Jævnbyrdigheds-hysteri?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-01-01 18:20

Her det sidste halve års tid er jeg begyndt at lægge mærke til en
underlig trend. Den kommer især fra Søs, men også fra andre kanter:
En bizar, fetishistisk insisteren på at to sexpartnere skal være
jævnbyrdige.

Men jeg savner i høj grad argumenter for *hvorfor* man partout skal
være jævnbyrdige. Jeg har stærkt på fornemmelsen at der er tale om
en myte der er blevet gentaget så mange gange, at den er blevet
accepteret som en "sandhed", uden på noget tidspunkt at have været
baseret på rationelle argumenter. Det er blevet en mantra, noget
folk bare lirer af, uden at tænke over hvad det betyder.

Hvad med oldtidens Hellas? Der var det helt normalt at ældre
mænd elskede unge drenge (og det var i høj grad et envejs-
forhold - manden elskede drengen, drengen var elsket - jeg ved
dog ikke hvem det var der røvpulede hvem), og det var almindeligt
anerkendt at drenge der havde været udsat for pæderasti blev
til bedre borgere (blandt andet blev de mere politisk aktive)
end drenge der ikke havde haft sådanne forhold.

Okay, oldtidens Athen var noget gynofobisk bøsseri og jeg er
ikke fortaler for nogen af delene. Men hvis vi fjerner gyno-
fobien (hvilket automatisk får bøsseriet til at svinde ind,
da langt de fleste mænd foretrækker kvinder) er det så ikke
en interessant model, at ældre oplærer unge?

Især Søs insisterer hårdnakket på at unge kun må dyrke sex
med andre unge. Men fører det til optimal seksualitet,
optimal lykke? For mig at se fører det snarere til at hver
ny generation skal genopfinde hjulet ("re-invent the wheel"
som de siger på engelsk), skal bruge en masse kræfter på
at opdage nogle helt banale sexteknikker, skal gennemleve
en masse fejltagelser og komplikationer.

For mig at se er det tumpet. Det fører til unødvendige fru-
strationer, spildte kræfter, ulykkelige oplevelser.

Der er heller ingen biologisk basis for at mænd og kvinder,
der danner par, bør være lige gamle. Der er al mulig grund
til at antage, at traditionen med at manden er omkring et
tiår ældre end kvinden, har eksisteret lige siden vi opstod
som art, og altså ikke er et produkt af den patriarkalske
kultur som vi har haft de sidste 2-5 årtusinder.

Det er også, her på det seneste, blevet klart for videnskaben
at teenagere rent faktisk ikke *kan* tænke fornuftigt - de er
fysisk ude af stand til at tænke fornuftigt og langsigtet, før
de er i starten af tyverne. Og ud fra dette faktum kan man
argumentere at det er fjollet at konstruere et forhold som
består af to hormongale individer, idet ingen af dem kan
finde ud af ret meget, og fordi forholdet højst sandsynligt
vil være ustabilt. Hvorfor ikke parre en hormongal teenager
med en fornuftig voksen?

Skyldes hysteriet mon ikke den totalt skæve ide, at folk der
for magt altid og uværgeligt vil misbruge den? *Altid*! At man,
hver gang, man giver et menneske magt, vil se det pågældende
menneske misbruge magten? Hver gang, uden undtagelse.

Ja, jeg ved godt det lyder fjollet, men det er jo netop fordi
jeg sætter tingene på spidsen. Der er vitterlig i den danske
befolkning en irrationel angst i forhold til begrebet magt.
Det er næsten umulig, for en gennemsnitlig dansker, at fore-
stille sig magt der ikke misbruges. At en person der får magt
vil undlade at misbruge den. At han eller hun vil bruge magten
til alles bedste.

Men det kan altså lade sig gøre. Faktisk sker der hver dag.
Så forskellige steder som seksuelt rollespil (D/s, som flere
herinde har kendskab til) og hobby-rollespil. I begge aktivi-
teter bliver stort set al magten samlet hos en person, og
denne person vil stort set altid anvende magten til alles
bedste, i stedet for at handle selvisk.

