/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
DNA's data lager
Fra : Sven


Dato : 18-01-02 23:54

Hej.
Efter at have læst artiklen i JyllandsPosten d. 10/12 2001 om at "DNA kan
slå chippen ud" er jeg kommet til at tænke på, hvor mange kubikcentimeter
REN dna indeholder et menneske eller hvor mange mennesker skal der til for
at have een kubikcentimeter DNA?

Weizmana-instituttet har opnået at få DNA til at udføre beregninger.
DNA-molekylet kan indeholde flere oplysninger på en kubikcentimeter end 1000
mia. CD'ere. (1000.000.000.000 stk!!) Data er lagret som en kode bestående
af 4 nitrogenbaser adenin, thymin, cytosin og guanin.

En kubikcentimeter menneske indeholder jo selvfølgelig en masse celler, som
alle indeholder DNA, men hvorstor en bestanddel af en sådan kubikcentimeter
er ren DNA?
--

Mvh
Sven





 
 
Peter Knutsen (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 19-01-02 12:48



Sven wrote:
>
> Hej.
> Efter at have læst artiklen i JyllandsPosten d. 10/12 2001 om at "DNA kan
> slå chippen ud" er jeg kommet til at tænke på, hvor mange kubikcentimeter
> REN dna indeholder et menneske eller hvor mange mennesker skal der til for
> at have een kubikcentimeter DNA?
>
> Weizmana-instituttet har opnået at få DNA til at udføre beregninger.
> DNA-molekylet kan indeholde flere oplysninger på en kubikcentimeter end 1000
> mia. CD'ere. (1000.000.000.000 stk!!) Data er lagret som en kode bestående
> af 4 nitrogenbaser adenin, thymin, cytosin og guanin.
>
> En kubikcentimeter menneske indeholder jo selvfølgelig en masse celler, som
> alle indeholder DNA, men hvorstor en bestanddel af en sådan kubikcentimeter
> er ren DNA?

Ingen anelse, men en menneskecelle indeholder 3 milliarder basepar,
og hvert basepar kan indeholde 2 bit (1/4 byte), så hvis du kan
finde rumfanget af en typisk menneskecelle, så kan du regne dig
frem til datamængden af en kubikcentimeter menneskeceller. Hvilket
naturligvis ikke siger noget om datamængden i en kubikcentimeter
ren DNA.

> --
>
> Mvh
> Sven

--
Peter Knutsen

Christian Kelstrup (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Kelstrup


Dato : 19-01-02 14:21

Sven wrote:

>Hej.
>Efter at have læst artiklen i JyllandsPosten d. 10/12 2001 om at
>"DNA kan slå chippen ud" er jeg kommet til at tænke på, hvor mange
>kubikcentimeter REN dna indeholder et menneske eller hvor mange
>mennesker skal der til for at have een kubikcentimeter DNA?
[snip]

De tal jeg lige har kunnet finde er 0,34nm mellem hver basepar og 1nm i
radius i DNA-helixen og ca. 3*10^9 basepar i det humane genom.

For at DNA'et skal have et volumen på 1cm^3 skal der være næsten 10^21
basepar, hvis man opfatter DNAhelixen som en lang cylinder. Eller
3*10^11 humane celler - forudsat at hver celle indeholder 1 stk humant
genom.

Christian

Christian Kelstrup (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Kelstrup


Dato : 19-01-02 14:44

Christian Kelstrup wrote:

>Sven wrote:
>
>>Hej.
>>Efter at have læst artiklen i JyllandsPosten d. 10/12 2001 om at
>>"DNA kan slå chippen ud" er jeg kommet til at tænke på, hvor mange
>>kubikcentimeter REN dna indeholder et menneske eller hvor mange
>>mennesker skal der til for at have een kubikcentimeter DNA?
>[snip]
>
>De tal jeg lige har kunnet finde er 0,34nm mellem hver basepar og
>1nm i radius i DNA-helixen og ca. 3*10^9 basepar i det humane genom.
>
>For at DNA'et skal have et volumen på 1cm^3 skal der være næsten
>10^21 basepar, hvis man opfatter DNAhelixen som en lang cylinder.
>Eller 3*10^11 humane celler - forudsat at hver celle indeholder 1
>stk humant genom.

Hov...jeg blev vist ikke færdig :)

Hvis et menneske består af 10^14celler indeholder et menneske altså DNA
der har et samlet volumen på 320cm^3 eller ca 3,2dL :)

Dette tal skal nok tages med et ordenligt læs salt da det er ret ca.
regning jeg har lavet.

Christian

Sven (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 19-01-02 15:04

320 cm^3? Sikke en kæmpeharddisk jeg indeholder
Nej, spøg til side. Det vil altså sige, at det ikke er en uoverkommelig
opgave at skaffe "materiale" (jeg ved ikke, hvordan man udvinder ren DNA fra
en celle) til disse forsøgscomputere. Umiddelbart virker naturen meget mere
effektiv end vores evindelige 0 og 1.

