Ny akvarist, har overtaget akvarium, hvad ~
Fra : Jakob Harming

Dato : 15-01-02 19:08

Hej

Jeg har lige overtaget et akvarium fra en af mine venner, det er et 230
liters akvarium med en EHEIM 2117 pumpe.
Der er 6 skallaer( er ca. 10 cm høje plus/minus 2 cm), 9 neonfisk(2 cm) og
et par sugemaller(3 cm). Det har stået her i en uge og fiskene ser ud til at
falde godt til , jeg har skiftet alt vand og renset stenene i det, da jeg
fik det.
Mine spørgsmål er så.
Hvilken fisk kan jeg komme i? Hvor mange fisk kan der være? er 12 timers lys
for meget? skal der skiftes lysstofsrør engang om året? Hvor kan jeg købe
billige fisk henne? Skal jeg bare købe dem hos dyrehandlen og så er det det?
Ved godt der er en del bøger på biblioteket, har da også kigget, men det er
mere generelt viden der er der, jeg vil gerne have nogen erfaringer istedet
da det plejer at virke bedre :)

Mvh Jakob Harming

PS. Skru helst ikke forventningen op til at jeg forstår alt akvariesnak, da
jeg er helt ny på området.

Fra : thomas schreiber

Dato : 15-01-02 20:26

> Hvilken fisk kan jeg komme i?

De fisk du har nu er fra sydamerika. Vil du lave et biotop akvarie, eller
"pryd akvarie"? Du kan jo i teorien sætte de fisk der kan være i akvariet
fysisk, men ofte stiller fiskene helt forskellige krav til vandet og
omgivelserne. Tag på biblioteket og lån nogle bøger. Back to nature's nye
bog, er suveræn. Koster cirka kr. 200,- og virkelig alle pengene værd. Der
står de fleste gængse arter beskrevet, og er illustrerret med flotte farve
fotos. Den hedder vist noget i stil med "akvarie guiden". Virkelig en god
bog som jeg varmt kan anbefale.

>Hvor mange fisk kan der være?

Mange guppy'er, men meget få blåhvaler Det afhænger helt af temperament
og størrelse på fisken.

>er 12 timers lys for meget?

Til planter, nej.

> skal der skiftes lysstofsrør engang om året?

Til planter, ja.

>Hvor kan jeg købe billige fisk henne?

Hvor bor du? Avifauna(ved den dansk/tyske grænse) har altid masser af
spændende fisk, og de er ret billige med fisk - og alt andet for den sags
skyld.

> Skal jeg bare købe dem hos dyrehandlen og så er det det?

Ja. Køb dog aldrig fisk fra et akvarie hvor der befinder sig syge, eller
døende fisk.

> [...]
er
> mere generelt viden der er der, jeg vil gerne have nogen erfaringer

De fleste skribenter der skriver akvariebøger - formoder jeg - har skrevet
bøgerne på baggrund af deres erfaringer med emnet.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Katjastrofen

Dato : 15-01-02 21:18

> Skal jeg bare købe dem hos dyrehandlen og så er det det?

Jeg fraråder det gerne! - punkt et - er det altid billigere at købe hos
private - punkt to - private ved tit og ofte mere om fiskene end
dyrehandleren. punkt tre - private avlere sælger tit de bedste eksemplarer
til private før de sender "overskudsfiskene" ud til butikkerne.

Der er flere måder at købe fisk hos private på. f.eks gennem
akvarieforeninger eller via nettet :)

KatjaStrofen

Fra : thomas schreiber

Dato : 15-01-02 21:44

> punkt tre - private avlere sælger tit de bedste eksemplarer
> til private før de sender "overskudsfiskene" ud til butikkerne.
> KatjaStrofen

Som tidligere forhandler, er jeg da ked af at høre dette. Jeg tvivler dog på
at det ikke er sjældne tilfælde.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Katjastrofen

Dato : 15-01-02 23:22

LOL

forhørte mig lige ved en af mine venner som opdrætter mange fisk.. primært
cichlider.. og må sige

jo der har du faktisk købt "andenhånds sortering" *GG* - eller de fisk der
var tilbage efter private havde købt [som stadig er i okay stand] :)

hehe.. sorry kunne ikke dy mig... !

katjastrofen

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-01-02 21:50

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message

> punkt tre - private avlere sælger tit de bedste eksemplarer
> til private før de sender "overskudsfiskene" ud til butikkerne.

....eller osse er det omvendt.

mvh
Jan

Fra : Katjastrofen

Dato : 15-01-02 23:00

Jan og thomas

Well, de folk jeg har købt malawi af, har nu altid haft det sådan, at
private købere først og så afsted til en forretning

det betyder jo ikke, det er skidtfiskene forretningen får.. fordi fisk med
"fejl" osv bliver jo pillet fra.. - men jeg har kunne vælge før
forretningen! - og i mine øjne mulighed for de bedste eksemplarer!

Katjastrofen

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-02 19:14

> Well, de folk jeg har købt malawi af, har nu altid haft det sådan, at
> private købere først og så afsted til en forretning

....men er nok ikke hvad jeg kalder 'opdrættere', men akvarister.
Jeg har selv været 'opdrætter' og jeg kan love dig at jeg primært
interesserede mig for at gøre mine proffe kunder tilfredse - og så kunne jeg
da godt sælge nogle få fisk til private. Men hvis der var forskel, var det
nok nærmere de private, der måtte nøjes med 'slatten', dvs. frasorterede
eller fisk, der var for få af til grossisterne.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-01-02 00:18

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a222s8$1ggo$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> dyrehandleren. punkt tre - private avlere sælger tit de bedste eksemplarer
> til private før de sender "overskudsfiskene" ud til butikkerne.

Det er nu ikke helt sandt! Jeg har solgt rigtigt mange fisk gennem årene,
og der har aldrig været nogen forskel på de fisk som jeg har solgt privat
og
dem der er kommet til en butik, deteneste der har været forskel på er
prisen.
for det er da klart at en butik som tager mange fisk, ikke vil betale det
samme som en
kun vil have 2-3 stykker.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-01-02 21:49

> liters akvarium med en EHEIM 2117 pumpe.

Hvor kraftig er den? Måske kunne den også bruges til et akvarie med
østafrikanske cichlider!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Jakob Harming

Dato : 16-01-02 10:51

> Hvor kraftig er den?

Det står at den pumper 840 L/h (det må jo være 840 liter pr time) som burde
være mere end rigeligt til et 230 liters akvarium.

Mvh Jakob Harming

PS. Jeg bor i Odense, nogen der har råd til hvor der er godt her midt på
fyn? (Jeg har ingen bil, så jeg er rimeligt begrænset)

Fra : Katjastrofen

Dato : 16-01-02 15:30

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> PS. Jeg bor i Odense, nogen der har råd til hvor der er godt her midt på
> fyn? (Jeg har ingen bil, så jeg er rimeligt begrænset)

Hvor hvad er godt ??

katja - som selv er fra odense

Fra : Jakob Harming

Dato : 16-01-02 15:37

> Hvor hvad er godt ??

hvor der er godt at købe fisk? :)

Fra : Davidsen

Dato : 16-01-02 15:55

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> hvor der er godt at købe fisk? :)

Jeg har altid fået udsøgt betjening hos Fyns Fugle- og Akvariecentrum,
Nyborgvej 48, Odense...
Bonnier på Vesterbro har tit et fint udvalg, men ikke den største viden...
Dyrehandlen i Rosengårdscentret er også OK...

just my 5 cents...

MVH
Davidsen

Fra : Katjastrofen

Dato : 16-01-02 23:30

Som sagt anbefaler jeg dig at købe fisk privat! - men kender pt kun cichlide
opdrættere/akvarister

men.. vil sige til Davidsens forslag

at han har nu meget ret

Nyborgvejs butik, er en god butik, mange fisk, især cichlider, og en god
betjening og viden, hvis det er ejeren du taler med

Bonnie på vesterbro, aner ikke hvad de sælger overhovedet - det er søde
mennesker, og de indrømmer også ret hurtigt at de stort set ikke ved noget
som helst om fiskene! - det er dog muligt at presse i pris her *GG*

Bonnie i rosengårdscenteret vil jeg nok fraråde at handle i! - har hørt
mange dårlige ting, derude fra.. - og jeg ved ikke om det er normalt men -
har hørt de har "forstørrelsesglas i alle deres akvarier" - ikke noget jeg
har tjekket ud... da jeg ikke handler der! - priserne er dyre, betjeningen
stort set elendig og viden omkring fiskene er også temmelig ringe og synes
tit der er døde fisk i akvarierne

Bonnie i Tarupcenteret! - har jeg kun handlet i en gang, men var meget
tilfreds med betjeningen der. fik en god snak omkring cichlider osv - så
ejeren Niels[tror jeg han hedder] er god at snakke med

Wedels dyrehandel : Priserne er gode, han snakker meget, ved en del om nogle
ting, og ikke så meget om andre [man kan selvfølgelig ikke vide alt om alt,
men så bør man nok indrømme det]

så er der Aqua hobby - på udsigten 2
Billig butik - Bryder mig ikke om ejeren [nok fordi han startede med at
svine folk jeg kender til, da han hørte hvilken fisk jeg havde, var han klar
over hvor jeg havde købt dem - at han ikke kan lide de folk, er okay osv -
men mener han skal forholde sig neutral - indtil, han finder ud af..... hvem
jeg er og om jeg gider høre på hans sludder] - han ved vist ganske rimeligt
om fisk... når det kommer dertil - og jeg ville måske også handle der, hvis
det ikke var for det pjat han fyrede af sidst

Så er der kommet en ny akvariebutik i Dræby [har nogle dejlige fisk - de har
lige købt alle mine malawier *GG*] selvom jeg dog synes de tager overpris
for dem - hehe - Jeg har desværre ikke været derude endnu, men har jo så
snakket en del med ejeren.. og han snakkede om, de ville prøve at være
temmelig billige [åbenbart ikke med malawicichlider dog]

Katja

Håber du kan bruge dette til noget Jacob

Og hele denne roman er jo basseret på mine oplevelser, jeg kan have været
både heldig og uheldig.. - selvom jeg dog vil mene, at meningen nok er
generelt, idet jeg selvfølgelig har talt med venner og bekendte om de nævnte
steder!

Fra : Jakob Harming

Dato : 17-01-02 17:45

Jeg takker for den store gennemgang af de steder hvor man kan købe her i
Odense! :)

Er der nogen gode private steder? Har de en hjemmeside, hvor man kan se hvad
de har, eller er det nogen man skal kende som kender nogen?

mvh Jakob

Fra : Katjastrofen

Dato : 17-01-02 21:18

Det er selvfølgelig nemmest at kende nogle - enkelte har hjemmesider

men en mulighed er at bruge sidder som www.akvarieklubben.dk og andre steder
til at søge omkring fisk, og derved kunne sætte en annonce ud på nettet, om
hvad man ønsker :)

katjastrofen

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-01-02 12:19

Og når vi nu lige snakker akvariebutikker i Odense, så er der jo
Allerup Hobbyfisk i Højby. Her er en rimelig god betjening. Jeg har
købt rigtig mange fisk der. Hans priser er også rimelige.

Hilsen Allan.

Fra : ole larsen

Dato : 21-01-02 13:03

Allan Hansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Allerup Hobbyfisk i Højby. Her er en rimelig god betjening. Jeg har
>købt rigtig mange fisk der. Hans priser er også rimelige.

Nævnte og Ib på Nyborgvej er klar områdets bedste.

Ole