Det er helt tydeligt at hvis en ung og en ældre person
danner par, så vil der være en skævhed, den ældre person vil
have større magt og større autoritet. Den ældre person vil
*kunne* manipulere den yngre. Men det at han eller hun kan
misbruge magten er ikke ensbetydende m

Fra : Ida Krog

Dato : 11-01-01 19:05

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3A5DEB47.6517976@knutsen.dk...
> Hej Peter..
Det er et godt og flot emne at tage op...

> Der er heller ingen biologisk basis for at mænd og kvinder,
> der danner par, bør være lige gamle.

Det syntes jeg også.. jeg har ikke så meget imod
at han eller hun er ælre end den anden..
selv vil jeg sige at der max må være cirka
10 år mellem ham og jeg.. det er min mening.. jeg kan selvfølgelig godt gå med til mere.. men det er min umildbarte holdning..

> [...]
> som art, og altså ikke er et produkt af den patriarkalske
> kultur som vi har haft de sidste 2-5 årtusinder.

Det tror jeg faktisk også..

> [...]
> Unge, teenagere, kan som bekendt ikke tænke fornuftigt, og har
> ingen nævneværdig selvindsigt. Derfor kan de heller ikke vurdere
> på sig selv om de er parate til seksuel debut. Det medfører at
> den seksuelle debut optræder på et vilkårligt tidspunkt i
> teenageårene, ofte før teenageren er parat til det. Ved at der
> skal inddrages en voksen (der naturligvis er moralsk og juridisk
> ansvarlig) så kommer der fornuft ind i billedet og tidspunktet
> (alderen) for den seksuelle debut vil være baseret på en
> rationel vurdering, istedet for en flod af kogende hormoner.

Ja, nu er jeg selv kun 25, og har næsten ingen
erfaring med sex.. men jeg har alligevel en mening..
så jo, man lærer mere og hurtigere ved at gøre det
med en der ved hvad man skal gøre, og hvordan
man skal gøre det..

> Hvad angår jævnbyrdighed i forhold, så vil jeg vove den påstand
> at der ikke findes et eneste forhold der er jævnbyrdigt. Det
> er naturligvis en billig påstand, idet der pt. ikke findes
> pålidelige måleinstrumenter der kan måle på et pars jævnbyrdighed.
> Men det der menes med "jævnbyrdigt forhold" er heller ikke at folk
> skal være helt og aldeles jævnbyrde, men at de skal være sådan
> cirka lige. Mere eller mindre, cirka, sådan nogen lunde...

Ja, der er nok altid, mere eller mindre, mere end 5 år mellem ham og hende..
Og sådan skal det være..

> Og jeg argumenterer heller ikke for at hverken 4-årige eller
> typiske 12-årige skal til at udsættes for sex med voksne.
> Jeg forholder mig bare skeptisk til den herskende religion.

Nej, det gør jeg sørma heller ikke
Ida

Fra : Tomas O.

Dato : 11-01-01 18:51

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en

Ørj Manner..

FLOT indlæg.. jeg sidder her og nikker så min knold er ved at falde af!

Hilsen
Tomas O.

Fra : Kong Kurt

Dato : 12-01-01 05:37

On Thu, 11 Jan 2001 18:50:44 +0100, "Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote:

>Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en
>
>Ørj Manner..
>
>FLOT indlæg.. jeg sidder her og nikker så min knold er ved at falde af!

Og jeg nikker med.
I øvrigt mener jeg, ideen praktiseres i en fremmed kultur jeg har læst
om. Det er desværre så længe siden at jeg ikke kan komme med noget
relevant.

--
En rigtig kvinde ka' tåle at bli' taget på uden at knække over på midten.
Hilsen

Musik til festen : www.2tykke.dk

Fra : Ralt von Vejsten

Dato : 13-01-01 10:15

"Kong Kurt" <> En rigtig kvinde ka' tåle at bli' taget på uden at knække
over på midten.
> Hilsen
> Kong Kurt
>
> Musik til festen : www.2tykke.dk
Hvis hun så knækker over af grin |°-)

Fra : René Sørensen

Dato : 12-01-01 11:10

Får bare lyst til at tilføje:

Kærlighed har ingen grænser eller alder

Mon ikke det kan sammenlignes med sex ??
(inden for lovens rammer)

Mvh
René

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 11-01-01 20:19

On Thu, 11 Jan 2001 18:20:07 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:

> [...]
>underlig trend. Den kommer især fra Søs, men også fra andre kanter:
>En bizar, fetishistisk insisteren på at to sexpartnere skal være

   Problemet for mig er at det der med magten er blevet udlagt
sådan at en part til enhver tid skal have hele magten - mens den anden
til enhver tid skal underkaste sig. Og det mener jeg er forkert :) Med
jævnbyrdig mener jeg tvært imod at man skiftes til at bestemme, tage
initiativ, starte legen.

> [...]
>baseret på rationelle argumenter. Det er blevet en mantra, noget
>folk bare lirer af, uden at tænke over hvad det betyder.

   Jeg siger sjældent ting jeg ikke mener. Måske jeg ikke altid
udtrykker dem klart nok men det er ngoet andet.

> [...]
>til bedre borgere (blandt andet blev de mere politisk aktive)
>end drenge der ikke havde haft sådanne forhold.

   Disse drenge havde i reglen en såkaldt protektor som betalte
for uddannelse og jobophold. Derfor bliver de bedre borgere - sgu ikke
fordi de har fået pik. :) Hvis vi så vender blikket mod de mere skumle
gader og stræder i det gamle Grækenland så ser vi sådan noget som
trækkerdrenge for hvem homosexualitet/pædofili handlede om at tjene
penge.

> er det så ikke
>en interessant model, at ældre oplærer unge?

   Hvad har det med jævnbyrdighed at gøre? Faktisk vil jeg vove
den påstand at mange af de ældre mænd var slaver af deres lyster og at
de unge mænd hvis de ellers havde bare en smule omløb i hovedet var i
stand til at vikle bemeldte herrer om deres lillefinger.

>Især Søs insisterer hårdnakket på at unge kun må dyrke sex
>med andre unge.

   Nu tror jeg nok at Søs skrev noget om børn og voksne mennesker
- og derimellem ligger gruppen "unge mennesker". Børn er ikke på nogen
måde bygget til sexuelle forhold - hverken fysisk eller psykisk. Unge
mennesker derimod som måske er 12 - 13 - 14 år er fysisk udviklet til
det - men hvis ikke psyken følger med så er der alså alvorlig fare for
at børnene/de unge (HVad kalder man dem i den alder?) tager skade. De
er så lette at påvirke og det er en af de ting som mange der er glade
for den aldersgruppe falder for - de er nemme at styre. Og når vi
taler om at styre et menneskes individualitet i en bestemt retning så
taler vi ikke om magt som fx. en S/M ting - men om simpel hjernevask -
og den tanke kan jeg bestemt ikke li.

> [...]
>som art, og altså ikke er et produkt af den patriarkalske
>kultur som vi har haft de sidste 2-5 årtusinder.

   Åh ja - måske fordi kvinder gennem tiderne i reglen døde unge
i barselssengen. I øvrigt - hvem siger at alderen når man kommer derop
behøver at være ensbetydende med jævnbyrdighed eller magt i et
forhold. Hvem siger at fordi manden er 10 år ældre end sin kone så
styrer han deres liv? Tvært om tror jeg at der er mange stakkels gamle
fjolser der lader sig styre af en yngre kone der skal nå det ene og
det andet i livet og han må hænge på så godt som han kan.

Fra : Sott

Dato : 11-01-01 22:17

Hej Peter :0)

> [...]
> underlig trend. Den kommer især fra Søs, men også fra andre kanter:
> En bizar, fetishistisk insisteren på at to sexpartnere skal være

Hmmm.....
Hvor får du det fra - jeg er f.eks. til at blive domineret *big time*...
Der er da ikke meget jævnbyrdighed i det.

Men jeg tog udgangspunkt i nogle argumenter, der IMO ikke kan holde vand - i
en anden tråd.
Nu citerer jeg lige mig selv:
""Hvordan kan et forhold mellem to individer der udviklingsmæssigt befinder
sig milevidt fra hinanden være jævnbyrdigt? (og jeg taler selvfølgelig ikke
om en 16 årig og en 14 årig i konstellation - men om det som jeg opfatter
som pædofile forhold, nemlig mellem barn og voksen eksempelvis mellem en 30
årig og en 5-10 årig).""

""Og hvis den voksne skal/kan være ansvarlig og varsom nok til at barnet
ikke
lider overlast - hvor ser du så jævnbyrdigheden?""

Jeg synes ikke, at jeg insisterer på at to sexpartnere skal være
jævnbyrdige.
Og jeg synes slet ikke, at jeg er hverken bizar eller fetishistisk i
ovenstående.

> [...]
> baseret på rationelle argumenter. Det er blevet en mantra, noget
> folk bare lirer af, uden at tænke over hvad det betyder.

Jeg synes ikke nødvendigvis man skal være jævnbyrdige - men jeg synes, at
man skal være bevidst. Bevidst om de valg man træffer, og have en
fornemmelse (som minimum) af konsekvenserne af sine valg. Det mener jeg ikke
et barn er i stand til - hvilket man f.eks. også kan se afspejlet i
lovgivningen, hvor begreber som "Bonus Pater" dækker over hvad der skønnes
at være et almindeligt, ansvarligt menneske's forudsætninger for at kunne
bedømme en given situation. Et barn ville aldrig kunne betragtes som "Bonus
Pater" - eller med andre ord, værende i besiddelse af de egenskaber og
forudsætninger det ville kræve.

> er det så ikke
> en interessant model, at ældre oplærer unge?

Johhh....
Jeg trækker lidt på det - fordi jeg synes det til enhver tid må være
individuelt, og at der skal være tale om et valg. Skønt jeg ikke synes det
var en succes, at være sammen med en 22 årig, da jeg var 12 år - så var det
heller ikke et overgreb. Men dertil skal også siges, at jeg har været sammen
med en "bedre" sexpartner på 16 år, end den 22 årige.... så måske er det
slet ikke alderen, der tæller - men følsomheden, engagementet,
indlevelsesevnen og ønsket om at være god ved sexpartneren.

> Især Søs insisterer hårdnakket på at unge kun må dyrke sex
> med andre unge.

Hmm... hvor læser du det henne?
Jeg har selv praktiseret det stik modsatte, og kan ikke se noget galt i
aldersspredning.
Men at tale om barn kontra voksen - det er jeg meget, meget betænkelig ved.
Der er en ulighed, som IMO er yderst penibel at have med at gøre... og hvor
risikoen for at den ene part lider overlast enten fysisk eller psykisk er
til stede i langt højere grad, end det på et generelt plan kan siges om
udviklingsmæssigt mere jævnbyrdige forhold.

> Men fører det til optimal seksualitet,
> optimal lykke?

Hvorfor skulle seksualitet og/eller lykke være aldersafhængigt?
Hvorfor kan det ikke blot dreje sig om, at være - hvor man føler man hører
til, i forhold til partneren?
Og hvorfor skulle en 45 årig mand, kunne gøre en 20 årig kvinde mere
lykkelig - end en 23 årig mand kunne?

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 12-01-01 12:29

On Thu, 11 Jan 2001 22:16:36 +0100, "Sott" <sott@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>Pater" - eller med andre ord, værende i besiddelse af de egenskaber og

   Det kaldes faktisk bonus pater barn :) Og handler om hvad et
normalt barn i den og den alder almindeligvis burde vide i forbindelse
med en given sag. Men i øvrigt - jeg mangler stadig en definition -
eller flere definitioner af den mening I andre lægger i ordet
jævnbyrdighed i et forhold.

>med en "bedre" sexpartner på 16 år, end den 22 årige.... så måske er det
>slet ikke alderen, der tæller - men følsomheden, engagementet,
>indlevelsesevnen og ønsket om at være god ved sexpartneren.

   Heri er jeg fuldkommen enig :) Der kan også være tryghed i at
være sammen med en der ikke kan mere eller mindre end en selv - alså
at man begge to faktisk starter fra punkt 0. :)

>Hvorfor skulle seksualitet og/eller lykke være aldersafhængigt?

   Det ku jeg osse godt lide at vide

>Hvorfor kan det ikke blot dreje sig om, at være - hvor man føler man hører
>til, i forhold til partneren?

   Det er hvad jeg definerer som en form for jævnbyrdighed - at
man er klar over hvem og hvad man er i forhold til sig selv og til sin
partner og omgangskreds. :)

>Og hvorfor skulle en 45 årig mand, kunne gøre en 20 årig kvinde mere
>lykkelig - end en 23 årig mand kunne?

   Jeg tror ikke at jeg ville blive mere lykkelig :)

--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Henning

Dato : 13-01-01 22:15

"Sott" <sott@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Søsser

> Ligesom når man får sit første barn, og det er et sandt mirakel, og man
> græder glædestårer - og partneren står ved siden af og smiler blot glad -
> han har prøvet det før....

Jeg må nok være atypisk, jeg har sku tudet af lykke
ved alle mine 6 børns fødsler *GGG*

Hvad angår sex-livet med en ny partner, så er det da
for mig, lige nyt og uprøvet hver gang, det med at spore
sig ind på partneren, hvad hun kan lide, hvad der tænder
hende og hvordan hun tændes, der er helt nye og
uprøvede aspekter i et nyt forhold, helt nye oplevelser,
enhver ny partner har været en opdagelsesrejse i et
nyt og endnu ikke kortlagt univers, derfor fyldt med
intens spænding, at jeg i forhold til min kone, havde
oceaner af erfaring, var kun et udgangspunkt, ikke
et sikkerhedsnet, hvor jeg kunne køre på rutinen og
ligge og gabe af kedsomhed i medens *GGGG*

MVH
Henning

Fra : Leyna

Dato : 12-01-01 02:00

wrote:

> [...]
>underlig trend. Den kommer især fra Søs, men også fra andre kanter:
>En bizar, fetishistisk insisteren på at to sexpartnere skal være
Jeg vil skam godt melde mig under fanerne for jævnbyrdigheden.
På dit meget lange indlæg kan jeg forstå, at du mener at jævnbyrdighed
betyder, at man skal være nogenlunde lige gamle. Det mener jeg
personligt er noget sludder. Det er ikke alderen der gør forskellen,
men at begge parter er indforstået med det der foregår. Derfor vil
rollespil og sm-lege aldrig sige noget om at være jævnbyrdige, da det
jo er et spil - en leg - som begge har været med til at indgå aftale
om på et ligeværdigt plan.
Tanken om at ældre og mere erfarne mennesker oplærer de yngre er
besnærende, og jeg skal lade det være usagt om det er vores kultur
eller vores gener, der gør at det ikke er en god ide. Personligt er
jeg overbevist om, at det er noget i vores natur, men da jeg ikke har
"videnskabelig dokumentation", vil jeg lade denne påstand stå helt for
egen regning. Jeg kan sagtens forestille mig, at den unge part ikke er
parat til at blive "oplært", men at den ældre tænder voldsomt på den
unge, og derfor gennemtvinger oplæringen. Dette kan føre til voldsomme
traumer for den unge part, og så er vi ude i noget snavs.
Lad mig lige slutte af med et par viise ord, som jeg har fra min
svigermor ang. sex. "Hvis det er godt for to, er det tilladt".
Det kan jeg godt tilslutte mig!

--
Leyna
Big Girls - Dem der er lidt mere af end gennemsnittet.

Fra : FreYa

Dato : 12-01-01 12:24

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>, Thu, 11 Jan 2001 18:20:07 +0100,
wrote:

Hej Peter K, interessant indlæg :)

>Og jeg argumenterer heller ikke for at hverken 4-årige eller
>typiske 12-årige skal til at udsættes for sex med voksne.
>Jeg forholder mig bare skeptisk til den herskende religion.

Tjah, men jeg tror nu nu tillægger 'jævnbyrdighedstilhængerne' lidt
for meget fanatisme ;)

Magt-balance er ikke det første der falder mig ind, når vi taler om
den form for jævnbyrdighed _jeg_ ønsker mig. Alder har i den
forbindelse heller intet at sige. Mht. magt, ja så ser jeg intet galt
i at den ene part udøver magt over den anden.

For mit vedkommende ytrer ønsket om jævnbyrdighed sig bare på den
måde, at jeg ikke gider bruge min tid på en partner der feks.
_udelukkende_ læste BTs sportssektion. Men vigtigst: at der findes dyb
respekt for den anden, på _begge_ sider i forholdet.

No more, no less :)
--
FreYa

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 13-01-01 03:06

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> En bizar, fetishistisk insisteren på at to sexpartnere skal være
> jævnbyrdige.

Er du nu osse sikker på, at det ikke er en vindmølle du har fået øje
på?

> Hvad med oldtidens Hellas? Der var det helt normalt at ældre
> mænd elskede unge drenge

Man skal altså passe pokkers meget på med at drage paralleller mellem
nytiden og et samfund der fandtes for 2500 år siden. Deres samfund,
deres måde at opfatte verden og livet på, stort set alt hvad vi kan
forestille os, har været forskellig fra, hvad vi kender, i en grad der
gør det endog meget svært for os at sætte sig ind i, hvordan det
oplevedes. Det giver derfor ikke rigtig mening at tage en enkelt ting
ud af sin kontekst.

> Især Søs insisterer hårdnakket på at unge kun må dyrke sex
> med andre unge.

Gør hun det? Det mindes jeg ikke. Anyway, nej, så længe den unge er
gammel nok til selv at give samtykke til at deltage og når blot det
reelt er et frivilligt forhold, så er det i mine øjne OK.

På den anden side er der den helt praktiske omstændighed, at de fleste
af os - især som unge - typisk har en omgangskreds, der falder i vores
egen aldersgruppe. Forelskelse og sexuel tiltrækning hænger jo sammen
med ens øvrige sociale liv, så disse følelser rettes for de fleste af
os mod personer i vores naturlige omgangskreds.

Da jeg begyndte at være sexuel aktiv som 13-årig var det jo ikke fordi
jeg havde en stor plan med det, eller var på jagt efter den bedste
måde at få det lært på. Jeg blev bare forelsket i hende tøsen på 14
lidt længere nede i gaden, og så skete det.

Der var ikke dengang voksne (personer på 30+ år) i min omgangskred,
som ikke enten var lærerer eller familie eller andre, som jeg ville
kunne have et frivilligt forhold til. Jeg har faktisk meget svært ved
at se, hvordan det (givet den verden jeg er vokset op i) skulle kunne
være tilfældet for mig eller for mere end en meget lille del af os.

> For mig at se er det tumpet. Det fører til unødvendige fru-
> strationer, spildte kræfter, ulykkelige oplevelser.

Nå? Tjah, jeg har da generelt været meget glad for mit sexliv, i alle
livets faser indtil nu. Bevares, der var en del fumleri i starten,
men det lod sig da løse, og jeg opfatter det ikke som specielt
traumatiserende. Vi fik det jo lært.

Senere, som 18+ åring begyndte jeg at have venner med mere blandet
alders sammensætning, og det blev da osse til sexuelle forhold til
nogen der var en del ældre, og ikke mindst nogen der havde nogen helt
andre erfaringer en jeg havde. Især det sidste lærte jeg en del af.

