Den vanskelige tid - Julefrokosten
Fra : Ulven Peter

Dato : 30-11-00 12:37

"Be careful out there"!

Ulvehilsner Peter

I går udsendte Ledernes Hovedorganisation en pressemeddelelse med gode råd
forud for den årlige firma-julefrokost. Du kan læse mere i månedsmagasinet
Lederne, som udkommer i morgen.

København, den 27. november 2000
Ingen julekys til chefen

Ledere skal hverken give eller modtage kåde julekys til julefrokosten. Ingen
und-skyldning gælder. Så klar er meldingen fra Ledernes Hovedorganisation
forud for virksomhedernes årlige julefrokoster.

- Ledere skal opføre sig, som om de er på arbejde, når den årlige
julefro-kost løber af stablen. De skal drikke alkohol med måde og statuere
et godt eksempel. Hvis en leder fjanter rundt med en medarbejder, sender han
eller hun samtidig et meget dårligt signal til de øvrige medarbejdere, siger
Vibeke Skytte, personale- og administrationschef i Ledernes
Hovedorgani-sation.

- Det er chefens ansvar at sige fra, hvis en medarbejder gør tilnærmelser.
Og hvis tilnærmelserne alligevel skulle ende i hede omfavnelser, skal
virk-somhedens øvrige ledere straks gribe ind, fastslår Vibeke Skytte.

Hun anbefaler, at virksomhedens ledelse forud for julefrokosten aftaler,
hvordan chefer med julefornemmelser skal tackles.

- Som udgangspunkt skal medarbejdere og chefer altid holde fingrene fra
hinanden. Dermed ikke sagt, at en leder og en medarbejder ikke må have et
længerevarende forhold. Ofte er det muligt at skelne mellem ska-de-ligt
julefrokost-kysseri og en stille flirt, der kan udvikle sig til et fast
for-hold, vur-derer Vibeke Skytte.

Vibeke Skytte fastslår, at en leder og en medarbejder sagtens kan være
kærester, men hun understreger, at de ikke bør arbejde i samme afdeling. Det
ville skabe et ubehageligt klima for de andre ansatte og skabe sladder om
faglige kvalifikationer ved en eventuel forfremmelse af medarbejderen.

Hun mener ikke, at nedskrevne regler for lederes opførsel ved fester er
nødvendig i mindre virksomheder. Men jo større virksomheden er, jo mere er
der behov for det.

- I meget store organisationer kender man ikke altid den enkelte leder og
kan vurdere deres opførsel. Men hvis du kender til alle lederes private
for-hold - eksempelvis ægteskabelig status - er det indlysende, hvornår du
skal gribe ind i en flirt, siger Vibeke Skytte.

LederInfo er et gratis nyhedsbrev fra Ledernes Hovedorganisation, som du er
velkommen til at sende til andre, som kan have glæde af servicen. Du kan
til- og afmelde dig her: http://www.lederne.dk/index/index_lederinfo.html
<http://www.lederne.dk/index/index_lederinfo.html>

Med venlig hilsen

LederInfo

Fra : Lars L

Dato : 30-11-00 17:45

> [...]
> und-skyldning gælder. Så klar er meldingen fra Ledernes Hovedorganisation
> forud for virksomhedernes årlige julefrokoster.

Hvad så med Body tequila ? Eller misteltenen ?

Mvh.
Lars, som egentlig godt ved at han dumpede i weekenden....

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 01-12-00 20:15

"Ulven Peter" <ulven_peter@c.dk> writes:

> "Be careful out there"!

Heh.

Jeg eer faktisk enigi princippet i meget af det de skriver. Som leder
er man *ikke* een af gutterne, og det dur ikke at man prøver at være
det. Jeg syn's bare, de er lidt kantede og lidt børnehaveagtige i
deres måde at formulere det på. I bund og grund forstår jeg ikke
rigtigt, at det skulle være nødvendigt for en "fagforening" at melde
ud om sådan noget.

Der hvor kæden hopper af for mig er når de skriver

> [...]
> forhold - eksempelvis ægteskabelig status - er det indlysende, hvornår du
> skal gribe ind i en flirt, siger Vibeke Skytte.

for så handler det jo pludselig om moral og ikke om lederens rolle i
virksomheden eller lederens ansvar i forhold til medarbejderne. Det
kommer ikke virksomheden ved, om en medarbejder eller en chef boller
uden om eller har et åbent forhold eller noget som helst i den dur.

Sagen er jo netop, at chefen *ikke* skal bolle med sekretæren i
lagerrummet, uanset om chefen er enlig. Det er bare ikke foreneligt
med lederrollen.

/Lars
--
Health consists of having the same diseases as one's neighbors - David Reisman

Fra : chokmah_the_dog@my-d~

Dato : 02-12-00 16:00

In article <86lmu0lzrk.fsf@stort.suk.dk>,
"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> wrote:

> [...]
> ud om sådan noget.
>
> Der hvor kæden hopper af for mig er når de skriver

jeg tror i det hele taget kaeden er hoppet af med selve det at holde
julefrokoster , hvad er det i gruden for noget ? andet ind en gang
opreklameret lort - hvor hver enste provinsel narehat kolminere sit aar
paa arbejdespaldsen - med i en beruset stemning - at fyrre sit
forsmaaed lort af - folk g*r det alt for ofte i disse ORGANISEREDE
ting i stedet for at stile i mod det liv der omgiver dem lige nu - saa
ruller de rundt som paranoide klaustofober i derres kasser & rammer
ogsaa for man saa den ide at den menskelige inflation skal fejeres ved
en julefrokost , herre til hest for noget pis
MvH
Bo

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 16:17

Fra : chokmah_the_dog@my-d~

Dato : 04-12-00 16:17

In article <90b7gl$812$1@news.inet.tele.dk>,
HI steen :)
> Hårde ord Bo
MIndre kan ikke g*re det - det er noget provinsielt opreklameret lort ,
hvor betydningsl*ses eksistenes kulminere i en lige saa ligegyldig
begivendhed !
> Hvad med: Julefrokost er bare super, når kontor folket, er godt fyldt
op og
> får tungen på gled, kommer sandheden frem.
jamen det er jo der den halter - at man ikke kan sige det skal siges med
mindre man er stjerne stiv ! eller g*re det der skal g*res !

> Den gamle tese med børn og fulde folk, trives i bedste velgående og
dagen
> efter er alting "næsten" som det plejer at være.
> Dog bliver øjne slået ned de første par dage efter hvis det "inderste"
er
> blevet afsløret.
Hmmm ... ja nu har jeg arldrig vaeret ansat laeneg nok til at kunne sige
noget specilt af egen erfaring men forlader mig pa referater fra min tid
i fiske industrein !

> Det er bare dansk kultur og "kontormus Jensens" spring ud over egne
>grænser.
det er hr & fur brun sovs on the edge of a dime store mysteri !
MvH
Bo

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 00:55

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-12-00 00:55

"Hanne" <h2m@get2net.dk> writes:

> Uanset om en leder er kvinde eller mand , er det uhensigtmæssigt at
> flirte med ansatte , pga. den pinlige stemning der kan opstå på arbejds
> pladsen ,efter festen hvor der kan opstå forskælsbehandling og eller
> misundelse .

Jep. Som leder er der en grænse i forholder mellem leder og
medarbejder, man (desværre) ikke bør krydse. Det er lidt trist ikke
at kunne være kammerat med de ander, men sådan er det bare. Krydser
man grænsen, kan det meget nemt gå ud over team ånden, skabe
konflikter, misundelse, gøre det sværere at for lederen at håndtere
komplicerede situation, påvirker motivationen, og meget andet bøvl.

> Jeg synes ikke der er tale om moral i forhold chefer/ansattes´ egne private
> forhold med deres ægtefælder/kæresrer, acept af sidespring . Som du siger
> kommer det ikke andre ved , det der kommer virksomheden ved er arbejds-
> milijøet som kan lide under dette.

Yeah. Netop derfor er det underligt, at de nævner, at det skulle have
betydning af kende til lederen ægteskabelige status. Det er netop
helt underordnet. Det handler om, hvad man som *leder* kan tillade
sig, ikke hvad man som ægtefælle kan tillade sig.

/Lars
--
So let us not talk falsely now / the hour is getting late -- Bob Dylan