Flagelater ell lignende. Døde fisk.
Fra : Tom Manczak

Dato : 17-01-02 14:53

Igår fandt jeg 3 døde fisk, alle samme art. der er en tilbage, plus en
del andre arter i akvariet som 7-9-13 virker OK. Men jeg vil godt give
en sjat medicin for at undgå flere problemer, idet jeg mistænker
malawisyge/bloat eller hvad det nu hedder, som formodentlig skyldes
flagellater, og viser sig som trådformet afføring. Jeg er ikke sikker på
det med trådformet afføring, da min erfaring siger at fiskene godt kan
have trådformet afføring i nogle tilfælde, hvorefter de snarligt kommer
med normal afføring. Jeg har Dessamor og Aquafuran (med nifurpurinol),
hvilken ville være bedst i tilfælde af malawisyge?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-01-02 15:13

Tom Manczak <tfishymanczak@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fFA18.1037$Eu2.99859@news010.worldonline.dk...
> [...]
> med normal afføring. Jeg har Dessamor og Aquafuran (med nifurpurinol),
> hvilken ville være bedst i tilfælde af malawisyge?

Hvordan kan en erfaren Malawimand over se at 3 fisk er så syge at de vil
dø af det??

Hvis det er bugvattersot, eller hvad det nu hedder, har Dessamor ingen
virkning overhovedet,
da det kun virker med svamp!
Aquafuran, er midlet, men dyrt! Køb hellere noget Pondfuran, mener jeg det
hedder, men i
Planten ved de hvad det er. Det er fra JBL. Du får dobbelt så meget som af
det, til samme
pris som Aquafuran. Det aktive middel er det samme.
Hvad med stress?? Kan det være det, siden at det kun er en art der er
noget ned,
og hvilken art er det??

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-01-02 15:19

> Hvordan kan en erfaren Malawimand over se at 3 fisk er så syge at de
vil
> dø af det??

en dag så jeg dem ikke, da jeg var lidt på farten. næste dag var en død.
jeg havde heller ikke set de to andre, så jeg fjernede sten osv,
hvorefter 2 døde dukkede op. Oversynet skyldes simpelt hen uheldigt
sammenfald med at jeg ikke havde tid. Det kan ske for selv den bedste.

> Hvis det er bugvattersot, eller hvad det nu hedder, har Dessamor
ingen
> virkning overhovedet,
> da det kun virker med svamp!

Det tænkte jeg nok!

> [...]
jeg det
> hedder, men i
> Planten ved de hvad det er. Det er fra JBL. Du får dobbelt så meget

Det er det jeg har liggende, nemlig aquafuran, så det prøver jeg i hele
akvariet, da jeg er bange for at flere smittes / er smittet.

Stress er en mulighed, men

De døde er pt. 3 af samme art (Haplochromis sp. "ruby green")

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-01-02 16:43

Tom Manczak <tfishymanczak@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:W1B18.1263$XA5.117401@news000.worldonline.dk...

> De døde er pt. 3 af samme art (Haplochromis sp. "ruby green")

Det lyder som en Victoria "sild"!
Jeg har ingen ide om de er sartere end andre, men det er ærgeligt at
miste alle på nær en, som det
er svært/umuligt at få makkere til.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-01-02 16:51

> Det lyder som en Victoria "sild"!

Jepper! Mon ikke jeg kan finde makkere til den han hos Cichlidecentret.
Det var der jeg fik dem, og ikke for mere end en måneds tid siden, så
det kunne tyde på stress. Heldigvis var det ikke mine Hap. zebra
obliquidens som er i fare for at uddø. Men jeg tager ingen chancer.

om de er sartere ved jeg ikke noget om.

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 17-01-02 17:42

'Hej Tom,

Jeg mener at Aquamor også er Nifurpurinol og med dtte produkt får du meget
mere for pengene. Det er til havedamme og fås hos Ciklidecentret i
Vallensbæk.

Spørg efter Martin. Ham har jeg brugt før og han er ret god til at hjælpe.

Mvh
Nikolaj

Fra : Morten

Dato : 17-01-02 18:56

Hej Tom!

Gå i flyvefisken og køb Furapond fra JBL som Carsten så rigtigt skriver. Du
bor jo i København, og du får en æske for 198,- . Der er til 4200 liter
vandbehandling i sådan en svend. Held og lykke!

MvH
Morten

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-01-02 19:21

> [...]
liter
> vandbehandling i sådan en svend. Held og lykke!