Jeg er ikke blevet oplært af nogen, og det opfatter jeg ikke som et
problem. Jeg har fået lov til at vælge mit eget tempo, til at
eksperimentere derhen hvor jeg gerne ville være, og til at opsøge det
jeg fandt spændende.

> Der er heller ingen biologisk basis for at mænd og kvinder,
> der danner par, bør være lige gamle.

Nej.

> Der er al mulig grund til at antage, at traditionen med at manden er
> omkring et tiår ældre end kvinden, har eksisteret lige siden vi
> opstod som art

Øh, nå? Det er da helt og holdent et gæt, og som sådan lige så godt
som alle mulige andre gæt. Men det er bestemt ikke noget vi ved noget
om.

> [...]
> konstruere et forhold som består af to hormongale individer, idet
> ingen af dem kan finde ud af ret meget, og fordi forholdet højst

Ih, altså - hvorfor skal det hele være så rationelt og fornuftigt?
Det forstår jeg bare ikke. Nuvel, jeg er ingeniør og alt det der, og
jeg kan se en masse mening med at bære sig rationelt ad, når der skal
bygges broer og sættes news servere op.

Men i forhold mellem mennesker? Du bruger ordet "konstruere" oven
for, og det passer slet ikke ind i mine erfaringer. Mine forhold har
ikke været noget, jeg har konstrueret. De er sket. Jeg har klikket
med de rigtige m

Fra : Tomas O.

Dato : 13-01-01 09:26

"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> skrev:

> Er du nu osse sikker på, at det ikke er en vindmølle du har fået øje
> på?

Den er da lidt tilstede indimellem i denne gruppe.. denne vindmølle.

> [...]
> der gør det endog meget svært for os at sætte sig ind i, hvordan det
> oplevedes. Det giver derfor ikke rigtig mening at tage en enkelt

Det er jo næsten sagens pointe, synes jeg, at tiden dengang er meget
forskellige fra i dag. Der er ingen der siger tiden dengang var bedre
eller værre end i dag, den var vel anderledes.

> Gør hun det? Det mindes jeg ikke. Anyway, nej, så længe den unge er
> gammel nok til selv at give samtykke til at deltage og når blot det
> reelt er et frivilligt forhold, så er det i mine øjne OK.

Også i mine. Jeg har jo haft en kæreste da jeg var 30 på 18 og en på 21
da jeg var 39. Ingen af dem opfattede jeg som værende ikke ligeværdig
med mig, trods aldersforskellen.

> [...]
> hænger jo sammen med ens øvrige sociale liv, så disse følelser
> rettes for de fleste af os mod personer i vores naturlige

Det siger sig selv , men hvis og jeg siger udtrykkelig hvis, vores
samfund havde en anden aldersmæssig social struktur, ville det Peter
snakker om nok være mere naturligt.

> [...]
> bedste måde at få det lært på. Jeg blev bare forelsket i hende
> tøsen på 14 lidt længere nede i gaden, og så skete det.

Ja det er jo sådan lige netop vores kultur er. OM det så er den
ideelle, er en anden snak. Jeg kunne nu godt forestille mig en kultur,
som den Peters indlæg lægger op til. Hvor normalen er at man bliver
'lært op' af en der er ældre, seksuelt, for så at kunne tackle, sine
seksuelle oplevelser med hende på 14 bedre.

> [...]
> ved at se, hvordan det (givet den verden jeg er vokset op i) skulle
> kunne være tilfældet for mig eller for mere end en meget lille del af

Din parantes '(givet den verden jeg er vokset op i)' siger alt synes
jeg

> [...]
> starten, men det lod sig da løse, og jeg opfatter det ikke som
> specielt traumatiserende. Vi fik det jo lært.

Ja dette gæølder nu også for mig, men jeg ser mange eksempler hvor
dette ikke gælder. Børge comes to mind.

> [...]
> nogen der var en del ældre, og ikke mindst nogen der havde nogen helt
> andre erfaringer en jeg havde. Især det sidste lærte jeg en del af.

Ak ja jeg genkender igen mig selv og mit liv her Havde en del lidt
ældre partnere i dne t