Brune alger
Fra : Jan Krag

Dato : 15-01-02 15:37

Hej Gruppe
Jeg efterlyser et par gode råd omkring nogle alger i vores 128L
selskabsakvarie.
Det drejer sig om nogle brunlige alger der typisk sætter sig på kanterne af
diverse planter og bliver et par mm lange.
Vi har blandet tilplantning: (De fleste er fra Tropica, så jeg skriver lige
navne ned hvis det har relevans for nogle).
En del sværdplanter - Har kun en lille bitte smule "uld" på kanten af nogle
blade.
En lille Anubias nana - Er kun meget begrænset angrebet.
En java bregne (microsarum ptropus) - Er rimeligt angrebet på de fleste
blades kanter og hvor algerne nogle steder laver tråde på ca 1 cm.
En lille Hydrocotyle verticillata der har fået disse alger på nogle af
bladene.
En Bolbitis Heudelotii - Er meget angrebet. De ret fine smale blade er
næsten helt dækket af brune alger.
Noget relativt nyindkøbt Javamos (hvoraf en stor klump bortgives på
dk.marked.privat.dyr.akvarium) - Denne begynder også at få på nogle "tråde".
Det er dog mest det stykke jeg har taget fra og plantet højt på en rod lidt
for tæt på lyset. Resten der har ligget nede ved bunden er indtil videre
temmelig pænt.
De fleste af planterne ser dog ud til stadig at trives og vokse fint.

Jeg vil meget gerne vide lidt om hvad det er for nogle alger, og hvad vi kan
gøre for at hindre deres vækst.(lys, vandkemi, hvad ved jeg?) eller hvilke
fisk vi i givet fald kunne supplere med for at få dem væk.

Da jeg har set mange af den slags forespørgsler øjeblikeligt fulgt op af nye
spørgsmål kommer her alle de relevante oplysninger jeg kan supplere med: (så
har jeg også skrevet dem til en anden gang
Selskabsakvarie på 128L
Fisk:
5 Øksefisk,
2 scalarer (har klækkede æg pt.)
4 Ancistrus
6 unge Yoyo smerlinger
5 unge Kuhlli ål.
Akvariet er i starten af december "overflyttet" fra et kørende (men defekt)
65L og en del af fiskene og planterne er kommet i siden. Der bliver skiftet
ca. 30% vand ca. hver 14. dag og der bliver brugt postevand med tilsat
Aquasafe og pH-sænket til 6.5.
Der er 2*20W lysstofrør i armaturet (Power-Glo og Flora-Glo) og så vidt jeg
husker står tænd-slukuret på ca. 11 timer lys. (11:30-22:30 så der kommer
også lidt dagslys oveni.)
Vi har ikke noget varmelegme, men det naturlige temperatur i akvariet er ca.
26-27 grader.
Pumpen er en udvendig EHEIM Pro (500L/t) og vandkemien Nitrat/Nitrit ser ud
til at være perfekt når vi måler den.
Der er stort grus i bunden, og derudover er der en meget stor rod i
akvariet.
I alle andre træk ser det ud til at akvariet er meget velfungerende og
fiskene ser tilfredse ud (og scalarene yngler som sagt)
Så kan jeg da vist ikke finde på mere

Håber der nogle af jeg kloge og erfarne mennesker der kan komme med nogle
gode råd.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 15-01-02 20:18

Hej Jan
Her får du min mening.
Akvariet er jo slet ikke faldet til ro endnu.
De brune alger du omtaler er i virkeligheden starten på grønne alger.
Om det bliver et problem kan du slet ikke bedømme endnu. Knap så meget
vandskift,og nøjes med 1 gang om måneden, i hvert fald nu i starten uden
tilsætning af dit og dat.
Du skal have tålmodighed.
Det er temmelig mange forskellige planter du har valgt.
Det vil ikke være alle typer der synes at dit vand er værd at gro i. Dine
planter har hver især deres egne krav til godt vand.
Pumpen er stor.Vær også opmærksom på om pumpen laver for meget uro i vandet.
Mange planter har det ikke godt med alt for meget strømning, du kan ligefrem
opleve "kvæstede" blade, og de bliver nemt angrebet af alger.
Fjern de værst angrebne blade, og efterhånden må du hjælpe de dårligste
planter med at "forsvinde" fra dit akvarium.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Krag

Dato : 15-01-02 22:49

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote
> Hej Jan
> Her får du min mening.
> Akvariet er jo slet ikke faldet til ro endnu.
På hvilken måde mener du?
Principielt har det jo kørt i mange år - nu er det bare blevet flyttet til
en "større beholder" og har fået ny pumpe.
Vi har målt Nitrit og Nitrat, og der er intet der tyder på at det ikke kører
stabilt nu. Men derfor kan du da godt havbe ret alligevel.

> [...]
> Om det bliver et problem kan du slet ikke bedømme endnu. Knap så meget
> vandskift,og nøjes med 1 gang om måneden, i hvert fald nu i starten uden
Det er da første gang jeg har hørt at vandskift skulle være skadeligt?
Og akvariet har i alle 10 år (først 45L og derefter det sidste år som 63L)
kørt med aquasafe og pH-sænker og en stabil pH på 6.5. Københavner-postevand
er jo ikke alt for lækkert og pH'en er alt for høj.

> Du skal have tålmodighed.
Det kan vi nu også sagtens finde . Det er bare bedst at undersøge
problemet tidligt istedet for om en måned at finde ud af at vi skulle have
gjort sådan og sådan for en måned siden.

> Det er temmelig mange forskellige planter du har valgt.
> Det vil ikke være alle typer der synes at dit vand er værd at gro i. Dine
> planter har hver især deres egne krav til godt vand.
Det er netop derfor vi har valgt lidt forskelligt. Også dem de kalder
"svære". Så kan vi jo se hvad der virker og pille dem ud der ikke passer
ind.

> Pumpen er stor.
Skulle ellers mene at den netop er dimensioneret til et akvarie på denne
størrelse. Det var ihvertfald det de sagde i butikken og det der står på
pakken.

> Vær også opmærksom på om pumpen laver for meget uro i vandet.
Det gør den egentlig ikke. Output fra pumpen sker igennem et vandret rør med
små huller i der sider midt for bagsiden af akvariet, og bliver derfor
spredt godt ud i vandmassen.

> Mange planter har det ikke godt med alt for meget strømning, du kan
ligefrem
> opleve "kvæstede" blade, og de bliver nemt angrebet af alger.
Har jeg ikke oplevet. Planterne står faktisk ganske roligt, og ser som sagt
også ud til at trives og vokse.

> Fjern de værst angrebne blade, og efterhånden må du hjælpe de dårligste
> planter med at "forsvinde" fra dit akvarium.
Det er da bestemt også planen.

> Hilsen
> Jørgen

Mange tak for dit svar iøvrigt. Vi vil vente lidt og se hvad der sker.
Har du nogle kommentarer til lys-tiden? Jeg har læst en del på alle mulige
akvariesider om gode begynderråd om alt fra vandkemi og pumper til
forskellige typer lys, men der står forbavsende lidt om hvor længe man skal
have lys på.

Hilsen Jan

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 16-01-02 19:03

Hej igen Jan
Det du taler om er planteproblemer.
Du kan efter ca. 1 måned ikke engang vide hvad du har eller får af
planteproblemer i det nye akvarium. Du kan altså ikke skifte fra et akvarium
til et andet uden, at du plantemæssigt starter op med at omplante disse i et
helt andet miljø.
De iagttagelser du kan gøre nu er overhovedet ikke de blivende.
Derfor siger jeg - tålmodighed kære Jan - det er sku ikke for at fornærme
dig.
Med hensyn til lysmængde, er det kun dig selv, der ved iagttagelse kan
bedømme dette. Og med det meget varierede plantevalg du har foretaget, kan
det jo nok blive svært.
Jeg vil tro, at du bliver til at måtte opgive nogle af de plantetyper du har
valgt.
Hvis du foretager variationer i belysningstiden, så foretag ikke for store
spring - planterne er meget følsomme for disse variationer. Brug et
tænd/sluk ur for ensartet døgnrytme.
Med hensyn til dit strålerør, så vær opmærksom på at det skader
vandkvaliteten for plantevæksten, hvis du placerer det over vandlinien.

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-02 19:17

"Jan Krag" <listejan@krag.org> wrote in message

> [...]
> akvariesider om gode begynderråd om alt fra vandkemi og pumper til
> forskellige typer lys, men der står forbavsende lidt om hvor længe man

ca 12 timer er passende.

mvh
Jan

Fra : Per

Dato : 16-01-02 00:01

> [...]
> Så kan jeg da vist ikke finde på mere
>
> Håber der nogle af jeg kloge og erfarne mennesker der kan komme med nogle

Hej Jan!
Prøv at kik på denne side http://vaeversted.hjem.wanadoo.dk/alger.htm
Her står lidt "guldkorn" (synes jeg).
Hilsen Per Strandhauge