Hjælp til støbning af zinkanoder
Fra : Arne Poulsen

Dato : 18-01-02 14:11

Jeg påtænker selv at støbe nogle zinkanoder ved at omsmelte et par store BAC
anoder.

Hvilket materiale er bedst til støbeforme. Jeg har tænkt mig at bruge gibs,
men
måske findes der nye og bedre materialer til støbeforme.

Hvorledes får man støbningen til at slippe formen?, skal formen smøres med
noget?

Jeg skal måske bruge en form med et "lukket hulrum", og skal så have ideer
til en form som kan åbnes og lukkes.

Måske nogle har erfaring med støbning i Zink/magnesium legering! evt. nogle
som har støbt fiskepirke.

Har du steder (internet / bøger ) der kan anbefales hvor man kan læse om
dette spørgsmål?

På forhånd tak

Arne Poulsen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 18-01-02 16:33

> Hvorledes får man støbningen til at slippe formen?, skal formen smøres med
> noget?

Endelig noget jeg kan snakke med om !!

Jeg har støbt en del blylodder til fiskeblink.

Man tager med højre tommel og pegefinger......

Man finder resten af den ler man ikke fik brugt til juledekorationen og
laver en firkant der er lidt støre og lidt over den halve højde af en købt
anode som man bruger som model.

alternativt kan man jo også beabejde en træklods så den har sammen form som
en anode, og så bruge den.

Pres anoden/træklodsen halvt ned i leret, lav med enden af en blyant 6-8
huller i ca. 5 mm dybde rundt om i leret.

Byg 'sider' omkring leret med legoklodser, printplader eller andet, men husk
det skal været tæt.

bland lidt gibs og hæld ned oven i leret/anoden.

Vent, vent, vent. Når gibsen er HEL tør vender du hele rammen på hovedet og
tager forsigtigt leret væk. Det skulle gerne gå smærtefrit. Nu pensler du et
tyndt lag madolie på gibsen/anoden (brug eft. en oliesprøjte, du ved de nye
moderne til køknet man bruger så man ikke bliver så tyk).

Bland lidt mere gibs og hæld i. Efter det er helt tørt kan du forsigtigt
tage rammen af formen, og skille formen ad i 2 dele.

Nu skal du så skrabe lidt gibs væk så du kan hælde flydende zink i formen,
men husk gibsen skal tørre i flere dage før den kan bruges. Den mindste fugt
får i hvert tilfælde bly til nærmest at eksplodere.

Er det svært ??

/Hans-Henrik Andresen - hha@unixhaj.dk

Fra : Peter

Dato : 18-01-02 18:32

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk> skrev i en meddelelse

> Endelig noget jeg kan snakke med om !!
>
> Jeg har støbt en del blylodder til fiskeblink.
>
> Man tager med højre tommel og pegefinger......

- - - - - - - -

I min tid som lystfisker brugte vi silicone som støbeform, spørg mig ikke om
detaljerne - dem har jeg glemt. Men, - jeg husker det som lidt enklere end
metoden beskrevet af Hans-Henrik.

Mon ikke der er mere hjælp at hente i en hobby-/lystfiskerforretning eller
måske i nyhedsgruppen dk.fritid.lystfiskeri.

Lad os høre hvordan det går.

Mvh., Peter

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 19-01-02 14:59

> I min tid som lystfisker brugte vi silicone som støbeform, spørg mig ikke
om

Det er rigtigt - det kan man også bruge - og det er en meget bedre form som
holder til langt flere støbninger, problemet er bare prisen på en
siliconeform kan nemt nærme sig 4-500 kr.

Jeg har lavet ca. 15-20 støbninger pr. gibsform så begynder den at revne.

/HHA

Fra : Arne Poulsen

Dato : 20-01-02 13:39

Mange tak for hjælpen, det besvarede de spørgsmål jeg var i tvivl om. Jeg
vil nu gå i gang, og vil i første omgang forsøge mig med den billige gibs.
15 - 20 støbninger rækker trods alt nogle år.
Jeg har lige betalt 285 kr. for en lille klat zinkanode, - det føler jeg er
optrækkeri. Jeg tror jeg let kan lave dem til 10% af denne pris, når
hobbytid = arbejdstid eller omvendt.

Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c497c16$0$95322$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-01-02 11:37

Hvor skaffer i zinken? Kan det fås hos en alm produkthandler? Og er det bare
rent zink eller er det en legering?

Ja prisen på anoder er horrible. Har endnu ikke købt nogen endnu da jeg er
nybagt bådejer, men har set dem.

-------

Ang støbning. På biblioteket er der utallige bøger om støbning af
fiskegrej.

Som underlag for første formhalvdel bruger jeg ikke ler men modellervoks.

Jeg vil starte med at blødgøre (vha radiator) en ordentlig klump
modellervoks, og lave den til en flade hvor modellen presses ned i indtil
det bredeste sted for at få slip i begge forme. Modellen er smurt med
vaseline

En ramme af træ eller sammentæpede mælkekartoner sættes rundt om og ned i
voksen, og tætnes.
Med en blyant laves 4 huller så formene kan sættes rigtigt sammen igen.

Gips blandes, hældes i og størkner. Voks og ramme fjernes, men ikke model.

Form og model smøres med vaseline, og en ramme sættes rundt om formen, og
der hældes gips på igen. Husk at tætne.

Når formen er skilt ad skæres et støbehul med en hobbykniv

---------

Husk virkelig at smøre med vaseline eller lignende inden gips hældes over
gips, ellers skal hammeren i brug for at få modellen ud.

Sod evt formene med et stearinlys inden støbning, så slipper de lettere og
giver pænere støbninger.

En gipsform kan nemt holde til rigtigt mange støbninger, bare er de ikke så
flotte, men til anoder spiller det vel ingen rolle.

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Arne Poulsen

Dato : 21-01-02 16:42

Jeg har ikke fundet så mange bøger på biblioteket endnu, faktisk kun én fra
1965 "Sådan støber man pirke og grej" Den indeholder dog også en fin
forklaring, som din og den fra Hans-Henrik. Bogen nævner endvidere man kan
forstæke den indvendige del af gibsformen med epoxy limen "Araldit". I følge
bogen skal lidt færdigblandet Araldit opløses i sprit og smøres på den
indvendige del af formen. Er der nogle som har erfaring med dette eller
andet.?

Med hensyn til tærezink tror jeg det er vigtigt at man benytter en legering
som er beregnet til formålet. Her vil jeg ikke gå på kompromis.

Jeg har tænkt mig at købe en af de store zinkanoder man bruger på stålskibe
og erhvervsskibe. En anode på 1 kg. koster 87 kr og en 5,5 kg. koster 235
kr. ifl. Nautisk udstyr. De kan sikkert fås billigere på bådværfter eller
hos skibshandlere der sælger til fiskere etc.

mvh

Arne Poulsen

Erik Breum Petersen <breum@hehe.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:clS28.38$Z77.2579@news.get2net.dk...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-01-02 08:46

Ja jeg har også i sin tid for mange mange år siden benyttet araldit/sprit.
Men om det har nogen betydning ved jeg ikke. På aralditpakkerne står at
hærdet araldit kan smeltes ved 120 grader C.

Smart at købe zink på den måde, og så til de priser (ifh til de små til
vores brug)

Hvad er smeltepunktet forøvrigt sammenlignet med de andre metaller som man
hjemmestøber med tin, antimon og tidligere typemetal og bly

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Ole

Dato : 22-01-02 22:15

Jeg har støbt en del blylodder til vægtbælter til dykning.
Jeg svejsede en støbeform op i 3mm jernplade, smeltede blyet med en
gasbrænder, varmede formen lidt op med brænderen og hældte blyet i, derefter
afkøles hele skidtet i luften og når det er tilpas koldt vendes formen bare
og er herefter klar til en ny støbning.
Svejsningerne skal naturligvis være tætte. Bly hænger ikke i formen, og jeg
vil tro at zink heller ikke gør, hvis formen ikke er pinlig ren.
Ole