Så er der hug til de danske musikere
Fra : Troels

Dato : 18-01-02 15:46

Hej
Faldt lige over følgende artikel, hvor DK's nye kulturminister udtaler sig
om den, efter hans mening, alt for slatne danske musikscene.
http://musik.dk/nyheder.php?article_id=34472

Bl.a. siger han:
"På trods af hårdtarbejdene bands som Swan Lee og Mew, der på egen hånd
kæmper sig til hæder og internationale kontrakter, så vil kulturministeren
have flere præstationer a la Brødrene Olsen og Aqua. "
og
"Måske er det forhold musikbranchen selv kan løse. Måske er det problemer,
der kræver politiske
løsninger."

Efter min menig er problem at pladeselskaber kun satser på de sikre kort,
men ikke tør tage nogen (ret mange ihvertfald) chancer. Brdr. Olsen og Aqua
har jo også været nye og ukendte en gang. Hvis problemerne skulle løses
politiske kunne det jo eksempelvis være mere støtte til pladeudgivelser af
nye bands, eller sågar et statsstyret "minoritets"-pladeselskab (men det er
vist ikke god konservativ politik??), der tager sig af de anderledes, men
nyskabende navne. Desuden vil man sikkert opleve at en flok
musikrindalister, der vil brokke sig over hvorfor staten skal give penge til
sådan noget musik som ingen forstår.

Derudover ligger en del af problemet sikkert også i at der i Danmark, i og
med at vi er et forholdsvis lille land, ikke i så høj grad er grobund for at
der kan opstå miljøer hvor nye genre og bands kan spirre, som f.eks. hele
Big Beat-scenen i England, der startede som en lille subkultur, men havde
mulighed for at brede sig i og med at der er flere unge at ta' af.

Hvad mener I ? Er jeg helt ude på et side spor, eller er det rigtig som
kulturministeren siger, at musikerne bare skal have større ambitioner?

/Troels

http://home.musling.dk/~lundlaursen/dureforsog/
-Düreforsög-bootleg-bytte-bytte??? Send mig en mail tllund@hotmail.com

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 18-01-02 17:09

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com>
> [...]
> kæmper sig til hæder og internationale kontrakter, så vil kulturministeren
> have flere præstationer a la Brødrene Olsen og Aqua. "

Han mener vel, at han gerne vil have bedre resultater rent
salgsmæssigt, og det kan ingen vel være uenig i. Jeg forstår
ikke helt, hvilke politiske løsninger han tænker på, udover
de allerede i høj grad gennemførte som statsstøtte til den
rytmiske musiks udfoldelsessteder.

> [...]
> Big Beat-scenen i England, der startede som en lille subkultur, men havde
> mulighed for at brede sig i og med at der er flere unge at ta' af.

Dette har du helt sikkert ret i. I Danmark handler det lidt mere
om enkeltpræstationer. Men selv når der så kommer åbenlyst
talent, er det ikke altid, pladebranchen når toget, så at sige.
Mew er det indlysende eksempel. (De var i Boogie i dag og
talte om deres engelske pladeselskab og deres nye indspilninger
i Danmark og USA.)

> Hvad mener I ? Er jeg helt ude på et side spor, eller er det rigtig som
> kulturministeren siger, at musikerne bare skal have større ambitioner?

Jeg tror nu nok, de fleste bands har ambitioner. Hvordan man
får dem indfriet i Danmark er problemet. I Boogie talte Mew
om, at der simpelthen ikke er så stor international bevågenhed
om det, der sker i Danmark. Personligt synes jeg også, der er
flere gode eksempler på musik af international klasse, som bare
aldrig er kommet ud over landets grænser, f.eks. Caroline
Hendersons debutplade.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Zilly ink

Dato : 18-01-02 18:57

Dansk pop rock scene er som hovedregel blottet for kvalitet.
Det kan godt være at de fleste bands/kunstnere har ambitioner, men deres evne til at skrue noget originalt sammen er en sjælden
forteelse.

