Er mine Malawi'er syge????
Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 16-01-02 19:53

Hej Gruppe

For et par måneder siden etablerede jeg et 325l akv.
Da det havde kørt i ca. 14 dage mente jeg at det var på tide at det blev
"befolket" og det skete med:

4 stk. Cyrtocara Moori
5 stk. Pseudotropheus Saulosi
5. stk. Metriaclima Estherae (stavet rigtigt ?)
5 stk. Labeotropheus Trewavasae

Det kørte rigtigt godt et par måneder, men så for 1 uge til 14 dage siden
begyndte alle sammen at opholde sig meget på bunden istedet for at gå i
stimer som de plejede. Selv Saulosi'erne som plejede at være meget aktive,
gemmer sig nu. Mine 4 Blå Delfiner (Moori'erne) står sammen ved bunden og er
blevet meget mørkeblå og er hvidlige om munden, de plejer at være lyseblå.

Til info er stenene meget brune af alger. Et indvendigt Shark 5 fra Sicce
sørger for filtreringen, men jeg synes selv at der er for lidt cirkulation
og overvejer at tilføje et powerhead.

Temperatur: 24 grader.
Foder: primært plant chips med spirulina fra Vitakraft.

Er mit akv. overbefolket?
Er det algerne?
Filtreringen?

Eller er det vandcirkulationen.

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak

mvh

Jan Riis Sørensen
kokkejan@mail.tele.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-01-02 23:46

Jan Riis Sørensen <kokkejan@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c45ccd4$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
er
> blevet meget mørkeblå og er hvidlige om munden, de plejer at være lyseblå.

Nu er det næsten umuligt at lave en diagnose over nettet.

Du skriver intet om hvor store fiskene er og hvor ofte du skifter vand.
Da du sandsynligvis også fodrer kraftigt, kan vandet kvalitet, eller
mangel på
samme være årsagen, det kan være at du har en nitrat bombe i akvariet!

Prøv at skifte vand, ca 1/3, og så vent en dag og gør det samme igen.
Sådan gør du et par gange. Samtidigt kommer du lige en cirkulationspumpe
mere i baljen.

Et typisk tegn på at fiskene kan være syge er at de bliver mørkere, mere
sløve og ikke spiser.
Hvis de samtidigt begynder at se oppustede ud, så ER de syge, og skal
behandles med
Metrinidazol.
De kan også have fået svamp, da svamp meget ofte viser sig ved hvide
plamager
på finner og mund, er det let at se, men også let at behandle, de skal
have Dessamor eller
lignende. Svamp kommer som regel af fordårligt vand.

Carsten