Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan macro dias affotografering lade sig gø~
Fra : orbital

Dato : 17-01-02 15:08

Hej

Jeg har en del gamle lysbilleder af min fars fra min opvækst.

Jeg påtænker at købe en diasscanner til digitalisering af dem. Jeg vil
lave nogle slide-show cd'er af dem, så vi kan se dem på PC skærm, evt.
fjernsyn via en dvd afspiller.

Af diasscannere overvejer jeg HP fotosmart (2400x2400 i opløsning)
eller Acer Scanwit med 2700x2700.

Men ligesom man i gamle dage affotograferede dias med diasforsats
(bælg med diasholder) så kan man måske gøre noget lignende med visse
digitalkameraer.

De har ofte en macro, der går tæt på. Man kan evt. bare bruge et
stativ og dias-holder og belyse i dagslys.

Så kunne man undgå diasscanneren, der alligevel ikke nogen stor
relevans for fremtiden, og man kunne bruge pengene på digital kameraet
istedetfor.

God ide ?

Hvilket af højopløsningskameraerne har så den bedste macro til det ?

mvh

John

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-02 15:38

orbital wrote:

> De har ofte en macro, der går tæt på. Man kan evt. bare bruge et
> stativ og dias-holder og belyse i dagslys.

Til nogle typer digicams findes der en fiks og færdig forsats til
affotografering af dias og negativer, jeg har ikke haft lejlighed til at
prøve hvor gode de er.

Hvis jeg skulle købe en affotograferings forsats til mit kamera, så
ville jeg betinge mig, at jeg kunne få lov til at prøve den inden køb,
og det vil alle seriøse fotohandlere acceptere.

Fra : orbital

Dato : 17-01-02 15:58

On Thu, 17 Jan 2002 15:37:38 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Til nogle typer digicams findes der en fiks og færdig forsats til
>affotografering af dias og negativer, jeg har ikke haft lejlighed til at
>prøve hvor gode de er.

ved digicams forstår du så lavkvalitets web kameraer ?

John

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-02 17:07

orbital wrote:

> ved digicams forstår du så lavkvalitets web kameraer ?

Nej - digicam er er en sammentrækning af digitalt camera...!

Fra : orbital

Dato : 18-01-02 12:10

> [...]

>ville jeg betinge mig, at jeg kunne få lov til at prøve den inden køb,
>og det vil alle seriøse fotohandlere acceptere.

Ekstraudstyret har jeg kun fundet hos Nikon. Er du enig i dette ?
http://www.nikon-image.com/eng/Digital_Cameras/accessories/

Når jeg desuden ser på specifikationerne for Nikons digitale apparater
ser jeg, at ingen er IBM Microdrive kompatible. Det er derimod Canon
G2, og det apparat tiltaler mig. Det har derimod en dårligere
makrofunktion der kun går til 4.5 tomme med nærlinse.

Hvad mener du om dette ?

med venlig hilsen

John

Fra : Lars Preuss Heglund

Dato : 18-01-02 18:37

> [...]
> derimod Canon G2, og det apparat tiltaler mig. Det har derimod en
> dårligere makrofunktion der kun går til 4.5 tomme med nærlinse.

Det passer ikke helt, Nikon Coolpix5000 er netop blevet godkendt af
IBM til at bruge deres MicroDrive
--
Med Venlig Hilsen
Lars Preuss Heglund

Homer Simpson

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-01-02 20:07

orbital wrote:

> Ekstraudstyret har jeg kun fundet hos Nikon. Er du enig i dette ?
> http://www.nikon-image.com/eng/Digital_Cameras/accessories/

Ja - og jeg kan sideordnet bemærke, at der er lavet utroligt meget
trediparts tilbehør til Nikon colorpix kameraerne, og det er ikke det
altsammen der er lige godt.

Jeg tror ikke rigtig på IBM Microdrive, de er for skrøblige, og så skal
du skelne imellem nær- og macrofotografering.

Jeg vil foreslå at du tjekker op på en færdig løsning, jeg har set flere
fabrikater og modeller, hvor kameraproducenten selv har lavet en dias
affotograferingsforsats, der 100% passer til kameraet.