Bertil -tilløberkatten
Fra : S.J & L.T.

Dato : 16-01-02 22:20

Hejsa Allesammen.

Jeg skriver angående Bertil, som er en tilløberkat, der har slået sig ned på
gården vi netop har købt. Jeg har siden vi overtog gården den 1/1 prøvet at
finde dens ejere; men nogle gange bliver jeg næsten i tvivl om sælger nu
også talte sandt, da de sagde at den var tilløben i mindten af december, for
nogle af naboerne siger at det var sælgers kat. Ihvertfald har jeg hængt
opslag op i de nærmeste landsbyer og stemt dørklokker i den landsby som jeg
er flyttet til. Bertil der opfører sig som en trofast lille hund, var med
rundt i kvarteret og stikke snuden ind i alles entréer. Ingen savnede ham.
Grunden til at jeg henvendte mig rundt omkring personligt er også, at de to
andre gårdmisser som vi overtog, desværre har været væk i en uge nu. Jeg har
hængt efterlysninger op med billeder, men ingen henvendelser fået. Så nu
savner vi de to misser, selvom lille skeløjede og skævørede Bertil med
lethed fylder for 3 katte.

Faktisk er det på grund af ham jeg skriver; for han miaver HELE TIDEN.
Konstant. Det er ikke den på den småsnakkende facon; men en rigtig højlydt
miaven; hvis ikke vi løfter ham op eller sætter os og kæler med ham. Min
svigerfar der i disse dage er ude og arbejde i huset hele formiddagen og
eftermiddagen er ved at blive skør af katten for han miaver højt og
inderligt, hvad enten han er inde eller ude eller står lige ved siden af en.
Han får rigeligt med mad og vand og vi kæler og kæler med ham; men han
klager stadig med det samme vi rejser os op; eller bare lige snakker sammen
et øjeblik og fjerner opmærksomheden fra ham. Hvorfor gør han det?

Han er ikke bange for noget: Biler, hunde, støvsugere.... Har kun miav
tilovers for den slags!

Han er ekstrem venlig og gnubber sig op af høns og påfugle så de bliver
fornærmede og prøver at hakke ham.

MEN, MEN, MEN han har også en anden ting som han KONSTANT gør - HAN FISER!

Han går og fimser hele tiden -og nu kommer jeg helt til at tænke på om hans
'tarmgasser' kan hænge sammen med hans uro og hans miaven?
Eller er han bare en kat der udtrykker sin konstante glæde med øreskærende
miav-lyde mens han går rundt og hyggefimser...

Han er SÅ anderledens fra hvad jeg kender; så jeg blev simpelthen nødt til
at spørge.

Hilsen Linda

Se Bertil på denne side:
http://communities.msn.dk/ThomsenJuul/rrmosegaard.msnw?Page=2

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-01-02 22:48

Hej Linda

Kan du ikke lade dyrlægen checke ham, så du bliver sikker på at han er sund
og rask.

Giver du han andet at spise end han plejer at få? for så kan han godt få
lidt urolig mave af det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-01-02 23:31

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev...

> Giver du han andet at spise end han plejer at få? for så kan han godt få
> lidt urolig mave af det.

Forsigtigt gæt herfra - Linda ved nok ikke helt, hvad han plejer at få, for
han er jo tilløber...
Men hun kunne selvfølgelig prøve noget andet foder og se om det hjalp (skær
ned på evt. dåsemad, det giver ofte tynd mave, som også kan give alm. "uro"
i maven) - og så kan du også prøve at give ham Zoolac, det skader ihvertfald
ikke...

Mvh. Camilla

Fra : S.J & L.T.

Dato : 17-01-02 09:05

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sund
> og rask.
>
> Giver du han andet at spise end han plejer at få? for så kan han godt få

Da jeg spurgte sælger, hvad de plejede at give deres katte, svarede hun at
de spiste alt: salat, agurk, rugbrød, havregryn osv... ALT "Vi har nærmest
brugt dem som skraldespande", sagde hun. (Jeg tror det gerne -se tidligere
indlæg med 'Vi har overtaget gården' m.m.).
Vi fodrer med tørkost og vand -intet dåsemad.
Og ja... det har han ikke fået før -for kattene spiste rester fra køleskabet
m.m.

Mvh.
Linda

Fra : Gitte J

Dato : 17-01-02 00:50

Hm...det med prutterne kunne jo godt tyde på lidt "uro" i
fordøjelsessytemet...
Vores Laban er fx blevet laaangt mere mjavende (krævende høj mjaven) efter
at han i sommers begyndte at få mavetarmproblemer...et tilbagevendende onde,
som dyrlægen nu undersøger (i øjeblikket er Laban derfor på i/d i tre-fire
mdr. for at se om kosten alene måske kan klare det). Nå...men han mjaver
også højt og vedvarende, også selvom han nu ikke længere har diarré og
opkastninger eller for den sags skyld er øm omkring maven (han var indlagt
to døgn, og jeg var helt ude af flippen). Jeg ved ikke...måske kan det slags
være tegn på noget dybereliggende. Vi ved jo fx ikke i vores tilfælde, om
dyrlægen på sigt konkluderer "inflamatory bowel disease" eller andet
(katteleukæmi var det gudskelov ikke), og mjaveri og krævende adfærd kunne
vel være tegn på frustration over et og andet. Her hjælper rigelig med leg
og kæl dog - nogle gange - en smule...når det altså lykkes at lege så meget
med ham, at han selv vælger at vende rygge til og lægge sig for at slappe
af. Det er svært at vurdere om det hos vores Labbe skyldes maven (han har
nemlig også nogle andre adfærdsændringer i sammenhæng med maveondet) eller
om han bare giver udtryk for utilfredshed med aktivitetsniveauet ... det
lykkes nemlig nogle gange at få ørenlyd, hvis han lader sig lege rigtig
træt.
Jeg synes du skal få en dyrlæge til at tjekke mislingen....han kan jo være
syg eller bare have lidt overdreven gas-produktion (eller måske savner han
bare de andre to?).
Mvh. Gitte

PS: iøvrigt dejligt at læse at I tager ansvar for missen/rne....det varmer.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-01-02 01:07

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
> være tegn på noget dybereliggende. Vi ved jo fx ikke i vores tilfælde, om
> dyrlægen på sigt konkluderer "inflamatory bowel disease"

ydrk.... det er lige netop det jeg er blevet opereret for..... og jeg kan
næppe tro det er ret meget nemmere at være kat med det end det er at være
menneske.... og tro mig.... det kan gøre MEGET ondt.... desværre bliver den
slags her meget ofte "provokeret" af noget andet... som et foderskift...
bakterier eller en simpel madforgiftning..... lige så snart tarmen er udsat
for noget den ikke er vant til _kan_ det provokere... jeg siger ikke at det
gør.... det uheldige er at IBD (inflamatory bowel disease) ofte er
uhelbredeligt... selvom man kan lindre det med medicin og kost.... så kan
stress situationer fremprovokere problemerne igen.....

eller andet
> (katteleukæmi var det gudskelov ikke), og mjaveri og krævende adfærd kunne
> vel være tegn på frustration over et og andet.

det tror jeg du har ret i... jeg synes tit man kan drage paraleller mellem
katte edfærd og menneske adfærd... vi mennesker bliver jo også mere krævende
og klagende når vi har det skidt... især hvis vores "mor" er i nærheden.....

> [...]
> om han bare giver udtryk for utilfredshed med aktivitetsniveauet ... det
> lykkes nemlig nogle gange at få ørenlyd, hvis han lader sig lege rigtig

vore sweety kan også have den krævende tone fremme til tider... men det er
som oftest når der ikke er helt nok mad i skålen efter hans mening*G* ( også
selvom den er halvt fuld*G*)

> Jeg synes du skal få en dyrlæge til at tjekke mislingen....han kan jo være
> syg eller bare have lidt overdreven gas-produktion (eller måske savner han
> bare de andre to?).

luften er jeg også tilbøjelig tila t tro kan skyldes foderskift.... og måske
også den krævende adfærd... tænk på et lille barn med mavekneb ikk? når
tarmene vrider sig så gør det sku nas..... og så er det altså rarest at
ligge i arm hos en man føler sig tryg ved.....
jeg stiller mig under fanerne til zoolac.... og evt et foderskift??
jeg mener.. hvis det har stået på igennem længere tid og det lige som ikke
stilner af kunne det jo skyldes at det foder han får ikke enes ret godt med
hans mave??

..
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-01-02 02:30

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
krævende
> og klagende når vi har det skidt... især hvis vores "mor" er i

Jae - da Donna havde den dér tyktarmskatar var det også tydeligt, at de
dage hvor maven var rigtig slem ved hende, var hun mere klæbende,
morsyg, mjavende og i det hele taget tryghedssøgende end ellers. Hun er
rask nu - en laaang behandling med Aloe Vera hjalp hende.

Det kunne da være Bertil har ondt i maven. Hvordan ser "udtømmelserne" ud?

Mange hilsner fra Ann R

Fra : Gitte J

Dato : 17-01-02 12:26

Chrons eller colitis eller sådan noget (længe siden jeg har læst om det)?
Avs, håber alt er gået godt og at du bliver frisk som en havørn meget
hurtigt!
Puha ... jeg håber heller ikke at Laban på sigt viser sig at fejle sådan
noget...men desværre er der nok tale om et og andet kronisk. Hans ene øje
havde en lille brun plet da vi hentede ham på KV for vel ca. halvandet år
siden...i løbet af et år er øjet blevet næsten helt brunt, og
pigmentforandringer af den slags tyder jo desværre nogle gange på virus
eller lignende. Hvis diarréen osv. vender tilbage trods hans diæt, så vil
vores dyrlæge bruge mere sofistikerede prøver for at stille en diagnose til
sommer.... Det er i alt fald meget ubehageligt, bl.a. fordi han bliver
dehydreret i løbet af nul komma nix, når han får diarré (nogle gange blodig)
eller opkastninger, så jeg må pludselig styrte ud af døren med ham fordi jeg
frygter at han skal gå i chok eller det der er værre. Sidst skete det fx
mens jeg og kæresten snorksov om natten, og jeg fandt så Labbe fuldkommen
slap under en køkkenskammel næste morgen. Dehydreret og tydeligvis med
grimme smerter i maven (vi var bare sovet fra hans opkastninger i løbet af
natten) ... tre klatter opkast i lejligheden afslørede at den var gal igen.
Det er godt nok grimt at se misling blive syg på den måde...
Gitte

> [...]
> menneske.... og tro mig.... det kan gøre MEGET ondt.... desværre bliver
den > slags her meget ofte "provokeret" af noget andet... som et

<snip en masse>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-01-02 15:12

> Chrons eller colitis eller sådan noget (længe siden jeg har læst om det)?
> Avs, håber alt er gået godt og at du bliver frisk som en havørn meget
> hurtigt!

colitis hed det jeg "havde"... nu de har fjernet tyktarmen er jeg i teorien
rask......

> [...]
> siden...i løbet af et år er øjet blevet næsten helt brunt, og
> pigmentforandringer af den slags tyder jo desværre nogle gange på virus

uhhh jeg har det helt skidt på det lille pus' vejne... håber det ikke er
alvorligt

Fra : S.J & L.T.

Dato : 17-01-02 09:17

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare de andre to?).
> Mvh. Gitte
>
> PS: iøvrigt dejligt at læse at I tager ansvar for missen/rne....det

Kære Gitte.
Tak for det lange svar
Hvordan virker jeres Laban, når han udviser sit miavende adfærd?
Bertil virker nemlig ikke klagende over noget fysisk -nærmere klagende over
at vi ikke lige løfter ham op og slynger ham rundt om halsen så han kan være
så tæt på vores ansigter som muligt. Han er kattetypen der tror at den bare
kan hægte sig fast i låret på en og trække sig op. Han er typen der klatrer
på én og allerhelst vil ligge under hagen på mig eller klatre rundt på
skuldrene af én mens han buser hovedet imod mit.... så klager han ikke.
Det skal lige siges at ligeså meget som han klager -ligeså meget spinder han
KONSTANT -og ælter og ælter og ælter. Simpelthen Hyper!

Fiseriet tror jeg derfor ikke kommer af noget livstruende; men måske kunne
det tænkes at luft i maven gør ham uroligere -end han i forvejen er. Kunne
det ikke tænkes?

Bertil kommer selvfølgelig til dyrlægen -sandsynligvis i næste uge. Men
allerførst vil jeg lige kunne sige med god samvittighed, at jeg har prøvet
at finde dens ejer og ladet fremlysningerne hænge i et rimeligt stykke tid.
For når Bertil kommer til dyrlægen bliver han også kastereret og 'tatoveret'
m.m. og så skal ingen komme og hente ham til den tid; så bliver han
'adopteret' 100%.
Jeg har talt med dyrlægen om det -og vi giver det muligvis tid til næste
uge. Måske skulle jeg ringe og spørge mht. hans miavende adfærd.

Det er somom han tænker: NU er de her endelig. Så skal der eddermanme kæles
og snakkes med MIG!

Hilsen Linda

Fra : Ann K

Dato : 17-01-02 09:36

Hej Linda.
>Det er somom han tænker: NU er de her endelig. Så skal der eddermanme
kæles
og snakkes med MIG!
<> Hi, hi - det er lige hvad jeg har siddet og tænkt! Tænk på at de
andre to katte er væk... han er muligvis tilløber fra et godt hjem... og
NU er han helt alene på et (for ham) stadig fremmed sted :( Jeg tror at
al den miaven skyldes ensomhed og utryghed...

Ang fiseriet ;) Hvis du fodrer med Iams/eukanuba, så KAN det godt være
foderet... Bortset fra at Aske ikke vil sætte sine tænder i stadset, er
vores erfaring at to af misserne kommer til at STINKE ud af munden og
prutte hele tiden - dvs være uuholdelige at være sammen med (det samme
gælder vores lille hund!).... Lugten - fra både den ene og den anden
ende - minder nærmest om flere dage gammel, rådnet fiskeaffald, blandet
med en mildere duft at l*** ;-(
Desuden er han jo ikke vant til ordentligt mad... og du har jo ikke
rigtigt haft en chance for at skifte foder, sådan som man ellers ville
gøre - nemlig over et par uger... Hvem ville stå og smide
køleskabsrester ud blandet op med kvalitetsfoder!?
For at hjælpe ham, kunne du jo forsøge at give ham lidt kattemalt eller
aloe vera gel...

Bare nysgerrig... hvis dyrlægen siger OK for ham, vil du så tage ham ind
til de andre to katte??? det ville jo nok hjælpe på hans snakkeri, at
have Jer og nogle kammerater at være sammen med

Mvh Ann

Fra : S.J & L.T.

Dato : 17-01-02 14:33

> For at hjælpe ham, kunne du jo forsøge at give ham lidt kattemalt eller
> aloe vera gel...

Det vil jeg prøve; men mon det stimulerer fordøjelsen udover at 'smørre'
tarmsystemet?

> Bare nysgerrig... hvis dyrlægen siger OK for ham, vil du så tage ham ind
> til de andre to katte??? det ville jo nok hjælpe på hans snakkeri, at
> have Jer og nogle kammerater at være sammen med

Ja, jeg vil tage ham ind til Buko og Roquefort. Buko er jo utrolig knyttet
til den gamle kastrat; og jeg tror at det er sundt at få brudt den symbiose
en smule. Bertil vil helt sikkert nyde selskabet fra de andre -og
forhåbentlig koncentrere sig om andet end os ind imellem.
Jeg er allerede blevet utrolig knyttet til ham; og hver aften skærer det mig
i hjertet at lukke ham ud i kulden; og se ham sidde der på trappen i
'bøhlands-mørke' og kigge mens vi kører hjem til Slagelse; hvor vi jo endnu
bor.
Med den rette pleje kan han blive en velsoigneret mis at se på; og vi er ved
at nå til den grænse, hvor vi håber, at ingen kommer og gør krav på ham; så
jeg kan næsten ikke vente med at få ham til dyrlægen og tage ham til os og
introducere misserne for hinanden.
Jeg tager efterlysningerne ned fra lygtepælene i næste uge.

Linda

Fra : Kate

Dato : 18-01-02 20:24

Hej Linda

Mange har svaret og givet nogle gode bud på Bertil. Jeg vil kun knytte
en kommentar til miaweriet. Uden at ha' hørt ham lyder din beskrivelse
meget som Johans miaweri, som jeg opfatter som brok. "Ih, hvor er i
keeeeedeeeelige" og "gør noget for mig", problemet er bare at han ikke
altid ved hvad han vil, for når jeg så tager ham op og begynder at
nusse ham, så finder han hurtigt ud af at det egentligt ikke var det
han ville. Jeg mener, at lidt af det er aftaget efter Lantes indtog. De
leger ikke sammen, men der er ingen tvivl om at Lante har ændret
kattenes indbyrdes forhold i positiv retning.
Jeg håber at det er Bertils "problem". Hvis han har været de gamle
ejeres kat kan man jo godt forstille sig at han savner den kontakt med
mennesker som han har været vant til.
Jeg håber at dyrlægen giver ham en ren helbredsattest, for selfølgelig
bliver han hos jer.

Kate

Fra : Gitte J

Dato : 17-01-02 12:11

> Kære Gitte.
<snip, spørgsmål om, og beskrivelse af mjaveri>

Labans mjaveri virker ofte som en kæmpestor anklage mod hele verden...som om
han går og fortæller at alt - ALT - er urimeligt og forkert. Andre gange
slår han dog om og lyder pludselig som et storpludrende drengebarn...så
lyder det pludselig som om han går og snakker med potteplanterne og
nullermændene (oftest er det dog anklagen der kører). Laban er også en
storkæler, der kan ligge i timevis og få æltet maven. Han virker bare nogle
gange som om han har brug for leg og kæl for netop ikke at mærke det
andet...utilfredshed eller utilpashed.

> Fiseriet tror jeg derfor ikke kommer af noget livstruende; men måske kunne
> det tænkes at luft i maven gør ham uroligere -end han i forvejen er. Kunne
> det ikke tænkes?

Luft i maven gør avs...så jo. Foderskiftet kunne vel sagtens være skyld i
det.

> [...]
> uge. Måske skulle jeg ringe og spørge mht. hans miavende adfærd.
>
> Det er somom han tænker: NU er de her endelig. Så skal der eddermanme

Jo, måske Bertil faktisk bare udnytter jer så meget som det overhovedet er
muligt, nu hvor han har jer Han er virkelig en heldig kat (og han er
bare så nuser...jeg har kigget på jeres billeder på hjemmesiden).
Mvh. Gitte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-01-02 19:54

Hej Linda
Min lille Fnugger er lige sådan, og jeg tror du har ret
i at Bertil tænker nu er det om at få mest ud af det,
det er ikke til at vide hvor meget "selskab" han har
haft af de forrige ejere. Fnugger har det bedst hvis
de 4 andre katte og jeg alle sidder rundt om ham og
snakker/kæler/leger og jeg tror det er fordi han har
manglet selskab/kærlighed lige indtil Lene fandt ham,
og nu er han bange for at "miste" det igen.

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats