Forte eller Netbeans
Fra : The MaXx

Dato : 15-01-02 17:05

Hej gruppe.

Jeg ved dette er en oplagt start for en flamewar, da folk holder kraftigt på
deres favorit, men...

Jeg overvejer at begynde at bruge enten forte eller netbeans, men jeg gider
ikke sætte mig ind i begge to for at finde ud af hvilken en jeg bedst kan
li'. Jeg har forstået at de ligner hinanden meget, og derfor spørger jeg
jer:

Hvorfor vælge den ene frem for den anden?
Hvilken kræver mest af computeren?

Jeg sætter meget pris på at det er let at starte et prpjekt, uden nogen
større opsætning.

Håber på nogle faglige råd.

The MaXx

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-01-02 17:57

> Jeg ved dette er en oplagt start for en flamewar, da folk holder
kraftigt på
> deres favorit, men...

Emacs
Så har du også bedre styr på din kode.

Ej, af de to du nævner, jeg har kun prøvet Forte og jeg kunne *ikke*
lide den. Ind i mellem opførte den sig meget underligt. Jeg ved dog ikke
om det er blevet bedre i løbet af de 1½ år der er gået siden jeg prøvede
det. Koden, den genererede, var heller ikke særlig god; der var alt for
mange unødvendige ting. Jeg kunne sagtens bruge en time eller to på at
fjerne overflødig kode.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Peter Lind

Dato : 15-01-02 19:00

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote
> [...]
> det. Koden, den genererede, var heller ikke særlig god; der var alt for
> mange unødvendige ting. Jeg kunne sagtens bruge en time eller to på at

Øhhh, undskyld at jeg spørger dumt - men Forte er altså en editor, og ikke
et automatisk kode-generings-program, så hvordan i alverden kan du få den
til at generere kode, som det tager 1-2 timer at fjerne ?
Den eneste måde jeg kan få Forte til at lave kode på, er når jeg bruger den
til at lave GUI, og der laver den ikke noget jeg ikke beder den om.

mvh
Peter Lind

Fra : The MaXx

Dato : 15-01-02 21:44

> [...]
den
> til at lave GUI, og der laver den ikke noget jeg ikke beder den om.

Det vil så ikke være et problem for mig, da jeg ikke vil bruge nogen GUI
editor.
Jeg skriver selv koden. Det jeg er mest interesseret i til forhold til den
IDE jeg bruger nu (Kawa 5) er bedre debug funktioner, og lidt bedre object
browser og funktions browser.

The MaXx

Fra : Peter Lind

Dato : 15-01-02 22:08

"The MaXx" <the_maxx@mail.dk> wrote

> [...]
> IDE jeg bruger nu (Kawa 5) er bedre debug funktioner, og lidt bedre object

Med hensyn til debug, så synes jeg faktisk at Forte/Netbeans er rigtig
rigtig dårlig. Det er som om watches aldrig rigtig virker, og det er et
vindues-cirkus uden lige at holde styr på hvor man er i koden, og hvilke
variable man har på stacken.

Kawa kan jeg ikke huske, men f.eks IntelliJ's IDEA synes jeg har en
formidabel debugger. Er der nogle der kender til andre/bedre ?

Burde man egentlig ikke lave sådan en mere eller mindre objektiv
sammenligning af en lang række java-værktøjer, så vi også undgår flamewars
herinde ?

mvh
Peter Lind

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-01-02 22:33

> Den eneste måde jeg kan få Forte til at lave kode på, er når jeg
> bruger den til at lave GUI

Netop. Det var det jeg brugte den til.

> og der laver den ikke noget jeg ikke beder den om.

Nu husker jeg ikke detaljerne, men jeg lavede et *stort* GUI, og der var
altså en masse overflødig kode. Som sagt er det 1½ år siden og jeg ved
ikke om de har ændret noget. Jeg kan dog se at Forte 3.0 er blevet
shinet *meget* op i forhold til den jeg brugte, så mon ikke der skulle
været noget andet der var ændret?

Fra : Peter Lind

Dato : 15-01-02 18:55

> [...]
> Hvilken kræver mest af computeren?
>
> Jeg sætter meget pris på at det er let at starte et prpjekt, uden nogen

Hejsa - tjaaa... Pest eller Kolera er der sikkert nogle der vil sige, men
dem om det.

Rent brugerflademæssigt og i forbindelse med opsætning er der ingen forskel
på Forte og Netbeans. Det er den samme kode der ligger inderst inde i dem
begge to, og derfor bruges de også begge på præcis samme måde, og tager lige
meget computerkraft. Det er nok nødvendigt med 256MB ram som minimum, men
jeg har kørt begge programmer på en 500MHz uden de store gener.

Men forskellene:
Netbeans bliver oftere opdateret, og kan tit nogle nye smarte ting.
Forte har derimod en del sager (ekstra moduler) indbygget, som først kommer
senere i Netbeans. Blandt en masse SUN ting såsom PointBase og iPlanet
interface. Jeg ved ikke lige hvad fordelene skulle være ved det, da jeg ikke
er kommet så meget rundt i krogene endnu.

Jeg har brugt Netbeans 3.2.1 i noget tid, men har oplevet nogle meget
underlige problemer med det. Af og til holdt ctrl+space (auto-completion) op
med at virke, så holdt ctrl+cursor op med at virke, og efterhånden var der
færre og færre keyboard-shortcuts der fungerede. Samtidig var jeg gentagne
gange ude for at den 'glemte' den projekt-opsætning jeg havde lavet, og
begyndte at blande source og class filer (noget jeg havde sat projektet op
til ikke at gøre) og til tider nægtede den også at bruge f.eks 1.4 javac,
hvis Netbeans selv blev afviklet under 1.3.1...
For 3 uger siden skiftede jeg så til Forte (version 3.0) og har ikke haft
nogle af de problemer endnu, så måske er Forte bedre, eller også er jeg bare
uheldig.

Det er dog nemt at skifte fra den ene til den anden, projektfiler og
opsætninger ligger i en enkel XML fil, der kan læses af begge. Også når den
er blevet ændret.

Så mit råd må være at forsøge sig med Netbeans, og se om den kan opføre sig
ordentligt.

mvh
Peter Lind

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-01-02 08:38

NetBeans 3.3 har ændret situationen en del. Mange problemer er løst, og
det kører mere effektivt hvad angår både hastighed og hukommelse.

Der skulle komme en Forte overbygning i april cirka.

-dennis

Fra : Steffen Larsen

Dato : 16-01-02 10:37

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-01-02 10:08

"Steffen Larsen" <zool@diku.dk> skrev i en meddelelse

hukommelse.

> Jep!.. Hvis man absolut ikke vil køre emacs, så vil jeg da også
på det
> varmeste anbefale NetBeans, det køre langt hurtigere og mere
stabilt end
> Forte..

No way.

Forte er Netbeans + lidt extra.

Den nyeste version af netbeans er der mange fejl i. Forte 3.0 er
stadigvæk den mest stabile af dem, og den kan opdateres fra
netbeans side, altså ikke noget med at der kommer flere
opdateringer til netbeans end til forte.

> Men hvis du kan/har lyst, så benyt Emacs!

Det ville da være spild af tid.

Emacs er ikke et udviklingsmiljø der er værd at bruge tid på. Det
er en editor med nogle mærkelige ideer.

Har selv været tvunget til at bruge den i 6 måneder, og det var
en glædens dag da jeg endelig fik lov at smide den langt væk
JUUUHUUU

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Steffen Larsen

Dato : 17-01-02 10:25

Fra : Brian Matzon

Dato : 17-01-02 10:45

"Steffen Larsen" <zool@diku.dk> wrote in message news:Pine.LNX.4.21.0201171022020.13780-100000@ask.diku.dk...
> Tag dig sammen!... Du du fatter jo ikke hvad den kan! der er faktisk langt
> flere moduler til emacs end der er til Forte..
>
> Bare PrettyPrinter funktionen i forhold til Forte eller NetBeans.. Styrer
> for vildt..

Så man kan lave/bruge:
rmi
jndi
j2ee(alt hvad der dertil hører..)
Jini
junit
xtest
jar packaging
classpath opsætning
debugging (grafisk)
javadoc
jsp
form designing
osv osv

i emacs ? - se DET vidste jeg ikke...

ps. sjovt nok har jeg kun brug for Java relateret moduler...

/Brian Matzon

Fra : Steffen Larsen

Dato : 17-01-02 10:50

Fra : Brian Matzon

Dato : 17-01-02 11:17

"Steffen Larsen" <zool@diku.dk> wrote in message news:Pine.LNX.4.21.0201171044240.13915-100000@ask.diku.dk...
> On Thu, 17 Jan 2002, Brian Matzon wrote:
> Hvad er problemet!? ... sidder da selv med rmi, jini, j2me, wireless,
> classpath-ting, javadoc, jar pakning og debugging... Har ingen problemer!
Grafisk debugging? - via JPDA arkitektur?
troede ikke at emacs var grafisk...

> Dit problem ligger jo nok i at sætte det op! Har også organiseret alle
Ja, emacs...

> mine klasser i emacs, dejligt!
Hvad snakker du om? - Lyder ikke særligt projekt orienteret!

> Også dejligt at man ikke behøver at skifte editor, bare fordi man skifter
> sprog...
Skal man da heller ikke med Netbeans!
lige nu understøtter Netbeans:
text, alm java, jsp, servlets, cpp, c, html, property filer, resource bundles
css, xml, dtd, schemas - og andre jeg ikke lige kan komme i tanke om!

> Eneste minus ved emacs er vel form-design, som jeg ikke har set grafisk
> endnu... Men hvem benytter også det
Sjovt nok mange - jeg kan lave komplekse layouts i form designeren
uendeligt meget hurtigere end i hånden - inklusiv at rette koden til
(variabel navne, member access osv.)

Emacs er et program man enten hader eller elsker - men man skal følge dens
skik ellers er det umuligt at bruge (uncool!)

Jeg har kun set et IDE som kommer i nærheden af Netbeans, og det er
IntelliJ's (Idea?). Alt andet er måske godt på overfladen, men suger
grumt nær man RIGTIGT skal bruge lortet - Eclipse er et rigtigt godt
eksempel!

/Brian Matzon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-01-02 10:49

Det

> Tag dig sammen!... Du du fatter jo ikke hvad den kan! der er
faktisk langt
> flere moduler til emacs end der er til Forte..

Jo jeg ved den kan configureres temmeligt meget, hvis man har tid
til at lære det ret komplexe configurations miljø.

Men jeg er Java udvikler ikke emacs config udvikler.

> Bare PrettyPrinter funktionen i forhold til Forte eller
NetBeans.. Styrer
> for vildt..

Ja og ?

Jeg skal bruge et udviklingsmiljø, der er nemt at installere, og
bare virker fra første øjeblik, og ikke et der tager en krig at
lære, og som per default bruges hotkeys der ikke er som i alle
andre programmer jeg anvender.

At du kan lide det er helt fint, men vi er mange der bestemt ikke
kan.

Jeg savner ikke 1 eneste funktion fra emacs idag.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-02 10:02

> [...]
faktisk langt
> flere moduler til emacs end der er til Forte..
>
> Bare PrettyPrinter funktionen i forhold til Forte eller

Jeg fandt lige en artikel der sætter din mening lidt i
perspektiv.

Den er skrevet af manden bag Emacs,

http://news.com.com/2008-1082-817522.html?legacy=cnet&tag=pt.msnb
c.feed..ne_8517083

Han skrive f.eks:

The No. 1 tool (in that area) is Emacs, and I was kind of the guy
responsible for the original Emacs, 23 years ago. One of the
things I find frightening is it's still around, and in many ways
it hasn't really changed. Is that the best you can do for a
(low-end) developer? I don't think so.

Jeg synes specielt kommentaren om at han er skræmt over at det
stadigvæk bruges, og egentligt ikke har ændret sig er ret
sigende.

At han så nævner det for 'low end' developers forstår jeg ikke
helt, da en nybegynder bestemt ikke kan finde ud af at bruge
emacs.

Fra : Brian Matzon

Dato : 18-01-02 10:10

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message news:3c47e484$1@news.wineasy.se...
<SNIP>
> [...]
>
> Jeg synes specielt kommentaren om at han er skræmt over at det
> stadigvæk bruges, og egentligt ikke har ændret sig er ret

Det sjove ved det, er at James Gosling nu er igang med at lave
et refactoring tool til Netbeans! :)
Så mon ikke vi kan læse ud af det at manden der opfandt (eller,
var med til det) fortrækker Netbeans frem for EMacs?

/Brian Matzon

Fra : Brian Matzon

Dato : 18-01-02 10:18

<SNIP>
Fandt lige en time line der viser at hvordan og hvorledes James
Gosling var involveret i emacs. Åbenbart lavede han C versionen,
men hans kode blev senere skrevet ud pga. licens ting og sager...

http://www.jwz.org/doc/emacs-timeline.html

/Brian Matzon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-02 10:27

"Brian Matzon" <matzon@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
versionen,
> men hans kode blev senere skrevet ud pga. licens ting og

Spøjst

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 10:35

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Spøjst

Stallman lever og aander for fri software. Dansk Folkepartis holdning
til fremmede er barnemad i sammenligning. At omskrive et stort
program for at slippe af med ufri software, er noget man bare goer.

Men Emacs baerer praeg af at Stallman ikke kan lide Java, fordi Sun ejer det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 18-01-02 11:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Men Emacs baerer praeg af at Stallman ikke kan lide Java, fordi Sun ejer
> det.

På hvilken måde?

--
Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> XNS: =Jonas Kongslund

When you want to change the world, you don't see the dawn by
getting up early - you see it by not sleeping through the night.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 11:43

Jonas Kongslund <gamma@post.tele.dk> writes:

> På hvilken måde?

At Javas understoettelse i selve Emacs er ret sporadisk (jeg ved godt
at JDE findes, men det har RMS ikke noget at goere med, og det er ikke
med i standard distributionen af Emacs svjv), formentlig fordi de
kerneudviklere der er enten bruger LISP eller ren C. Understottelsen
af disse sprog i Emacs er meget bedre end for Java.

RMS har sagt nej til at udvide gcc til at kunne lave java bytecode for
at undgaa at gcc bliver koblet sammen med ufri software.
http://gcc.gnu.org/ml/gcc/2001-02/msg00895.html

Det mener jeg er en alvorlig fejltagelse. gcc er vigtig for at give
Java bedst vilkaar paa en GNU/* server.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-02 12:16

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:kk66607xei.fsf@mimer.null.dk...

> [...]
> http://gcc.gnu.org/ml/gcc/2001-02/msg00895.html
>
> Det mener jeg er en alvorlig fejltagelse. gcc er vigtig for at

Helt ærlig den mand er da syg oven i bøtten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 12:38

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Helt ærlig den mand er da syg oven i bøtten.

Han er _ekstremt_ principfast, og nu har han altsaa sat sig for at han
vil kun bruge fri software, og hvis ikke andre vil, saa maa han skrive
det selv.

En dag du har tid, saa laes http://www.gnu.org/gnu/manifesto.html -
det forklarer en del. Husk ogsaa at det er skrevet for snart 20 aar
siden, hvor Unix var en verden bestaaende af binaere ting fra en
leverandoer. Det er RMS fortjeneste at Linux havde muligheden for at
blive andet end blot et stykke legetoej[1]. Det er Linux fortjeneste at
der i dag i praksis er et valg mellem Microsoft og ikke-Microsoft[2]
(hvilket i Java-regi naturligvis drejer sig om den underliggende
platform under JVM'en).

[1] Linux distributioner byggede i starten paa GNU software. Isaer
GCC har vaeret altafgoerende.

[2] BSD-folk - beklager, men der er ikke kritisk masse til at
sammenligne med Windows. I dag kommer meget af udviklingen i
Unixverdenen paa Linuxplatformen, og bliver saa porteret. Det der er
kritisk set i mine oejne er om firmaer gider portere deres software
til en given platform, og her er der ikke mange *BSD-specifikke ting.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-02 12:59

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:kkpu47j3eq.fsf@mimer.null.dk...

> [...]
at han
> vil kun bruge fri software, og hvis ikke andre vil, saa maa han

Hvis han havde været muslim havde han været bin ladens højre
hånd.

Hans principper er jo helt ude i det extreme.

Men ham om det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 13:20

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Hvis han havde været muslim havde han været bin ladens højre
> hånd.
>
> Hans principper er jo helt ude i det extreme.

En haederkronet ret i USA.

Han har det med ufri software som du har det med Tomcat
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-02 14:24

> En haederkronet ret i USA.

Yep,

> Han har det med ufri software som du har det med Tomcat

Og igen yep.

Forskellen er at ufri software virker ligeså godt som fri
software, tomcat virker ikke ligeså godt som andre java servere.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 22-01-02 05:32

In article <kkpu47j3eq.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjørn Ravn Andersen claimed the following:

> [...]
> kritisk set i mine oejne er om firmaer gider portere deres software
> til en given platform, og her er der ikke mange *BSD-specifikke ting.

Dummynet, bør nævnes her, jeg har ikke hørt om noget lignede, gratis,
til Linux?

--
Anders Vind Ebbesen
A lot of Christians wear crosses around their necks. You think,

Fra : Steffen Larsen

Dato : 22-01-02 11:02

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-02 11:18

spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen) writes:

> Dummynet, bør nævnes her, jeg har ikke hørt om noget lignede, gratis,
> til Linux?

Nu kiggede jeg lige. Er det det system til styring af baandbredde
under FreeBSD?

Ser imponerende ud, men det ligner temmeligt meget et
netvaerksadministratorvaerktoej (hvilket er helt fint, men saa er det
ikke Windows men Cisco vi er i boldgade med), og det er vist ikke et
firma der har lavet det.

Er der andre ting?

(Fx en god JVM for nu at blive indenfor gruppens emne?)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Steffen Larsen

Dato : 22-01-02 21:25

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-01-02 10:27

> [...]
> Så mon ikke vi kan læse ud af det at manden der opfandt (eller,
> var med til det) fortrækker Netbeans frem for EMacs?

Jo ligesom os andre

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 18-01-02 10:28

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Den er skrevet af manden bag Emacs,

Næh, ikke helt, det er Richard Stallman som er skaberen af Emacs. James
Gosling lyver dog ikke i den nævnte artikel for han har haft en finger med
i spillet ret tidligt i forløbet.

Fra : The MaXx

Dato : 17-01-02 22:30

> [...]
> Forte..
>
> Men hvis du kan/har lyst, så benyt Emacs!

Jeg husker ikke at have spurgt om emacs.... men om forskellene mellem Forte
og NetBeans.... Diskussioner hvilke IDE'er der er bedst er der vist nok af.

The MaXx

Fra : Lars

Dato : 16-01-02 16:53

Netbeans er vist doneret af Sun til open source community under SSCL. Sun
bruger så fortsat Netbeans som kerne i Forte, men giver en masse ekstra
moduler med som f.eks. web-server mv.

Størrelsen på filerne ved download siger også lidt om forskellen - det er
vist nok (så hut jeg hvisker):
Netbeans ca. 17MB
Forte ca. 45MB

Hvis du vælger Forte, kan man slå alle de overflødige moduler, så den bliver
lidt "lettere" at køre.

Jeg bruger selv Netbeans 3.3 (den nyeste) og den kører fint - mindst ligeså
godt som eksempelvis JBuilder. Editoren er dog ikke nogen succes. (Jeg har
stadig ikke fundet ud af, at få den til at bruge tabs i stedet for space ved
indrykning.)

Man skal dog ikke undervurdere systemkravene. Minimum 256MB ram er
anbefalelsesværdigt, men Netbeans kan dog køre med 128MB.

Grænseflademæssigt er de stort set fuldstændigt ens og alt hvad man laver,
kan anvendes i både Netbeans og Forte.

Det var lidt om mine erfaringer ...

Lars

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-01-02 10:28

"Lars" <svend@bent.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
succes. (Jeg har
> stadig ikke fundet ud af, at få den til at bruge tabs i stedet

Du ændrer bare i opsætningen af dit project/program.

> [...]
> anbefalelsesværdigt, men Netbeans kan dog køre med 128MB.
>
> Grænseflademæssigt er de stort set fuldstændigt ens og alt hvad

De mangler kun en ting, nemlig muligheden for bedre styring af
formaterings standard.

I modsætning til en anden skribents mening, har jeg aldrig haft
problemmer med debug'eren som jeg syns fungere præcist som
sådanne en skal med breakpoints/watch osv.

Fra : Jan Uhre

Dato : 18-01-02 16:58

The MaXx <the_maxx@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4452f5$0$80467$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> Hvilken kræver mest af computeren?
>
> Jeg sætter meget pris på at det er let at starte et prpjekt, uden nogen

Det var en længere tråd, du fik startet MaXx

Men jeg klager nu ikke... jeg har benyttet Forte et stykke tid, men er ved
at være alvorligt træt af den (det er nok ikke _kun_ Forte's skyld...
sikkert også lidt min egen). Nu vil jeg i hvert fald - pga. flere
anbefalinger - forsøge mig med NetBeans.

Inden jeg selv uforvarent får startet en endeløs tråd herinde, er der så
nogle der med det samme kan fortælle mig, hvor jeg kan stille mine dumme
NetBeans spørgsmål, når de opstår?

Med venlig hilsen
Jan Uhre

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 22:14

"Jan Uhre" <uhreNOSP@Memail.dk> writes:

> [...]
> sikkert også lidt min egen). Nu vil jeg i hvert fald - pga. flere
> anbefalinger - forsøge mig med NetBeans.

Hvis du er træt af Forte, bliver du nok skuffet over Netbeans.

Prøv JBuilder istedet, eller Oracles databasetilpassede
JDeveloper-udgave af samme.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Jan Uhre

Dato : 19-01-02 04:40

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kk665z9xbo.fsf@mimer.null.dk...

> Hvis du er træt af Forte, bliver du nok skuffet over Netbeans.
>
> Prøv JBuilder istedet, eller Oracles databasetilpassede
> JDeveloper-udgave af samme.

Ja, jo... men JBuilder var jeg nu heller ikke så imponeret af, da jeg brugte
den under mine studier. Det er selvfølgelig sååå længe siden, så det var
version 1.0... det er jo nok sket noget siden.

Tak for tippet, Thorbjørn. Jeg vil nu prøve NetBeans alligevel, men nu ved
jeg da, at jeg ikke skal sætte mine forventninger for højt

Mvh
Jan Uhre

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-02 19:44

"Jan Uhre" <uhreNOSP@Memail.dk> writes:

> Tak for tippet, Thorbjørn. Jeg vil nu prøve NetBeans alligevel, men nu ved
> jeg da, at jeg ikke skal sætte mine forventninger for højt

Eftersom det er samme kodebase, er forskellen nok ikke særlig stor.

Man kan også bare holde sig til notepad + javac.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Steffen Larsen

Dato : 20-01-02 23:14

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-02 08:02

Steffen Larsen <zool@diku.dk> writes:

> tja... eller vi + javac

"vi" er for toesedrenge som har brug for at kunne se hvad de taster.

Soeg paa "mighty ed" paa fx Google.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Steffen Larsen

Dato : 19-01-02 10:26

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-02 19:45

> Koster da penge da, ik'!?

Ikke JDeveloper men den er også sjovest hvis man har Oracle. JBuilder
er i en lille gratisudgave.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk