kalk på ruderne
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-01-02 12:00

Hej,

Jeg er blevet tilbudt et akvarie, men der sidder nogle grumme
kalkbelægninger på ruderne. Det er et alm akvastabil akvarie, så glasset
er af ok kvalitet. Der er prøvet skraber med helt nye blade, og diverse
kalkfjernere + masser af knofedt. Intet virker. Er det bare ærgeligt,
eller kan det reddes? Prisen er så lav, at det ikke kan betale sig at
skifte forruden.

På forhånd tak.
Thomas Schreiber

Fra : Per

Dato : 17-01-02 13:49

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kalkfjernere + masser af knofedt. Intet virker. Er det bare ærgeligt,
> eller kan det reddes? Prisen er så lav, at det ikke kan betale sig at

Har du prøvet saltsyre? Husk at bruge gummihandsker og beskyttelsesbriller!
Hilsen Per.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-01-02 14:27

Nej. Men dræber det ikke silikonen?
Hvor mange % skal saltsyren være?

/Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-01-02 15:17

Thomas Schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C46D129.8090104@c.dk...
> Nej. Men dræber det ikke silikonen?
> Hvor mange % skal saltsyren være?

Det burde det ikke gøre, men der er mindre skrappe midler der har samme
effekt.
Almindelig eddike, fjerner kalk let, men er det meget kan du med fordel
bruge eddikesyre.

Hvis du bruger eddike eller eddikesyre, så læg et stykke køkkenrulle på
ruden, og kom
væsken på, så papiret er gennem vådt. Hvis du bruger eddikesyre så gør
det udendørs eller
et sted med god gennemluftning.

Carsten

Fra : Hans K.

Dato : 18-01-02 18:25

> [...]
> kalkfjernere + masser af knofedt. Intet virker. Er det bare ærgeligt,
> eller kan det reddes? Prisen er så lav, at det ikke kan betale sig at

På med gummihandsken og frem med eddikesyren, men hold næsen
lukket, for det stinker. Skyl efter med masser af vand.
Det plejer jeg at gøre ved mine akvarier.
Efter sigende skulle groft salt og en fugtig klud også kunne gøre det.

Mvh
Hans

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-01-02 21:54

Intet har hjulpet. Det har lagt i blød med eddike over natten, og ikke et
miligram kalk er fjernet. Ej heller med saltsyre. Meget mystisk

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-01-02 23:48

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2a21l$esn$1@sunsite.dk...
> Intet har hjulpet. Det har lagt i blød med eddike over natten, og ikke et
> miligram kalk er fjernet. Ej heller med saltsyre. Meget mystisk

Så er det nok ikke kalk, der er på ruderne, men den såkaldte glaspest.
Glaspesten gør et rudne bliver hel mælket at se på, men intet kan fjerne
den, da
det er en kemisk process der sker inde i glasset. Hvad processen gør rent
kemisk
vil jeg ikke gøre mig klog på.
Det eneste der er at gøre er at skifte ruden.

Carsten

Fra : Morten

Dato : 19-01-02 09:47

Jeg har også et akvarie med glaspest. Det er dog heldigvis invendigt. Jeg
ved ikke om det er synsbedrag, men de synes at forsvinde når jeg propper
vand på stederne. Dvs. når akvariet er fyldt med vand kan jeg ikke se det
mere. Så måske skulle du bare prøve at smide vand i, og se hvad der sker.

MvH
Morten

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-01-02 19:14

660L vand er MEGET vand, hvis det ikke hjælper

Men det er rigtigt at det ser ud som det forsvinder, når det blvier vådt.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 20-01-02 09:16

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> 660L vand er MEGET vand, hvis det ikke hjælper

Hvis det er påfyldning og tømning, så køb en lang vandslange.

660l vand på gulvet i tilfælde af uheld er derimod MEGET vand!!

/Esben
--
caffeine low .... brain halted