Dele filer via 'Andre computere' ?
Fra : Søren Houen

Dato : 15-01-02 23:36

På mit kollegium har vi et internt netværk, hvor andre på kollegiet kan se
hinanden, når de går ind i 'andre computere'.

Men det kan jeg ikke! Jeg har prøvet at sammenligne mine indstillinger med
de andres og har prøvet at ændre 117 ting, men det giver intet resultat. I
'Andre computere' ser jeg kun 'Entire Network' og 'Tilføj nyt netværkssted'.
Når jeg klikker på 'entire network' kommer fejlmeddelelse om, at man ikke
kan få adgang til serveren (eller noget i den retning).

Jeg kan godt stille filer til rådighed for andre, dvs de kan godt se mig på
deres 'andre computere'!

Er der nogle som har et forslag til en løsning?

Kan det hænge sammen med netkortet? Jeg har et Accton EN1208 PCI Ethernet
Adaptor.

Jeg kører Windows Me engelsk version. Internet virker fint.

På forhånd mange tak

Søren Houen

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-02 11:04

"Søren Houen" <soren@houen.com> skrev i en meddelelse
> På mit kollegium har vi et internt netværk,[cut]
> Er der nogle som har et forslag til en løsning?

Lidt tricky, for hvis de kan se dine delte ressourcer, må du have "Fil &
udskriftdeling" installeret korrekt samt være i den rigtigt gruppe.
Har du en (fejlkonfigureret) Firewall installeret, som f.eks. "ZoneAlarm"?

> Kan det hænge sammen med netkortet? Jeg har et Accton EN1208 PCI Ethernet
> Adaptor.

Næppe, fordi:

> Jeg kører Windows Me engelsk version. Internet virker fint.

Så din TCP/IP-opsætning virker.

Fra : Søren Houen

Dato : 16-01-02 12:14

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> wrote in message
> Har du en (fejlkonfigureret) Firewall installeret, som f.eks. "ZoneAlarm"?

Mange tak for svar

Jeg har ZoneAlarm installeret, men selv om jeg lukker programmet, sker der
ingen ændring.

Desuden har min nabo det samme problem, selv om hun aldrig har kørt
FireWall.

Kan det skyldes en fejl på netværket?

Mvh. Søren

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-02 17:43

"Søren Houen" <soren@houen.com> skrev i en meddelelse
[cut]
> Kan det skyldes en fejl på netværket?

Nej - det tror jeg ikke, når din internetadgang virker.

Er dit netkort 10 eller 100 mbit ? (Eller 10/100)?

I KAN (om ikke andet så som en midlertid løsning) vælge at installere
yderligere en protokol, såsom NETBEUI - så burde i kunne se hinanden. Kører
i med fast IP-adresse eller tildeles den ved start?
Er du sikker på, at i er i samme netværksgruppe? Ligger jeres IP-adresser i
samme subnet? Alle HAR installeret Fil- og Udskriftsdeling? Kan du evt. have
en anden firewall kørende (Norton eller lignende)?

Det forhold, at den melder fejl bare ved et klik på "hele netværket" tyder,
efter min erfaring, på en fejlopsætning af din TCP/IP - men så burde du ikke
kunne komme på internettet - så jeg må tilstå, at jeg har svært ved at se
løsningen!

/Chr

Fra : Søren Houen

Dato : 16-01-02 23:15

Jeg har nu løst problemet (håber jeg). Det var min firewall. Jeg synes
ellers at jeg har prøvet at slå den fra, men måske har jeg efterfølgende
ændret på noget, som fik det til at virke, hvis bare min firewall er slået
fra!

Jeg har bare ikke forstand på netværk!!

Mit netkort er 10 mbit, men netværket kan køre 100 mbit. Hvad
kan jeg vinde ved at købe et netkort, der understøtter det?

Netværket er Bolignet Aarhus (http://www.bolignet-aarhus.dk).

Mange tak for hjælpen.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-02 00:48

> [...]
> ændret på noget, som fik det til at virke, hvis bare min firewall er slået

Den skulle nu helst konfigureres, så den beskytter dig, samtidigt med, at de
kan se, de du ønsker

> Jeg har bare ikke forstand på netværk!!
>
> Mit netkort er 10 mbit, men netværket kan køre 100 mbit. Hvad
> kan jeg vinde ved at købe et netkort, der understøtter det?

Intet - i relation til internet - men en højere hastighed når du overfører
indenfor lokalnettet. HVOR meget mere afhænger af flere faktorer; du får som
udgangspunkt _muligheden_ for 10x hurtigere fart, men kun hvis
harddiskene/maskinerne i hver ende er hurtige nok.
Du har (sandsynligvis) ikke brug for et hurtigere netkort.

> Netværket er Bolignet Aarhus (http://www.bolignet-aarhus.dk).

Lækkert. Det net er en forbandet god ide!

/Chr, Aarhus (den anden ende af byen)

Fra : Lars kj

Dato : 16-01-02 14:18

> Er der nogle som har et forslag til en løsning?

Kan du pinge en af de PCer som du ikke kan se? (ping "navn på PCer" eller
ping "IP nummer")

Du skal prøve både med navn og Ip nummer

/lars