Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken Digitalkamera skal jeg købe
Fra : J.Starup

Dato : 15-01-02 14:37

Jeg skal til at købe mit første digitale kamera

Den skal bruges til lidt potræt n ( Min 2x optisk zoom)
Landskabs billeder ( Skal være skarpe )
Skal kunne laves papir billeder ( 10 x15 cm i god kvalitet )
Min eneste erfaring er 3 stk lånte digi kamera på arbejde

kodak dc 265 var meget robust og fine billeder (ude og inde god blits )
kodak dc 3400 var også meget god men ikke så robust
kodak dx 3600 meget dårlig med blits meget tåget /sløret på den ene side
af billedet modsat side af blits

De 2 jeg er lidt varme på er
Canon PowerShot A20
Max Resolution: 2.100.000pixels / 1688x1248 3 x optisk zoom til
3600 .- kr
og
Canon Digital IXUS V
Max Resolution: 2.110.000pixels / 1688x1248 2 x optisk zoom til
4400.-kr
Vidio har jeg ikke noget at bruge til da jeg har en DV

eller er der noget der er meget bedere til 4000-4500.-kr

Med Venlig Hilsen
Jørgen Starup

privat e-mail boble@pc.dk
arbejde joesta@europe.lego.com

Fra : J.Starup

Dato : 15-01-02 14:53

Niels Ebbesen" behøver ikke at svare

Da jeg gik lidt på jagt her i gruppe.Kan jeg se at jeg nok skal have en på
nakken
Men alle de data som der er div link
http://www.steves-digicams.com og
http://www.dpreview.com/ siger ikke så meget

Fra : Thøger Terp

Dato : 15-01-02 16:44

J.Starup <boble@pc.dk> wrote:

> Niels Ebbesen" behøver ikke at svare

LOL!

> Men alle de data som der er div link
> http://www.steves-digicams.com og
> http://www.dpreview.com/ siger ikke så meget

Enig de er ikke lige up-to-date. dpreiview har dog nogle gode tests, men
som sagt med alle de nyeste kameraer.

Jeg er selv på jagt efter et kamera i den samme prisklasse - jeg har
kastet min kærlighed på Nikon Coolpix 775, den testes intensivt hos
dpreview, og sammenlignes med Bla. et par Canon så vidt jeg kan se.

Håber du finder noget, og hvis ja så post endelig igen, jeg leder som
sagt også

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 15-01-02 17:28

"Thøger Terp" <seneca@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kastet min kærlighed på Nikon Coolpix 775, den testes intensivt hos
> dpreview, og sammenlignes med Bla. et par Canon så vidt jeg kan se.

Om i køber Nikon eller Canon er vel ligegyldigt, det er begge
kvalitetsprodukter der kan det samme, hvis man endelig skal se på noget, så
må det være at Canon har valgt at være åbne og givet
3-part-softwareudviklere mulighed for at lave programmer til behandling af
f.eks. RAW filer, hvilket har resulteret i mange spændende programmer til
bearbejdelse af Canon billeder. Men har jeg brug for det ?, kan man vel
spørge, og det kommer jo an på hvad man vil, der var en i en tidligere tråd
(jeg kan sørme ikke huske navnet) der sagde at filerne man får ud at det
digitale kamera, svarer til negativerne (eller måske dias positiver) men
ikke desto mindre er der rigtigt, det skal efterbehandles hvis man vil opnå
en ordentlig kvalitet.

Et eksempel: Den normale konvertering af Canon RAW filer generere et billede
med 16 bits farver, men RAW filen indeholder faktisk 24 bit. Fred Miranda
http://www.fredmiranda.com/ laver så en action til photoshop, som sammen med
en opskrift på hvordan man laver et billede hvor man hiver alle 24 bits ud
af en Canon RAW fil.

Der findes f.eks. software til at tage canon billederne remote, f.eks.
studieoptagelser hvor kameraet er placeret på et stativ og hvor man direkte
på PC skærmen, sek. efter billedet er taget, kan se om det er godt nok.

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 15-01-02 17:32

her er et eksempel på et program til organisation af canon billeder..

http://scottprofessional.com/

Fra : Henrik Kjeldsen

Dato : 15-01-02 16:34

Ok, lidt på puklen skal du vel have, da emnet har været oppe og vende i
denne gruppe mindst 10.000 gange før.
Men alligevel. Prøv disse sider.

Testsider:
http://www.dpreview.com/
http://www.fotokritik.dk/
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/forside
http://www.fs.dk/rr/fsrrovs.htm
http://www.taenk.dk/ (brugernavn: tt20, adgangskode: blender)
http://www.steves-digicams.com/
http://www.digit.no/Tester/tester.htm
http://www.imaging-resource.com/

Indkøbssider:
http://www.digital4u.dk/
http://de.dir.yahoo.com/Handel_und_Wirtschaft/Firmen/Fotografie/Bedarf_und_Z
ubehoer/Digitalkameras/
http://www.net-supplies.dk/
http://www.photoshop.dk/
http://www.pris-baskeren.dk/
http://www.shg.dk/shg.htm .

Prissammenligningssider:
http://dk.pricerunner.com/Home.jsp
http://www.edbpriser.dk/

Hvilke er mine "fortrukne".

Det skal dertil siges at jeg selv har købt følgende udstyr:
Canon PowerShot A20
SanDisk 128Mb Compact Flash Card Type I
SanDisk CFC kortlæser Type I
Varta Trio Lader Start Sæt (4x1600mAh)
Canon SC-PS 600 etui - PS A20

Som jeg forventer at modtage fra http://www.photoshop.dk/ senest torsdag den
16. januar.
Samlet pris vil blive kr. 5385,- incl porto.

http://www.digital4u.dk/ ville være billigere, men så ville jeg ikke have
fået sandisk kort og læser, men derimod emagic. Og desuden ville etuiet være
et uoriginalt.

Hvis jeg havde købt mit udstyr 4 forskellige steder ville prisen være ca.
kr. 5000,-
Hvis du ønsker at vide hvor stort et billede, du kan udprinte, så prøv at
downloade et billede fra en af ovenstående testsider, kopier det derefter
over i f.eks. Adobe PhotoShop, og udskriv det i 300 dpi på fotopapir.
Jeg siger dig (og i andre): Der er STOR forskel på almindeligt papir og
fotopapir.

Nu er du blevet lidt klogere (tror jeg), og mon ikke at vi nu er kommet til
bunds i det evige spørgsmål: Hvilket kamera.......

Venligst
Henrik :)

J.Starup <boble@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c44303d$0$5460$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 18:19

Måske man skulle lave en OSS(FAQ) til denne hjemmeside.
Der er en hjemmeside der er tilknyttet denne nyhedsgruppe, men der er ingen
OSS på:
http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Mvh Stig

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 18:25

> [...]
den
> 16. januar.
> Samlet pris vil blive kr. 5385,- incl porto.

Ganske udemærket løsning!
Jeg har selv en Canon A20 som jeg er meget glad for. (Vil dog til at sælge
pga køb af andet kamera).

Men måske Olympus 2040 også ville være noget for dig?
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677943
Den er godt nok ikke nær så kompakt, men til gengæld kan du selv rode med de
manuelle indstillinger, hvilket A20'eren har meget lidt af.
Desuden så har 2040'eren en meget lysstærk optik, hvilket er godt til
indendørs foto.

Mvh Stig

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-02 19:12

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manuelle indstillinger, hvilket A20'eren har meget lidt af.
> Desuden så har 2040'eren en meget lysstærk optik, hvilket er godt til

Jeg har også kig på lige nøjagtigt de to kameraer som her nævnes.
Først var jeg lun på Canon A20, men opdagede så Olympus 2040 til 3.995,-.
Der er flere manuelle muligheder på olympusen, hvilket jeg tror er en
fordel, men den er ikke så handy som A20.
Desuden er memorycard (eller hvad det hedder) ca. dobbelt så dyr som til
Canon A20 ifølge. www.edbpriser.dk
Her kommer så mit spørgsmål:
Jeg læste følgende på steves review vedr. olympus 2040 - Panorama function
(only when using Olympus brand SM card) -. Betyder det ikke at man kan bruge
andre, måske billigere memorycards men derved mister panoramafunktionen?

Jeg er meget i tvivl om hvilket af de to jeg skal vælge...

Mvh
Ole

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 16-01-02 00:37

> [...]
> Der er flere manuelle muligheder på olympusen, hvilket jeg tror er en
> fordel, men den er ikke så handy som A20.
Nemlig. (Husk stadigvæk at 2040 er mere lysstærk end A20... det er også en
stor fordel)

> Desuden er memorycard (eller hvad det hedder) ca. dobbelt så dyr som til
> Canon A20 ifølge. www.edbpriser.dk
Olympus'en bruger SmartMedia.
Så vidt jeg kan se er SmartMedia kun en anelse dyrere (alt efter hvor man
køber).
CF-kort 64mb ca. 300kr
CF-kort 128mb ca. 550kr.
SM-kort 64mb ca. 300kr.
SM-kort 128mb ca. 650kr.

> [...]
bruge
> andre, måske billigere memorycards men derved mister panoramafunktionen?
Det betyder at hvis du vil gøre brug af Olympus' panoramafunktion, så skal
du også bruge deres SM-kort (af en eller anden årsag).
Du kan sagtens bruge andre SM-kort, når du ikke vil bruge panoramafunktion.

> Jeg er meget i tvivl om hvilket af de to jeg skal vælge...
Det kan jeg da godt forstå! :)
De er begge to rigtig gode kameraer.
Canon A20 tager næsten altid nogle rigtig gode billeder uanset hvad du peget
på!
Men med oly2040 kan du bedre bestemme over hvad du vil ha' ud af motivet
(pga. de manuelle muligheder).
Hvis du ikke tror at det er noget du vil komme til at lege med en gang, er
den eneste ekstra grund (efter min mening) til at vælge Oly'en at dens
objektiv er mere lysstærk.
Ellers tag A20'eren.

Mvh Stig

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-02 17:23

> [...]
> Hvis du ikke tror at det er noget du vil komme til at lege med en gang, er
> den eneste ekstra grund (efter min mening) til at vælge Oly'en at dens

Ja, jeg tror det bliver 2040. Jeg køber den sikkert i morgen.
Tak for oplysningerne vedr. smartmediakortene - jeg skal sikkert have et 64
MB + opladelige batterier med oplader da det vist ikke følger med

Mvh Ole

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 16-01-02 18:46

> [...]
64
> MB + opladelige batterier med oplader da det vist ikke følger med

Nej, det mener jeg heller ikke det gør.
Jeg kender til to steder på nettet som er forholdsvise billige med batterier
og ladere.
www.batterier.dk (porto/gebyrfri levering)
og
www.billigebatterier.dk (lidt billigere batterier)
Ingen af dem har dog 1800mAh batterier hvis du går efter dem.

Mvh Stig

Fra : Niels Sloth

Dato : 17-01-02 08:12

Der var en grundig mand i Yahoo-gruppen for Oly 2100 UZ der testede
forskellige batteriers kapacitet ved brug af flash og kamera, og
konklusionen (svarer til min egen fornemmelse) var at Olympus
batterierne holdt længst, længere end de 1800 mAh batterier han
testede.

Mvh. Niels

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 17-01-02 10:44

> [...]
> konklusionen (svarer til min egen fornemmelse) var at Olympus
> batterierne holdt længst, længere end de 1800 mAh batterier han

Se det lyder jo ret interessant!
Spørgsmålet er så om der er andre 1600mAh'er, udover Olympus, der er lige så
gode?

/Stig

Fra : Storr

Dato : 17-01-02 10:45

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der var en grundig mand i Yahoo-gruppen for Oly 2100 UZ der

Hvad er det for en gruppe? Den tror jeg gerne jeg vil være med i, da jeg
lige har anskaffet ovennævnte kamera.

Anne-Mette
http://vovve.net/kirill

Fra : Niels Sloth

Dato : 18-01-02 08:33

fået meget ud af at følge den, alle tekniske spørgsmål er behandlet
grundigt, og der bliver henvist til masser af billeder fra hele
verden. Alle medlemmerne er meget glade for kameraet, det er ikke
meget negativt der bliver sagt. Jeg checker den næsten hver dag.

Mvh. Niels

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 18-01-02 10:18

> [...]
> verden. Alle medlemmerne er meget glade for kameraet, det er ikke
> meget negativt der bliver sagt. Jeg checker den næsten hver dag.

Er der også E-100RS brugere derinde?

/Stig

Fra : Niels Sloth

Dato : 18-01-02 11:26

Ja, der har været noget snak om sammenligning, priser, mm.

Niels

Fra : Henrik Kjeldsen

Dato : 15-01-02 19:56

Nej tak til C2040 Z. jeg havde dog dette kamera oppe og vende i mine 2
hjerneceller, men det negative jeg kom frem til om dette kamera var:
1: Støj på billedet når man bruger iso 400.
2: Højt strømforbrug.
(3: Passer ikke i en lomme)

Mit definitive valg blev derfor Canon.
Gælder mig til Torsdag.

Venligst
Henrik :)

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 16-01-02 00:26

> 1: Støj på billedet når man bruger iso 400.
Er det ikke meget normalt for et digitaltkamera når man snakker iso400?
Kan Canon A20 overhovedet køre iso400?

> 2: Højt strømforbrug.
Er du sikker på det?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/C24/C24A11.HTM
(Dette site kørte da jeg var derinde snegle-langsomt)

> (3: Passer ikke i en lomme)
Nej, det kan der så være noget om.
Her er Canon A20 noget bedre i lommen

Mvh Stig

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-01-02 19:58

J.Starup skrev:

> Jeg skal til at købe mit første digitale kamera
>
> Canon PowerShot A20

Kan kun sigde at jeg er meget glad for mit, og det opfylder dine krav.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags