Carl Bro internet..?
Fra : Sadat

Dato : 15-01-02 23:56

Dav...

Jeg bor i Brøndby Strand og i vores afdeling har vi lige stemt om vi skal
have bredbånds løsning fra Carl Bro af, der blev stemt ja og jeg gik så lidt
ind påderes hjemmeside og kiggede.. faldt over det her:

Bolignet-Aarhus
En nystiftet forening - Bolignet-Aarhus - får nu adgang til et ægte
bredbåndsnetværk, hvor både lyd og levende billeder problemfrit kan modtages
og videresendes med hastigheder på 100 Mbit/s, og til en fast, månedlig
pris.

"Flat-rate" priser
Det er et meget attraktivt tilbud for den enkelte beboer på kollegiet, fordi
priserne for at bruge netværket er baseret på "flat-rate". Det betyder, at
der betales en fast pris om måneden uanset forbruget. Denne pris ligger
betydeligt under halvdelen af TDC's priser for de billigste
ADSL-forbindelser. Da beboerne samtidig opnår hastigheder, der er 400 gange
hurtigere end disse forbindelser, taler vi om faktor 1000 i pris/ydeevne
forbedring.

Hvordan er det opbygget? Det er jo ikke hver person som er tilsluttet der
for 100Mbit til sig selv, er det per opgang.. per 10. mand ?

Det slår nok lidt den 1024/256 ADSL 500 og et eller andet månedligt når det
andet kun koster 150 og det er med telefon abb.

--
_________________
Sadat ~ No Ones Iller

- Inside your ugly... ugly like me!

Fra : Søren Blom

Dato : 16-01-02 02:22

"Sadat" <sadat@mail.dk> skrev
> [...]
>
> Hvordan er det opbygget? Det er jo ikke hver person som er tilsluttet der
> for 100Mbit til sig selv, er det per opgang.. per 10. mand ?

Prøv engang at kik på http://www.bolignet-aarhus.dk/netvaerk.html der står
det mest beskrevet og ellers tror jeg da ikke at det er en
forretningshemmelighed om hvordan nettet er opbygget, så du kan jo rette
henvende til info@bolignet-aarhus.dk

Carl Bro har også være med til at bygget nettet her i Århus, så når du og
din forening alligevel snakke med dem, så kan de sikker svare på hvordan det
er gjort her i byen.

Jeg har oplevet nettet fra en kollegium adresse, der var dovnload
hastigheden oppe at ringe på 1 MB/sek, men jeg tror kun at det var et
tilfælde at det var med så voldsom en hastighed, da der ikke var særlig
mange tilsluttet på det tidspunkt.

Den 100Mbit forbindelse som man råder over, er det samlede hul man har ud
til resten af Internettet. Som vil blive udvidet når behovet opstår.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Sune

Dato : 16-01-02 06:34

On Wed, 16 Jan 2002 02:21:33 +0100, "Søren Blom" <soren@blom.dk>
wrote:

>Den 100Mbit forbindelse som man råder over, er det samlede hul man har ud
>til resten af Internettet. Som vil blive udvidet når behovet opstår.

Hvor er det helt præcist hullet til internettet er beskrevet?

Ved en hurtig gennemlæsning af
http://www.bolignet-aarhus.dk/netvaerk.html
kan jeg kun finde en beskrivelse af det interne nærværk.

Mvh
Sune

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-01-02 08:25

Søren Blom <soren@blom.dk> wrote in message

> Den 100Mbit forbindelse som man råder over, er det samlede hul man har ud
> til resten af Internettet. Som vil blive udvidet når behovet opstår.

På deres hjemme-side kan jeg ikke finde tal der angiver hvilken båndbredde
de har ud mod i-nettet.
Der står kun: 'Der deles om en internetforbindelse med meget stor kapasitet'

De 100Mbps du omtaler, det er vist den interne hastighed.

--
Mvh HAA.
www.ultraviking.dk/disclaimer

Fra : Rune Klausen

Dato : 16-01-02 12:42

"Henrik Aarfeldt" <haa@orange.dk> wrote in message

> De 100Mbps du omtaler, det er vist den interne hastighed.

jeps, men den samlede internetforbindelse er og 100Mbit, sådan som jeg læser
det...