Ja, jeg måtte købe pondfuran (dog til 185kr i Planteimporten), da jeg
ikke havde nok aquafuran. Nu må jeg lige se det hele an. De skal ikke
have mad i perioden? og behandlingstiden skulle være 4 dage, ikke sandt?

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-01-02 21:29

> [...]
> ikke havde nok aquafuran. Nu må jeg lige se det hele an. De skal ikke
> have mad i perioden? og behandlingstiden skulle være 4 dage, ikke

Jeg synes det opløser sig til noget gult med en del gult bundfand, ret
store klumper, på ca. ½ mm. er det meningen?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-01-02 01:13

Tom Manczak <tfishymanczak@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HsG18.1390$XA5.155966@news000.worldonline.dk...
> sandt?
>
> Jeg synes det opløser sig til noget gult med en del gult bundfand, ret
> store klumper, på ca. ½ mm. er det meningen?

Det går i opløsnbing erfter ret kort tid, du skal tænke på at det meste
af pillen er ren fyldmiddel.

Hvorfor skulle fiskene ikke have foder i 4 dage? det har jeg da aldrig
hørt om.
Hvis alle fiskene er syge, spiser de ikke, og så kan det være godt ikke
at belaste vandet med
mere foder/affaldstoffer end nødvendigt. Men da det kun er et få tal af
fiskene der er døde,
ville jeg daselv forsætte med at fodre, dog nok lidt mindre end normalt.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-01-02 09:54

> Det går i opløsnbing erfter ret kort tid, du skal tænke på at det
meste
> af pillen er ren fyldmiddel.

tænkte det nok

> [...]
tal af
> fiskene der er døde,
> ville jeg daselv forsætte med at fodre, dog nok lidt mindre end

fx. ved dessamor behandling, der må man ikke fodre. så det kunne også
være tilfældet med furapond. men, smadrer dessamor ikke bakterierne i
akvariet, altså også de nyttige? Den tager både gram positive og
negative bakterier, som vistnok omfatter dem alle!

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-01-02 11:08

Tom Manczak <tfishymanczak@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DrR18.1276$Eu2.143850@news010.worldonline.dk...
> [...]
> akvariet, altså også de nyttige? Den tager både gram positive og
> negative bakterier, som vistnok omfatter dem alle!

Det har jeg aldrig hørt om, og de ganskefå gange jeg har brugt Dessamor,
har jeg da fodret
som jeg plejer og har da aldrig haft nogen ubehagelige olevelser ud af
det.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-01-02 12:44

> [...]
Dessamor,
> har jeg da fodret
> som jeg plejer og har da aldrig haft nogen ubehagelige olevelser ud

Ok, måske tager jeg fejl. Men korrekt er at i furaponds brugsanvisning
står der som advarsel at de nyttige bakterier ødelægges. Det er jo et
bakterielt middel. Nå men så vil jeg da fodre meget sparsomt. Hvordan
med dine filtre, har du haft problemer med at fiskene patter efter
behandlingen, evt. fordi bakterierne er blevet slået ned? Har du, efter
behandlingen, skruet foddermængden op til det normale, med det samme?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-01-02 13:26

Tom Manczak <tfishymanczak@12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:TRT18.1305$Eu2.147365@news010.worldonline.dk...
> [...]
> behandlingen, evt. fordi bakterierne er blevet slået ned? Har du, efter
> behandlingen, skruet foddermængden op til det normale, med det samme?

Som du ved har den filtrering som jeg har,mest af mekaniks karakter, da
fiskene er
nogle små svin, som gøre at filter svampen hurtigt skal skiftes, så den
biologiske filtrering
er lig nul.

Efter en behandling, har jeg altid skiftet meget vand inden for få dage,
for at få rester af medicinen
ud af akvariet. og så er filteret samtidigt blevet renset, så der kommer
rigtigt meget ilt ned i vandet,
så jeg har ikke nogle erfaringer med ilt mangel i akvariet.

Jeg har stort set fodret som normalt under hele kuren, så der er ikke så
meget at skrue op for.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-01-02 17:07

Er der ikke også noget med at det aktive stof ikke tåler lys? eller er
det et andet preparat...

Fra : ole larsen

Dato : 18-01-02 13:41

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...
> [...]
>behandlingen, evt. fordi bakterierne er blevet slået ned? Har du, efter
>behandlingen, skruet foddermængden op til det normale, med det samme?