Tim C, Caroline H, Hanne B, Marie Frank og nogle få flere, ligger inden for de rammer som udlandet har voldsomt mange at tilbyde af,
selv om
de er rimelig originale kunstnere med sans for at levere en god kvalitativ
vare. De drukner simpelthen.

At den danske pladebranche vel nok er en af jordens mest uambitiøse,
konservative og ideforladte gør det ikke nemmere for de kunstnere som
via deres attitude og hårde arbejde fortjener en bedre promotion.
De er overladt til en branche som satser hele butikken på eyeQ og
lignende.(gys)

Og mens jeg er i gang, synes pladebranchens frontalangreb på cd-medier
som et hult bøvs fra en branche som simpelthen ikke længere kan levere
varen, men i stedet vil bonne sagesløse edb brugere for branchens
manglende pladesalg.......sørgelig mangel på selverkendelse!
(Michael Ritto: en mand der skygger for udsigten)

Jeg har i denne svada ikke nævnt en masse fede danske kunstnere,
som i deres karrierevalg har valgt det danske som udgangspunkt, og
som sådan er uinteressant for tråden.
(CV, TV2, shub, Niels Hausgård, osv)

Og dette fra en mand som ikke ejer ét eneste opsamlingsalbum..........
overhovedet og som er holdt op med at tjekke ud, for der er ikke en skid at tjekke.....og som for den sags skyld er overmegameget
lykkelig for
at jeg ikke længere er teenager og blive udsat for alt det crap som de
arme unge bliver. (og ja; her får jeg én over snuden....hva´ rager det egentlig mig hvad de unge mener og køber?!)

Og for at ende der hvor tråden startede, så kan kulturministeren rende
og hønse. Hans interesse er promovering af primært hans politiske ego,
sekundært danske varer. Succes for "crappy music" afspejles hurtigt
og kontant i at statens ydelse til den rytmiske musik bliver beskåret.
De unge venstreløver er det 2100 århundredes "rindalister" (postulat)

--
Venligst / Regards

Zillyink

remove (9) before @

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 07:30

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com> skrev i

> [...]
> Olsen og Aqua. " og
> "Måske er det forhold musikbranchen selv kan løse. Måske er det

Meget sigende at den nye kulturminister her afslører, at han ikke
aner hvad kultur er overhovedet! I hans meget lidt kulturelle
hjerne er succes/høje salgstal lig med kultur - måtte han meget
hurtigt blive udskiftet!!

> [...]
> opleve at en flok musikrindalister, der vil brokke sig over
> hvorfor staten skal give penge til sådan noget musik som ingen

Brdr. Olsen kom jo frem omkring 1970, så eksemplet er hjernedødt.

> Hvad mener I ? Er jeg helt ude på et side spor, eller er det
> rigtig som kulturministeren siger, at musikerne bare skal have
> større ambitioner?

For det første skal man holde sig klart at succes og nytænkning
ikke behøver at have noget med hinanden at gøre.

Musikerne har masser af ambitioner - og heldigvis er de fleste af
disse ambitioner musikalske, i modsætning til den rent kommercielle
ambition om at lave et 100% flat, uinspireret nummer totalt blottet
for musikalsk nytænkning som fx "Barbie Girl" med Aqua.

Problemet herhjemme er pladeselskaberne, som i den grad går efter
det velkendte og sikre, at nyskabende musik har meget ringe kår.

Herudover kunne den såkaldte kulturminister have fået øje på fx
Safri Duo....

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-01-02 11:13

> [...]
> ambition om at lave et 100% flat, uinspireret nummer totalt blottet
> for musikalsk nytænkning som fx "Barbie Girl" med Aqua.

Ganske vist er Aqua kommercielt, men jeg har meget svært ved at se, at
Barbie Girl ikke er original... Jeg har ikke tidligere, altså før Barbie,
hørt nogen synge på den måde og i den grad dyrke det naive blondine-udtryk.
Om man kan li' det eller ej - det er en anden sag.

