Råd om køb af Beagle hvalp
Fra : Bo Pfänner

Dato : 17-01-02 16:52

Hej

Vi er øjeblikket ved at købe en Beagle hvalp og har fundet 2 forskellige som
vi gerne vil se på.
Den ene har stambog fra Beagleklubben/Dansk Kendel Klub den anden fra Dansk
racehunde union.

Er der nogen forskel på de to stambøger ?, vi regner ikke med at bruge
hunden til udstilling dog vil vi gå til hundetræning med den.
Prisen på de 2 hunde er næsten den sammen, så det er ikke det som kommer til
at bestemme.

Mvh
Bo

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 17-01-02 19:58

Hvis i ikke regner med at udstille hunden så er der ingen forskel ! Det
drejer sig kun om snopperi nogle mener at det ene er finere end det andet
..Det i skal lægge vægt på er hvor valpen virker sødest/sundest + at få lov
til at se forældrehundene ! og hvem af opdrætterne der virker mest
sympatiske . Stamtavlen skal forhindre jer i at få en indavlet hund, efter
min mening gå op i det ,det ville jeg mene at er vigtigt.

Fra : Lars Stricker

Dato : 18-01-02 10:59

Hej Bo
Jeg har selv et gadekryds, og træner i DcH.
Har således overhovedet ingen tilknytning til hverken DKK eller DRU.
Har heller aldrig haft det, og det er jeg såmænd helt godt tilfreds med
De to foreningers indbyrdes forhold er iøvrigt temmelig anstrengt

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg vælge DKK. Både mht. trænings- og
udstillingsmuligheder mener jeg at du bliver bedre stillet end i DRU.
Andre har naturligvis den modsatte holdning.
Læs hvad du kan finde om hvalpekøb/anskaffelse på nettet !
mvh +held og lykke
-Lars
************************

Fra : Kiksekage

Dato : 18-01-02 21:50

"Bo Pfänner" <bopfanner@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c46f33c$0$62882$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>vi regner ikke med at bruge
> hunden til udstilling dog vil vi gå til hundetræning med den.

Hvad du skal vælge........ tja... mange har fået interesse for
hundesport, langt senere end hvalpekøbet. Og vil man
hundesport - agility, lydighedsprøver, udstilling mv. og have
sine velfortjente præmieringer for det - så er det nok en DKK
hund du vil komme til at ønske - at du købte.

Mht. om du kommer til at ønske at gå på udstilling - så vil det
også afhænge af den interesse du møder fra din opdrætters side.
Måske finder du ud af, at det er en sjov måde at være sammen med
andre, der også interesserer sig for hunde - og bliver du så rigtigt bidt af
ideen - så vil du måske også gerne stille din hund til rådighed
for avl. Her vil du for alvor mærke, hvilken af de to stambøger,
der bliver sat mest pris på - fra hvalpekøberes og avlspartneres
side.

Jeg har haft Beagle...... mener at jeg finder det mest alsidige
avlsgrundlag i specialklubben - nemlig Beagleklubben.
Så, vil du have en hund efter et bredt avlsarbejde - så tror
jeg at det er en DKK-stambogsført hund du ønsker dig.
Jeg var ligeglad, da jeg købte min beagle - men ville gerne have
en racetypisk hund. Lykkeligvis købte jeg en DKK-stambogsført een,
for hen ad vejen kom jeg til at interessere mig for hundesport
og ville naturligvis gerne have de samme muligheder for at
modtage mine velfortjente præmieringer - som dem jeg konkurrerede
mod - og disse kan man kun opnå med en DKK-hund.

Der kan ske meget i løbet af et hundeliv - så vælg den hund,
der på langt sigt giver dig flest valgmuligheder for dine
udfoldelser sammen med den. Spø'r du mig - så er det en DKK'er.

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-01-02 22:01

Kiksekage <ingen@direkte.adgang.dk> wrote in message

> [...]
> sine velfortjente præmieringer for det - så er det nok en DKK
> hund du vil komme til at ønske - at du købte.

Stadig snopperi efter min mening, hvis du er glad for din hund behøver du
ikke en stor klubs godkendelse af hunden !

> [...]
> for avl. Her vil du for alvor mærke, hvilken af de to stambøger,
> der bliver sat mest pris på - fra hvalpekøberes og avlspartneres

hvis det er seriøse opdrættere så sætter de pris på hundens kvaliteter og
ikke vilken klub den er medlem af !!

> [...]
> der på langt sigt giver dig flest valgmuligheder for dine
> udfoldelser sammen med den. Spø'r du mig - så er det en DKK'er.

Spørger du mig så vælg den hund der virker sundest ! du kan ikke bruge
papirene til en skid andet end snopperi !tænk på at du skal leve sammen med
en hund, et levende væsen, ikke en stamtavle !

Fra : Ann K

Dato : 18-01-02 23:45

Hejsa.

>tænk på at du skal leve sammen med
en hund, et levende væsen, ikke en stamtavle !
<> Hmmm - jeg ville så inderlig gerne give Punish ret her... MEN som
både Lars og "kiksekage" siger, vil mit råd være at vælge
DKK-stambogen... Udelukkende fordi du her får større muligheder indenfor
området "hundesport"... Og dér gælder stambogen altså som adgangstegn :(
Vores "gamle" hund var faktisk oprindeligt købt udelukkende som
familiehund... lange gåture i al slags vejr... selskab om aftenen, når
Manden ikke var hjemme... en god kammerat! Da hunden var blevet knapt 4
år, skulle der ske noget mere - og Manden startede i beredskabet med
hende... Heldigvis ser man dér ikke på stamtavler osv... men det havde
da været dejligt at kunne deltage i nogle af DKK's eller deres
specialklubbers arrangementer - og dét er man helt udelukket fra med en
"sydafrikansk slædehund - korthårsvarianten"
Ang valget af opdrætter, så kig hos flere forskellige - og vælg så hvalp
fra det sted som tiltaler dig mest!!!

Og Punish... Det nytter altså ikke noget at du bliver ved med at kalde
det for (unyttigt) snobberi, at man lige skæver til vapsens stamtavle...
Et eller andet sted er den trods alt sikringen for at du køber, det du
køber!

Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 19-01-02 02:35

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a2a8hn$6uo$1@sunsite.dk...
> Et eller andet sted er den trods alt sikringen for at du >køber, det du
køber!
> Mvh Ann

Man har en sikring for at ens hund lever op til de racemæssige krav der
stilles og forældrene er "sygdomsfri", ja, men det er vel i sidste ende en
hund uanset papir el. mangel på samme??

Inderst inde er jeg faktisk glad for at vi (endnu) ikke er begyndt at kigge
på vores respektive kæresters stamtavler, tænk hvis den manglede, så havde
vi jo ikke en sikring for hvad vi har, eller har vi nogensinde det??

Nu vender bølgen så heldigvis for os "hulihæk" og "Bastard" ejere, hvis
ellers man læste BT for nogle uger siden.

Ha en god Weekend både med og uden papir.
Martin & Laika, som er superskøn og uden papir

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-01-02 10:07

> [...]
der
> stilles og forældrene er "sygdomsfri", ja, men det er vel i sidste

Ja sikringen for at det med eller uden papirer er en hund må vel ligge
i om den kan gø eller ikke gø ..

> Nu vender bølgen så heldigvis for os "hulihæk" og "Bastard" ejere,
hvis
> ellers man læste BT for nogle uger siden.

Hvad stod der da i BT... fortæl fortæl, der er vist noget der er
forbigået min opmærksomhed ..

også godweekendhils fra Ami

Fra : Pia

Dato : 19-01-02 10:48

> Hvad stod der da i BT... fortæl fortæl, der er vist noget der er
> forbigået min opmærksomhed ..

Jeg har hørt et rygte om, at damen som har "lavet" mit gadekryds var i, og
fortalte hvordan de går som varmt brød - hun er faktisk kennelregistreret og
laver kun blandinger. At jeg så havde helt andre grunde til at tage netop
denne hvalp, er en anden historie, det var udelukkende fordi jeg i årevis
har ønsket mig en hvalp efter hans far (som ikke tilhører ovennævnte kennel,
men kun havde været til låns). Jeg regner ikke med at benytte kennelen igen.
Og det er så en helt tredje historie.

:Pia

Fra : Kosmonauten

Dato : 19-01-02 12:29

Hej Ami ;c)
"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja sikringen for at det med eller uden papirer er en hund må vel ligge
> i om den kan gø eller ikke gø ..
Hehe, skønt at du har fået humøret igen ;c)

> hvis
>
> Hvad stod der da i BT... fortæl fortæl, der er vist noget der er
> forbigået min opmærksomhed ..
Artiklen handlede om racehunde og hulihækkere, forskere rundt omkring i
europa og USA var begyndt at tænde for alarmklokkerne, i større omfang ser
man nu racehunde få flere skavanker(dårligere tænder, skøre knogler og
ledsygdomme) end tidligere. Og det var ikke kun et spørgsmål om indavl, men
nærmere et spørgsmål om regeneration.
De nyeste tal for køb/salg af hunde viste at flere og flere købere nu går
bevidst efter hulihækkere, ja det var faktisk blevet "inn"(bryder mig nu
ikke om det ord, for det kunne jo betyde at nogle mennesker køber en hund
"bare for at have en hund") og "trendy" at have et X.

En rigtig god weekend til dig og Wupper.
Martin & Laika
PS: Hvordan går det med Dog Pyramiden og Wupper??

Fra : Ann K

Dato : 19-01-02 17:45

Hejsa.
Martin skrev:
>Man har en sikring for at ens hund lever op til de racemæssige krav der
stilles og forældrene er "sygdomsfri", ja, men det er vel i sidste ende
> [...]
<> Hæ - dét spm kender du vel næsten mit svar på !? Vores Sif er i hvert
fald en ægte hund, selv om hun ikke kan fremvise guldrandede papirer
Og jeg mente netop at sikringen ligger i at man køber en
labrador/what-ever-race, der lever op til race-kravene, når man køber en
hund med stamtavle... Stamtavlen er den eneste sikring for at _alle_
hundens aner er af samme race......
Undskyld, men jeg er lidt træt af at høre;"Ja, han er skam en ægte
labrador... Nej, vi har ingen stamtavle... Hans farfar var
rottweiler"...
Hvis man har en blandingshund, så vær dog glad for det!!!! Hunden er jo
under alle omstændigheder dejlig!
Manden herhjemme har forresten fundet "afløseren" for Sif, når den tid
kommer.... Ønsket er en blanding mellem labrador/golden retr/gl.dansk
hønsehund Hvis det altså er muligt at opdrive denne sammensætning,
når han skal "bruge" den....

> [...]
havde
vi jo ikke en sikring for hvad vi har, eller har vi nogensinde det??
<> Ti Hi - hvis blot man kan se igennem fingre med at der er tale om
bastarder/illegitime børn, så er _min_ stamtavle faktisk temmelig
imponerende Mandens derimod... *suk* ;-D

Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 19-01-02 19:04

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a2c7qb$7er$1@sunsite.dk...
> <> Hæ - dét spm kender du vel næsten mit svar på !?

Yeps, har selv brugt det ved flere lejligheder, så thumbs up til manden med
den "flossede" stamtavle ;c)
> Hvis man har en blandingshund, så vær dog glad for det!!!! Hunden er jo
> under alle omstændigheder dejlig!
Hvor har du dog ret.
> [...]
> kommer.... Ønsket er en blanding mellem labrador/golden retr/gl.dansk
> hønsehund Hvis det altså er muligt at opdrive denne sammensætning,

Han vil få en pragtfuld "brugs"hund ingen tvivl om det.
> <> Ti Hi - hvis blot man kan se igennem fingre med at der er tale om
> bastarder/illegitime børn, så er _min_ stamtavle faktisk temmelig
> imponerende Mandens derimod... *suk* ;-D

Tja, bare se Uffe Ellemanns "stamtavle", hmm Spansk lejesoldat ;c)( Det er
kun et ex. intet andet.)

> Mvh Ann
Med ærbødigst bukken og skraben fra
den Kaukassiske Martin(det viste en gentest i 97) og den sovjetrussiske
Bjørnejæger(el. er det mus!?!?) Laika.

