Matriceinvertering
Fra : Topper

Dato : 17-01-02 18:24

Hej Gruppe!

Jeg er i gang ved at læse om multipel lineær regression, og da dette
indebærer nogle heftige matriceoperationer, vil jeg gerne høre om det er
muligt at finde den inverse matrix i Excel. Jeg er bekendt med
Minvert-funktionen, men den leverer åbenbart kun det første diagonaltal i
matricen!? Hvordan finder jeg de andre tal i matricen?

Undskyld hvis dette emne er udenfor topic (eller bara lidt for langhåret!).

Topper

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 19:20

In an article of 17 Jan 2002 Topper wrote:

> [...]
> Minvert-funktionen, men den leverer åbenbart kun det første diagonaltal i
> matricen!? Hvordan finder jeg de andre tal i matricen?

Excel kender jeg ikke noget til, men jeg vil da umiddelbart mene, at det
er rimelig uegnet software til sådanne formål. Hvad med at bruge et ganske
glimrende program som Matlab?

--
Uffe Holst

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-01-02 20:01

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> writes:

> Excel kender jeg ikke noget til, men jeg vil da umiddelbart mene, at det
> er rimelig uegnet software til sådanne formål.

Jeg ved heller ikke om Excel kan, men det kan være de har mere forstand
på det i dk.edb.regneark.

> Hvad med at bruge et ganske glimrende program som Matlab?

Som til gengæld koster den nette sum af 22.000 kr. Jeg ville i stedet
anbefale det frie alternativ Octave <http://www.octave.org>.

Fra : Topper

Dato : 17-01-02 20:50

Jeg ville i stedet
> anbefale det frie alternativ Octave <http://www.octave.org>.

Jeg har kigget lidt på hjemmesiden og klikket mig ind på FTP-direktoriet,
som jeg dog synes er meget uoverskueligt. Jeg går ud fra, at jeg skal have
fat den på komprimerede fil octave-2.0.16.tar, som umiddelbart indeholder
3307 filer! Det gør det ret besværligt at finde installationsfilen. Kan du
huske hvad den hedder?

Ellers vil jeg stadig mere interesseret i en Excel-løsning, hvis der er
nogen derude med et bud...

mv

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-01-02 21:24

Topper skrev:

> Jeg går ud fra, at jeg skal have fat den på komprimerede fil
> octave-2.0.16.tar, som umiddelbart indeholder 3307 filer!
> Det gør det ret besværligt at finde installationsfilen. Kan
> du huske hvad den hedder?

I den slags pakker er INSTALL og README gode bud. I octave-pakken
hedder de relevante filer INSTALL og INSTALL.OCTAVE, og så er der
4 README-filer (en "generic" og tre platformsafhængige).

(Husk at på UNIX er filnavne versalfølsomme.)

// Klaus

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 17-01-02 22:57

Det er kanon let at bruge statistik pakken R til det, den er freeware og kan
fås fra
http://www.r-project.org/
Her kan du direkte lave multipel linæer regression. Men du kan også regne
med matricer. En matrice ved navn test laves f.ks. ved

test <- matrix(2,2,c(2,3,4,5),byrow=T)

Dette giver en 2x2 matrix som ser sådan ud
Du kan nu bare skrive
inv(test)
(hvis jeg ellers husker syntaxen helt rigtigt). Men hvis du insisterer på
excel så prøv i regnearksgruppen.

Kasper

Fra : Topper

Dato : 18-01-02 00:11

Jeg har fundet en Excel-løsning dk.edb.regneark, som endda er meget nem, så
jeg vil nok holde mig til den. Personligt synes jeg at det er en kæmpe
fordel ved Excel, at man slipper for at skulle huske programkoder. Af de
deciderede statistikprogrammer har jeg prøvet SAS, som jeg synes er utroligt
tung at danse med...Nææ, så giv mig hellere peg-og-klik i Excel!

Nå, løsningen som blev givet i dk.edb.regneark er følgende:

---------------------
Hvis du for eksempel har følende matrix:

1 2 3
1 3 4
1 4 3

i A1:C3 og du herefter gør følgende:
- Marker et tilsvarende område, for eksempel A6:C8
- Indtast formlen: =MINVERT(A6:C8) og afslutter med Ctrl+Shift+Enter da det
er en matriksformel, så får du i A6:C8
3,5 -3 0,5
-0,5 0 0,5
-0,5 1 -0,5

Er det ikke det, du efterspørger?

Med venlig hilsen
Hans Knudsen
------------------------

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 18-01-02 00:22

> [...]
utroligt
> tung at danse med...Nææ, så giv mig hellere peg-og-klik i Excel!

SAS er et mareridt. Den eneste grund til at det er så udbredt er at mange
folk kan finde ud af at lave beregningenre i SAS fordi de engang har lært
det et eller andet sted. Ok, det er faktisk pænt hurtigt til enorme datasæt.

Hvis du skal lave seriøs statistik så er R et rigtigt godt (og moderne)
program, men det har ikke point'n'click.