P.g.a. en større revision af mit gamle hakkebræt, har jeg ikke fulgt tråden.

Men det forekommer mig - hvis ellers noget kan forekomme nogen - at det må
være indlysende at et bakteriedræbende stof - om furapond er det - må dræbe
bakterier. Et evt. virkningsspektrum kunne være ønskeligt, men hvad, vi går
alle
med uopfyldte ønsker, så man kunne vide hvad "dimsen" gør. Men sådan virker
det
ikke i denne branche heller.
Så vi som "gode" forbrugere må hive pengene op af lommen - er det ikke det,
det hele
drejer sig om - og håbe på at producenten ikke lyver alt for meget.
Det burde være en sevlfølge, at et produkt blev solgt med en præcis
information, men
herre jemini - hvor han end måtte være - der findes vel i akvaristikken ikke
et produkt,
der ikke kan løse alle akvaristens problemer på een gang og her og nu og
uden
bivirkninger.
HVIS omtalte blabla evt skulle have antibiotisk effekt, kunne man forvente
at denne
effekt også omfattede "de gode bakterier" indtil det modsatte er bevist.
Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-01-02 17:06

> [...]
dræbe
> bakterier. Et evt. virkningsspektrum kunne være ønskeligt, men hvad,

At det også dræber de nyttige bakterier er jeg klar over, det står jo i
pakken! Jeg er også klar over, at mine akvarier, som Carstens,
fortrinsvis filtrerer mekanisk, ikke biologisk.

> drejer sig om - og håbe på at producenten ikke lyver alt for meget.
> Det burde være en sevlfølge, at et produkt blev solgt med en præcis
> information, men

tja, i aquafurans, vejledning er der en formel for det virksomme stof,
og af det kan jeg da se at den kan have antibiotisk effekt, da jeg ved
lidt videnskabelige detaljer om hvad antibiotika gør.

Fra : ole larsen

Dato : 18-01-02 18:54

> [...]
>pakken! Jeg er også klar over, at mine akvarier, som Carstens,
>fortrinsvis filtrerer mekanisk, ikke biologisk.

Ja, men dog - hvordan kan man få et filter, der har kørt nogen tid - uden
bakteriegift - til at
fungere fortrinsvist mekaniskt ? Det kræver vel jævnlig ihjelslåning af
bakterier at holde
den "biologiske" effekt i lave - hvis ellers man kan holde noget i lave.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-01-02 20:02

> [...]
af
> bakterier at holde
> den "biologiske" effekt i lave - hvis ellers man kan holde noget i

tjo, men hvad er "jævnlig" ifølge dig? Ved at rense filtre ca. en gang
om ugen, hvor de udskiftes og de gamle lægges til tørre, eller smides i
vaskemaskinen uden sæbe, så mener jeg at en væsentlig del af bakterierne
fjernes. Det har da været oppe en del gange, at de fleste filtre nærmere
filtrerer mere mekanisk end biologisk. Og hvis du kender til brøker osv,
så vil logik sige at ethvert akvarie hvor der fodres _meget_ kraftigt,
have meget affald som skal samles op, for at akvariet virker rent.
brøken der betegner mængden af affald der filtreres mekanisk vil klart
overstige den mængde der filtreres biologisk. I selskabsakvarier uden de
store svin, der vil den biologiske filtrering have en overvejende større
andel end den mekaniske, da der ikke altid er noget overskudsskidt der
skal samles op.

Fra : ole larsen

Dato : 19-01-02 11:03

> [...]
>store svin, der vil den biologiske filtrering have en overvejende større
>andel end den mekaniske, da der ikke altid er noget overskudsskidt der

Jow da - som du beskriver det, filterrensningen, må den biol. effekt være
reduceret til tæt
på minimum.
Og jeg forstår godt overvejelsen, der ligger bag din måde: Hvorfor ikke
fjerne skidtet i filtret
i stedet for at lade det forblive og oxidere.
Men så tænker jeg på gl. Hückstedt, der sagde - frit efter hukommelsen - "
dreck bleibt dreck.
auch wenn man es nicht sieht". Eller med andre ord, det meste skidt er
opløst og derfor ikke
synligt ( eller filtrerbart ) og så skal vi til det med brøkerne.....

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-01-02 17:30

> auch wenn man es nicht sieht". Eller med andre ord, det meste skidt er
> opløst og derfor ikke
> synligt ( eller filtrerbart ) og så skal vi til det med brøkerne.....

er det nu også det, når malawier sviner så meget? nok om det. men har du
evt et svar på om lys ødelægger det aktive stof i pondfuran/aquafuran?

Fra : ole larsen

Dato : 19-01-02 21:10

> [...]
>er det nu også det, når malawier sviner så meget? nok om det. men har du
>evt et svar på om lys ødelægger det aktive stof i pondfuran/aquafuran?

Som jeg startede min utidige indblanding i denne sikker udmærkede tråd, har
jeg
været ude af cirkulation en tid og har derfor ikke fulgt debatten. Men det
er vel oplagt,
at de fleste gode fiduser ikke tåler dagens lys (fnis)

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-01-02 00:08

> [...]
det
> er vel oplagt,
> at de fleste gode fiduser ikke tåler dagens lys (fnis)

Dit fnis udtrykker useriøsitet. Ret mig hvis jeg tager fejl. Men jeg
kunne godt tænke mig at høre nogle _seriøse_ svar, uden fnis, nu når det
ser ud til at jeg mister flere fisk. i den situation er jeg ikke
modtagelig over for fnis., det ville du nok heller ikke være.

Fra : ole larsen

Dato : 20-01-02 17:30

> [...]
>ser ud til at jeg mister flere fisk. i den situation er jeg ikke
>modtagelig over for fnis., det ville du nok heller ikke være.

Jada, sågu er jeg useriøs. Dette er ikke en gruppe hvor biologer/ vettter
med speciale i hold af tropiske fisk i udveksler erfaringer fra deres
videnskabelige
undersøgelser.Det er et sted hvor båtnakker som du og jeg udveksler - af og
til - troværdige
"oplysninger"
Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-01-02 19:12

> [...]
> videnskabelige
> undersøgelser.Det er et sted hvor båtnakker som du og jeg udveksler -

Ole, tal for dig selv! Jeg troede du var en tand mere seriøs og kunne
måske svare på mit spørgsmål. Men tværtimod, udnytter du andres uheldige
situationer til at fryde dig. Jeg spurgte bare om lys kan ødelægge
medicinens effekt, fordi det havde jeg hørt noget om lys gjorde ved
visse medikamenter. Det forstår du bare ikke. og videnskabelige
undersøgelser, bah! rettere teorier.

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-01-02 13:09

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Som jeg startede min utidige indblanding i denne sikker udmærkede tråd,
har

Ole, Ole ..... du ved godt at man ikke MÅ tilføre en diskussion de vinkler,
man selv synes er interessante, men bare har prompte at levere varen: Svar
på hvad du bli'r spurgt om og hold så i øvrigt kæft!

ROTFLMAO!

Jan
"..moar! moar! jeg VIL, jeg VIL jeg VIL!!!

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-01-02 19:07

> [...]
Svar
> på hvad du bli'r spurgt om og hold så i øvrigt kæft!

Enig!

Fra : ole larsen

Dato : 21-01-02 01:26

>vinkler,
>Svar
>
>Enig!
>
>--
>Med Venlig Hilsen / Regards,
>
>Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
>ICQ 110297734
>
>removefishytoreplybyemail.

Det er så desillutionerende når man oplever unge mennesker under
uddannelse, der endog
ikke fatter sarkasme.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-01-02 09:56

> Det er så desillutionerende når man oplever unge mennesker under
> uddannelse, der endog
> ikke fatter sarkasme.

Det er endnu mere disillusionerende med ældre folk der tror de er
alvidende og kan te sig som det passer dem, og ikke fatter eller
respekterer ikke at andre folk af og til _ikke_ er i humør til sarkasme.
Det er ret frastødende. "jeg er ældre og mere erfaren end dig og kan
sige til dig hvad det passer mig" sådan lyder du nu...

Og jo, jeg fatter faktisk en del sarkasme, hvis situationen og samtale
er rigtig. Nu er det sådan, at det ville være spild af penge at uddanne
folk i sarkasme, når de egentlig har valgt et andet fag.

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-01-02 10:55

> Det er så desillutionerende når man oplever unge mennesker under
> uddannelse, der endog
> ikke fatter sarkasme.

hvad er sarkasme? jeg kan jo vende Jans kommentar om og opfatte den
uden sarkasme, så er jeg da klart enig. Det burde du kunne regne ud, ud
fra min indgangsvinkel/holdning til dine useriøse kommentarer.