Fra : Ann K

Dato : 19-01-02 21:50

Hejsa.
Martin underskrev sig sådan:
>Med ærbødigst bukken og skraben
<>Takker med en nådig hovedbøjning...

>fra den Kaukassiske Martin(det viste en gentest i 97)
<> Var du med i den store undersøgelse, der skulle afgøre hvorvidt de
nordiske vikinger havde sat sig varige spor... eller var det
undersøgelsen, hvor man vha. cellernes mitochondrier forsøgte at
bestemme "menneskets oprindelse"??
Spørger fordi jeg rent ud sagt er nysgerrig! ))

>sovjetrussiske Bjørnejæger(el. er det mus!?!?) Laika.
<> Da der ikke findes fritlevende bjørne i DK, må det jo nok være mus!
Og al ære og respekt for det!

Mvh Ann - der på trods af fine papirer _ikke_ kan fange mus!

Fra : Kiksekage

Dato : 20-01-02 21:10

> [...]
> Undskyld, men jeg er lidt træt af at høre;"Ja, han er skam en ægte
> labrador... Nej, vi har ingen stamtavle... Hans farfar var

Tænk at man ofte går meget højt op i hvilke racer
der er indblandet i blandingerne.
Hvis det utænkelige var tilfældet - at der ikke fandtes
racerene hunde - hvad var blandingerne så blandet af??

Jeg mener faktisk, at der er ejere af blandinger, der snobber
opad - mere end det omvendte.

Mh

Fra : Ann K

Dato : 20-01-02 23:52

Hejsa.
"Kiksekage" skrev:
>Tænk at man ofte går meget højt op i hvilke racer
der er indblandet i blandingerne.
<>Hæ - jeg er én af dem! Ikke pgr snobberi, men mere for at kunne
afgøre, hvilke egenskaber, der evt ligger i den pågældende hund... Fx er
der forskel på en blanding med meget labrador og en blanding med megen
collie - og jeg har en tro på, at der derfor også vil være forskel i den
måde, de to hunde bør/skal trænes på Lab-x'et vil jeg forvente at
være en "naturlig apportør", mens collie-x'et burde have en del
jagt-/hyrdeinstinkt.... Og derfor vil der også være forskelle i den måde
man fx skal indlære apport... Ja, ja - jeg véd skam godt at der altid er
undtagelser!
Det er da også ved at spørge til race-rodet i "folk's" blandingshunde,
at min mand er kommet frem til ønsket om sin næste (blandings-)hund

>Hvis det utænkelige var tilfældet - at der ikke fandtes
racerene hunde - hvad var blandingerne så blandet af??
<> Forskellige hunde!!! )))

>Jeg mener faktisk, at der er ejere af blandinger, der snobber
opad - mere end det omvendte.
<> Jeps... det har jeg også oplevet.

Mvh Ann

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-01-02 20:00

> [...]
> det for (unyttigt) snobberi, at man lige skæver til vapsens stamtavle...
> Et eller andet sted er den trods alt sikringen for at du køber, det du

Ja klart men hvem siger at den ene stamtavle er bedre end den anden ? jeg
har da også stamtavle på min hund som sikrer mig imod indavl/linieavl som
jo åbenbart er helt normalt i DKK

Fra : Pernille

Dato : 19-01-02 20:33

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:ymj28.1735$Eu2.269504@news010.worldonline.dk...> Ja klart
men hvem siger at den ene stamtavle er bedre end den anden ? jeg
> har da også stamtavle på min hund som sikrer mig imod indavl/linieavl som
> jo åbenbart er helt normalt i DKK

Hej.

Når nu du har så meget mod indavl/linieavl, vil du så ikke være sød at
forklare hvorfor.??

Claus

Fra : Ann K

Dato : 19-01-02 22:05

Hejsa.
Punish skrev:
>Ja klart men hvem siger at den ene stamtavle er bedre end den anden ?
<> Ikke mig! Men jeg siger at DKK har bedre tilbud i form af fx
rådgivning og racebestemt special-træning end andre klubber... derfor
foreslår jeg også denne klub.
Seriøse og ansvarsfulde opdrættere findes skam også i andre klubber!
Ligesom der findes det modsatte i DKK...

>jeg har da også stamtavle på min hund som sikrer mig imod
indavl/linieavl som
jo åbenbart er helt normalt i DKK
<> Hmm - dét var da ellers noget af en påstand!
Jeg afviser ikke at nogle opdrættere benytter sig af linieavl... men at
det skulle være det almindelige??? Nej, det tror jeg nu ikke.... Det
kræver en utrolig stor viden om genetik og opdræt, før nogen vover sig
ud i dette...
Og hvordan kan du være _helt_ sikker på, at der ikke tilbage i din hunds
linier er enkelte ex. på linieavl??? Stamtavlen viser jo kun navne på
enkelte hunde i nærmeste familie... Det er faktisk ikke til at se om
oldefar "Dit" ikke er (halv-)bror til oldemor "Dat", med mindre man da
er villig til at begynde et større detektivarbejde...
Måske er jeg naiv - men det er dette arbejde, jeg regner med at hundens
opdrætter har tjek på... Og, ja, jeg spurgte ang linieavl, da jeg skulle
købe min race-vuffer!

Mvh Ann

Fra : Kiksekage

Dato : 20-01-02 21:19

> [...]
> har da også stamtavle på min hund som sikrer mig imod indavl/linieavl som

Jamen.... forstå det så...... det er IKKE stamtavlepapiret,
men navnene på de hunde, der står på papiret, der gør den
ene stamtavle mere attraktiv end den anden.

OG det er så ikke selve navnene på ane-hundene, men
at man har mulighed for at gennemanalysere disse hundes
afkom - så man i videst muligt omfang kan sikre sig mod
de lidelser, der findes i racen.

Nu er en beagle medlem af en stor racebestand - så derfor
er der ingen væsentlig risiko for indavl - som der kan være
i en race med lille population... og dermed begrænset avlsmateriale.
At bruge dette argument er lig med at du samtidig, som
konsekvens, må sortere den ene forening fra - til fordel for
den anden...... eftersom avlsmaterialet i en lille forening
nødvendigvis er lille også - ik'

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-01-02 12:11

> Jamen.... forstå det så...... det er IKKE stamtavlepapiret,
> men navnene på de hunde, der står på papiret, der gør den
> ene stamtavle mere attraktiv end den anden.

ja det kan jeg sagtens forstå og jeg er enig ! jeg ved ikke helt hvad du
mener her jeg prøvede bare at forklare at DKK ikke er bedre end andres
stamtavler !

> [...]
> konsekvens, må sortere den ene forening fra - til fordel for
> den anden...... eftersom avlsmaterialet i en lille forening

nej det er det nemlig ikke for de små foreninger kan nemlig godt lukke andre
ind i deres avl ! Det er DKK der ikke vil lukke andre ind i deres avl fordi
de kun anderkender sig selv !FORSTÅ DET SÅ!!

Fra : Kiksekage

Dato : 22-01-02 09:17

meddelelse news:JPS28.2627$XA5.418043@news000.worldonline.dk...
> [...]
fordi
> de kun anderkender sig selv !FORSTÅ DET SÅ!!

Du taler igen om noget, du intet ved om.

Kiksekage

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-01-02 10:31

Kiksekage <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

> [...]
> andre
> fordi
>
> Du taler igen om noget, du intet ved om.

nå er det måske ikke rigtigt at man ikke kan avle med en DKK hund hvis man
ikke har DKK stamtavle ??

Fra : Heidi

Dato : 22-01-02 14:30

"Punish the deed,not the breed" <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote in message news:<4ja38.2694$Eu2.425778@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> fordi

> nå er det måske ikke rigtigt at man ikke kan avle med en DKK hund hvis man

De nyeste DKK regler fastslår, at hunde fra ex. DRU kan overføres til
DKK. Hunden skal, i lighed med DKK-fødte hunde, fremvises på en
udstilling og opnå mindst en 2. præmie for at kunne indgå i avl. Hvad
ejeren skal være opmærksom på er, at hundens stamborg slettes ved
overførslen. Det betyder, at evt. hvalpekøbere og ejere af
parringsemner ikke kan se hundens ophav. Man kan med andre ord sige,
at hunden starter i nul i DKK. Kun derved undgår man, at der
spekuleres i at avle på hunde fra andre organisationer, hvor der ikke
er udstillingskrav, men alene krav selvjustits, og derefter sælge
hvalpene som DKK hvalpe.

DKKs regelsæt er tilgængeligt for alle.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-01-02 14:55

> [...]
> overførslen. Det betyder, at evt. hvalpekøbere og ejere af
> parringsemner ikke kan se hundens ophav.

det lyder da ikke særlig fornuftigt syntes du selv det ?

Man kan med andre ord sige,
> at hunden starter i nul i DKK.

Og resulterer det så ikke i at der er meget større rissiko for ny indavl når
man ikke længere kan gå tilbage og se i stamtavlen"den gamle" ?

Fra : Kiksekage

Dato : 22-01-02 22:34

> Og resulterer det så ikke i at der er meget større rissiko for ny indavl når
> man ikke længere kan gå tilbage og se i stamtavlen"den gamle" ?

Nej, for den kan naturligvis ikke indgå i avl med hunde,
der ikke er avlsgodkendte i DKK.

Enhver kan rekvirere en DKK-stamtavle i 5 generationer,
og det er muligt, når man har hundens indentitetsnummer.
Når man så har denne stamtavle, så kan man rekvirere
5-ledede stamtavler på de hunde der indgår i stamtavlen
på den første hund, dvs. den man betragter.
Voila.....

Det er faktisk det, en seriøs DKK-opdrætter gør - før
der besluttes avlspartner. Derudover sørger man for at få checket
status for de arvelige sygdomme i racen - på de hunde
der ligger i stamtavlerne på avslhundene.

Nu nærmer vi os så årsagen til, at det er den klub, hvori
racens specialklub befinder sig - og dermed DKK-stamtavlen,
Her skal man nemlig også "bevise" at hunden er typisk for
sin race - inden den kan avlsgodkendes.

Når man så påtænker at avle på sin hund - så må det fornemmeste
mål være - at skabe racetypiske hunde - frem for at avle på
"skævbenede" hunde, man tilfældigvis har.

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 10:35

> [...]
> 5-ledede stamtavler på de hunde der indgår i stamtavlen
> på den første hund, dvs. den man betragter.

nå så lyder det jo lidt mere fornuftigt end hvis den bare blev "stillet i
nul"

Fra : Kiksekage

Dato : 23-01-02 18:43

> [...]
> når

> nå så lyder det jo lidt mere fornuftigt end hvis den bare blev "stillet i

Det er altså en god ting, at vide noget om det, man
kæmper for - når man gør sig til talsmand for det.

Mh

Fra : Kiksekage

Dato : 20-01-02 21:00

> Spørger du mig så vælg den hund der virker sundest ! du kan ikke bruge
> papirene til en skid andet end snopperi !tænk på at du skal leve sammen med
> en hund, et levende væsen, ikke en stamtavle !

Jamen, forhåbentlig lytter ingen til dine råd i denne
sammenhæng - du har jo afsløret totalt ukendskab til
de stambogsførende foreninger ved flere lejligheder.

Du udlægger det vedvarende som snob..... mens du
ligeså ofte har fået info om, at det største avlsmateriale
findes i klubber, der har internationalt samarbejde.
Er det snobbet at købe en hund, hvis stambog giver den
bredeste vifte af muligheder for at dyrke hundesport - og
modtage de deraf følgende belønninger.

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 21-01-02 12:20

> [...]

> sammenhæng - du har jo afsløret totalt ukendskab til
> de stambogsførende foreninger ved flere lejligheder.

Så du syntes altså hellere at de skulle lytte efter dig og dit snopperi ??nu
må du tage dig sammen hvis de ikke vil udstille deres hund så er det da
ligegyldigt om de er med iDKK eller en anden klub!!

Sidder du også derhjemme og kæler med din DKKstamtavle ????

> Du udlægger det vedvarende som snob..... mens du
> ligeså ofte har fået info om, at det største avlsmateriale
> findes i klubber, der har internationalt samarbejde.

ja det er der altså også andre klubber der har !!hvis du åbnede øjenene lidt
og bevægede dig udenfor DKK

> Er det snobbet at købe en hund, hvis stambog giver den
> bredeste vifte af muligheder for at dyrke hundesport - og
> modtage de deraf følgende belønninger.
> Mh

Ja nu har de jo skrevet at de ikke er interserede i udstillinger !!!!!! og
der findes altså mennesker der ikke behøver beløninger af andre men hvor
hunden er beløning nok i sig selv !!