Kasper

Fra : T.Liljeberg

Dato : 18-01-02 07:11

On Thu, 17 Jan 2002 20:01:23 +0100, Jesper Harder
<harder@myrealbox.com> wrote:

>Jeg ved heller ikke om Excel kan, men det kan være de har mere forstand
>på det i dk.edb.regneark.

Som en anden allerede har svaret, så kan array funktionen "MINVERSE()"
klare det.

>Som til gengæld koster den nette sum af 22.000 kr.

Det er vist ikke helt korrekt? Jeg betalte ~US$1500 (~DKr. 13.000) for
grundversionen (uden nogen toolboxes) for knap et år siden. Check selv
den nuværende pris på www.matlab.com
Som studerende eller ansat ved en højere læreanstalt kan man vist få
en klækkelig rabat.

Tom

--
A society that will trade a little liberty for a little order will
lose both, and deserve neither - Thomas Jefferson

Fra : Jesper Harder

Dato : 17-01-02 22:49

"Topper" <terper@netscape.net> writes:

> [...]
> 3307 filer! Det gør det ret besværligt at finde installationsfilen. Kan du

Hmm, det lyder som om du har fået fat på versionen til Unix. Jeg har
ikke prøvet at installere Octave på Windows, men jeg vil tro

<http://prdownloads.sourceforge.net/matlinks/octave-windows-2000oct25d.exe>

er den fil du skal bruge.

Fra : Jesper Harder

Dato : 18-01-02 19:05

T.Liljeberg <liljeberg_t@hotmail.com> writes:

> Det er vist ikke helt korrekt? Jeg betalte ~US$1500 (~DKr. 13.000) for
> grundversionen (uden nogen toolboxes) for knap et år siden. Check selv
> den nuværende pris på www.matlab.com

Det gjorde jeg før jeg skrev prisen. Pt. koster en enkeltbrugerlicens
til grundversionen til personligt brug på en pc 22.095 kr.

Matlab er da et udmærket program (jeg bruger det selv en gang i mellem)
-- men jeg synes prisen er ret ekstrem. Specielt når man tænker på at
selve kernen i Matlab, der laver alle matrix-beregningerne, jo bare er
LAPACK, som er fuldstændig gratis. Det man betaler pengene for, er et
forkromet brugerinterface til LAPACK.

Hvis jeg selv skulle betale, ville jeg bare kalde LAPACK fra Fortran
eller bruge Octave.

> Som studerende eller ansat ved en højere læreanstalt kan man vist få
> en klækkelig rabat.

Jep.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 19-01-02 03:56

On Fri, 18 Jan 2002 19:05:29 +0100, Jesper Harder
<harder@myrealbox.com> wrote:

>Det gjorde jeg før jeg skrev prisen. Pt. koster en enkeltbrugerlicens
>til grundversionen til personligt brug på en pc 22.095 kr.

OK.. undskyld min skepsis. Som sagt betalte jeg i USA væsentlig mindre
for ikke engang et år siden.

>Matlab er da et udmærket program (jeg bruger det selv en gang i mellem)

På mit arbejde bruger vi det ret meget. Til hurtige beregninger, hvor
fleksibilitet og det nemme bruger -interface er vigtige. Og sammen med
vores egne kompilerede C moduler til mere avancerede beregninger og
langtidsprojekter.

Tom

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-01-02 12:20

Topper <terper@netscape.net> wrote:
> Jeg er i gang ved at læse om multipel lineær regression, og da dette
> indebærer nogle heftige matriceoperationer, vil jeg gerne høre om det er
> muligt at finde den inverse matrix i Excel....

Jeg har nu fulgt tråden til dens (midlertidige?) afslutning, og undrer
mig over terminologien:

Hvad betyder 'den inverse matrix' helt præcis? Ud fra den konkrete
sammenhæng ville jeg tro, at sagen drejede sig om 'den reciprokke
matrix'?
Tager jeg helt fejl - eller har terminologien ændret sig, siden jeg
'dyrkede emnet' for godt 30 år siden?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Marie Antonsen

Dato : 18-01-02 14:25

Hans H.V. Hansen wrote:

> Hvad betyder 'den inverse matrix' helt præcis? Ud fra den konkrete
> sammenhæng ville jeg tro, at sagen drejede sig om 'den reciprokke
> matrix'?

fra min mat10-bog (fra 98): En n x n matrix A er invertibel, hvis der
findes en n x n matrix C sådan at CA = AC = I (hvor I er n x n
identititetsmatricen). Matricen C er A's inverse og betegnes A^(-1).

/marie
--
Marie Antonsen
matematik-filosofi studerende

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 18-01-02 18:07

> [...]
> matrix'?
> Tager jeg helt fejl - eller har terminologien ændret sig, siden jeg

Det er det samme. Men hvis du opfatter matricen A som udtryk for en linæer
afbildning f, så er A^-1 matricen for funktionen f^-1 som jo er den inverse
til f - deraf sprogbrugen. Desuden har man også generaliserede inverser, men
det skal vi ikke komme ind på her.

Kasper