Chok - stearinlys
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-01-02 01:36

Puha - så fik jeg godt nok lige dagens, eller skulle jeg sige nattens, chok.

Kærresten var gået i seng og jeg havde tændt lidt stearinlys for at gøre det
lidt mere hyggeligt at skrive på afgangsprojektet.

Jeg troede egentlig at kattene var inde i stuen - med pludselig - flush
sagde det også Røskva stod midt i stearinlyset. Jeg kunne med det samme
lugte brændt hår så jeg kappede hende på siden for at prøve at slukke en
eventuel "brand".

Hun blev naturligvis vildt bange - nok mest pga. den meget pludselige og
intensive klapning så hun FOR ind under sofaen i stuen hæftigt slikkende på
sin side.

Damn jeg var godt nok bekymret - var ved at finde vandsprøjten frem, men hun
ville ikke ud. Til sidst kom hun endelig ud - og der var faktisk ikke rigtig
noget at se - heldigvis, og hun var heller ikke øm nogen steder.

Men hold da ferie for en overraskelse jeg (vi) fik der. Så husk lige på at
stearinlys skal så LANGT væk fra hvor kattene kan komme til.

Nåmen.. det var bare det hele - ville bare lige fortælle historien. Jeg er
jo ny katteejer så tænkte at andre måske også kunne have gavn af den.

KH
Vibeke

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-01-02 01:39

I må undskylde skrivefejlene - jeg håber I kan læse det alligevel. Det er
vist for sent til at skrive noget helt meningsfyldt.
Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-01-02 02:02

Vibeke Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Nåmen.. det var bare det hele - ville bare lige fortælle historien. Jeg er
> jo ny katteejer så tænkte at andre måske også kunne have gavn af den.

Hej Vibeke

Stakkels mis - godt der ikke skete noget.
Her hjemme er alle levende lys stoppet ned i hurricanes. Så tør jeg have
dem tændt med nogenlunde ro i sindet. Selvfølgelig når jeg er i rummet -
så tryg er jeg heller ikke
Jeg har hørt engang at flammen fra et stearinlys varmer opad, men kun
meget lidt til siden - hvis du forstår
Så tricket er at forhindre mis i at komme tæt på flammen fra siden, for
her vil den have knurhår eller hale inde i flammen før den egentlig
opdager at den er gal. Ovenover flammen kan man mærke varmeudstrålingen
længe før det bliver farligt, så næsen bliver trukket i sikkerhed i tide.

Mange hilsner fra Ann R
Donna og Dittes's katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-01-02 11:25

Katte og stearinlys passer egt ikke sammen - det eneste sted et stearinlys
varmer er ovenover flammen dvs katten mærker ikke varmen før den står på skrævs
over lyset... Jeg har flere gange lugtet brændt pels fra mine stearinlys indtil
jeg fandt ud af at bruge stager hvor kattene ikke kunne gå over...
En lille sjov historie - jeg har en lille keramik englelysestage til et lille
juletræslys som jeg elsker at tænde i julemåneden. Det har jeg i mellemtiden
måttet opgive da min ældste hunkat synes det er enormt morsomt at slukke
flammen med poten - hun brænder sig tilsyneladende ikke. det er ikke bare hver
gang jeg tænder det lys - men hver eneste gang jeg tænder det lys. Pudsigt
så bestemte katte kan være.
mvh Camilla

Fra : Anders Hvilsom

Dato : 21-01-02 13:16

Eller også skal katte holde sig LANGT væk fra stearinlys!
Er det almindeligt accepteret, at katte nægter at tage ved lære af sine
erfaringer? "Brændt barn skyer ilden!" - Den gælder ikke for katte?!
Ynkeligt!

in article a2af24$d3c$1@news.cybercity.dk, Vibeke Jørgensen at

Fra : none@none.com

Dato : 21-01-02 14:26

Nej, det vil jeg ikke sige det er.

Vores katte kan godt finde ud af det efter at have lært det. Vi har så lært
ikke at stille stearinlys midt i "kattestierne".

/L

Fra : Birgitte

Dato : 21-01-02 15:25

Vi har også sterinlys på sofabordet, men de er kun tændte når vi selv er til
stede.
Jeg har også andre stager med højt glas omkring hvor kattene ikke kan komme
til lyset eller stå med kroppen henover dem.
Ellers kan man jo godt have levende lys stående bare de som /L skriver passe
på med ikke at stille dem lige hvor kattene færdes mest.
Men man skal uanset dyr være meget vagtsom med levende lys, så hvis bare man
er yderst opmærksom når lysene er tændt går det jo nok.
Man kan faktisk også få nogle utrolige søde stager til at hænge på væggen,
hænges de i en god højde og væk fra klatrestativer og andre møbler, var det
jo også en god måde at skaffe sig lidt lysende hygge *S*
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust