Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billeder i sne - teknik - lysmåling.
Fra : Samir Munir

Dato : 17-01-02 11:42

Hej gruppe,

jeg skal på skiferie og vil i den forbindelse trække på jeres
erfaring.

Jeg har tænkt mig at bruge et pol-filter under optagelserne.

Jeg agter at bruge en 50 ASA eller 100 ASA film. Men spørgsmålet er nu
lysmålingen. Sådan noget sne har det med at give en masse
reflektioner. Så hvad gør man? Skal jeg mål dirkekte mod himlen og
derefter fokusere på objektet?

Noget andet er korrekt opbevaring af udstyret. Jeg regner jo med at ha
det med i en taske/endag rygtaske. Men kulde, baterier m.m. nogen
forslag?

mvh
Samir Munir
samir[remove_this]@mdb.ku.dk

P.S.: Svar gerne også til min email

Fra : Langgaard

Dato : 17-01-02 18:25

Hej

Stik hånden frem, og mål lyset på håndfladen, med eller uden sol på, sådan
som dit motiv nu er. Brug ikke automatik, hvis du gør så husk at låse
lysmåleren.

Vær opmærksom på at der ikke er ret mange kameraer der kan klare kulde i ret
lang tid, det vil sige, det er batteriet der dør.
Jeg vil her ikke undlade at fortælle at jeg har en original Nikon ekstern
strømforsyning til salg, den passer på F3 og jeg mener også den passer på
flere Nikontyper, med en sådan er du helgarderet og sikker på at lysmåleren
kan køre korrekt.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Ivar Hansen

Dato : 17-01-02 19:44

> Stik hånden frem, og mål lyset på håndfladen, med eller uden sol på, sådan
> som dit motiv nu er. Brug ikke automatik, hvis du gør så husk at låse
> lysmåleren.
Og hvis du ikke kan nå at lave denne måling så skyd to tre billeder af
gangen med blændekorrektion. Håndflademålingen er lidt vanskellig, hvis ikke
der i kameraets søger er en klar markering af målefeltet, f.eks. med en
cirkel.

Mvh Ivar

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 19-01-02 09:57

> [...]

> Jeg agter at bruge en 50 ASA eller 100 ASA film. Men spørgsmålet er nu
> lysmålingen. Sådan noget sne har det med at give en masse

En god tommelfingerregel er at overbelyse én til to blænder. Alt det dersens
hvide noget ("Hvad? Er det det de kalder sne? Hm. Jeg bor i byen - og
herinde er sne altså sort!") "snyder" lysmåleren. Resultatet bliver at sneen
bliver blå eller grå (Så er vi _næsten_ ovre i noget storbysne) - medmindre
du somsagt overbelyser en blænde eller to.

Hvis du skal fotografere personer eller ting tæt på vil en udfyldningsflash
være en god ting til at bløde skyggerne lidt op.

...og så må du da have en god tur.

Mvh Mads

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 19-01-02 14:18

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message
SNIP
> Resultatet bliver at sneen
> bliver blå eller grå (Så er vi _næsten_ ovre i noget storbysne) -
medmindre
> du somsagt overbelyser en blænde eller to.

Hej Mads

Sne bliver nu ikke blåt af pga undereksponering, men som resultat af at den
udendørs farvetemperatur er højere end den temperatur dagslysfilm er afstemt
efter.

Med blå himmel og sne når temperaturen op over 7000 Kelvin, mens filmene er
afstemt til 5.500. Om aftenen når alt er belyst af en blå himmel alene når
temperaturen op i nærheden af 10.000 K.

Mvh Kim