blod på tøjet
Fra : jan hurup

Dato : 15-01-02 17:51

Hej

Jeg er den lykkelige jæger der efter de første 38 jagttur nu endelig fik et
gamlerå nedlagt, kød i fryser og en rigtigt bukkefeber tur *s*.

Nu kommer så spørgsmålet, efter at have båret dyret hjem de 3 km. der var
gennem diverse marker mm. var mine bukser og jakke totalt indsmurt i blod.

hvordan får jeg dette af tøjet,de er af mærket Deerhunter og lavet af

90 % polyester
10 % Nylon

foer flitter linning

65 % polyester
35% Cotton.

Kone siger at de må kun vaskes i 40 (dette står også på mærket) men så kan
blodet ikke komme af mener hun.

Håber at der er en der kan give et godt råd.

MVH
Jan Hurup
jan@graphic-fantasy.dk
www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Torben F@rum

Dato : 15-01-02 19:52

"jan hurup" <jan@koien.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Håber at der er en der kan give et godt råd.
>
> MVH
> Jan Hurup
> jan@graphic-fantasy.dk
> www.graphic-fantasy.dk/

Har du prøvet http://www.omo.dk/dk/index.php ?

Torben

Fra : Niels Riis

Dato : 15-01-02 20:14

I følge forbrugerstyrelsen skal du vaske dem på de anbefalede antal grader,
og hvis de ikke bliver rene skal du bringe dem ned til det sted du har købt
dem, og bede om en forklaring, for når de er solgt som jagtbukser er det
forventeligt at der kommer blod på dem, og derfor skal de kunne vaskes rene
for blod, kan det ikke ske ifølge mærkatet i bukserne, har du ret til at få
pengene tilbage, da producenten har solgt et produkt der ikke er anvendelige
til deres formål.

Niels Riis

jan hurup <jan@koien.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c445db4$0$62901$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : JESPER BRAHE

Dato : 15-01-02 20:34

Tja - har i 16 år haft alle former for vildt blod på mit jagt tøj - og har
aldrig i himlens navn vasket mit jagttøj...
Hvilken succes vil man få hvis ens jagttøj dufter af "bamseline
sommerfrisk"....

gå en dejlig tur i skoven - i fugtigt vejr, gå ind i det tætte og kom til at
lugte af naturen selv....

og tillykke - forresten

Jesper
<3c44801f$0$255$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-01-02 21:22

On Tue, 15 Jan 2002 20:34:04 +0100, "JESPER BRAHE"
<jesper.brahe@get2net.dk> wrote:

> [...]
>sommerfrisk"....
>
>gå en dejlig tur i skoven - i fugtigt vejr, gå ind i det tætte og kom til at

Tiltredes! Blod bankes ut av jaktklærne når de er såpass velbrukte at
de står selv når du har tatt dem av... ; )

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Steve

Dato : 15-01-02 23:02

"Jon Inge Bragstad" <Jon_Inge@bigfoot.com> wrote in message

> Tiltredes! Blod bankes ut av jaktklærne når de er såpass velbrukte at
> de står selv når du har tatt dem av... ; )

Å så er det fint til revejakt, man trenger ikke åte det er bare å legge seg
ned på bakken å spille død , luktra er der allerede :)

Steve

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-02 22:12

> Kone siger at de må kun vaskes i 40 (dette står også på mærket) men så kan
> blodet ikke komme af mener hun.

Blod går af ved vask i koldt vand, så hvis du ikke føler for at gå i tøjet
til det kan stå selv, så vask det ved max. 30 grader. Skal dog helst vaskes
inden for de første 24 timer, hvis du vil have det HELT rent.

Mvh Maria

Fra : PJ

Dato : 15-01-02 23:21

Til lykke med dyret Jan!

Bliv en "rigtig" jæger - og lugt af jæger - ingen vask der vasker
konservering ud af jakke og benklæder m.v..

Men ok hvis du vil være en "parfumedreng" - og få færre dyr p.g.a. samme.
Følg evt rådet med at "banke" blodet ud, og du vil vel komme til at gå
gennem tæt bevoksning i regnvejr. Så hold også kvinder og børn væk fra
udstyr og våben.

Knæk og bræk
Pierre Jakobi

Fra : Larsen

Dato : 16-01-02 19:16

Du skal lige checke om det tøj du forsøger at vaske er imprægneret. Hvis det
er tilfældet skal du være yderst forsigtig, ellers vil du miste
imprægneringen med det samme.

