Faldende cd salg skyldes privatkopiering
Fra : Jesper Stampe

Dato : 16-01-02 21:28

Læs lige denne artikel
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13318 .

Især dette afsnit:
"- CD-R kopieringen har stor betydning for, at musikbranchen i Danmark har
det hårdt. Problemet er ikke nær så stort for lande som England, Frankrig og
USA, hvor der er en helt anden kultur omkring det at kopiere, siger Michael
Ritto, der også er administrerende direktør for EMI Music."

er nærmest som en rød klud for mig. Er manden fuldstændig idiot? Noget mere
tåbeligt, latterligt og åndsvagt argument for et fald i cd-salget skal man
da lede uendeligt længe efter. Og mangen til vrøvl omkring kopikulturen -
jamen - jeg mangler ord for mandens dumhed.

Jeg kan kun tale for mig selv men efter prisen steg til 149/159 for en ny cd
er jeg næsten holdt op med at købe. I 2001 købte jeg højest 15 nye cd'er -
det skal sammenlignes med "gamle dage" hvor niveauet var ca. 4 gange højere.
Min smertegrænsen gik åbenbart ved119/129 kr men jeg fandt først ud af det
da prisen steg. Det har også medført at jeg kun køber "sikre" titler, jeg
tager ikke længere chancer. I gamle dage kunne jeg sagtens finde på at købe
musik ud fra anmeldelser, omtaler eller et enkelt nummer hørt i radioen. Det
gør jeg ikke mere.

Jeg er ved at brække mig over pladeselskabernes klagesang. De samme
pladeselskaber, der giver privatkopiering skylden for al deres modgang,
spytter i 100.000-vis af Greatest Hits, Best Of, Absolute dit/dat/dyt og
Total i orden musiksmag cd'er ud i butikkerne og fylder reklameblokkene med
sindssygt dyre kampagner for samme. De samme selskaber giver et nyt band 1
chance og hvis de ikke sælger mindst 80.000 eksemplarer af debut-cd'en er
det bare ærgeligt og så ud til højre med dem. Tænk hvis TV2 eller D.A.D var
blevet budt de vilkår.

Pladeselskaberne er selv ude om faldet og piratkopieringen - det skyldes
deres prisforhøjelse. Man skulle tro de vidste bare et eller andet om
markedsmekanismer. Men åbenbart kender de hverken noget til markedsøkonomi
eller musik.

Ahhhhhhhhhh ........... det hjalp at få lidt luft for mine frustrationer

Fra : Peter Mandrup Peders~

Dato : 17-01-02 07:17

Sjældet har jeg hørt større sandheder....

Jeg er også pisse træt af at prisen er steget da jeg nu kun køber sikre
cd'er. Hvis jeg skal eksperimenter bliver det i genbrugsbutikker eller med
mp3 filer.

Hele den måde pladebranchen køre deres markedsføreing på forarger og
frustrere. Vi er selv et band der har slidt for at blive hørt i 4 år. Så er
det fanme deprimerende at grupper som EyeQ kan blive sammensat over en nat
og opnå succes som vi kun kan drømme om.
For at få en chance i dk skal men enten være et sammensat konceptband eller
have knoklet i 11 år som Saybia.... Det er sgu da noget pis.
Pladeselskaberne er gået fra at være kulturformidlere til at være
pengemaskiner der spille på de laveste fællesnævner og gør vores liv
fattigere.....TRIST
- Peter

download vores mp3 filer:!
WWW.ODDMANS.DK

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-01-02 00:01

> [...]
> det fanme deprimerende at grupper som EyeQ kan blive sammensat over en nat
> og opnå succes som vi kun kan drømme om.

At slide i fire år er vel heller ikke noget særligt? Eller hvad? Jeg mener
for at få et godt job i dag, er der trods alt mange som bruger fem år på at
tage en universitetsuddannelse, så jeg synes ikke at du kan forvente, at
fire års arbejde skal resultere i noget "nu og her". Selvfølgelig skal
kvaliteten også vurderes. Og det har jeg gjort... misforstå mig nu ikke
Peter, det er ikke tænkt som personlig forfølgelse eller noget, men hvordan
kan I regne med at få kontrakt med demooptagelser fra et billigt demostudie?
Jeg har lyttet lidt til jeres mp3'er og det er nogle glimrende sange, men
lyden er efter min mening kritisabel. Desuden er cd'en ikke mastered - eller
hvis den er: dårlig mastered. Mixet er altså - igen meget ærligt - ikke helt
på toppen. Korstemmerne drøner rundt, stikker ud og er ikke komprimeret.
Keyboardsspillerne har en eller andet Korg-agtig efterligning af et
Hammond - det bruger man altså ikke på en ordentlig optagelse...! Hvis jeg
var jer, ville jeg nok optimere mine optagelser gevaldigt og så en anden
gang benytte en producer til at holde jer i ørerne Håber du kan klare
lidt velment kritik... Jeg mener bare ikke at du kan forvente at folk går på
røven over billige produktioner. Branchen kræver altså meget mere end det.
Men trods alt: Held og lykke med det.

> For at få en chance i dk skal men enten være et sammensat konceptband
eller
> have knoklet i 11 år som Saybia.... Det er sgu da noget pis.

Konceptbands er ikke særlig udbredte i Danmark fremfor resten af verden.
Lars Lilholt, Poul Krebs og alle de der sælger rigtig godt i Danmark og er
ikke konceptbands.

Ulrik

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:27

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i

> [...]
> mange som bruger fem år på at tage en universitetsuddannelse,
> så jeg synes ikke at du kan forvente, at fire års arbejde skal

Det tåler ingen sammenligning! Det band der nu har slidt i det i 4
år, er da ikke startet "fra scratch" - medlemmerne har da, i lighed
med din universitetsuddannelse, formodentlig først brugt xx år på
at lære at spille på deres instrumenter osv.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-01-02 21:43

> [...]
> med din universitetsuddannelse, formodentlig først brugt xx år på
> at lære at spille på deres instrumenter osv.

Så læg gymnasiet til: 3 + 5 = 8 års videruddannelse. De to situationer er
naturligvis ikke analoge, men tjente blot som en art sammenligning. Nu har
jeg jo også en vis fornemmelse af, at når et rockorkester slider, ja så
overstiger det sjældent 15 timer i ugen - det er i min terminologi ikke at
slide. For mig er at slide lige så meget at investere penge i sin
"forretning", altså at arbejde med prof. producere og den slags. At mødes
mandag og torsdag til øl og klappen af hinanden giver noget, men ikke nok. I
hvert fald sjældent nok.

Fra : Søren Lauritsen

Dato : 16-01-02 22:22

Helt enig....

Det er frustrerende at se hvordan pladeindustrien gør sig selv til "ofre"
for privatkopieringen... I deres liberale terminologi/diskurs omkring udbud
og efterspørgsel burde man vurdere koncekvenserne af en prisforøgelse.

Da cd "luksus" afgiften faldt væk, førte det absolut ikke til mindre cd
priser. Men DK cementerede derimod deres høje prisniveau i forhold til andre
EU-lande.

Pladeindustrien må tage sig sammen og revurdere de mest basale
markedsøkonomiske variabler.... Er der nogen der kan finde argumenter for
deres musikudbredelses hetz. Jeg kan ikke se deres rationale.

