Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørklægning af badeværelse - hvad og hvord~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-01-02 21:44

Jeg vil til at fremkalde s/h derhjemme i badeværelset. I den forbindelse
skal jeg have mørklagt døren, som er lys-utæt rundt i kanten, ved gulvet og
derudover har et lille vindue med matteret glas (ca. 20*30 cm). Jeg har
søgt her i gruppen, men kan ikke finde nogle tidligere svar.

Jeg forestiller mig en form for lystæt klæde som jeg vil hænge op foran
døren og fæstne på siden af dørkarmen, således at ser så lidt som muligt
til fæstningspunkterne når mørklægningen ikke er oppe at hænge.

Er der nogle forslag til..:

* Hvilket materiale kan jeg bruge som er 100% lystæt og hvor kan jeg købe
det?

* Hvordan fæstner jeg materialet på siden af karmen eller evt. på selve
karmen?

På forhånd tak for jeres svar!

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Thomas Yde Fotografi

Dato : 15-01-02 22:16

d. 15/01/02 21:44 skrev Kenneth Darling Soerensen på kenneth@darlingDOT.dk i
artiklen Xns9197DC6F111E7kennethdarlingfromde@212.242.40.196:
> * Hvilket materiale kan jeg bruge som er 100% lystæt og hvor kan jeg købe
> det?
>
> * Hvordan fæstner jeg materialet på siden af karmen eller evt. på selve
> karmen?

Hej Kenneth !
Helt usynligt er det ikke, men velcro er fantastisk til ophængning af alt
muligt. Fotoproducenten Hama laver nogle pakker velcro med selvklæbende
bagside og et par punkter af det, er nok til holde et klæde.

Vinduet kunne bare være en plade. Måske krydsfiner og så en strimmel
gummitætningsliste. Sæt den fast ved at montere nogle små "kroge" jeg ved
ikke hvad de hedder, men de er formet som et "L" og kan lige slåes ind over
pladen. Fås sikkert i Bauhaus.
God fornøjelse, men husk hyppig udluftning, hvis ikke du har en ventilator.

Venligst..

yde

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-02 22:34

Thomas Yde Fotografi wrote:

> God fornøjelse, men husk hyppig udluftning, hvis ikke du har en
> ventilator.

Og husk også, at du ikke bør bruge toilettet til "opbevaring" af den
brugte kemi, få fat i et par tomme 10 eller 25 liters plastdunke, når de
er fyldte, så kan de afleveres på den kommunale modtageplads, det koster
ikke noget at aflevere den brugte kemi, når det er fra et hobby mørkekammer.

Fra : Kristian Amby

Dato : 15-01-02 22:32

Har du forsøgt med selvklæbende tætningsliste at den slags, man sætter
vinduer i med?

Mvh
kristian Amby:

Fra : Niels Svendsen

Dato : 15-01-02 22:40

Luk dog øjnene, det er meget lettere!!
Jeg brugte filt (det var grønt) hængt op på en spiral sat op på 2 øskener
øverst i dørkarmen.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-01-02 22:50

"Kenneth Darling Soerensen" skrev...
> [...]
> derudover har et lille vindue med matteret glas (ca. 20*30 cm). Jeg har
> søgt her i gruppen, men kan ikke finde nogle tidligere svar.

Hvis der er decideret "stik hånden igennem" hul er du nok nødt til
at hænge noget for, som Thomas skriver.
I kanten, hvor døren lukker mod en karm, kan du derimod
nøjes med at male dørkarmen / kanten af døren mat sort.
Derved opstår en "lysfælde" som i de fleste tilfælde vil være
mørk nok, dog ikke nok fremkaldelse af negativfilm
medmindre der også er mørkt i det tilstødende rum.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Langgaard

Dato : 16-01-02 09:22

Hej

Er der ikke en fotoklub i dit område, de har altid fine lokaler der er klar
til brug !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 16-01-02 11:49

Hej Kenneth
Du har allerede fået mange gode svar. Men jeg har en lille ting at bidrage
med.
Jeg mørklagde engang med et rullegardin ophængt i døren. Rullegardinet købte
jeg hos farvehandleren. Det var sort på den ene side og sølvfarvet (ligesom
et strygebrædts) belægning på den anden side, og selvfølgelig helt lystæt.
Gardinet holdt jeg så fast ved at kører det ned fastholdt af to lister i
siderne af dørkarmen.
hilsen
Flemming aagaard

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-01-02 20:04

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> wrote in

Tak for alle svarene. Jeg vil forsøge mig lidt frem med nogle af jeres
forslag