Jeg bruger selv et flydende middel, der hedder NIKWAX. Tøjet skal vaskes
over to omgange, først med NIKWAX Tech Wash. Det vasker alt snavs af tøjet.
Herefter skal det vaskes med NIKWAX Tx.Direct. Det genimprægnerer tøjet.

Det er vigtigt at der ikke kommer normalt vaskepulver og skyllemiddel i
nærheden, når du bruger dette, så sæbeskålen skal gøres helt ren for gamle
sæberester og skyllemiddel.

Det kan købes i de fleste jagt forretninger til ca. kr. 200,- for et sæt
(rækker til 1 jakke og 1 buks)

Du kan se mere på http://www.nikwax.co.uk

God fornøjelse

/John

Fra : Niels Riis

Dato : 16-01-02 21:42

Larsen <john@fairpriser.dk> skrev

> [...]
> sæberester og skyllemiddel.
>
> Det kan købes i de fleste jagt forretninger til ca. kr. 200,- for et sæt

Og en række andre skrev at tøjet ikke skulle vaskes hvis du skal være en
"rigtig" jæger.

Hvad er det hele for en gang vrøvl og sludder ???

Selvfølgelig kan du have et par jagtbukser der ikke vaskes, men tror du at
f.eks. rådyr syntes at rådnet blod, gammel sved og den slags skulle lugte
bedre en end et neutral vaskemiddel ? jeg tror det ikke.

Og købe specielt vaskemiddel til 200 kr. der kun rækker til en vask ......
nogen må have for mange penge.

Hvis tøjet er med GoreTex kan det vaskes i vaskemaskinen sammen med andet
tøj, men følg vaskeanvisningen på tøjet.

VIGTIGT: GoreTex tåler ikke en tørretumbler, men fint en vaskemaskine.

Mine bukser bliver jævnligt vasket, de fungere fint, og jeg har aldrig skudt
mere end sidste år, så de har med garanti ikke skræmt dyr væk, det er der
imod muligt nogen af de andre skræmmer mennesker væk på grund af stanken.

Niels Riis

Fra : PJ

Dato : 16-01-02 23:04

> [...]
>
> Niels Riis
> <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Og en ny ren fjer i hatten giver også mere vildt tror jeg Især i
Dyrehaven :o/ Oh``` herligt med garantier

Pierre Jakobi

Fra : Niels Riis

Dato : 17-01-02 01:21

> Og en ny ren fjer i hatten giver også mere vildt tror jeg Især i
> Dyrehaven :o/ Oh``` herligt med garantier
>
> Pierre Jakobi

Hej Pierre,
du lyder som en rigtig jæger.
Hvad mener du egentlig ??????

Niels Riis

Fra : PJ

Dato : 17-01-02 08:44

Hej Niels!

Jeg mener helt nøjagtigt - at personlig hygiejne er en privatsag
Og at vi er så forskellige - hos os kommer der "topskurede" og "grisebasser"
på jagt - med al respekt var jeg selv som ung - en ivrig strandjæger med
beskidt islændertrøje, kasket og snus i munden - senere blev det det i det
"fine" tøj med fjer i hatten . Begge dele fungerede med "GARANTI"

Renlighed er en god ting sagde kællingen og vendte særken til jul - med
eller uden blod.

Ellers mener jeg at det er sjovt med venskabeligt drilleri - både her og på
jagt - selvom jeg kender "sure" jægere - der er blottet for humor - De
bliver som regel med tiden "hærdet" til at kunne klare mosten. Min
opfattelse af dig her på NG - er at du har nogen erfaring og kender
"tonen" - eller tager jeg fejl - når du spørger om hvad jeg egentlig mener ?

Med r(v)enlig jægerhilsen

Pierre Jakobi

PS: Min gamle Færøske far gav mig et lille huskevers ---- Husk - Længst
Lever Glad Hjerte
Dette nu tilegnet dig for dine mange gode indlæg her i NG.

Fra : Jack Jensen

Dato : 17-01-02 19:25

"PJ" <pj@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Lever Glad Hjerte
> Dette nu tilegnet dig for dine mange gode indlæg her i NG.

Bare for at specificere kort.
Man svarer efter det forrige indlæg - dvs. i bunden af sit indlæg.

Og så vil jeg gerne sige at jeg ikke deler din næsegruse beundring af N.
Riis.