Disillusionerende er det også når folk ikke respekterer at man ikke er i
humør til fjolleri. Særligt når omtalte af og til kan kan være ret
seriøs. Men nogle folk bliver bare ved.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-02 19:24

> Disillusionerende er det også når folk ikke respekterer at man ikke er i
> humør til fjolleri.

I den tilstand bør man nok overveje om usenet er det helt rigtige sted at
henvende sig. Min opfattelse er, at usenet er et sted, hvor man ikke kan
kontrollere folks reaktioner - alle, der deltager er her frivilligt og alle
må lære at acceptere at andre skriver de indlæg, de har lyst til (under
skyldig hensyntagen til fundatsen).
Så jeg vil anbefale dig at ignorere de indlæg, der ikke svarer på lige den
måde, du ønsker - og så i øvrigt glæde dig hver gang en eller anden kan
tilfredsstille dine ønsker om svar.
Men lad være med at spanke andre fordi du nu selv er deprimeret.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 22-01-02 00:06

> [...]
alle
> må lære at acceptere at andre skriver de indlæg, de har lyst til

enig.

> [...]
den
> måde, du ønsker - og så i øvrigt glæde dig hver gang en eller anden

jo, det glædede mig også at jeg fik nogle brugbare svar. Og ja, det er
rigtigt, man bør ignorere de indlæg der ikke svarer på det man spørger,
eller nærmest provokerer. Det er vi tilsyneladende flere i gruppen der
ikke helt kan ignorere.

> Men lad være med at spanke andre fordi du nu selv er deprimeret.

Deprimeret, jo lidt er man vel når harmonien vender til katastrofe.
Spanke andre, det synes jeg nu ikke. Jeg mener stadig ikke at det er mig
som har startet mudderkastningen. Desuden kan kommentaren også vendes
om, og sige at folk bør også tage lidt hensyn og lade være med at hælde
salt på såret, eller hvad man nu siger, så jeg er nok ikke den eneste
der har grebet det forkert an, uden at jeg tror de er enige, de ynder
bare at fryde sig over andres uheld.

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-01-02 13:04

> [...]
> bakterier at holde
> den "biologiske" effekt i lave - hvis ellers man kan holde noget i lave.

Tilsæt klor i indløbet til filtret
Spørgsmålet er blot om det så kan forhindre diverse ionbytningsprocesser mv.

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-01-02 19:23

> vandbehandling i sådan en svend. Held og lykke!

Jo tak!

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-01-02 23:46

Jeg takker meget for hjælpsomme svar (Oles svar undtaget)

Jeg tør ikke sige om det går bedre, men har ikke mistet nogen fisk siden
igår, så det er måske bedre.

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-01-02 09:58

> "..moar! moar! jeg VIL, jeg VIL jeg VIL!!!
> Ole

nå, nå, sådan som du nok har været, for det er ihvertfald ikke mig!

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-01-02 10:06

Nu er denne debat kørt på sidespor fordi du, Ole ikke respekterer andres
ønsker om et seriøst svar, men bliver ved med at svare fjollet. Det er
spild af tid.
Der er jo ingen grund til at takke dig for fjollede svar, vel....

Jeg synes ikke dine kommentarer var særlig sjove i den situation, men
dine første kommentare til filter var da OK selvom OT. Men du bliver
ved...nu vil jeg have fred, men du får fan**me ikke ret!

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-02 19:27

> Der er jo ingen grund til at takke dig for fjollede svar, vel....

Så lad dog være - tavshed er ind i mellem ikke at foragte.

> Jeg synes ikke dine kommentarer var særlig sjove i den situation, men
> dine første kommentare til filter var da OK selvom OT. Men du bliver
> ved...nu vil jeg have fred, men du får fan**me ikke ret!

skide være med det - bare vi andre får noget at more os over.
Så, drenge, keep on fighting!

jan

Fra : ole larsen

Dato : 21-01-02 19:42

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>Så, drenge, keep on fighting!
>
>jan

Drenge ?? Så så, Jan, jeg er sgu da både ældre og smukkere end du.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 19:25

> Drenge ?? Så så, Jan, jeg er sgu da både ældre og smukkere end du.

Ældre - sikkert - smukkere? højst usandsynligt.
Men jeg er garanteret STØRST!

Fra : Tom Manczak

Dato : 22-01-02 00:14

> skide være med det - bare vi andre får noget at more os over.
> Så, drenge, keep on fighting!

nej tak, jeg har andre vigtigere ting at tage mig til Men for min
skyld må du godt fortsætte med dig selv, Ole!