1. danske farvefilm i stereo
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-01-02 01:11

Hej

Er der nogen som ved hvilken dansk film som var den 1. farvefilm i stereo
? - Har nogen også svar på samme spørgsmål ang. udenlandsk film ?

Hilsen Åge

Fra : Torben Simonsen

Dato : 19-01-02 02:18

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> writes:

> Er der nogen som ved hvilken dansk film som var den 1. farvefilm i stereo
> ? - Har nogen også svar på samme spørgsmål ang. udenlandsk film ?

Den første udenlandske var Disney's "Fantasia" fra 1940. Den blev
indspillet i "Fantasound" - et lydsystem udviklet specielt til
denne film.

Med hensyn til den første danske film med stereolyd, så er jeg lidt
mere på bar bund. Jeg har på fornemmelsen, at vi skal helt frem
til Dolby-alderen (det vil sige 1970'erne og senere) for at finde
en dansk film i stereo, men jeg aner ikke, hvilken film der rent
faktisk var den første.

--
-- Torben.

Fra : Michael Lund Sørense~