Konvergent i L^2 men ikke punktvis
Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 17-01-02 14:50

Der gælder følgende sætning:
Hvis man har en følge af funktioner f_k der i L^2 konvergerer mod en
funktion f, så findes der en delfølge f_{k_j} af funktioner der
konvergerer punktvis mod f.

Er der nogen der kan give et eksempel hvor f_k'erne ikke selv
konvergerer punktvis?

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Simon Kristensen

Dato : 17-01-02 15:04

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Der gælder følgende sætning:
> Hvis man har en følge af funktioner f_k der i L^2 konvergerer mod en
> funktion f, så findes der en delfølge f_{k_j} af funktioner der
> konvergerer punktvis mod f.

Da ikke overalt? Se på L^2 ([0,1]) m.h.t. Lebesgue-målet. Tag en følge
af funktioner f_n, der antager værdien 1 på en nulmængde og værdien
1/n på komplementærmængden til denne. Denne følge L^2-konvergerer mod
0, men sandelig ikke punktvis. Dette gælder også for enhver
delfølge. Dog er der næsted overalt punktvis konvergens.

> Er der nogen der kan give et eksempel hvor f_k'erne ikke selv
> konvergerer punktvis?

Ovenstående denne egenskab som specialtilfælde.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 17-01-02 15:50

Simon Kristensen <spam_me_senseless@simonsays.dk> writes:

> Da ikke overalt?

Du har ret, det gælder kun næsten overalt, en tåbelig forglemmelse.
Nu har jeg tjekket efter, og bortset fra at det gælder generelt i L^p
er det rigtigt hvis man nøjes med at kræve punktvis konvergens næsten
overalt.

Hvad så hvis man tilføjer det "næsten overalt" jeg glemte i sætningen?

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 17-01-02 23:03

Bare brug et kanonisk eksempel på en L2 konvergent følge som ikke er
punktvis konvergent. Hmm her er et eksempel. Vi bruger enhedsintervallet med
lebesguemålet som grundrum.
f_1=1
f_2=1_(0,1/2)
f_3=1_(1/2,1)
f_4=1_(0,1/3)
f_5=1_(1/3,2/3)
f_6=1_(2/3,1)
f_7=1_(0,1/4)
osv. systemet er klart :)

Det er også klart at vælger du den delfølge ud hvor indikatoren starter med
0 så har du en følge der konvergener næsten overalt - faktisk overalt.

Kasper

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 18-01-02 12:49

"Kasper Daniel Hansen" <kdh@omk.dk> writes:

> Bare brug et kanonisk eksempel på en L2 konvergent følge som ikke er
> punktvis konvergent.

Det var jo ligesom det jeg ikke kunne finde.

Tak.

..Henrik