God bog
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 16-01-02 17:32

Jeg er god til klassisk HTML med mere, men skal nu opbygge et større site i
FrontPage.

Jeg kan ikke helt følge programmets logik og har derfor brug for en
detajleret gennemgang af mere avancerede funktioner som formularer og
styring af resultater, adgangskontrol, database-udtræk og lignende.

Kan nogen anbefale en god bog? (helst dansk, gerne engelsk)

På forhånd tak, Kim

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-01-02 18:04

Prøv et af IDG's hæfter. Findes overalt.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 16-01-02 20:00

Kim Bach Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Jeg er god til klassisk HTML med mere, men skal
> nu opbygge et større site i FrontPage.

Hmmm..... jeg ved godt du ikke beder om kommentarer paa dette, men hvorfor vil
du pludselig begynde at bruge FP naar du har alternativer?

> Jeg kan ikke helt følge programmets logik

Det kan der jo vaere flere grunde til

> og har derfor brug for en detajleret gennemgang af mere
> avancerede funktioner som formularer og styring af resultater,
> adgangskontrol, database-udtræk og lignende.

Et godt raad er at laere et serverside sprog istedet for at bruge FP til disse
ting. Efter min bedste overbevisning er FP rigtig god til at lave smaa
personlige hjemmesider med billeder af hunden og familien, osv. Misforstaa mig
ikke - der er intet galt med den slags sider.

Men hvis du gerne vil lave mere professionelle sider med databaser osv., saa
kommer du meget laengere med at laere f.eks. ASP eller PHP. Det tager ikke
laengere tid at laere, men dine muligheder bliver meget bredere!

Du kan eventuelt vaelge at klikke paa et af nedenstaaende links hvis du skulle
have lyst til at laere ASP eller PHP:

http://www.html.dk/tutorials/asp
http://www.webcafe.dk/artikler/php

Det er ment som et godt raad

Bedste hilsener
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-01-02 00:09

"Jonas Astrup - html.dk" skrev:

> Hmmm..... jeg ved godt du ikke beder om kommentarer paa dette, men hvorfor
vil
> du pludselig begynde at bruge FP naar du har alternativer?

Det er ledelsens beslutning mod min anbefaling - mit bud ville også være
serverside fra bunden. Argumerne for FP er noget med at flere skal kunne
redigere indholdet og at én nøgleperson ikke må sidde med hele kompetencen,
men det er vist kun gyldige argumenter for én, der på forhånd har bestemt
sig.

> Det kan der jo vaere flere grunde til

Ja! Det er fx lidt svært at vide, hvad man skal mene, når programmet
understøtter CSS, men ikke har nogen konsekvent brug af selv simple koder
som <p>...

Kim

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 17-01-02 13:30

> [...]
> skal kunne redigere indholdet og at én nøgleperson ikke må sidde
> med hele kompetencen, men det er vist kun gyldige argumenter

Argumentet er jo fsv. godt nok. Men beslutningen er IMHO ikke den optimale. Har
du overvejet at du kunne lave et Content Management System (CMS)?

Det virker saadan at man med en serverside teknologi laver et bagvedliggende
administrationssystem hvor flere kan logge sig paa med login og password, og
derefter have rettigheder til at redigere dokumenter, menuer, etc.

Der er stor forskel paa hvor avancerede CMS'er kan vaere - og paa prisen. Nu
ved jeg ikke hvad jeres budget er, men her er to loesninger:

1) Koeb et faerdigt system, som bliver skraeddersyet til jer
- f.eks. fra http://www.limelight.dk

2) Lav et selv - brug f.eks. MS DHTML editor
- http://www.html.dk/artikler/00030/

> Ja! Det er fx lidt svært at vide, hvad man skal mene, når programmet
> understøtter CSS, men ikke har nogen konsekvent brug af selv simple koder
> som <p>...

Saa bare vent til alle de andre (knap saa traenede) i firmaet uhaemmet begynder
at pille ved alle funktionerne - eller copy/paster fra Word 2000 eller XP. Uha,
uha!!!!