Ulrik

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 16:35

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i

> [...]
> altså før Barbie, hørt nogen synge på den måde og i den grad
> dyrke det naive blondine-udtryk. Om man kan li' det eller ej -

Har du ikke? Der findes masser af tilfælde - du skal måske lede
lidt tilbage i tiden (hør fx den velkendte "Happy Birthday To You"
sunget af Marilyn Monroe til JFK - eller nogle af numrene fra
Grease).

Herudover mener jeg ikke at man kan tale om fornyelse, hvis man
skriver et traditionel 3-akkorders omkvæd, tilsætter det en lyrik
der kunne være skrevet af en 7-årig - og så forvrænger sin stemme
en anelse (om det er til naivt blondine-udtryk eller macho Tarzan
er egentlig ligegyldigt).

Der er *intet* nyskabende og *intet* genialt (eller bare "over
gennemsnittet" i Aqua's udgivelser - med mindre man isoleret mener
at det er genialt at man kan tjene xx millioner på det

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-01-02 21:28

> [...]
> lidt tilbage i tiden (hør fx den velkendte "Happy Birthday To You"
> sunget af Marilyn Monroe til JFK - eller nogle af numrene fra

Den kender jeg da godt. Du vil altså hævde at Lene synger Barbie Girl, som
Marilyn sang Happy B... ? I min verden er der forskel på at synge sexet og
småperverst i forhold til lille-pige skabet. Stor forskel.

> [...]
> der kunne være skrevet af en 7-årig - og så forvrænger sin stemme
> en anelse (om det er til naivt blondine-udtryk eller macho Tarzan

Næh, det er ikke ligegyldig. For det første er akkorder jo fuldstændig
ligegyldige. Hvor mange akkorder har Radioheads "Creep" ? Fuldstændig
underordnet for deres ambient lyd er ret original. Nu ved jeg heller ikke
hvor mange syv årige der skriver "...undress me everywhere...."

> Der er *intet* nyskabende og *intet* genialt (eller bare "over
> gennemsnittet" i Aqua's udgivelser - med mindre man isoleret mener
> at det er genialt at man kan tjene xx millioner på det

Vær lige rar og definér ordet "genial". Du kan ikke bruge et sådanne ord i
argument, for ordet er så vagt, som overhovedet muligt. Nyskabende mener jeg
det var, fordi jeg ikke havde hørt en sang som "Barbie Girl" før Aqua. Om de
tjente 100 millioner eller 1 million, er jeg sådan set ligeglad med. Som jeg
husker min musikhistorie - og det muligvis ikke korrekt - så kom først
Me&My's "Dubbi-dub" og derefter Aqua's "Roses are Red" efterfulgt af "Barbie
Girl". Jeg synes Aqua er alt for udskældt i rock-kredse; de fleste har vel
ikke en gang tænkt over, hvad det rent faktisk var, der skete... Dansk
pop-rock har stået stille i mange år - Aqua er blandt de fem mest populære
danske bands i udlandet nogensinde... mon Marie Franck kommer op på siden af
det? Næppe.

mvh,
Ulrik

Fra : Urban Skurk

Dato : 21-01-02 17:18

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Barbie Girl ikke er original... Jeg har ikke tidligere, altså før Barbie,
> hørt nogen synge på den måde og i den grad dyrke det naive

Det har ikke noget som helst at gøre med musikken,men er derimod en
"image-ting"
Det tager 5 minutter at lave musik som dem.
>Forresten syntes jeg Brian Mikkelsen pacer danske musikere til at lave
musik ala Brd.Olsen og Aqua,
fordi han vil have flere penge ind fra denne branche.
Jeg har altid betragtet musik som en evigt udviklende kunstart,
nu skal vi lyde som succes'erne lød engang,for det er giver penge.
Kære musikere,fuck dem der fortæller jer hvordan I skal lyde,
og prøv at lave det,som i selv kan lide!!!

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 17:34

> Det har ikke noget som helst at gøre med musikken,men er derimod en
> "image-ting"
> Det tager 5 minutter at lave musik som dem.

hmmm... gad vide hvorfor de i forbindelse med deres efterfølgende album
tilbragte adskillige måneder i Sverige... Nå, de var vel på badeferie eller
sådan noget...

> [...]
> Kære musikere,fuck dem der fortæller jer hvordan I skal lyde,
> og prøv at lave det,som i selv kan lide!!!

Med andre ord skal man ikke tage i mod kritik eller hvad? Det sjove er, at
det er min erfaring, at de musikere, som i det mindste forsøger at tage
kritik til sig, ender med at blive endnu mere glade for deres musik. Jeg
kender heller ikke nogle producere, som forsøger at ændre et band
grundlæggende - det er der overhovedet ingen, der gider længere. Man finder
da bare et andet orkester i stedet. Hvis man overhovedet får kritik fra et
selskab eller en producer, er det fordi ens musik trods alt har en ret høj
standard, og såfremt selskaber eller producere synes standarden er høj, ja
så er der ofte tale om "tilpasninger", ikke en grundlæggende ændring af
bandets lyd og arrangementer. Jeg synes generelt, der er til tider hersker
en lidt underlig stemning i forhold til pladeselskaber i dette forum. Lad
mig afsløre, at de fleste selskaber overhovedet ikke gider at spilde tid på
bands, de ikke mener har et stort potentiale, vurderet ud fra et tilsendt
demobånd. Bands med lav standard for et brev med en tekst i stil med: "Det
er ikke lige det, vi søger for tiden, men I ønskes held og lykke fremover".
Så det med at få at vide, hvordan man skal lyde, er, i hvert fald i mine
øjne og set fra min position, et udtryk for stor interesse skabt af
musikerne selv. Koncepter er naturligvis en lidt anden diskussion, men den
har vi næsten lige ført.

Ulrik

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-01-02 18:32

"Urban Skurk" <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk>

> Det har ikke noget som helst at gøre med musikken,men er derimod en
> "image-ting"
> Det tager 5 minutter at lave musik som dem.

Vås. At Aqua er rendyrket popmusik er vi ikke uenige om,
men man skal ikke tage fra dem, at det er ganske genial [1]
popmusik præget af et vist talent og en vis originalitet.

[1] Ordet er lidt klichéagtigt og måske lidt en overstatement,
men jeg kan ikke finde på et bedre.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 21-01-02 20:15

Ulrik Lauritzen wrote:

> [...]
> hørt nogen synge på den måde og i den grad dyrke det naive blondine-udtryk.
> Om man kan li' det eller ej - det er en anden sag.

Et par stykker har der da været...

Whigfield
Saturday, dididadidadidaaaa... pretty baby. osv osv osv.

Tiggy
Ringalingdingdingdong please connect me to Prince Charming....

ToyBox
åhiåhiåhiåhiåhiåhiyeah, I am Tarzan from jungle, you can be my friend.
åhiåhiåhiåhiåhiåhiyeah, I am Jane and I like to ride an elephant.

Og så var der vist også nogle der hed Daze engang. Kan bare ikke lige huske
hvad de lavede. Men det var vist i samme stil.

/Robert

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 20:50

> [...]
huske
> hvad de lavede. Men det var vist i samme stil.

Hvis jeg ikke ta'r meget fejl, var det efter "Barbie", men jeg er ikke
sikker. ToyBox var i hvert fald nogen år senere og jeg er 99% sikker på, at
det samme gælder Tiggy. Whigfield er jeg i tvivl om. Nogen der kender
datoerne?

Ulrik

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 20:56

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
at
> det samme gælder Tiggy. Whigfield er jeg i tvivl om. Nogen der kender

Hvis jeg ikke husker meget galt er det som følger:

Først Grauballemanden
Derefter Whigfield (tog sit navn efter en musiklærer; ren ondskab)
Derefter Me & My
Så kom Akva
Og så kom alle de andre.

Tiggy er jeg lidt usikker på. Jeg tror faktisk, at hun var Me&My klon.
ToyBox er klart Akva-klon.

Damn, nogle gange kan trivial-viden være skadelig.

