MOA wrote:
> Tror hellere at jeg må til at sætte mig lidt mere grundigt ind i hvilket
> grafikkort jeg skal have, da jeg ikke kender til dem du nævner.
>
Det er heller ikke nemt at følge med. Jeg benytter en række udenlandske
hjemmesider for at holde mig nogenlunde orienteret.
http://www.lostcircuits.com/index.html
og
http://www.anandtech.com/
er ikke dårlige steder at starte da de dækker bredt og samtidg gider
forklare/lave guides.
> Det nuværende UT understøtter jo som sagt flere typer grafik drivere open
> gl, direct 3d m.fl.
> Men jeg har aldrig helt fundet ud af hvilken drivere der var de bedste til
> UT eller hvilken grafik kort der var de bedste?
>
> Jeg kan huske en diskussion der kørte i a.g.u.t for et stykke tid siden,
> hvor der var nogle der nævnte at UT slet ikke var optimeret til nvidia men
> at der faktisk var andre kort som var bedre. Er det korrekt?
>
Oprindeligt blev Unreal udviklet så den kunne køre i ren software mode,
altså uafhængigt af et 3D kort, og så optimeret til Glide (3dfx altså
Voodoo kortene).
Hen af vejen kom der så opdateringer til enginen og da UT kom på
markedet var situationen den at D3D kørte godt, med S3 Metal kunne man
bruge high-detail textures fra CD2, OpenGL fungerede hvis man var
heldig og Glide var det mest optimale. Siden da er der så kommet flere
opdateringer af Unreal enginen i den udgave som driver Unreal/UT således
at D3D og OpenGL må betragtes som værende lige så gode som 3dfx og endda
bedre på enkelt områder. Har man en langsom CPU er Glide dog nok stadig
at foretrække.
Man kan også spille Unreal og UT under Linux og på en Mac, de to
platforme har meget af æren for at OpenGL understøttelsen overhovedet
findes i Unreal enginen. På teknologi siden (
www.unrealtechnology.com
svjh) kan man hente beta renderers som opdatere ens UT udover version
4.36 (og Unreal udover 2.26F), finder man den rigtige vil man nok kunne
hente lidt performance og muligheden for at benytte de kanon flotte
textures som findes på CD2.
Selv spiller jeg UT med et KyroII kort og det kører rigtig godt
(1600*1200 32 bit med 60-70 fps i gennemsnit) selv om jeg kun har en
Celeron 566@850 Mhz. Hvis jeg spiller Instagib på et stort map, fx. Face
eller HallofGiants, så spiller jeg i 1920*1440 32 bit for det gør det
muligt at skelne mellem ven og fjende på LANG afstand, og så lever jeg
med at frameraten falder til 30-40 fps.
Mvh
Bruno aka. Cool.DK