Mange tak for svaret og udregningerne, Christian.
--

Mvh
Sven





Martin Højriis Krist~ (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 19-01-02 15:12

"Sven" <sven@nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3c497cc9$0$248$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Nej, spøg til side. Det vil altså sige, at det ikke er en
uoverkommelig
> opgave at skaffe "materiale" (jeg ved ikke, hvordan man udvinder ren
DNA fra
> en celle) til disse forsøgscomputere.

Man kan syntetisere DNA

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Christian Kelstrup (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Kelstrup


Dato : 19-01-02 15:43

Sven wrote:

>320 cm^3? Sikke en kæmpeharddisk jeg indeholder

Ja ;) Nu er der jo 3*10^11 kopier af det samme stykke DNA - det humane
genom er ca. 1m "langt" og 2nm tykt.

>Nej, spøg til side. Det vil altså sige, at det ikke er en
>uoverkommelig opgave at skaffe "materiale" (jeg ved ikke, hvordan
>man udvinder ren DNA fra en celle) til disse forsøgscomputere.
>Umiddelbart virker naturen meget mere effektiv end vores evindelige
>0 og 1.

Nu har jeg ikke læst artiklen så jeg ved ikke helt hvordan de benytter
DNA'en. Men at få fat på DNA er ret let. Man kan fx rimlig let udvinde
det fra gærceller (billigere end menneskeceller - og der er mange
lighedstræk). Det gøres ved at tilsætte enzymer, varme i bestemte
perioder og centrifugere en gang imellem ;)

Desuden er det også forholdsvis let at kopiere specifikke DNA-sekvenser
så man kan få fx 10.000 mere end man startede med (bruges af fx
politiet i efterforskning).

Hvis de derimod selv vil konstruere DNA-koden bliver det anderledes
dyrt. Det er ret kompliceret bare at lave en sekvens på 20-30basepar
syntetisk. For ikke at tale om det umulige (så vidt jeg ved) at lave en
lang kode på flere millioner.

>Mange tak for svaret og udregningerne, Christian.

Det var så lidt (så håber jeg bare at det også er nogenlunde korrekte
udregninger ;). DNA er fascinerende

Christian

Jakob Møbjerg Nielse~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 21-01-02 04:02

> Umiddelbart virker naturen meget mere effektiv end vores
> evindelige 0 og 1.

Det er kun fordi elektronikken i computeren er for upræcis. Forestil dig
at man kan dele 5 volt op i 10 intervaller, præcist nok til at de kan
aflæses igen (fejlfrit). Så kan en hukkommelsescelle pludselig indeholde
10 tilstande i stedet for de nuværende 2. Performanceforbedringen er let
regnet ud

Men det at gemme data ved hjælp af DNA lyder da uden tvivl spændende.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



Martin Højriis Krist~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 21-01-02 10:10

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse
news:a2g0al$e4v$1@sunsite.dk...
> Så kan en hukkommelsescelle pludselig indeholde
> 10 tilstande i stedet for de nuværende 2.

De hukommelsesceller (flipflops) jeg har leget med kan stadig kun have
to tilstande.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Jakob Møbjerg Nielse~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 21-01-02 15:00

> De hukommelsesceller (flipflops) jeg har leget med kan stadig kun have
> to tilstande.

Det er rigtigt og det er en konsekvens af transistoren virkemåde. Men
forestil dig at man kan lave en hukommelsescelle der kan gemme ti
værdier (ved at bruge en ny opfindelse i stedet for transistorer). 4
celler vil dermed kunne rumme 10000 værdier i stedet for de nuværende
16. Så selvom sådan nogle celler evt. ville fylde 3 gange så meget som
en alm. flip-flop, så vil der stadig være en gevinst. Men det kræver
selvfølgelig en ung genial opfinder til at lave udkastet

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



Erik G Christensen (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 21-01-02 16:02

"Martin Højriis Kristensen" wrote:
>
> "Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse
> news:a2g0al$e4v$1@sunsite.dk...
> > Så kan en hukkommelsescelle pludselig indeholde
> > 10 tilstande i stedet for de nuværende 2.
>
> De hukommelsesceller (flipflops) jeg har leget med kan stadig kun have
> to tilstande.

Kvante computere har svjh flere tilstandsformer end to.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - always hope for the best

Martin Højriis Krist~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 21-01-02 19:00

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3C4C2D7E.AEEFF0F7@post1.tele.dk...
> Kvante computere

Det er jo heller ikke noget man bruger til daglig.
Pointen var at det ikke var nok blot at kunne aflæse 10 værdier i
intervallet 0 til 5 volt

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Stokke (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Stokke


Dato : 19-01-02 18:42

On Fri, 18 Jan 2002 23:54:17 +0100, "Sven" <sven@nospam_stofanet.dk>
wrote:

>Hej.
>Efter at have læst artiklen i JyllandsPosten d. 10/12 2001 om at "DNA kan
>slå chippen ud"

Jeg har forsøgt at finde denne aritkel i JPs online arkiv, hvilket
ikke lykkedes. Er du sikker på, at de oplysninger, du har giver, er
korrekte? Dvs. er du sikker på, det var JP?
Jeg vil megeg gerne læse artiklen.

Andreas

>
>
>


Sven (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 20-01-02 03:06

>
> Jeg har forsøgt at finde denne aritkel i JPs online arkiv, hvilket
> ikke lykkedes. Er du sikker på, at de oplysninger, du har giver, er
> korrekte? Dvs. er du sikker på, det var JP?
> Jeg vil megeg gerne læse artiklen.
>
> Andreas
>


Hej Andreas.
Ja, helt sikker. Jeg sidder med den foran mig. Mandag d. 10/12 2001
Morgenavisen JyllandsPosten. Det er i erhvervs-sektionen med de lyserøde
sider. På bagsiden er der en artikel om at banker svigter deres netkunder.
Artiklen er Dansk bearbejdet af Anne Bruun. Måske dette kan hjælpe?
Sidenummeret har jeg desværre ikke, da det er på den øverste halvdel, og jeg
har revet denne side ud fra en avis på mit job (fyfy, men den var for
spændende at smide ud).
Nu må jeg jo ikke vedhæfte billeder i denne NG, så selvom jeg har en
scanner, ved jeg ikke hvor jeg skal gøre af billedet så du kunne læse det.

--

Mvh
Sven





Peter Jensen (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 20-01-02 14:11

"Sven" <sven@nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3c4a2622$0$256$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Nu må jeg jo ikke vedhæfte billeder i denne NG, så selvom jeg har en
> scanner, ved jeg ikke hvor jeg skal gøre af billedet så du kunne læse det.

Nyhedsgruppen news:dk.binaer er netop beregnet til den slags. Det ville
glæde mig hvis du smed billedet der.

--
PeKaJe



Sven (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 20-01-02 19:49

> Nyhedsgruppen news:dk.binaer er netop beregnet til den slags. Det ville
> glæde mig hvis du smed billedet der.
>


Ok.
Billederne er kommet til dk.binaer. De hedder DNA-1 og DNA-2.

--

Mvh
Sven





Christian Kelstrup (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Christian Kelstrup


Dato : 20-01-02 20:28

Sven wrote:

>> Nyhedsgruppen news:dk.binaer er netop beregnet til den slags. Det
>> ville glæde mig hvis du smed billedet der.
>
>Ok.
>Billederne er kommet til dk.binaer. De hedder DNA-1 og DNA-2.

Mange tak herfra - jeg har netop fået dem hentet :)

Christian

Stokke (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Stokke


Dato : 20-01-02 14:35


On Sun, 20 Jan 2002 03:06:07 +0100, "Sven" <sven@nospam_stofanet.dk>
wrote:

>>
>> Jeg har forsøgt at finde denne aritkel i JPs online arkiv, hvilket
>> ikke lykkedes. Er du sikker på, at de oplysninger, du har giver, er
>> korrekte? Dvs. er du sikker på, det var JP?
>> Jeg vil megeg gerne læse artiklen.
>>
>> Andreas
>>
>
>
>Hej Andreas.
>Ja, helt sikker. Jeg sidder med den foran mig. Mandag d. 10/12 2001
>Morgenavisen JyllandsPosten. Det er i erhvervs-sektionen med de lyserøde
>sider. På bagsiden er der en artikel om at banker svigter deres netkunder.
>Artiklen er Dansk bearbejdet af Anne Bruun. Måske dette kan hjælpe?
>Sidenummeret har jeg desværre ikke, da det er på den øverste halvdel, og jeg
>har revet denne side ud fra en avis på mit job (fyfy, men den var for
>spændende at smide ud).
>Nu må jeg jo ikke vedhæfte billeder i denne NG, så selvom jeg har en
>scanner, ved jeg ikke hvor jeg skal gøre af billedet så du kunne læse det.
>

Hmmm.... meget mystisk. Jeg kan stadig ikke finde den. Måske går deres
arkiv ikke så langt tilbage; men det er jo trods alt kun lidt over en
måned siden. Nå, men under alle omstændigheder vil jeg stadig meget
gerne læse artiklen...
Du kan jo emaile mig det billede (stokke@datsmail.dk). Det ville jeg
sætte stor pris på.




Stokke.
"Nihil enim lacryma sitius arescit".

Sven (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 20-01-02 03:12

Ups. Undskyld. Det er ikke erhvervs-sektionen, men Digitalt-sektionen (det
står foroven på siden)

--

Mvh
Sven





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste