Flammebrunering
Fra : Lars Bruun

Dato : 16-01-02 21:09

Er der nogle der har noget erfaring mht. flammebrunering
til jagtgæver

MVH Lars B

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 17-01-02 09:57

Hej Lars

Jeg spurgte her på gruppen om det samme for et lille års tid siden, da
basculen på min Fortuna Suhl trængte til en kraftig "opfriskning".

Processen skulle være kompliceret (noget med afbrænding af benmel eller
læder for at få en indsatshærdning af overfladen), og mig bekendt er der
ingen der i DK gør det - altså kosmetisk til geværer. Jeg har hørt fra en
at det kan være farligt at forsøge sig med, da der er risiko for at fjerne
den øvrige hærdning i stålet. Om det har noget på sig tør jeg ikke sige.

Da var ikke nogen der kunne anvise en "gør det selv" metode og jeg ikke
syntes det var værd at ofre formuer på geværet, gik jeg i den modsatte
retning. Jeg valgte at højglanspolere alle stål dele, på nær af løbet,
aftrækkere, toplukkenøgle og sikrings knappen. De tre sidste ting blev
frisket op med koldbrunerings væske.

Jeg er selv meget godt tilfreds med resultatet, da de polerede overflader
står blanke som crom. Selvfølgelig kræver de lidt mere omsorg end hvis de
var flammebrunerede, men jeg er faktisk positivt overrasket over hvor godt
det det holder sig og hvordan en lille smule almindelig våbenpleje er
tilstrækkeligt.

Hvis jeg igen skulle stå i samme situation (med et OK gevær der trænger til
en tur), vil jeg vælge samme fremgangsmåde. Skulle jeg til gengæld stå med
et "klenodie", raritet eller anden form gevær der kan "bære"
omkostningerne, vil jeg naturligvis gøre alt for at få det flammebruneret -
men lige nu ved jeg ikke hvor.

Mvh Steen

Lars Bruun <lars.bruun@adr.dk> wrote in article
<3c45de50$0$264$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>...

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 07-02-02 08:36

Har du er opskrift på brunerings væsken

Thomas Sørensen

*****

Det er statistisk bevist, at lokomotiver ikke er bange for biler!