Fra : Kiksekage

Dato : 22-01-02 09:31

meddelelse news:KPS28.2628$XA5.417787@news000.worldonline.dk...
> Ja nu har de jo skrevet at de ikke er interserede i udstillinger !!!!!! og
> der findes altså mennesker der ikke behøver beløninger af andre men hvor
> hunden er beløning nok i sig selv !!

De skrev: Er der nogen forskel på de to stambøger ?, vi regner ikke med at
bruge
hunden til udstilling dog vil vi gå til hundetræning med den.

Ergo får de en forklaring på de muligheder der ligger i den ene frem for den
anden stambog. Og du kører frem med, at en stambog er ligegyldig - altså off
topic
i forhold til spørgsmålet.

Dernæst anføres at de er interesserede i hundetræning, ergo
vil det næstfølgende være, at de kommer blandt hundemennesker, som
animerer dem til at gå videre med deres arbejde - og der giver
den ene stambog bedre fremtidsmuligheder end den anden - pga.
klubbens størrelse og dermed bredde i aktiviteterne.

Roger over and out......... det er simpelthen for dumt at blive ved med
at forsøge at overbevise dig om facts omkring de, muligheder en stambog
giver den ganske almindelige hundejeer - som begynder at interessere sig
for at arbejde med sin hund - på den ene eller den anden måde.

Bemærk!!! Jeg har INTET imod hunde fra andre klubber eller blandinger.
Men hvis nogen spørger - så anbefaler jeg det, som jeg hører andre beklager
sig over meget, meget ofte, at de ikke valgte, da de havde muligheden.

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 22-01-02 10:37

> [...]
bruge hunden til udstilling dog vil vi gå til hundetræning med den.
får de en forklaring på de muligheder der ligger i den ene frem for den

stamtavlen har altså ikke noget at sige hvis man "bare" vil gå til
hundetræning ...!!!!!!!!!!!!!

.. Og du kører frem med, at en stambog er ligegyldig - altså off
> topic
> i forhold til spørgsmålet.

det har jeg aldrig skrevet !!!!!!!!!!!!!!
!jeg har da selv stamtavle på min hund
jeg tror at vi har snakket lidt forbi hinanden i denne tråd

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-01-02 10:40

meddelelse news:4pa38.2696$Eu2.425719@news010.worldonline.dk...

> stamtavlen har altså ikke noget at sige hvis man "bare" vil gå til
> hundetræning ...!!!!!!!!!!!!!

Det kommer nu ret så meget an på hvor du vil træne hund henne.
Har du f.eks. en schæferhund så kan du ikke komme nogen steder i
schæferhundeklubben uden stamtavle. Hvis altså du i det hele taget kan få
lov til bare at træne med en hund uden stamtavle.

Men der findes da vist diverse AOF aftenkurser hvor du kan gå.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kiksekage

Dato : 22-01-02 22:45

"Punish the deed,not the breed" <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en meddelelse
> stamtavlen har altså ikke noget at sige hvis man "bare" vil gå til
> hundetræning ...!!!!!!!!!!!!!

Beaglen er en støver - og dermed den fødte sweiss-hund.
Hvor tror du man kan træne sin beagle i den disciplin??
Måske i Beagleklubben - ergo DKK-stamtavle nødvendig.

> det har jeg aldrig skrevet !!!!!!!!!!!!!!

?????

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 10:38

> [...]
> Hvor tror du man kan træne sin beagle i den disciplin??
> Måske i Beagleklubben - ergo DKK-stamtavle nødvendig.

ja nu er der klippet så mange gange at jeg snart ikke kan finde rundt men
jeg mener at vi misforstod hinanden så du troede at jeg skrev at man ikke
kan bruge stamtavler til noget , og det har jeg aldrig skrevet ! jeg mener
bare ikke at den ene er finere end den anden.

Fra : Kiksekage

Dato : 23-01-02 18:39

>jeg mener bare ikke at den ene er finere end den anden.