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-01-02 22:23

In an article of 16 Jan 2002 Jesper Stampe wrote:

> Ahhhhhhhhhh ........... det hjalp at få lidt luft for mine frustrationer

Bla bla bla... ja, den evindelige smøre, som vi nu har hørt utallige
gange.

Det kan godt være, at smertegrænse er nået for dig (og sikkert også for
andre). Men jeg må erkende, at siden 1995 eller så har jeg mødt flere og
flere mennesker, der blankt har erkendt, at de er holdt op med at købe
CD'ere, fordi de i dag kan låne dem af venner eller på biblioteket og
kopiere dem eller hente dem ned som mp3 fra Internet.

Og hvorfor må CD'ere ikke stige i pris ligesom andre varer?

--
Uffe Holst

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 16-01-02 23:01

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]

> Ahhhhhhhhhh ........... det hjalp at få lidt luft for mine frustrationer

>Bla bla bla... ja, den evindelige smøre, som vi nu har hørt utallige

Den bliver åbenbart ved med at være sand.....

> [...]
>CD'ere, fordi de i dag kan låne dem af venner eller på biblioteket og
>kopiere dem eller hente dem ned som mp3 fra Internet.

De to ting hænger jo også sammen, jo højere prisen er, jo mere vil folk søge
andre veje for at finde musikken, desværre!
Det er jo lige så meget, hvis ikke mere, de udøvende kunstnere det går ud
over, og dem bør man jo støtte ved at købe cd'er i stedet for at kopiere dem
eller download mp3 filer. Jeg vil 100 gange hellere eje den originale cd, en
sidde og lytte til mp3 filer, selvom musikken er den samme. Men
smertegrænsen er nået 159 kr. for en cd er for meget for mig!
Jeg kunne godt tænke mig at se hvad der skete hvis den blev sænket til 119
kr igen...

>Og hvorfor må CD'ere ikke stige i pris ligesom andre varer?

Det må de også, men jeg tror at en stigning fra 129 til 159 (23 %) på under
et år er noget mere en de fleste andre varer

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-01-02 10:12

> [...]
> sidde og lytte til mp3 filer, selvom musikken er den samme. Men
> smertegrænsen er nået 159 kr. for en cd er for meget for mig!

Hvad gjorde du før 1996 da de fleste cd'ere kostede 159,- / 169,-?

Michael

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 17-01-02 17:12

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> wrote in message

> Hvad gjorde du før 1996 da de fleste cd'ere kostede 159,- / 169,-?

Der købte jeg ikke ret mange CD'er.... :-]

Fra : Jesper Stampe

Dato : 17-01-02 18:09

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> søge
> dem
> en
>
> Hvad gjorde du før 1996 da de fleste cd'ere kostede 159,- / 169,-?

Jeg købte meget få cd'er dengang. Til gengæld gik jeg nærmest amok da
punktafgiften forsvandt. Jeg orker ikke at lede efter statistikker men mon
ikke de vil bekræfte at antallet af solgte cd'er steg betragteligt da prisen
faldt. Derfor kan det undre at pladebranchen ikke kan se at det modsatte
måske også kunne være tilfældet: højere pris => færre solgte

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 12:51

In an article of 16 Jan 2002 Søren Hjelholt wrote:

> Det må de også, men jeg tror at en stigning fra 129 til 159 (23 %) på under
> et år er noget mere en de fleste andre varer

Nu har jeg for et år siden heller ikke i almindelighed kunnet købe CD'ere
til 129 kr., og i dag synes jeg da også, at prisen i almindelighed ligger
på 149 kr. og ikke 159 kr. som du siger.

At der måske så var enkelte butikker, der solgte for 129 kr. for ét år
siden, er en anden sag. Måske var det et meget lille udvalg af deres
sortiment, som blev solgt til den pris.

Og selvom en specialbutik som Baden Baden tager 159 kr. for en CD, så gør
de andre butikker det nu altså ikke efter min mening.

Problemet er måske snarere at industrien har holdt prisen kunstigt nede på
129 i lang tid, og nu har den endelig fået et nøk opad -- godt nok et
voldsomt nøk, men til gengæld er vi så i de sidste mange år undgået en
jævnlig stigning på 5 kr.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 13:04

On 17 Jan 2002 11:51:19 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>129 i lang tid, og nu har den endelig fået et nøk opad -- godt nok et
>voldsomt nøk, men til gengæld er vi så i de sidste mange år undgået en

Dvs. du mener overhovedet ikke at det faldende salg har noget med
prisen at gøre? Jeg mener bestemt at det min. ½ af problemet.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : John K

Dato : 17-01-02 14:31

> Dvs. du mener overhovedet ikke at det faldende salg har noget med
> prisen at gøre? Jeg mener bestemt at det min. ½ af problemet.

Jeg tror helt bestemt at kopiering er det største problem.
I takt med at en CD-brænder er blevet meget udbredt og man kan lave en
identisk kopi af original-CD'en - det koster kun cirka 5 kr. at lave en
sådan kopi, så det er da fristende.

Og i princippet er CD'erne jo ikke dyrere i dag end de var for 10 år siden.

Mvh

John K

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 15:03

On Thu, 17 Jan 2002 14:31:25 +0100, "John K"
<sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sådan kopi, så det er da fristende.
>
>Og i princippet er CD'erne jo ikke dyrere i dag end de var for 10 år siden.

Ja men der er stadig en max-pris folk vil betale for en bestemt vare.
Jeg tror ikke nogen kan forestille sig at ville betale 200,- for en cd
- selvom det. måske, er det den koster.
Det er mere ligesom historien om fiskerne herhjemme da de fik kvoter.
De havde det åååhh så dårligt økonomisk. Men i virkeligheden var det
kun fordi de ikke længere havde råd til 2 biler og oksemørbrad hver
dag. Måske skulle de skrue ned for deres økonomiske forventninger og i
stedet lave et godt produkt
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:40

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i

> [...]
> lave en identisk kopi af original-CD'en - det koster kun cirka
> 5 kr. at lave en sådan kopi, så det er da fristende.

Tror du overhovedet at der kopieres mere i dag end for fx 30 år
siden?

I '60-erne og '70-erne kopieredes der ufattelige mængder af musik
på bånd-kasetter. Kvaliteten var naturligvis ringere end på en ny
vinyl-LP, men var ofte bedre end den samme vinyl-LP et år efter

Selvom det ikke var digital-teknik osv., var lysten til at kopiere
altså stor, specielt hvis man fx var studerende eller lærling.

Fra : John K

Dato : 19-01-02 22:18

> Tror du overhovedet at der kopieres mere i dag end for fx 30 år
> siden?

Ja - for der udkommer meget mere musik i dag end dengang.

> [...]
>
> Selvom det ikke var digital-teknik osv., var lysten til at kopiere
> altså stor, specielt hvis man fx var studerende eller lærling.

Ja, men netop fordi kvaliteten ofte var ret ringe på kopien, tror jeg mange
valge at købe originalen, hvis det var noget man kunne lide.
I dag er det nemmere. Man kopierer CD'en og har en identisk kopi med samme
lydkvalitet. Kommer booklet'en i scanneren, printer ud på sin farveprinter -
og vupti - så har man et næsten identisk produkt. Det var ikke muligt for
menigmand for 30 år siden.

Mvh

John K

Fra : Torben Larsen

Dato : 20-01-02 00:07

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote in message
> [...]
farveprinter -
> og vupti - så har man et næsten identisk produkt. Det var ikke muligt for

Ja, lige præcis. Et 'næsten' identisk produkt. Det kan være godt nok for
nogle, men bestemt ikke for undertegnede - eller langt langt de fleste, der
ikke gider have second rate kopier i deres samling.
Min påstand er, at pladesalget ikke lider under kopieringen, da de folk der
kopierer alligevel ikke ville købe originalen.
Og slet ikke til 159,- !

Torben

Fra : John K

Dato : 20-01-02 16:41

> [...]
der
> ikke gider have second rate kopier i deres samling.

Hmmm... jeg kender mange der er tilfreds med en kopi, eller endnu ringere -
150 MP3 numre samlet på en CD-ROM.
For mit eget vedkommende afhænger det af hvad det er for et produkt, men jeg
er nok mere tilbøjelig til at acceptere en kopi i dag end da alternativet
var kassettebånd.

> Min påstand er, at pladesalget ikke lider under kopieringen, da de folk
der
> kopierer alligevel ikke ville købe originalen.
> Og slet ikke til 159,- !

Den holder ikke for mit eget vedkommende. Da man i dag uden problemer kan
lave en identisk kopi med samme lydkvalitet er det da meget fristende at
låne et album fra en bekendt og kopiere det istedet. Jeg er for eksempel
ligeglad med booklet'en - jeg læser stort set aldrig hvad der står i dem.

Mvh

John K

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 20-01-02 00:42

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i

> Ja - for der udkommer meget mere musik i dag end dengang.

Det har du nok ret i - men betyder det mon ikke bare at ikke alle
har alt (hverken i original eller i kopi). I tresserne skulle alle
have den nye med Beatles eller Stones.

> Ja, men netop fordi kvaliteten ofte var ret ringe på kopien,
> tror jeg mange valge at købe originalen, hvis det var noget man
> kunne lide.

Du glemmer(?) igen, at også kvaliteten af afspilleudstyret var af
gennemsnitlig ringe kvalitet, samt som sagt at de originale vinyl-
plader jo også blev ringere ved hver afspilning (skrat og knas).

> [...]
> scanneren, printer ud på sin farveprinter - og vupti - så har
> man et næsten identisk produkt. Det var ikke muligt for

Nej - man havde (næsten) heller ikke farve-TV osv. og alligvel
solgtes en del sort/hvide TV

Fra : John K

Dato : 20-01-02 16:45

> Det har du nok ret i - men betyder det mon ikke bare at ikke alle
> har alt (hverken i original eller i kopi). I tresserne skulle alle
> have den nye med Beatles eller Stones.

Ja, og de fleste købte nok originalen, idet spolebånd for eksempel ikke var
helt billige.
Hvis en plade kostede 50 kroner - kostede spolebåndet måske 20 kroner.
I dag koster en plade typisk 150 kroner - en brændbar CD-ROM koster typisk
4-6 kroner.

> Du glemmer(?) igen, at også kvaliteten af afspilleudstyret var af
> gennemsnitlig ringe kvalitet, samt som sagt at de originale vinyl-
> plader jo også blev ringere ved hver afspilning (skrat og knas).

Jeg har da en del gamle vinylplader stående der stadig lyder godt. Det er i
lige så høj grad et spørgsmål om hvordan man behandler sine plader.

????

Mvh

John K

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 18:49

In an article of 17 Jan 2002 Morten Bowman Hansen wrote:

> Dvs. du mener overhovedet ikke at det faldende salg har noget med
> prisen at gøre? Jeg mener bestemt at det min. ½ af problemet.

Det har jeg på intet tidspunkt sagt. Men jeg tror bestemt ikke, at prisen
er den væsentligste faktor, som du mener. End ikke halvdelen af problemet.

--
Uffe Holst

Fra : John K

Dato : 17-01-02 00:15

> [...]
> kopiere dem eller hente dem ned som mp3 fra Internet.
>
> Og hvorfor må CD'ere ikke stige i pris ligesom andre varer?

Helt enig.

Mvh

John K

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 00:52

On 16 Jan 2002 21:23:14 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>kopiere dem eller hente dem ned som mp3 fra Internet.
>
>Og hvorfor må CD'ere ikke stige i pris ligesom andre varer?

De må såmænd også gerne stige i pris, men så skal de ikke klage over
at vi ikke køber cd'erne.
Jeg ved godt dette er din holdning, men den holder altså ikke. Jeg
købte mange cd'er hvert år, men efter de steg til min. 149,- så var
det altså slut.
Jeg kan ikke pege på sandheden, men et eller andet sted ligner det en
kædereaktion. Salget har altid gået op og ned afhængig af den
generelle økonomi. Så stiger priserne, folk køber færre og nogle
kopiere mere, priserne stiger igen osv osv.
Jeg fatter ikke at selskaberne ikke ændrer strategi. Jeg tror aldrig
de finder "løsningen" på piratsikring og skulle de gøre det får det
bestemt ikke mig til at købe flere cd'er - medmindre prisen igen
falder til 119,-. Og det gør den næppe. Vinylplader er dyre idag pga.
for få køber dem, lad ikke det samme ske for cd'erne.
Det er for svært påfaldende at de nægter at se sammenhængen mellem
pris og antal solgte enheder.
Selvfølgelig er der mange der kopierer cd'er og det skal da heller
ikke accepteres, men jeg tror heller de fleste af dem ville have den
originale istedet for.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 13:02

> [...]
> Jeg ved godt dette er din holdning, men den holder altså ikke. Jeg
> købte mange cd'er hvert år, men efter de steg til min. 149,- så var

Jeg har altid syntes, at disse argumenter er den værste gang lort. Det er
ikke andet en dårlige undskyldninger, som I bruger for at retfærdiggøre
kopiering og d/l af mp3 fra nettet, selvom I godt ved, at det er forkert.

Din løn stiger, priserne på madvarer stiger, og det gør priserne på CD'ere
også. Prøv at se her:

Jumbobog nr. 180, udgivet 1996, kr. 29,50
Jumbobog nr. 252, udgivet 2001, kr. 35,50

Det er en prisstigning på 20 procent. Siger vi, at en CD i 1996 kostede 129
kr., så burde den i dag med en tilsvarende prisstigning koste 154,50 kr.

Forskellen er bare, at en Jumbobog eller en bakke leverpostej altså ikke
er særlig nem at kopiere eller downloade fra internet, så derfor accepteres
priserne i langt større grad.

CD'erne kan derimod nemt kopieres for ganske få penge eller downloades.
Det gør I så, og så forsøger I febrilsk at lovliggøre jeres ulovlighed ved
at sige, at branchen selv er ude om det med de høje priser. Det er jo
den værste gang gylle.

Sagen er jo nok i virkeligheden den, at satte branchen prisen ned til 129
kr., så ville I købe lige så få CD'ere, for det vil jo stadig være
væsentlig billigere at kopiere dem selv eller d/l dem.

Jeg har mødt mange mennesker, der ganske ærligt har erkendt, at det intet
har med prisen på en CD at gøre. Medmindre en CD kommer til at koste langt
under 50 kr., så er det billigere at kopiere og d/l. Men ligesom jer vil
ingen af dem sikkert stille sig op i et offentligt forum og erkende, at
deres ulovlighed absolut intet har at gøre med prisen på en CD.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 13:16

On 17 Jan 2002 12:02:10 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>også. Prøv at se her:
>
> Jumbobog nr. 180, udgivet 1996, kr. 29,50
> Jumbobog nr. 252, udgivet 2001, kr. 35,50

Jeg er selv ivrig køber af dette medie
Men også der har jeg en grænse selvom jeg har samtlige i samlingen.

>Det er en prisstigning på 20 procent. Siger vi, at en CD i 1996 kostede 129
>kr., så burde den i dag med en tilsvarende prisstigning koste 154,50 kr.

snip

> [...]
>ingen af dem sikkert stille sig op i et offentligt forum og erkende, at
>deres ulovlighed absolut intet har at gøre med prisen på en CD.

Det er jo ikke kun det det handler om. Det er også det element, at
hvor meget vil forbrugerne acceptere at give for en pågældende vare?
Så hvis de vil sælge skal kunstnerne og pladeselskaberne tjene mindre?
Og det er der vist ingen der dør af!?
Jeg vil da ikke påstå jeg aldrig har kopieret en cd, men det er
promiller ift. det køber - eller rettere købte.
Det sidste element er så at musikscenen er gået i tomgang. Der kommer
meget lidt ny musik efterhånden og det der kommer er noget skrammel.
Så vil du sige at de udgiver det folk vil have måske? Den hopper jeg
ikke på og så vil jeg da ihvertfald ikke støtte branchen med 149,-
hvergang.

Jeg mener helt seriøst at det bliver en forfejlet diskussion hvis man
fuldstændig ignorerer dette element. Jeg betragter mig selv som
musikfreak, der købte min. 50 cd'er om året. Det er lang tid siden må
jeg sige (og jeg har ikke kopieret bare en lille smule tæt på
dette!!!). Hvis de ikke passer på overtager internettet og kunstnerne
selv distributionen. Men hvis det betyder de falder 30,- i pris så
fint for mig.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-01-02 13:19

Morten Bowman Hansen wrote:

> [...]

> Så vil du sige at de udgiver det folk vil have måske? Den hopper jeg
> ikke på og så vil jeg da ihvertfald ikke støtte branchen med 149,-

Endnu et glimrende eksempel på hvorfor CD'er og Jumbobøger er så
glimrende en sammenligning

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 13:44

On Thu, 17 Jan 2002 13:18:42 +0100, Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote:

>[snip]

>Endnu et glimrende eksempel på hvorfor CD'er og Jumbobøger er så
>glimrende en sammenligning

Næ men forklar gerne?
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-01-02 14:23

Morten Bowman Hansen wrote:

> Næ men forklar gerne?

Kvaliteten er dalende og prisen er stigende på størstedelen af
udgivelserne inden for begge felter.
Sammenlign en eyeQ CD med stort set alt andet og sammenlign ny udgivet
jumbobog med en af ældre dato (-1990)

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 14:59

On Thu, 17 Jan 2002 14:23:28 +0100, Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote:

>Kvaliteten er dalende og prisen er stigende på størstedelen af
>udgivelserne inden for begge felter.
>Sammenlign en eyeQ CD med stort set alt andet og sammenlign ny udgivet
>jumbobog med en af ældre dato (-1990)

Ja det kan du godt have ret i.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 18:55

> [...]

> meget lidt ny musik efterhånden og det der kommer er noget skrammel.
> Så vil du sige at de udgiver det folk vil have måske?

Nej, det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror heller ikke, at de udgiver det,
de gerne vil udgive. Derimod udgiver de det, som folk er villige til at
købe.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 21:29

On 17 Jan 2002 17:55:06 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>Nej, det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror heller ikke, at de udgiver det,
>de gerne vil udgive. Derimod udgiver de det, som folk er villige til at
>købe.

Enig
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 17-01-02 23:03

"Morten Bowman Hansen" <bowman@stofanet.dk> wrote in message
> [...]

Det er jeg så ikke enig i! Der findes mange eksempler på, at bands udgiver
det de vil, uanset om det vil sælge godt eller ej. Herunder skal Radiohead
ihvertfald nævnes. Endvidere har bands som Kashmir og Loveshop udgivet CD'er
som absolut ikke er noget skrammel...

En ting som, jeg synes denne debat mangler, er at det jo faktisk er tilladt
at digitalt kopiere musik, hvis kopien laves fra originalen, hvorved det er
oplagt at gøre det. Men her er der så en ting, jeg ikke helt har forstået...
hvorfor er prisen på brændbare CD'er ikke steget? Hvis der skulle være noget
formål med at legalisere kopieringen, hvis pengene ikke skulle komme ind på
anden vis?

Hilsen
Michael Skipper Andersen

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-01-02 23:35

On Thu, 17 Jan 2002 23:03:27 +0100, "Michael Skipper Andersen"
<msandersen60@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ihvertfald nævnes. Endvidere har bands som Kashmir og Loveshop udgivet CD'er

Og ikke mindst swan Lee

> [...]
>formål med at legalisere kopieringen, hvis pengene ikke skulle komme ind på

Måske har engros-leddet et uhyggeligt stort lager af de gmle?

>Hilsen
>Michael Skipper Andersen

Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Torben Larsen

Dato : 17-01-02 23:55

"Michael Skipper Andersen" <msandersen60@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det de vil, uanset om det vil sælge godt eller ej. Herunder skal Radiohead
> ihvertfald nævnes. Endvidere har bands som Kashmir og Loveshop udgivet

Radiohead er så monsterstore for tiden, at de kunne have udgivet en kakafoni
inspireret af maling der tørrer på en finsk udeservering uden
alkoholbevilling.
Kashmir er vel pt. et af Danmarks største rocknavne - men OK, de fik tid af
Sony til at lave The Good Life
Love Shop er skredet fra deres gamle pladeselskab til et independent, fordi
de ikke fik lov til at lave det de ville - Læs:
Pladeselskabet ville dumpe dem, men kunne ikke pga kontrakt, de valgte så at
lukke kassen i stedet for.
Swan Lee har vist selv udgivet deres plade, ved det ikke synes ikke det er
_så_ fedt endda (min smag - ikke til debat !)
Listen er meget længere - det her er bare lige dem jeg kan komme på nu og
her

> [...]
noget
> formål med at legalisere kopieringen, hvis pengene ikke skulle komme ind

Jeg nævnte det lige i et af mine indlæg - pladeselskaberne overtræder
faktisk loven om digital kopiering ved at udgive de nye 'kopisikrede'
cd'ere. Nu er de så begyndt at sætte en label på coveret: Kan ikke afspilles
på cd-rom" eller noget i den stil. Problem 1: Der er nogle mennesker der
spiller deres cd'ere over computeren - de har intet stereoanlæg
Problem 2: Nogle CD afspillere (de rigtige altså) af ældre dato kan heller
ikke spille lortet.
Problem 3: Uanset deres latterlige label overtræder de stadig loven (igen
min mening - jeg er ikke advokat)

Og ja, jeg tror også prisen på cd-r stiger - jeg tror bare at
pladeselskaberne vil have mere end det.
I bund og grund er de vel blot sure over et dårligt julesalg - men helt
ærligt var 2001 også et magert år rent udgivelsesmæssigt (igen ifølge min
smag), og Freddy Breck Gold solgte så ikke ind til at dække
reklameudgifterne - POKKERS OGSÅ ! Så nu trækker de den snart 40 år gamle
hest af stalden igen: Hjemmekopiering skader musikken - yeah right !

Torben

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-01-02 00:11

In an article of 17 Jan 2002 Torben Larsen wrote:

> [...]
> ikke spille lortet.
> Problem 3: Uanset deres latterlige label overtræder de stadig loven (igen

Jeg kan ikke se, at der skulle være noget ulovligt ved det. Selvom CD'en er
kopisikret, så må du gerne lave en digital kopi af den, hvis du kan. At
en part sætter en hindring i vejen for, at den anden part kan gennemføre en
lovlig handling, gør absolut ikke den første parts hindring ulovlig.

--
Uffe Holst

Fra : Torben Larsen

Dato : 18-01-02 09:23

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message
news.iC.fH270z8Dobb2r8f.NR@post6.tele.dk...

> [...]
>en part sætter en hindring i vejen for, at den anden part kan gennemføre en
>lovlig handling, gør absolut ikke den første parts hindring ulovlig.

Næh, det har du da sikkert ret i - men hvad så når de afskærer en ikke helt
lille procentdel fra at være i stand til at benytte deres produkt i det hele
taget. Næppe salgsfremmende, og slet ikke særlig kløgtigt.

Torben

Fra : Troels

Dato : 18-01-02 01:17

> [...]
> reklameudgifterne - POKKERS OGSÅ ! Så nu trækker de den snart 40 år gamle
> hest af stalden igen: Hjemmekopiering skader musikken - yeah right !

Der var forresten et interview i TV for noget tid siden med en
pladeselskabsmand, der sagde at de var klar over at de mange reklame
kampagner var til skade for hinanden, så man kan da håbe at de snart vil
holde op med at bruge deres penge på reklamer for Regina, Freddy Breck og
hvad de nu ellers reklamerer for, og bruge dem på at tage nogle chancer hvad
angår nye bands (sker nok næppe )

Troels

Fra : Troels

Dato : 17-01-02 16:59

> [...]
>kr., så burde den i dag med en tilsvarende prisstigning koste 154,50 kr.

Nu du nævner det køber jeg faktisk ikke så mange jumbobøger som jeg gjorde
en gang.

/Troels

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 19:00

In an article of 17 Jan 2002 Troels wrote:

> Nu du nævner det køber jeg faktisk ikke så mange jumbobøger som jeg gjorde
> en gang.

De fleste Jumbobogslæsere gennemgår en række faser:

1. Mor køber Jumbobøgerne
2. Man køber selv Jumbobøgerne
3. Man føler sig for voksen til at købe Jumbobøger
4. Man begynder alligevel i ny og næ at købe dem, for selvom det er nye
historier, så er det jo hos ænderne stadig den gode, kendte og trygge
verden at vende tilbage til.

--
Uffe Holst

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-01-02 19:50

Uffe Holst wrote:

> De fleste Jumbobogslæsere gennemgår en række faser:
>
> 1. Mor køber Jumbobøgerne

Min mor har aldrig købt CD'er til mig medmindre de var jule/fødselsdagsgave

> 2. Man køber selv Jumbobøgerne
> 3. Man føler sig for voksen til at købe Jumbobøger

Hvad hvis man i forvejen fylder indkøbskurven med så meget barnlig pjat at en
jumbobog kun kan få det til at se intellektuelt ud?
Man lader alligevel være på grund af den faldende kvalitet og den stigende pris.
Istedet finder man vej til antikvariater.

> 4. Man begynder alligevel i ny og næ at købe dem, for selvom det er nye
> historier, så er det jo hos ænderne stadig den gode, kendte og trygge
> verden at vende tilbage til.

Hvad er godt, kendt og trygt ved 150kr for en CD?
Iøvrigt er problemet med jumbobøger (for mit vedkommende ihvertfald) ikke så
meget prisen men mere kvaliteten. Pris/kvalitets forholdet er fuldstændig skævt.
Og hvad har det her efterhånden med musik at gøre?
Eller du mener måske at hvis man har noget imod de høje priser så skal man bare
vente et par år med sine CD køb til de kan fås til Nice Price eller findes på
tilbudsrækken i Føtex?

/Robert
Der endnu ikke har set en KoRn, Suicidal Tendencies eller bush CD i Føtex

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-01-02 19:15

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk>
> [...]
>ikke andet en dårlige undskyldninger, som I bruger for at retfærdiggøre
>kopiering og d/l af mp3 fra nettet, selvom I godt ved, at det er forkert.

Jeg kopierer ikke musik ulovligt, men køber alligevel færre cd'er.

Generelt tror jeg, at prishop som det, vi så sidste år er en rigtig
dum idé fra pladeselskabernes side. De siger, at priserne stiger,
fordi folk kopierer for meget. Men den spiral synes jeg, de selv
skulle lade være med at deltage i. Der er ikke nogen fremtid i den
løsning, og i øvrigt straffer man jo først og fremmest dem, som
rent faktisk køber plader. Det giver ikke meget mening for mig.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jesper Stampe

Dato : 17-01-02 18:06

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

>CD'ere, fordi de i dag kan låne dem af venner eller på biblioteket og
>kopiere dem eller hente dem ned som mp3 fra Internet.

Ja .... og hvorfor gør de så det? Kunne det skyldes prisen?

>Og hvorfor må CD'ere ikke stige i pris ligesom andre varer?

Det må de også gerne - jeg forsøgte blot at forklare Michael Ritto at der
måske kunne være en anden årsag til det faldende salg end piratkopiering. At
skyde skylden på piratkopiering er at sætte kikerten for det blinde øje.

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-01-02 19:05

In an article of 17 Jan 2002 Jesper Stampe wrote:

> Ja .... og hvorfor gør de så det? Kunne det skyldes prisen?

Til dels naturligvis, men hovedsagelig skyldes det jo en prioritering. I
gamle dage, hvor priserne også lå på det niveau, som de gør i dag, men
hvor folk tjente mindre, havde de ikke noget problem med at købe CD'ere.

I gamle dage havde man måske sagt: Skal jeg købe tre CD'ere eller et par
nye cowboybukser? Åh, bukserne kan nok godt holde et par måneder til - jeg
køber sgu tre CD'ere.

I dag siger man: Skal jeg købe tre CD'ere eller et par cowboybukser? Åh,
jeg køber sgu bukserne og et par tomme CDR og brænder CD'erne over hos Ib.

Det er en ren prioritering. Brugte vi for ti år siden 1000 kr. om måneden
på forbrugsgoder, hvoraf en vis andel var CD'ere, så bruger vi i dag 1200
kr. om måneden på forbrugsgoder, men vi vælger i dag at bruge pengene på
andet end CD'ere, fordi det er så nemt og billigt at få CD'erne på anden
måde.

> [...]
> skyde skylden på piratkopiering er at sætte kikerten for det blinde øje.

Men at nøjes med at give prisstigningen skylder er at sætte kikkerten for
et andet, men lige så blindt, øje.

--
Uffe Holst

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:51

> [...]
> vælger i dag at bruge pengene på andet end CD'ere, fordi det er
> så nemt og billigt at få CD'erne på anden måde.

Hvor har du de teorier fra? Der er intet genkendeligt i forhold til
min husholdning eller omgangskreds i øvrigt.

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-01-02 19:58

In an article of 19 Jan 2002 Bjørn Løndahl wrote:

> Hvor har du de teorier fra? Der er intet genkendeligt i forhold til
> min husholdning eller omgangskreds i øvrigt.

Tjah... det er absolut heller ikk genkendeligt fra min egen husholdning,
men derimod noget jeg ofte støder på blandt mennesker omkring min
egen alder, dvs. hovedsagelig folk mellem 20 og 35 år.

Jeg er da helt sikker på, at min forældre, der er på den anden side
af 60, i hvert fald ikke kopierer CD'ere, og deres jævnaldrende venner
gør det også næppe.

Så sent som i dag hørte jeg i bussen et par teenageknægte snakke
om de CD'ere, som de skulle have kopieret...

Jeg kunne forestille mig, at det i høj grad afhænger af alderen.

--
Uffe Holst

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:34

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i

> Bla bla bla... ja, den evindelige smøre, som vi nu har hørt
> utallige gange.

Den fra pladeselskaberne formodentlig?

> [...]
> de er holdt op med at købe CD'ere, fordi de i dag kan låne dem
> af venner eller på biblioteket og kopiere dem

Well - det er jo ikke en piratkopi men en lovlig kopi, så det kan
ikke være det Ritto ævler om

> eller hente dem ned som mp3 fra Internet.

Jeg har personligt den indstilling, at MP3-musik på nettet booster
CD-salget. Hvis jeg fx hører et godt nummer i radioen, og jeg
finder ud af fra hvilken CD det kommer, kan jeg meget vel finde på
at downloade denne CD fra nettet. Falder flere af numrene i min
smag, køber jeg CD'en. I modsat fald sletter jeg MP3-filen, ikke
fordi jeg er hellig men fordi jeg ikke gider at høre musik i MP3-
kvalitet.

> Og hvorfor må CD'ere ikke stige i pris ligesom andre varer?

CD'er bør som et udgangspunkt have en pris i forhold til
kvalitet/indspilningsomkostninger. Dvs. at de evige
opsamlingsplader og dansktop-snaskere, der har kostet en brøkdel at
producere i forhold til "rigtige" CD'er, højst burde koste 30-40
kroner. Ikke at det ville gavne mig

Fra : Robert Eriksen

Dato : 16-01-02 22:22

Jesper Stampe wrote:

> [...]
> USA, hvor der er en helt anden kultur omkring det at kopiere, siger Michael
> Ritto, der også er administrerende direktør for EMI Music."

.... umiddelbart før han kørte hjem til nordsjælland i sin nye A8'er"

De arme stakler.
Er der nogen der ved om der er lavet nogle statistikker over CD-køb via nettet?
Så vidt jeg ved er det stadig en brøkdel af danskere der foretager nogle køb
over nettet, men mon ikke der er lavet en statistik der kan vise et (markant?)
fald/stigning indenfor de sidste par år?
Jeg har rodet lidt rundt på www.dst.dk uden at kunne finde noget.

/Robert

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-02 22:25

det viser bare hvor latterlig pladeselskaberne er, piraterne er et let
bytte. Men de tænker ikke på at det ikke KUN er CD salget der er faldenel..
Men også andre ting. Se på aktierne! Fatter og kommer heller aldrig til at
fatter multimedia selskabernes politik ang. salg...

Fra : Troels

Dato : 16-01-02 22:35

> [...]
købe
> musik ud fra anmeldelser, omtaler eller et enkelt nummer hørt i radioen.

Helt enig!!

.... men hvad skal vi gøre ved det??

/Troels

Fra : Invader Zim

Dato : 16-01-02 23:02

"Jesper Stampe" <nomail@post.tele.dk> wrote in message
> Læs lige denne artikel
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13318 .

Nu gad jeg ikke at læse artiklen, men...
jeg ved ikke med Jer, men jeg er næsten helt holdt op med at købe cd'er i
Danmark, med mindre det er second hand eller bare suverænt på tilbud.
Normalt køber jeg fra online butikker som amazon.com, secondspin.com,
isolationtank.com etc.
Jeg tvilver på jeg er den eneste der benytter mig af internettets mange
muligheder, så derfor er det sgu da meget logisk at der ikke bliver solgt
så skide meget i Danmark, sammenlignet med andre lande, når priser
herhjemme jo er så sky-høje.

-Invader Zim

np: Snake River Conspiracy - Breed

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:54

"Invader Zim" <dapolicemanwhopunches@heads.fuk> skrev i

> [...]
> logisk at der ikke bliver solgt så skide meget i Danmark,
> sammenlignet med andre lande, når priser herhjemme jo er så

Dette er nok et større problem end pirat-kopiering. Det minder
meget om problematikken omkring de små købmænd contra de store
supermarkeder for en del år siden (gælder stadig lidt).

Jeg vil ikke selv sige mig fri for at forfalde til at købe musik på
nettet i udlandet, men vi må samtidig se i øjnene at vi på denne
måde sparker os selv i r@ven, med mindre vi kun vil købe/høre
udenlandsk musik.

Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen.

Fra : Invader Zim

Dato : 20-01-02 15:23

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message
> [...]
> udenlandsk musik.
>
> Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen.

det er ikke helt sandt... der er også mange danske bands der bliver solgt
f.eks hos isolationtank - eksempelvis neotek og klute.

-Invader Zim

np: "Silly human! This is not an alien! It is an experimental government
aircraft!" "But what about the flying pig?!" "It is a government pig!"

Fra : Torben Larsen

Dato : 16-01-02 23:02

> [...]
> deres prisforhøjelse. Man skulle tro de vidste bare et eller andet om
> markedsmekanismer. Men åbenbart kender de hverken noget til markedsøkonomi

Svært at være uenig med dig - pladeselskaberne er fuldstændig
handlingslammede, og det eneste tiltag de finder på er at hæve priserne gang
på gang, og komme med den evige jeremiade om at kopiering er skylden for
nedturen. GU' ER DET DA EJ !
Send noget ordentlig musik på gaden og folk køber det, længere er den ikke.
De nye bands får ikke en gang 1 chance, nærmere en halv - de halvstore navne
er i stram snor mht. releasedatoer (gerne op til jul) så mange af dem kun
får udgivet halvfærdige albums.

Det er den samme sang hørt de sidste 30 år ('Hometaping is killing music'
osv) - wake up and smell the coffee, folk shopper på en helt anden måde i
dag, kun få køber plader ud fra anmeldelser, men vil hellere downloade et
par numre fra Kazaa og tage stilling derudfra.
Sæt priserne ned til menneskepenge, lav nogle fede musiksites med mulighed
for download eller streams, så skal folk nok købe.

Noget helt andet er at folk køber alt det der reklameres for - det har en
helt fantastisk effekt åbenbart, men for fanden hvor er det dog irriterende
for os andre, der gerne vil have lidt mere at vælge imellem.

> Ahhhhhhhhhh ........... det hjalp at få lidt luft for mine frustrationer

Ja, ikke ;)

Torben

Fra : Michael Westi

Dato : 17-01-02 00:10

Der er kun en ting at gøre.

Drop køb af nye cdér. Så skal i bare se pladeindustrien gå i sort.
Min smertegrænse lå også omkring de 120,-. For min skyld kan jo bare
"kopisikre" deres skiver, som de hyler op om, og så sælge dem til en pris
omkring en "hund". Så tror jeg at omsætningen vil stige betragteligt igen.
Men så længe de holder priserne, kan de rende mig et vist sted.
Indtil 2000 købte jeg omkring 50-75 cdér om året. Sidste år blev det til
sølle 12. I år 0. Så kan de selv regne tendensen ud. Der var også det
argument, at det er dyrere at producere en cd frem for vinyl. Fup og
svindel. Et andet problem ligger vel også i den massive markesføring de
laver, med en helvedes masse millioner, og de moneter skal jo i kassen igen.
Mener at den nye Michael Jackson skive i produktion og markedsføreing havde
kostet over 150 mill. Så tror faén at skiverne koster det, de koster. Og det
forhindre mange nye ansigter at kunne komme ud til den brede befolkning. Det
er synd, for der er helt klart en stor talentmasse, som ikke har en
kinamands chance i dette kommercielle cirkus.

/Michael

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-01-02 10:30

"Michael Westi" <michael.westi@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er synd, for der er helt klart en stor talentmasse, som ikke har en
> kinamands chance i dette kommercielle cirkus.

Hej Michael

Som jeg også spurgte Søren om tidligere. Hvad gjorde du før 1996 hvor cd'ere
kostede 159,- / 169,-?

Dette er ikke fordi jeg er enige med pladeselskabernes prispolitik
tværtimod. Jeg så gerne at alle cd'ere kostede 99.95 eller 119.95 men det er
altså ikke en ny ting at cd'ere er p**sedyre. Jeg tror problemet skyldes at
pladeselskaberne kører så voldsomme markedsføringskampagner som mange falder
i med begge ben. Det får pladeselskaberne til at tro at hvis man ikke bruger
en lille formue på TV-reklamer og busreklamer så kan pladen ikke sælge.
Nogen skal jo betale for gildet og det er forbrugerne.

Jeg har selv arbejdet i pladebutik og jeg må indrømme det er svært at holde
masken når folk kommer ind og siger "jeg skal have den nye opsamling med
WHAM" som den flinke og altvidende ekspedient informerer man kunden om at
der skam ikke er nogen ny opsamling med WHAM. "jamen de reklamerer da for
den i TV" hvorefter den flinke ekspedient oplyser at den skam udkom i 1985.
Folk bliver styret af de tv-reklamer i et omfang som de færreste vil
indrømme. Pladeselskaberne ved dette og udnytter det på det groveste. Så
indtil folk får lidt mere rygrad og ikke lader sig påvirke af reklamer vil
pladeselskaberne blive ved med at poste penge i dem og forbrugerne vil
fortsat skulle betale for det.

Michael

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-01-02 10:28

> [...]
> indtil folk får lidt mere rygrad og ikke lader sig påvirke af reklamer vil
> pladeselskaberne blive ved med at poste penge i dem og forbrugerne vil

Måske er folk netop ved at ændre holdning en smule. Jeg tænker på at EyeQ
efter sigende skulle have negativt salg lige nu - det er i hvert fald hvad
jeg har hørt. Mange taler om at det skyldes overeksponering, og det er
yderst interessant, hvis det er tilfældet, for jeg tror ikke at man
tidligere i musikbranchen har oplevet det fænomen. Mon ikke der sidder et
par A&R-managere og er en anelse forvirrede over, hvad der er sket med EyeQ?

Ulrik

Fra : Michael Petersen

Dato : 17-01-02 11:24

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligere i musikbranchen har oplevet det fænomen. Mon ikke der sidder et
> par A&R-managere og er en anelse forvirrede over, hvad der er sket med

Det må man da håbe. EyeQ er jo et skolebogseksempel på hvordan mange grupper
er blevet lavet. Der er vel ingen der tror at backstreet boys, Spice girls.
Nsýnc, Blue osv er bands der selv har fundet sammen. Nær de er alle lavet på
samme måde. Jeg tror at mange folk (i min omgangskred ihvertfald) er blevet
lidt forarget over den kynisme der er i branchen og manglende respekt for
den kunst som mange tror at musik er. VI må håbe at det gør at man i
pladebranchen satser lidt mere på musikere og bands der har slidt i det og
at man i branchen tager lidt flere chancer som ikke behøves at skulle
markedsføres og hoved og r.. Lidt god gammeldaws radioairplay kan gøre
underværker.

Michael

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-01-02 11:41

.. VI må håbe at det gør at man i
> [...]
> at man i branchen tager lidt flere chancer som ikke behøves at skulle
> markedsføres og hoved og r.. Lidt god gammeldaws radioairplay kan gøre

Jeg tror nu nok markedsføring er kommet for at blive. Der vil ganske givet
komme alternative former, men markedsføringen vil kun blive intensiveret -
tror jeg. Tænk f.eks. på Katapults remix-konkurrencer: Det er jo
markedsføring på højt niveau og så stjæler selskabet endda vinderes
rettigheder bagefter. En smart fyr der har fundet på det... Radioairplay er
bestemt ikke skidt, men i fremtiden vil mange medier være vigtige at blive
hørt og set på. At radiomediet trods alle odds har fremgang, tror jeg kun
kommer musikken til gode, hvis man med musik mener ikke-konceptbands etc
etc... Personligt er jeg ligeglad med om der er tale om koncepter eller ej,
for som Robben Ford siger: "If it sounds good it is good". Og koncept er jo
ikke blot det, at musikerne sættes sammen af et selskab; alle bands idag har
jo et eller andet koncept, men i rocksammenhæng bruges ofte mere positivt
ladede ord som "Image". Der er dog tale om nogenlunde det samme. Kashmir og
DAD har jo også et "koncept" forstået som en strategi.

Ulrik

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:59

> Måske er folk netop ved at ændre holdning en smule. Jeg tænker
> på at EyeQ efter sigende skulle have negativt salg lige nu -

Hvordan kan man have et negativt CD-salg? EyeQ opkøber CD'erne fra
borgerne?

> [...]
> musikbranchen har oplevet det fænomen. Mon ikke der sidder et
> par A&R-managere og er en anelse forvirrede over, hvad der er

Hvis du har ret har man da lov at håbe. EyeQ er ikke lige min kop
te(!!), men jeg må da indrømme at det færdige produkt er en anelse
bedre end jeg havde frygtet.

Selve konceptet er til gengæld en joke, dybt useriøst (på nær måske
kommercielt set), og det ville være alle tiders hvis den slags
tiltag kunne dø én gang for alle.

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 19-01-02 20:00

> [...]
>
> Hvis du har ret har man da lov at håbe. EyeQ er ikke lige min kop
> te(!!), men jeg må da indrømme at det færdige produkt er en anelse

Det er korrekt nok, at EyeQ har et negativt salgstal for januar måned... der
er blevet byttet flere af deres CD'er efter jul end der er solgt ... hi hi

Hilsen
Michael Skipper Andersen

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-01-02 21:39

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> wrote in message
> "Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i

> Hvordan kan man have et negativt CD-salg? EyeQ opkøber CD'erne fra
> borgerne?

Ja, jeg har hørt, at Trine kører rundt og samler dem sammen, fordi hun
synes, at hendes hofter er for brede... Nej: Der leveres flere tilbage
end der sælges... Ved ikke om det passer. Det må i så fald være folk, som
har fået cd'en i julegave, og heller ville ha' haft en anden.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-01-02 11:40

Michael Petersen wrote:

> Som jeg også spurgte Søren om tidligere. Hvad gjorde du før 1996 hvor cd'ere
> kostede 159,- / 169,-?

For mit vedkommende købte jeg LP'er til 100-110kr og ventede med at købe
så meget som en CD-afspiller før den "forbrugsbegrænsende afgift" bortfaldt.

Derefter købte jeg CD'er da de lå på 120-130kr.
Men det varede ikke længe. Som en Fona-gut i sin tid sagde i TV, at det
nok ikke ville vare længe før pladeselskaber og forhandlere rykkede
prisen op til det (dengang og igen nu) vante niveau og skummede fløden.

Nu køber jeg stort set aldrig CD'er i danske butikker, men foretager et
par "bunkekøb" på 3-4-5 CD'er (ja jeg ved det er et latterligt lavt
antal i forhold til så mange andre :) som jeg bestiller via nettet.
Med porto og ekspedition kommer de ca. til at koste 120kr/stk.

Fra : Torben Larsen

Dato : 17-01-02 14:15

"Michael Westi" <michael.westi@get2net.dk> wrote in message
> Der er kun en ting at gøre.
>
> Drop køb af nye cdér. Så skal i bare se pladeindustrien gå i sort.

Næh, det var nu ikke min tanke - jeg køber dem bare i større mængder over
nettet, så prisen kommer dernedad. Problemet er bare at jeg synes det er
skidehyggeligt at gå til min pladepusher og blive inspireret. Han ved hvad
jeg kan lide og kan komme med nogle gode forslag til nye ting, og det er ret
umuligt over nettet.
Men du har ret - det er måske vejen frem, det er bare synd for de (desværre)
få gode pladebutikker.

> Min smertegrænse lå også omkring de 120,-. For min skyld kan jo bare
> "kopisikre" deres skiver, som de hyler op om, og så sælge dem til en pris
> omkring en "hund". Så tror jeg at omsætningen vil stige betragteligt igen.

Ja, der er jeg af den faste overbevisning, at hvis det endelig lykkes at
gøre CD'erne kopisikre, så vil jeg æde 48 A&R-mænds brugte kondomer hvis
prisen falder. Egentlig er det vel imod den nye lov om digital kopiering til
eget brug, det er én ting, men prisen.....den vil vel snarere stige for nu
er det jo endnu dyrere at fremstille CD'en.

[snip]
> [...]
> er synd, for der er helt klart en stor talentmasse, som ikke har en
> kinamands chance i dette kommercielle cirkus.

Ja, jeg blev også helt skidt tilpas af at høre hvor længe EMI har prøvet at
breake et typisk dansk skod-fløjte-ihhvor ervimedpåbeatet-latterligt DJ
Alligator nummer, og hvor glade de var for at det endelig, efter et par år,
var lykkes dem at få det på listen i England *DYBT SUK* (og undskyld Ole...)
Gad vide hvor mange penge de har brugt på den kampagne ??!!
Spørgsmålet er vel hvor dyyyyyyyb krisen er, når man læser om regeringen der
vil smide millioner i nakken på dansk musik, da det er en glimrende
eksportvare - synd vi almindelige mennesker så bliver snydt for det. Jeg
tror stadig samtlige pladeselskabsbosser og A&R-mænd har rigeligt med
benzinpenge i overskud, ellers må de jo nøjes med kun at have 2 Audier i
garagen.

Torben

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-01-02 14:17

> [...]
ret
> umuligt over nettet.
> Men du har ret - det er måske vejen frem, det er bare synd for de

Med streg under "få". Findes der noget værre end at gå ind i Stereo Studiet
og forsøge at få noget fornuftigt ud af en 16 år handelsskoleelev...? For
ikke at tale om den-kommer-på-tirsdag-flosklen... Det gør den jo aldrig. Der
går altid et par uger og gud hjælpe mig om den så ikke kommer en torsdag.
Hvorefter de naturligvis glemmer at ringe og fortælle den er kommet, eller
endnu bedre: de har solgt den til en anden

Fra : nikolaj borg

Dato : 17-01-02 14:44

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Hvorefter de naturligvis glemmer at ringe og fortælle den er kommet, eller
> endnu bedre: de har solgt den til en anden

Det mest skræmmende er, at SS stadig er en pladebutik et væsentligt stykke
over middel. De værste må helt klart være supermarkeder og tankstationer,
skarpt forfulgt af elektronikforretninger som FONA, Merlin, Fredgaard, etc.
Jeg vil snarere sige, at servicen i SS svinger, frem for at den er ringe.
Hvis du finder den rigtige ekspedient kan du få glimrende service.

/Nikolaj

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-01-02 23:57

> [...]
> da lede uendeligt længe efter. Og mangen til vrøvl omkring kopikulturen -
> jamen - jeg mangler ord for mandens dumhed.

Tjek lige et af antipiratgruppens punkter omkring piratkopiering på
arbejdspladser:

- Tidsforbrug for den enkelte medarbejder, der ofte foretager den ulovlige
kopiering eller distribution i
arbejdstiden

Der skulle vist ha' stået "Tidsforbrug for den enkelte medarbejder, hvis
denne foretager...". Meget morsomt altsammen.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 19-01-02 17:24

> [...]

> debut-cd'en er det bare ærgeligt og så ud til højre med dem.
> Tænk hvis TV2 eller D.A.D var blevet budt de vilkår.

Jeg kunne ikke være mere enig!!

> [...]
> et eller andet om markedsmekanismer. Men åbenbart kender de
> hverken noget til markedsøkonomi eller musik.

Spørgsmålet er jo hvor meget der reelt piratkopieres, og ikke
mindst hvor meget af det piratkopierede der ville have været solgt
hvis det ikke var kopieret.

Min egen samling af hjemmebrændte CD'er består i hovedtræk af CD'er
jeg i forvejen har købt på legal vis, men ønsker at have en kopi af
i bilen eller lignende. Jeg har måske 10-15 CD'er der er brændt fra
lånte CD'er.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-01-02 16:02

Kan det ikke være fordi en del af pladesalget er flyttet til supermarkeder
og tankstationer ?
Og måske fordi den nuværende musik er af for dårlig kvalitet. Næsten al nyt
musik lyder efterhånden som hvis trækker en kat i halen.

Hilsen Åge

(popmusikken tilbage til rødderne)