på denne dag, efter en del palamenteren frem og tilbage bliver vi fordi
vi føler vores tre andre ture
under pres, enige om at slå halv skade som vi bare kan betale på den
næste tur
derefter gennemgår jeg personligt og telefonisk med den pågældende
skipper
de bookninger vi har for at der ikke kan blive tvivl og flere
"fejltagelser"
og vores bøger stemmer da også overens for de tre bookninger vi har
"tilbage"
hvorefter den første tur skulle være en lørdag kl 12-17
jeg ringer derfor til min kone og aflyser min deltagelse i hendes
fødselsdag der skulle løbe af kl 16 den pågældende dag
stor er min forundring så også da vi bliver ringet op denne dag på
nøjagtigt samme måde som sidst og får at vide at vi skulle have stået
på kajen kl 7.00
nu bliver jeg selvfølgelig mindre fornøjet, samtalen afslører desuden
at skipper har glemt at vi skulle batale den halve skade for den ikke
bookede sidste tur hvilket bestyker min mistanke
det er først da jeg gør opmærksom på dette at der lige pludselig kan
skaffes toafbudspladser til samme eftermiddag.

at acceptere dette kræver selvfølgelig at alle der skulle med på vores
tur snakker sammen da vi oprindeligt
var 3 personer og der derfor er 1 preson der må blive hjemme.
vi bliver derefter enige om at ikke ville gøre brug af tilbuddet da det
er alle for en og en for alle i vores klub
dette meddeles så til pågældende båd, og under denne samtale bliver det
så sagt fra bådens side at
det kunne jo også være at det var dem der havde en fejl i deres
bookingbog
hviket vi jo hele tiden har ment, vi holder på at vi ikke tager afsted
på en overbooket båd, når vi har bestilt 3 pladser kl 12 skal vi ikke
betale for
2 X tre ubrugte pladser på en dato og et tidspunkt vi ikke har bestilt
og samtidigt acceptere at en mand må blive i land
hvorefter alle vores andre ture umiddelbart bliver slettet

nu spørger vi så os selv var vi udset til at skulle betale for andres
udeblivelse eller afbud,
og var det et "uheld" eller en "forglemmelse" at dette blev forsøgt 2
gange
blev vi anset for nogle der kunne presses ?
hvem andre har prøvet noget lignende?
eller er det hele en beklagelig blanding af misforståelser
som ingen bør betale for
hvilket jeg helst vil tro

fakta er at den pågældende båd havde rod i sin booking bog
og det skal vi ikke betale for

Fra : John Eiberg

Dato : 21-01-02 15:02

'Jeg så meget gerne at der kom en form for bon på hvad man har bestilt
det kunne nemt ordnes som et regnskabshæfte med gennemslagspapir.
depositum i denne forbindelse ville også være fint nok for mig
det ville bare kræve at man var sikret sine penge igen hvis man
overholdt en
nærmere bestemt tidsfrist,
fx den der gælder hos rejsebranchen eller flyselskaber

Fra : Claus

Dato : 21-01-02 22:53

Hej John

Det var da en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft dér.
Man kan godt nogen gange komme i tvivl om en skipper har fået helt fat
i hvornår man har booked, og jeg er enig i at man ikke kan føle sig
forpligtet til at betale hvis man er helt sikker på at man ikke har
booked den pågældende tur.
Har man booked, og ikke givet et rimeligt varsel ved en aflysning,
mener jeg derimod også at man er pligtig til at betale.

Et system med bekræftelse af bookinger ville være perfekt, og det
kunne jo så passende konstrueres på internettet...
(Dette giver nok en storm at svar!)

Har du noget imod at oplyse hvilken båd du har haft disse uheldige
oplevelser med?

Claus

Fra : John Eiberg

Dato : 22-01-02 09:19

nej jeg vil ikke fortælle offentligt hvem den pågældende båd er da jeg
som skrevet
stadig håber på at der er tale om en beklagelig misforståelse som ingen
bør betale for
havde jeg derimod været helt sikker på at der var begået et forsøg på
svindel
havde jeg ikke tøvet et sekund
nettet kan være meget meget skadeligt i den henseende
men også godt som en huskekage til folk der tager røven på andre
et dårligt rygte for et firma tager nu ikke længere flere år at
oparbejde
men kun en måned
hvis der var andre der havde haft lignende oplevelser som os
ville jeg have kontaktet dem og spurgt til bådens navn
så disse ikke slap afsted med det
men indtil nu ser det da ud til at der virkelig er tale om en
misforståelse

lad os håbe at det bliver ved det

Fra : Simon...

Dato : 27-01-02 11:45

> [...]
> betalt på forhånd.
> Betaler du måske hos frisøren, selv om du er forhindret i at komme til en
det er da noget svineri (ja undskyld sproget) bare at blive væk, både fra
frisør og turbåd.
frisøren har *måske* mulighed for at få en ny kunde, men det er da sjældent
der møder
en op på kajen for at få en plads på en båd der ikke er bestilt.. det er
direkte tab af fortjeneste
både for frisør og skipper.
Du kan da være helt sikker på at jeg hvis jeg var skipper ville smide dit
tlf nummer + navn rundt til de andre både,
så de ikke ville booke dig en anden gang...

Det kan da godt være skipper ikke kan opkræve noget, men det er ikke pænt
bare at blive væk efter min mening...
Det mindste man kan gøre er da dagen i forvejen at ringe afbud...

Mvh. Simon