Der står også noget med hastigheden over nogle strækninger, hvor der nogen
steder bruges radio-link og andre fiber, jeg renger ikke med at de bruger
radio-link inden i bygningen :)

-Rune

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-01-02 13:16

"Rune Klausen" <Rune.klausen@paradis.dk> wrote in message

> "Henrik Aarfeldt" <haa@orange.dk> wrote in message

> jeps, men den samlede internetforbindelse er og 100Mbit, sådan som jeg
læser
> det...

Ja men så læser du forkert der står ingen steder om deres hul ud...

Hygge

Flemming

Fra : Rune Klausen

Dato : 16-01-02 15:23

"Flemming Lynggaard" <edbmongol@edbmongol.dk> wrote in message

> Ja men så læser du forkert der står ingen steder om deres hul ud

Det er et lukket netværk, mellem kollegierne ?
Jeg har ADSL/web-speed - hvilke fordele får jeg ved at skifte?
Minimum samme hastighed men til en væsentlig lavere pris.

-Rune

Fra : Søren Blom

Dato : 16-01-02 17:51

> "Flemming Lynggaard" <edbmongol@edbmongol.dk> wrote

ok, jeg har ikke fået det læst ordentligt kan jeg se, men hvad kan man
forvente klokken to om natten

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Rune Klausen

Dato : 16-01-02 19:48

> ok, jeg har ikke fået det læst ordentligt kan jeg se, men hvad kan man
> forvente klokken to om natten

Synes det lyder godt nok det du skrev kl 2.21, jeg holder på der er 100Mbit
samlet, og det kan så opgraderes til 50Gbit hvis nødvendigt, det står ikke
100% tydeligt på deres side, og det er måske noget som de burde gøre noget
ved.

-Rune

Fra : Simon Skals

Dato : 16-01-02 20:55

It seems Rune Klausen wrote:
>Synes det lyder godt nok det du skrev kl 2.21, jeg holder på der er 100Mbit
>samlet, og det kan så opgraderes til 50Gbit hvis nødvendigt,

Alt kan lade sig gøre, men 50 Gbps... helt ærligt. Mig bekendt er
der ikke engang STM-64 IP-forbindelser i produktion i Danmark, og
dem skal man altså bruge fem af for at nå 50 Gbps.

Husk på at nogen skal betale for forbindelsen, og modsat
ADSL-udbyderne så smider de store leverandører altså ikke
forbindelserne i hovedet på folk for næsten ingen penge.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-01-02 21:18

On Wed, 16 Jan 2002 19:55:17 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Alt kan lade sig gøre, men 50 Gbps... helt ærligt. Mig bekendt er
> der ikke engang STM-64 IP-forbindelser i produktion i Danmark, og
> dem skal man altså bruge fem af for at nå 50 Gbps.

Telia opgraderede vist deres net i Danmark til STM-64 for noget tid
siden, hvorfor er der vist ikke noget som der ved - rygterne sagde at
deres "gamle" STM-16 baserede net ikke var mere en ~10-15% belastet i
peak ...

Men det kunne jo være fordi der var nogle penge, der lå og brændte i
lommen ...

Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 16-01-02 21:50

On 16 Jan 2002 20:18:27 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>peak ...
>
>Men det kunne jo være fordi der var nogle penge, der lå og brændte i

Et teleselskab med penge på lommen? Findes det år 2002?

Hilsen og smil

Kurt Friis Hansen - almost: kfriis#kfriis:dk
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.

Fra : Rune Klausen

Dato : 16-01-02 22:17

"Kurt Friis Hansen" <nospam@kfriis.dk> wrote in message
> On 16 Jan 2002 20:18:27 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
>
> Et teleselskab med penge på lommen? Findes det år 2002?

Ved ikke om det passer helt, men de tjener vist fedt på SMS'er...
lad os sige 2 millioner mobiler, sender 4 beskeder om dagen (nogle mere,
andre mindre)
25 øre stk. = 1 kr
Hvis de tjener 2 millioner om dagen på SMS, så må der vel blive nogle penge
som kan bruges på at forærer ADSL brugerne :)

-Rune

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-01-02 22:46

On Wed, 16 Jan 2002 21:49:36 +0100, Kurt Friis Hansen wrote:

> Et teleselskab med penge på lommen? Findes det år 2002?

Det var også mest ment som en joke - den opgradering havde ingen
fornuftig forklaring ...

> Kurt Friis Hansen - almost: kfriis#kfriis:dk

Det er efterhånden lang tid siden vi først "mødtes" i DD Internet,
vistnok omkring en ZyXEL ISDN TA ... rart at høre du stadigt er i live.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 16-01-02 22:44

It seems Jesper Skriver wrote:
>Det var også mest ment som en joke - den opgradering havde ingen
>fornuftig forklaring ...

Man må da ikke håbe, de tegner deres overvågningsgrafer med 10
Gbps på y-aksen, for så bliver det da svært at få øje på, hvis
trafikken pludselig forsvinder ved en fejl.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 16-01-02 22:45

On 16 Jan 2002 21:45:31 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er efterhånden lang tid siden vi først "mødtes" i DD Internet,
>vistnok omkring en ZyXEL ISDN TA ... rart at høre du stadigt er i live.

I lige måde...

Fra : Simon Skals

Dato : 16-01-02 22:16

> [...]
>siden, hvorfor er der vist ikke noget som der ved - rygterne sagde at
>deres "gamle" STM-16 baserede net ikke var mere en ~10-15% belastet i

Ligefrem på IP-siden? Jeg kender til SDH-leverandører med STM-64
linjer i corenettet, men ligefrem interfaces i IP-routere?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-01-02 22:44

On Wed, 16 Jan 2002 21:16:11 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Ligefrem på IP-siden? Jeg kender til SDH-leverandører med STM-64
> linjer i corenettet, men ligefrem interfaces i IP-routere?

Det er det rygte jeg har hørt - og dem jeg har konfronteret med det hos
Telia har i al fald ikke benægtet det - man kunne ligefrem udlægge det
som en bekræftigelse ...

Men der var vist noget med at regningen var kommet som en overraskelse

Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 16-01-02 22:41

It seems Jesper Skriver wrote:
>Det er det rygte jeg har hørt - og dem jeg har konfronteret med det hos
>Telia har i al fald ikke benægtet det - man kunne ligefrem udlægge det
>som en bekræftigelse ...

Herre Jemini.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jens

Dato : 17-01-02 02:13

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Ligefrem på IP-siden? Jeg kender til SDH-leverandører med STM-64
> linjer i corenettet, men ligefrem interfaces i IP-routere?

Hvad med Song Networks ? De praler jo i deres reklamer om bredbånd til
erhvervslivet at deres net kører 10 Gbit/s. Hvad er det ifht. STM-64 ? Lidt
eller meget eller det samme ?

Jens

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-01-02 02:36

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med Song Networks ? De praler jo i deres reklamer om bredbånd til
> erhvervslivet at deres net kører 10 Gbit/s. Hvad er det ifht. STM-64 ?
Lidt
> eller meget eller det samme ?

STM-64 = 9,92 Gb/s
sår'n ca

--
Mvh HAA.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-01-02 10:17

On Thu, 17 Jan 2002 02:12:41 +0100, Jens wrote:
> [...]
> erhvervslivet at deres net kører 10 Gbit/s. Hvad er det ifht. STM-64 ? Lidt

Det samme - men det er kun deres SDH net - her kører TDC's f.eks.
også STM-64 på nogle strækninger.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-02 23:36

Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

> Man må da ikke håbe, de tegner deres overvågningsgrafer med 10
> Gbps på y-aksen, for så bliver det da svært at få øje på, hvis
> trafikken pludselig forsvinder ved en fejl.

Det kunne jo være de brugte en logaritmisk skala. De må jo forudse en
eksponentiel stigning i trafikmængden snart, så det giver vel mening
med en logaritmisk afbildning.

--
Jacob - www.bunk.cc
Agree with them now, it will save so much time.