ThermalTake Silent Viking køler
Fra : Hans

Dato : 17-01-02 21:34

ThermalTake har begået et lille mesterværk med deres nye Silent Viking køler
skal jeg lige hilse og sige. Jeg har lige modtaget de 3 første jeg skulle
bruge, og det er en sand fornøjelse og se en XP-1700+ ligge på 45 grader
idle og kravle op på 53 grader ved hård belastning. Om den er støjsvag som
de lovede?
Jow-da, en sand fornøjelse med en blæser som kører 2100RPM og angivet til
21dB. Subjektivt bedømt er den mere støjsvag end Pabsts 19dB blæser, da dens
støjspektrum ligger i et mindre hørbart område. Jeg kan varmt anbefale denne
køler, og jeg synes ikke engang den er særlig dyr set i forhold til udseende
og kvalitet. Nej - Jeg har intet tilhørsforhold til ThermalTake og har intet
med detailsalg at gøre i det daglige, men synes at en god nyhed fortjener
positiv omtale, da denne konference primært omhandler problemer.
mvh
Hans

Fra : Gonz

Dato : 18-01-02 11:27

On Thu, 17 Jan 2002 21:34:10 +0100, "Hans" <fast@2night.dk> wrote:

> [...]
>idle og kravle op på 53 grader ved hård belastning. Om den er støjsvag som

Ok, den er støjsvag men jeg syntes ikke den køler sønderligt godt.
Jeg havde håbet den ville gøre det lidt bedre end min Volcano2 men
efter 1 times CounterStrike ligger den på 49 grader akurat som med
Volcano2'en

Gonz

Fra : Klitgaard

Dato : 18-01-02 13:59

"Gonz" <gonzo888@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg havde håbet den ville gøre det lidt bedre end min Volcano2 men
> efter 1 times CounterStrike ligger den på 49 grader akurat som med

49 er da ok. Hvis den ikke fryser eller lugter brændt kan det så egentlig
ikke være ligegyldig hvad den måler (hvis man da ikke overclocker)?

Ligger selv omkring de 55 grader med en Volcano Cu+@7volt

--
....Klitgaard

Fra : Gonz

Dato : 19-01-02 01:02

On Fri, 18 Jan 2002 13:58:46 +0100, "Klitgaard" <na@na.dk> wrote:

> [...]
>
>49 er da ok. Hvis den ikke fryser eller lugter brændt kan det så egentlig
>ikke være ligegyldig hvad den måler (hvis man da ikke overclocker)?

Pointen var også bare at jeg havde håbet den kunne gøre det lidt bedre
end den gamle, og jeg overclocker: Duron 750@950...

Gonz

Fra : Hans

Dato : 18-01-02 17:45

> [...]
> Jeg havde håbet den ville gøre det lidt bedre end min Volcano2 men
> efter 1 times CounterStrike ligger den på 49 grader akurat som med

Hvis du betragter køleren generelt set, er det den første køler jeg har
mødt, hvor man bare kan sætte den på cpu'en og forbinde den direkte til
bundkortets 3-polede stik, lukke kabinettet og nyde en afdæmpet susen fra
kabinettet. Her er man dejlig fri for at rode med diverse forsøg på at ændre
spændingen, for at kunne være i nærheden af maskinen. Selv om støjniveauet
er så lavt, er dens køleevne fuld på højde med den Volano 7 som sad i
maskinen, og det er præcis det jeg er lidt imponeret over. At det er en god
køler, er der slet ingen tvivl om, da en temperaturforskel på 8 grader
mellem idle og fuld load, er meget lille, og ikke så meget hvilke
temperaturer vi taler om, da de fleste temperaturprober på bundkortene
alligevel er "bananometre". Selve gradtallet stoler jeg ikke en meter på,
men forskellen mellem laveste og højeste gradtal er til at forholde sig til.
mvh
Hans

Fra : Martin Bangsø

Dato : 18-01-02 13:17

On Thu, 17 Jan 2002 21:34:10 +0100, Hans wrote:

> ThermalTake har begået et lille mesterværk med deres nye Silent Viking køler
> skal jeg lige hilse og sige. Jeg har lige modtaget de 3 første jeg skulle

Hvordan er det med motherboard-kompatibilitet og den køler? Lider den
af det samme problem som Alpha 8045 - eller er den "afrundet" i bunden
så den godt kan sidde på selvom der skulle være en kondensator
placeret tæt på cpu-soklen?

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Hans

Dato : 18-01-02 17:51

"Martin Bangsø" <martin_b@iname.com> skrev i en meddelelse
> så den godt kan sidde på selvom der skulle være en kondensator
> placeret tæt på cpu-soklen?

Så skal de være placeret klods op af soklen, og det må betragtes som en
fejlkonstruktion, da så ikke engang en boxed-version af en cpu kan sættes på
det bundkort. Den er ikke afrundet i bunden, men den er ikke større end
selve soklen, og skal ikke vippes på plads.
mvh
Hans