Og jeg har aldrig sagt eller skrevet, at den ene er finere
end den anden. Jeg har derimod sagt, at den ene giver
en meget bredere vifte af muligheder - næsten uanset
hvad man vil beskæftige sin hund med - når det ikke lige
er at ligge i sofaen.
Og at utroligt mange, der starter på at arbejde med deres
hunde, på et eller andet tidspunkt når det punkt, hvor de
enten stopper eller kommer til at fortryde at de valgte
den stambog fra - som gav dem de yderligere muligheder
for at komme videre.

Kan vi så hermed fastslå, at du har forstået hvorfor
den ene stambog giver bedre muligheder end den anden,
når man gerne vil arbejde med sin hund? Hvis ikke
så er jeg blot blevet bekræftet i, at jeg har spildt min tid
på at forsøge at forklare - og har ikke til hensigt at tilføje
yderligere.

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 19:45

> [...]
> så er jeg blot blevet bekræftet i, at jeg har spildt min tid
> på at forsøge at forklare - og har ikke til hensigt at tilføje

Det kan jeg sagtens se !der er åbenbart langt flere træningsmuligheder efter
hvad du siger , jeg tænker bare at de jo skrev at de nok ville gå til
hundetræning med deres hund og hvis det er tilfældet så er det jo ligemeget
med stamtavlen hvis det altså er almindelig lydighedstræning !de andre
former for træning har jeg ikke forstand på !og du har sikkert ret , jeg
ville nu bare træne hunden i at ikke stikke af hvis jeg havde en beagle
men det er så en anden sag

Fra : Heidi

Dato : 19-01-02 08:41

"Bo Pf?ner" <bopfanner@hotmail.com> wrote in message news:<3c46f33c$0$62882$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> hunden til udstilling dog vil vi gå til hundetræning med den.
> Prisen på de 2 hunde er næsten den sammen, så det er ikke det som kommer til

Hej Bo!!
Denne diskussion handler ikke om snobberi.

Jeg har selv en hund fra Dansk Racehunde Union og to fra DKK. Min
første hund er stambogsført i DRU, det vidste jeg bare ikke, da jeg
købte ham, da opdrætteren var opført som opdrætter i DKK.... Men, jeg
forsøgte at sætte mig ind i forskellene, som så er:
1. En hund skal i DKK avlsgodkendes på en udstilling for at kunne
anvendes i avlen. Dette er ikke tilfældet i DRU. Her er det alene op
til opdrætterens selvjustits, om han vil avle på gode eller mindre
gode individer.
2. DRU er en væsentlig mindre organisation end DKK. Det er der i sig
selv ikke noget negativt i, det betyder bare, at der er færre
individer at etablere et avlsarbejde på. Jeg har personligt den
holdning, at sunde individer bedst skabes via alsidig anvendelse af
forældredyr.

Jeg tror, at du kan skimte min holdning. Træf dit eget valg - men tag
disse fakta in mente....

Fra : Bo Pfänner

Dato : 19-01-02 09:41

Tak til alle for de mange gode råd, vi skal ud og se på en hvalp næste
søndag - den fra DKK - så må vi se om den er en som vi syntes om.

- Bo

Fra : Kiksekage

Dato : 20-01-02 21:30

"Bo Pfänner" <bopfanner@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c49312b$0$95367$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak til alle for de mange gode råd, vi skal ud og se på en hvalp næste
> søndag - den fra DKK - så må vi se om den er en som vi syntes om.

Ellers holder du bare kontakt med hvalpeanviseren, ik'
Som en anden har skrevet - så er det vigtigt om du/I kan kommunikere
med opdrætteren. Dvs. jeres kemi skal matche - i bliver jo
en slags familie. Jeg køber kun hvalp hos een, som jeg fornemmer at
jeg kan ringe til klokken 03 om natten og spørge om et lille nødråd, i
stedet for at ringe til dyrlægen. Opdrætteren skal have placeret sit eget
hjerte i hunden - ellers er den måske ikke præget godt nok.

Held og lykke med hvalpen, når I når så langt.
Jeg var utroligt glad for min beagle - "The sweet beagle look"
det kan jeg stadig ikke stå for.

Mh