Konstruktion af super elipse?
Fra : BJ

Dato : 17-01-02 17:38

Er der mon nogen i gruppen der ved, om det er muligt at konstruere en super
elipse på tilsvarende måde som en elipse ( to søm i en plade + snor +
blyant).
Altså noget i retning af fire søm + snor +blyant ??
I givet fald: Hvad er det korrekte forhold mellem sømmenes placering (x og y
retning) og snorens længde??

Mvh. BJ

PS.: Håber ikke jeg er helt OT.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-01-02 18:01

BJ wrote:

> Er der mon nogen i gruppen der ved, om det er muligt at konstruere en
> super elipse på tilsvarende måde som en elipse ( to søm i en plade + snor
> + blyant).

Hvad er det nu lige, en superelipse er?

-> Michael Knudsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-01-02 18:35

Michael Knudsen skrev:

> Hvad er det nu lige, en superelipse er?

Fra ddc.dk

The Superellipse has the formula of a modified ellipse:

(x/a)^n + (y/b)^n = 1

with the exponent n = 2 1/2.

In an ordinary ellipse n is = 2.

An ellipse is a figure with two centres and a periphery which with two
variable and two definite proportinals always have one definite relation
to the two centres.

Parameter a and b are in the Superellipse hald the lenght and the width
of the Superellipse.

Thomas T.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-01-02 18:41

BJ wrote:

> [...]
> blyant).
> Altså noget i retning af fire søm + snor +blyant ??

Jeg tvivler ret meget på at den kan konstrueres på en sådan måde.

>[...]
> PS.: Håber ikke jeg er helt OT.

Nej, det er vist meget ontopic.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Xylofonius

Dato : 17-01-02 19:59

> [...]
> Altså noget i retning af fire søm + snor +blyant ??
> I givet fald: Hvad er det korrekte forhold mellem sømmenes placering (x og

Det er ikke så svært at tegne en på mm-papir.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : sune vuorela

Dato : 17-01-02 23:21

On Thu, 17 Jan 2002 17:38:19 +0100, "BJ" <bentjorgensen(nospam)@it.dk>
wrote:

>Er der mon nogen i gruppen der ved, om det er muligt at konstruere en super
>elipse på tilsvarende måde som en elipse ( to søm i en plade + snor +
>blyant).

hvordan gør man det?

--
Sune

Fra : BJ

Dato : 18-01-02 20:07

på tilsvarende måde som en elipse ( to søm i en plade + snor +

> hvordan gør man det?
>
> --
> Sune

Man slår to søm i en plade, binder de to ender sammen på en snor, således at
den godt og vel kan nå omkring begge søm. Derefter spænder man snoren ud med
blyanten således at den ene streng ligger direkte fra søm til søm og den
anden danner en trekant med de to søm og blyanten som hjørner. Derefter
lader man blyanten stramme snoren op hele vejen rundt. (Det er vanskeligere
at forklare end at gøre.) Derved tilfredsstilles udsagnet: " En ellipse er
det geometriske sted for de punkter, hvorom det gælder, at summen af
afstandene til to givne punkter er konstant."
Mvh. BJ

PS.: Tak for de indkomne besvarelser på mit spørgsmål. Jeg indser, at jeg må
plotte kurven ud på en A1 plotter fra et math. program.

Fra : Fie & Erik

Dato : 19-01-02 01:32

Jeg har engang lavet et 16 personers spisebord på denne måde. Med lidt
pytagoras kan man bestemme længde og bredde på ellipsen - det svære er at
binde knobet så snoren får den nøjagtige længde. Til dem som har tænkt sig
at gøre noget lignende : Tag en snor som ikke er elastisk. Istedet for at
banke søm i bordet slås de i et par små plader som så lægges på bordet med
sømmene opad. Henover dem begge placeres en lægte som slås lidt ned over
sømmene. Lægten skal nå ud til begge ender af pladen, så man kan komme til
at spænde den fast med et par skruetvinger.
Mvh. Erik D.