/Nikolaj

Fra : John K

Dato : 21-01-02 21:21

> Derefter Whigfield (tog sit navn efter en musiklærer; ren ondskab)

Whigfield kom frem i 1994 med "Saturday Night"

> Derefter Me & My

Me & My kom frem i 1995 med "Dub-I-Dub"

> Så kom Akva

Akva kom frem i 1996 med "Roses are Red"

> Og så kom alle de andre.
>
> Tiggy er jeg lidt usikker på.

Udgav "Ring A Ling" i 1996.

> Jeg tror faktisk, at hun var Me&My klon.
> ToyBox er klart Akva-klon.

Kom frem med "Tarzan & Jane" i 1998.

> Damn, nogle gange kan trivial-viden være skadelig.

Rart med en stor harddisk :)

Mvh

John K

Fra : Troels

Dato : 21-01-02 21:13

> [...]
at
> det samme gælder Tiggy. Whigfield er jeg i tvivl om. Nogen der kender

Whigfield - Første single udgivet 1994 http://whigfield.com/discog.htm

/Troels

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 21:22

> Whigfield - Første single udgivet 1994 http://whigfield.com/discog.htm
>
> /Troels

I så fald kom Whigfield før "Barbie Girl". Me&My var jeg godt klar over kom
før, men Whigfield var lidt en overraskelse. Jeg synes nu stadig at "Barbie
Girl" er boget andet end "Saturday Night"...

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-01-02 15:20

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com>
> Faldt lige over følgende artikel, hvor DK's nye kulturminister udtaler sig
> om den, efter hans mening, alt for slatne danske musikscene.
(snip)

Yderligere info:

I Informations fredagsudgave er der et tema om Midem-messen
i Cannes og dansk musiks fælles fremstød der. Man får det
indtryk, at der er nye ambitioner på musikkens vegne fra det
offentlige (Musikinformationscentret og regeringens økonomiske
støtte) og pladeselskaberne, både inden for rytmisk og klassisk
musik.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-01-02 21:30

> [...]
> offentlige (Musikinformationscentret og regeringens økonomiske
> støtte) og pladeselskaberne, både inden for rytmisk og klassisk

Er der noget galt i det eller mener du det bare som information? Jeg synes
da det lyder som en okay idé... det kan vel ikke skade nogen?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-01-02 12:02

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk>

> Er der noget galt i det eller mener du det bare som information? Jeg synes
> da det lyder som en okay idé... det kan vel ikke skade nogen?

Udelukkende som information, der er relevant for diskussionen
om musikeres/pladebranchens/politikernes ambitioner for
dansk musik. Der er bestemt ikke noget galt med det.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 20-01-02 12:50

> [...]
> om musikeres/pladebranchens/politikernes ambitioner for
> dansk musik. Der er bestemt ikke noget galt med det.

Sådan forstod jeg det også, men skulle lige vide mig sikker.

Fra : Troels

Dato : 20-01-02 15:36

> [...]
> offentlige (Musikinformationscentret og regeringens økonomiske
> støtte) og pladeselskaberne, både inden for rytmisk og klassisk

Så kan man jo bare håbe at pengene også kommer til at gå til nytænkende
bands, og ikke bare bands man tror vil kunne give pengene 100 * igen.

/Troels

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 20-01-02 15:50

> Så kan man jo bare håbe at pengene også kommer til at gå til nytænkende
> bands, og ikke bare bands man tror vil kunne give pengene 100 * igen.
>
> /Troels

Eller bands som kan kombinere de to.... jvf. tidligere diskussion omkring
Aquas originalitet eller mangel på samme. Hvorfor synes I egentlig, at
Saybia er nytænkende? Det kunne da sagtens ha' været et London-orkester for
et par år siden... eller hvad? Jeg vil da oprigtigt gerne høre, hvad det er,
I mener gør dem så nytænkende... er det i forhold til det danske marked
alene eller mener I, at de ganske enkelt er ved at påvirke hele den globale
musikscene?

Ulrik