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-01-02 17:02

Hvis det er til et Intranet kan det være en fordel da man uden videre
kan åbne dokumentet i Word igen uden at have tabt noget af Words
formatering og samtidig vil kost for lagerplads og båndbredde ikke
være noget problem. Problemet er der kun ved sider beregnet til
Internet hvor de extra XML koder Office programmer bruger til
"roundtripping" vil forøge download tiden på et modem en hel del.
Desuden har man på et Intranet den fordel at man kan diktere hvilken
browser der anvendes af brugerne.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 17-01-02 17:27

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Hvis det er til et Intranet kan det være en fordel ....

HELT enig! Til Intranet er Microsofts teknologier gode til mange ting. Og det er de
saamaend ogsaa til mange formaal paa Internettet. Men grundlaeggende er det et
skraaplan at udvikle noget paa Internettet til kun én browser.

Og hvis man bruger FrontPage og Office som vaerktoejer skal man faktisk vaere ret
dygtig for ikke at ende op med noget som kun kan ses i Internet Explorer.

Det var bare min pointe.

Mvh Jonas

Fra : Niels-Jørgen Østerby

Dato : 17-01-02 19:54

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:
> Men grundlaeggende er det et skraaplan at udvikle noget paa Internettet til kun én browser.

Hvilke browsere kan åbne denne side?

Jeg kan i hvert fald ikke se den ordentligt med Netscape?

mvh

Niels-Jørgen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-01-02 12:18

Niels-Jørgen Østerby wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Hvilke browsere kan åbne denne side?

Internet Explorer 5+ , Netscape 6 , Opera , Konqueror , Mozilla og alle andre browsere som bare
har en nogenlunde understoettelse af W3C standarderne.

> Jeg kan i hvert fald ikke se den ordentligt med Netscape?

Det er sandsynligvis fordi du bruger den MEGET gamle Netscape 4. Siden burde kunne tydes med en
Netscape 4, men indroemmet, det er lang tid siden jeg har testet. Jeg vil simpelthen ikke have
den browser installeret paa min PC.

Opgradér til Netscape 6 - det er gratis

Da vi udviklede sitet i sin tid var idéen at man skulle kunne TYDE teksten med en Netscape 4. Vi
ville ikke bruge for meget energi paa at sidde og kode paa den forkerte maade til en browser som
ikke rettede sig efter W3C standarderne, og som kun 2% bruger.

Idéen med W3C standarderne er netop at man ikke behoever at kode til én browser, men istedet kan
kode til alle browsere som understoetter standarden.

De bedste hilsener

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-01-02 19:05

"Jonas Astrup - html.dk" skrev:

> Men beslutningen er IMHO ikke den optimale. Har
> du overvejet at du kunne lave et Content Management System (CMS)?

Det var netop min tanke - mange af siderne har et veldefineret indhold med
ensartede layoutkrav, så det ville være oplagt.

Et simpel teksteditor-modul med mulighed for at vælge mellem nogle
typografi-klasser ville være helt perfekt.

Jeg har leget lidt med MS DHTML som du nævner - "hellowld" begejstrede mig
umiddelbart, men jeg kunne ikke få typografi-komponenten til at virke, så
det spor forlod jeg igen - burde dine erfaringer med MS DHTML få mig til at
genoverveje?

Anyway, til em de føler OT nærmer sig - sorry!

Kim

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-01-02 12:24

Kim Bach Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> - burde dine erfaringer med MS DHTML få mig
> til at genoverveje?

Den er efter min mening den eneste WYSIWYG webbaserede editor som findes -
derfor er det ligesom den eller intet.

Men, jeg synes godt man kan lave noget OK med den. Det er klart at den har
sine ulemper - bl.a. genererer den ogsaa tonsvis af daarlig kode hvis man
copy/paster fra et nyere MS Office produkt.

Men jeg synes du burde overveje at bruge et par ledige timer til at lege lidt
videre med den.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-01-02 13:56

Et godt tip er at lige tage det forbi Notepad først da det vil rense
"roundtripping" koden bort.
I FP kan man i stedet bruge paste special til at rense det væk.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-01-02 20:06

"Jens Peter Karlsen" skrev:

> Et godt tip er at lige tage det forbi Notepad først da det vil rense
> "roundtripping" koden bort.
> I FP kan man i stedet bruge paste special til at rense det væk.

Det skriver jeg straks bag øret, så jeg kan holde det for øje!

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-01-02 20:04

"Jonas Astrup - html.dk"

> Men jeg synes du burde overveje at bruge et par ledige timer til at lege
lidt
> videre med den.

Det gør jeg så!

Kim

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-01-02 17:32

Bestemt ikke. Det er dyrt for firmaet at uddanne personale og hvis kun
en har den fornødne viden er der risikoen for at han forlader firmaet
og de så står uden nogen der kan opdatere hjemmesiden hvilket fører
til at de må hyre en konsulent for dyre penge mens de får uddannet en
til at overtage jobbet og så om et års tid kunne de gentage det hele.
At uddanne et stort antal folk til dette så man ikke kom i den
situation ville også være meget dyrt.
Det er sådanne betragtninger et firma er nødt til at gøre sig når de
skal vælge en løsning.
Dette kaldes TCO (Total Cost of Ownership) altså hvad en løsning
totalt set koster ikke bare en enkelt del såsom selve softwaren eller
den nødvendige hardware men hvad det totalt set koster og her indrager
man også ting som ikke er så let målelige i penge som firmaets image
udadtil og medarbejdertilfredshed.
Nå men nok om det.
Til et Firma ville jeg anbefale et kursus for et antal medarbejdere
som så senere skulle oplære øvrige medarbejdere som skal arbejde med
dette.
Et kursus som er skræddersyet til firmaet er sikkert det bedste men
ellers vil et hvilket som helst standard kursus i Frontpage kunne
bruges.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-01-02 18:53

"Jens Peter Karlsen" skrev:

> Dette kaldes TCO (Total Cost of Ownership)

Det kan jeg sagtens se og har da foreløbigt også accepteret at bruge
FrontPage.

Men igen kommer det meget an på den faktiske situation. Hvis medarbejdere,
som ellers ikke bruger computere dagligt, pludselig skal lære FrontPage blot
for at opdatere ugens menu i kantinen eller skrive en klumme, ja, så koster
det jo også - der ville jeg ubetinget se det lettere med webbaseret CMS. Det
kan meget vel være min manglende formåen, men formularfunktionerne er meget
lidt fleksible og lader sig for mig at se ikke tilpasse til egentlig
indholdsredigering (please correct me if I'm wrong - jeg vil gerne blive
klogere).

Den slags synes jeg vejer tungere end min personlige følelse af at have
begrænsede muligheder - jeg mener, allerede her i startfasen må jeg tilføje
komponenter for at lave en brugervenlig og overskuelig side (fx en
hierarkisk javascript-menu).

Anyway, vi har fået Frontpage 2002 i dag - jeg håber på en positiv
overraskelse.

Kim

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-01-02 13:56

En Frontpage formular kan godt gemme til en html fil men som du siger,
til egentlig editering af indhold egner den sig næppe.
Så hvis de selv skal lægge noget op må de have gang i Frontpage.
Arbejdet kan dog forenkles en del ved at lave templates til dem.
Studer gerne mulighederne for at lave COM add-ins da dette vil øge
fleksibiliteten væsentligt.
Her kan du finde gratis add-ins og information om hvordan man skriver
sine egne: http://www.jimcoaddins.com/
Desuden er der Microsofts add-in center som du kan finde gennem
http://www.microsoft.com/frontpage/

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-01-02 20:02

"Jens Peter Karlsen" skrev

> COM add-ins

Det ser interessant ud ved første øjekast - nu har jeg lige en uge med andre
opgaver, men tak for tippet, det vil jeg se nærmere på.

Kim