1. danske stereoplade
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-02 01:13

Hej

Er der nogen af jer som ved hvad den 1. danske stereoplade hed og hvem den
var med ?

Hilsen Åge

Fra : Torben Larsen

Dato : 19-01-02 01:16

Stereotesten ??

Torben :)

Fra : Zilly ink

Dato : 19-01-02 01:26

"Åge Halldorsson" skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer som ved hvad den 1. danske stereoplade hed
> og hvem den var med ?

Henning Stærk er fyldt 50 år og har 35 års scenejubilæum i år. De to første orkestre han spillede i "Roadrunners" (1965-66) og
"The Poisons" (1966-68) var deciderede pigtrådsorkestre. "The Poisons" blev nummer 2 ved Danmarksmesterskaberne i pigtråd i 1967.
Præmien var en pladeindspilning og resultatet var en af de første danske singleplader i stereo !

1967...der kan man se...jeg havde troet det var væsentlig tidligere.....
--
Venligst / Regards

Zillyink

remove (9) before @

Fra : Zilly ink

Dato : 19-01-02 01:37

--
Venligst / Regards

Zillyink

remove (9) before @
"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c48b9a7$0$80427$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Er der nogen af jer som ved hvad den 1. danske stereoplade hed og hvem den
> var med ?
>
> Hilsen Åge

De første stereoplader blev lavet af det britiske firma EMI(Electric and Music Industries) i 1933. Fysikeren Alan Dower Blumleins
forskninger resulterede i indspilningen på en 78-stereoplade. Blulein og EMI fortsatte med at eksperimentere til 1958, men samme år
kom det amerikanske selskab Audio Fidelity og det britiske selskab Pye and Decca med de første kommercielle stereoplader som
resultatet af en række tekniske fremskridt.

De første stereoplader kom på banen i USA omkring 1958. Dette medie var da forbeholdt store kunstnere som Frank Sinatra og andre
etablerede navne. Ikke engang Elvis var i stereo på sine første plader i 1956. Hans første stereoting kom først i 1960. The Beatles
og The Rolling Stones lavede også deres første ting i mono, uagtet at stereopladen var opfundet omkring adskillige år før deres
debutter. Man brugte altså ikke det dyre stereokrudt på nogen, før man vidste om det kom til at sælge. Helt frem til omkring 1970
blev der udgivet singleplader i mono.

sov godt

zillyink

Fra : Kim Riber