Censur: Lone Yalcinkaya ævler videre, BTs ~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-12-00 18:16

BT agerer talerør for den hysteriske Lone Yalcinkaya
http://www.bt.dk/Forside.pl?aid=34649

og undlader fuldstændig at forholde sig til *problemerne* ved censur
på biblioteks- og skolecomputere, såvel de etiske (børn *skal* have
adgang til saglige informationer om seksualitet, hvilket folkeskolens
seksualundervisning ikke gør godt nok og formodentlig aldrig kommer
til at gøre godt nok) som de tekniske (det er besværligt at opsætte
den slags filtre, og man kan næppe forlange at f.eks. internet-
cafeer eller privatskoler gør det).

Der gives blandt andet et snotdumt eksempel på en ung teenagedreng
der vil finde informationer om en tegneseriebjørn ved navn Max, og
så søger han naturligvis på ordet "Max" hvorefter han finder websitet
for en pornoproducent der hedder Max.

En rutineret computerbruger ved da, uanset alder, at man aldrig
må begrænse sig til at søge på kun et ord, og da slet ikke når
ordet er så ufatteligt udbredt. Man skal altid søge på mindst
to nøgleord som f.eks. "max bjørn", "bear max", "max tegneserie"
"max comic" og så videre.

Kort sagt, eksemplet er søgt og usandsynligt hjernedødt konstrueret.

Artiklen er skrevet af Peder Nederland.

Er det ikke på tide at hysteriske Lone får noget modspil i
medierne? De stakkels danske børn skal da beskyttes mod en så
hæmningsløs idiot.

--
Peter Knutsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-12-00 19:25

"Peter Knutsen" skrev

Hej Peter

> BT agerer talerør for den hysteriske Lone Yalcinkaya

> Er det ikke på tide at hysteriske Lone får noget modspil i
> medierne? De stakkels danske børn skal da beskyttes mod en så
> hæmningsløs idiot.

Jeg er sikker på, at Lone er helt vild med at indgå i en debat,
når man omtaler hende så pænt. Prøv hendes mail-adresse, den kan
du finde på partiet cds hjemmeside.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-12-00 01:07

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> som de tekniske

Data point: alle filre jeg har set lukker af for Babelfish? Hvorfor?
Jo, det Bebelfish gør er jo, at den tager en side man angiver, og
oversætter den til et andet sprog. Det gør det fandens svært for
filteret at tjekke hvad der foregår -- man kan jo bede Babelfish om at
hente de pornosider man vil se hjem, og så kan filteret ikke se
pornosidens URL, og hvad så?

Løsninger er, at filtrene lukker for Babelfish (og alle mulige andre
services der henter andre sider hjem for een). Indføres et af de
kendte filter-programmer i skoler eller på Biblioteker bliver det
altså umuligt for de unge mennesker at anvende elektronisk
oversættelse, noget man ellers skulle tro var nyttigt for målgruppens
brug af Internet.

/Lars
--
When anyone says `theoretically,' they really mean `not really.' - David Parnas

Fra : JcLind

Dato : 04-12-00 15:46

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev

> [...]
>have adgang til saglige informationer om seksualitet, hvilket
>folkeskolens seksualundervisning ikke gør godt nok og
formodentlig >aldrig kommer til at gøre godt nok [snip]

Nu skriver du følgende:
hvilket folkeskolens seksualundervisning ikke gør godt nok og
formodentlig aldrig kommer til at gøre godt nok

Hvad er det præcist der ikke er godt nok?

VH jakob

Fra : Børge Holse

Dato : 05-12-00 08:30

Jeg var lige inde og læse "artiklen". Det jeg fandt mest sjovt var
reklamerne i højre side.. Pokemón samt Kvinder og Sex.. Ok en artikel om at
det er for dårligt og samtidig gør BT det samme..

Og så en lille kommentar til nedenstående: Jeg læste som sagt "artiklen"..
Hvor står der, at han er rutineret bruger?? Nej vel.. Og desuden hvis han
ikke har "" omkring vil han også kunne få siden..

Det var bare det jeg ville sige.. Hej
<SNIP>

Fra : Torben Dam Jensen

Dato : 05-12-00 09:34

Peter Knutsen wrote:

> BT agerer talerør for den hysteriske Lone Yalcinkaya
> http://www.bt.dk/Forside.pl?aid=34649

Det er uhyggeligt, at de ikke liiige hører en, som har en smule
mere forstand på nettet end den journalist, som agerer talerør
for denne politiker.

[..]

> Er det ikke på tide at hysteriske Lone får noget modspil i
> medierne? De stakkels danske børn skal da beskyttes mod en så
> hæmningsløs idiot.

Det er jo nok en "medløberstemning" i tidens debat, hvor forældre tror,
at man
kan undgå at de kære poder bliver udsat for verdens ondskab, bare de
ikke
ser den.

Sandheden er jo, at uanset om man bruger filtre, så er det jo ufatteligt
let for selv en 12-årig at undgå dem. Og alle ved, at filtrene sorterer
alle mulige nyttige sider fra.

Og så vidt jeg ved har jeg aldrig fået en "sexside smidt i hovedet" uden
at ville
det. Ud fra artiklen virker det også som om at dyresex bare lige findes

hver anden side (det gør det ikke!)

Eksemplet svarer til at hævde at man dårligt kan gå ud og handle i byen
uden at
støde på en bogreol med hårde pornoting.. imens man er på vej ind i en
sexbutik.

Heh, ikke engang selv om biblioteket brugte Lynx (text-baseret browser,
red.)
kunne de undgå at ungerne får sex. Næh, det er jo netop på
historiesiderne
at noget at det mest extreme findes.

Det hele debatteres i dag (tirsdag), så bliver det spændende at se hvad
resultatet bliver.

Forhåbentlig er danske politikere klogere end amerikanerne!

Imens vi venter - så tag et kig på peacefire: http://www.peacefire.org

Fra : Tomas O.

Dato : 05-12-00 10:02

"Torben Dam Jensen" <tdj@dds.nl> skrev:
SNIP

> Imens vi venter - så tag et kig på peacefire: http://www.peacefire.org

hehe...
Ja alt kan omgås...

Jeg synes nu det største problem i det her er at man for eksempel
filtrerer at ord som sex fra. Det vil unægteligt være svært at indhente
oplysninger om seksuelt overførste sygdomme bare for at nævne en ting.

Hvad med alle de sider er der på engelsk om kønsroller?

Ak ja.. men lad os nu se om nogen er så dumme, at de lader sig forføre
af Lone.. ikke for det.. hun ser sgu ok ud, men det er ikke
studenterhuen der trykker.. er det det, har den været for stram for
blodet ruller vist ikke frit i hendes kønne hovede..

Hilsen
Tomas O.