Jeg har set indtil flere usaglige indlæg på no.fritid.jakt fra N. Riis.
(Jeg krummede faktisk tæer da jeg læste dem).

Men ok du har selvfølgelig ret til din mening.

Mvh
Jack
40-års jagterfaring

Fra : Idar Iversen

Dato : 17-01-02 19:38

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> wrote

> [...]
> (Jeg krummede faktisk tæer da jeg læste dem).
>
> Men ok du har selvfølgelig ret til din mening.

På no.fritid.jakt kalles det for humor, dvs. krydderet på news :)

/ii

Fra : Jack Jensen

Dato : 17-01-02 20:49

"Idar Iversen" <idari.fjerneddet@fjerndette.tiscali.no(rge)> skrev i en
meddelelse news:tSE18.1019$L25.16794@news4.ulv.nextra.no...

> "Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> wrote

> På no.fritid.jakt kalles det for humor, dvs. krydderet på news :)
>
> /ii

OK - 1-0 til dig.

Mvh
Jack

Fra : PJ

Dato : 17-01-02 21:24

Kære Jack Jensen!

Normalt ville jeg ikke svare på et indlæg som dit, men blot sige jeg giver
dig ret i, at du også har ret til din mening endog den er respektløs. Og jeg
kan godt kalde dit og Niels Riis indlæg for gode - selvom jeg ikke har samme
synspunkter.
Og da jeg ikke mener man bør diskutere ligegyldige ting eller
irettesættelser - kan enhver NÆSTEN gøre som han/hun vil før eller efter
indlæg - og hermed er det mit sidste indlæg i denne "blod på tøjet" tråd -
som du iøvrigt ikke har haft relevante kommentarer til. Blot til sidst vil
jeg da også sige dig tak for tidligere gode indlæg her i NG.

Med jægerhilsen
Pierre Jakobi
51 års "god" jægererfaring (hvis det betyder noget)

Fra : Jack Jensen

Dato : 18-01-02 00:54

> [...]
>
> Med jægerhilsen
> Pierre Jakobi
> 51 års "god" jægererfaring (hvis det betyder noget)

Hej Pierre Jakobi

Jeg er aldrig respektls over for andre mennesker. - Fordi jeg ønsker også
selv at blive respekteret.
Det kan godt ske at jeg tager fejl i noget af det jeg skriver.
Men jeg håber bare at andreogså vil bære over med mig, som jeg også bærer
over med andre.
(Det lyder næsten bibelsk - nu vil jeg ikke anklages for blasfemi

Vi er mennesker allesammen.

Jeg har også læst mange af dine og N. Riis's indlæg - og jeg syntes at det
har været interessant at læse.

Jeg har "no bad feelings" - hverken om dig eller N. Riis.

Det kan jo være vi en dag er sammen på en tur til Polen eller Skotland?

Så knæk og bræk til Jer begge.

Mvh
Jack

Fra : Lars Haugaard

Dato : 19-01-02 20:06

> [...]
> gennem diverse marker mm. var mine bukser og jakke totalt indsmurt i blod.
>
> hvordan får jeg dette af tøjet,de er af mærket Deerhunter og lavet af

Hej Jan.

Det var efterhånden blevet til lidt af en lang tråd, så jeg starter lige
forfra.
Et ganske fornøjeligt emne som let kan lede til lidt lommefilosofi her hvor
jagten render mod en ende for denne gang..
Derfor:

Jeg har da efterhånden et rimelig afslappet forhold til det at få blod på
tøjet, men jeg skelner da imellem hvad for noget af mit jagttøj det kommer
på.
De bukser jeg bruger til "pæn jagt" med gortex og hele svineriet vil jeg da
gerne have renset en gang imellem. Mine er udstyret med udtageligt gortex så
det er kun selve buksen der vaskes ved 40 grader. Det får da det meste af
blod og andet til at forsvinde.
Ligeledes med de molskinsbukser jeg ynder at benytte til bukkejagten. Meget
gamle, og ikke særlig kønne mere men dejlig lydløse, vist nok et par af mine
første der må altså tale være en form for stof der kan udvides!
Der er tale om stoftyper hvor blod og andet godt kan lejres i selve
stoffets fibre, og derved gå i forrådnelse, selv om man render igennem nok
så mange våde graner, ikke rart!

Helt anderledes er det med mine bukser til "hårdt brug". Jeg har et par
læderbukser som jeg stort set kun benytter når jeg er på eftersøgninger. Jeg
kan stadigvæk genkalde mig den lidt godmodige mandige latter der bredte sig
i den lørdags travle jagtbutik, da jeg for år tilbage købte den. Jeg var
nemlig så naiv og spørge hvordan jeg skulle vedligeholde dem. Jeg mener, der
var jo tale om læder og læder skal jo smøres eller sådan noget, ligesom
støvler du ved nok.

De skulle bare have lidt fedt fra flommen på råvidt sammen med lidt
tilfældig blod i nu og næ, plus evt. rester der måtte sidde på mine hænder
fra madpakker o.lign! Resten skulle bare skrabes af når det tørrede ud. O.K.
sagde jeg respektfuldt, men min kone der var med på en af hendes få besøg i
en jagtforretning syntes nu nok det var en lidt mangelfuld information.
Nu jeg lige er ved det med koner og jagt! Det er nu forøvrigt mest
hensigtsmæssigt IKKE at have dem med eftersom jeg tilsyneladende aldrig kan
komme ud af sådan en butik uden at have brugt en mindre formue på "absolutte
nødvendigheder".

Men tilbage til mine læderbukser. Jeg er glad for dem, gortex og andet kan
ikke holde ret lang tid igennem tjørn, tæt krat osv. Mine hunde er også
glade for dem. Dels lugten(!), dels fordi de ved at der skal arbejdes når
jeg tager dem på. De hænger forøvrigt i fyrrummet, resten af familien kan
nemlig ikke lide dem!! Hvorfor kan du nok gætte dig til!

Som afsluttende bemærkning kan jeg jo konstatere at der har været
bemærkninger fra vort kære broderfolk fra Norge. Samstemmende hævder de, at
man ikke skal vaske sit jagttøj. Det er der nok både en geografisk og en
jagthistorisk forklaring på.
Enhver der har været i Norge, på ferie, jagt eller begge dele, ved at Norge
er et i forhold til Danmark stort land, men relativt få indbyggere. Der er
med andre ord langt til hinanden og det gør derfor ikke noget man lugter!

Når nordmændene så mødes til jagt har de for vane at være 4-8 mand og et par
hunde om et areal på 5000 ha. De ser kun hinanden om morgenen og igen sent
om aftenen og der skal de bare sove, spist har de allerede ude på bøen eller
på skoven, igen ikke noget lugtmæssigt problem.
I DK er det derimod for vane at være 40 mand og en masse hunde på 200 ha. Og
det meste af tiden må derfor gå med spisning og andet, logisk da nok da
arealerne er små. Ergo masser af lugtgener!

Lars Haugaard

www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Jack Jensen

Dato : 19-01-02 20:49

"Lars Haugaard" <haugaard@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> det meste af tiden må derfor gå med spisning og andet, logisk da nok da
> arealerne er små. Ergo masser af lugtgener!

Ha, ha, ha....

Det har du su ganske ret i.
- En meget underholdende og også meget relevant beretning. - Tak skal du
ha'.

-

Har du prøvet at spraye dine læderbukser med silikone?
- Prøv det - prøv det. - Det suger ikke helt op i halsen - Men det gør
dem fuldstændig vandtætte.

Med jægerhilsen
Jack

Fra : Lars Haugaard

Dato : 20-01-02 12:19

> [...]

> Har du prøvet at spraye dine læderbukser med silikone?
> - Prøv det - prøv det. - Det suger ikke helt op i halsen - Men det gør

Silikone er godt til meget(!?). En af de få ulemper jeg har kunne konstatere
er at silikone og f.eks. gortex eller andet af samme kaliber ikke går godt i
spænd. Silikonen går vist ind og lukker de mikroskopiske huller der ellers
skulle tillade min "damp" at slippe ud og holde regn osv ude. I så fald
ender man altså med noget der blot kan sammenlignes med alm. regntøj. Og så
kunne man jo lige så godt spare nogle penge, jeg mener gortex og så noget er
jo ikke ligefrem gratis!
Men til alm. beklædning er det ganske rigtigt fint i mange henseender.

De venligste hilsner

Lars Haugaard

Fra : Jan

Dato : 27-01-02 08:28

Hej allesammen

Jeg siger mange tak for alle de gode råd som i er kommet med, delt meninger
omkring dette emme, men jeg kan da sige at jeg ikke har vasket mit tøj inu
( til store irritation for kone) jeg venter lige et par til til så må vi se
om man nu også kan "skrabe" blodet af *S*

MVH
Jan H.