Fra : ULLA MORTENSEN

Dato : 17-01-02 00:26

Fra: "ULLA MORTENSEN" <frumortensen@get2net.dk>
Emne: Mine fisk i havedammen !
Dato: 15. januar 2002 01:40

Kære NH

Jeg har haft fisk i min havedam i 4 år.
De plejer at klare sig fint, dammen er 90 cm dyb på midten og rummer ca.
2000 l.

I går fandt vi en død koykarpe, den var 1,5 år gammel.

Senere en græskarpe, den var 4 år gammel.

Sidst vi så dem, var umiddelbart inden jul, men så frøs dammen til, det er
sket før, i meget længere tid og med meget tykkere is.

Vi har siv og nøkkeroser og engkarpelejer.
Kan vi have skaffet os for mange fisk ?, så iltindholdet i vandet har været
for lavt ?

Vi havde 5 fisk, 2 koykarper på ca 200 g. 2græskarper på ca 400 g. og en
guldmede på 450 g. er det for meget til 2000 l vand ?

Jeg ved ikke om resten af fiskene er i live, der er stadig is på søen.

ved nogen hvad vi har gjort forkert ??

Hilsen Ulla

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-01-02 15:58

Har du prøvet er knuse isen, og se om resten af fiskene har de godt?
Kunne være der var landet en raket i dammen, og afgivet nogle
affaldsstoffer i vandet? Bare en tanke.

mvh
Thomas Schreiber

Fra : ULLA MORTENSEN

Dato : 20-01-02 19:25

Nej der har ikke været raketter el lign. vi bor der hvor kragerne vender.

Nu er Alle fiskene døde.
Desuden har vi læst i avisen at alle fiskene i byens gadekær også er døde,
uden der findes nogen forklaring.
Kan det mon være at det er fordi vi har haft et lunt efterår ? Og at
vinteren måske er kommet lidt for pludseligt ????

Hilsen Ulla

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-01-02 18:00

> [...]
> Kan det mon være at det er fordi vi har haft et lunt efterår ? Og at
> vinteren måske er kommet lidt for pludseligt ????

Det tvivler jeg nu stærkt på. Mine fisk klarer sig fint i havedammen. Men
hvad det kan skyldes ved jeg ikke.

Torben

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-01-02 17:59

> Har du prøvet er knuse isen, og se om resten af fiskene har de godt?

Man skal helst undgå at knuse isen, da trykbølgerne kan spænge svømmeblæren
hos fiskene (har jeg ladet mig fortælle). Man kan istedet bruge vand til at
smelte et hul med.

Torben