Hjemmelavet godbidder.
Fra : Hvornum \(Max\)

Dato : 15-01-02 14:23

Er der nogle der har forslag til lækre hjemmelavet, sund godbidder???
Jeg har lige lavet en stor potion stegte tørret leverstykker, med stor
succes *SSSS* I skulle have set vovsen der ellers ikke tigger!!! Hun blev
ualmindeligt glad for sin MOR Så nu vil vi smutte ned og lave lidt
spor-arbejde.......
God dag
Gitte og Tammi

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-01-02 21:04

Hvornum (Max) <hvornum@hvornum.com> skrev i en
> [...]
> succes *SSSS* I skulle have set vovsen der ellers ikke tigger!!! Hun blev
> ualmindeligt glad for sin MOR Så nu vil vi smutte ned og lave lidt

Hej Gitte og Tammi

Jeg har desværre ikke nogen forslag til lækre hjemmelavet godbidder, men jeg
kunne god tænke mig din opskrift på stegte tørret leverstykker hvis det kan
lade sig gøre?

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki

Fra : Hvornum \(Max\)

Dato : 15-01-02 21:49

Hejsa Bolette og Nicki.

Her følger så "opskriften" på tørret leverstykker.

Jeg skærer lever i passende firkanter (alt efter hundens størrelse, det er
godt de er små og hurtige at spise, hvis de skal bruges til træning).
Derefter bruner jeg dem godt i olie i en stegegryde, hælder vand på og lader
dem simre i 20 min (alt efter størrelsen). De tages op af vandet placeres i
bradepanden udbredt på bagepapir og bages ved 200 grader i 20 minutter eller
til de er tørre. De bliver helt tørre og sprøde og er nemme at have i
lommen uden de sviner og lugter alt for grimt

Men pas på med udelukkende at bruge disse til godbidder, da hunden så vil få
for meget protein.

Vores lille schæferhvalp er helt vild med dem og de er ihvertfald uden
tilsætningsstoffer. Lige nu hvor vi er igang med at lære sporarbejdet,
bruger jeg kogevandet til at pensle under skoene, når jeg går
sporet........det hjælper hende meget.

God fornøjelse
Gitte og Tammi (der er træt efter alt det snudearbejde)

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-01-02 23:01

> [...]

> sporet........det hjælper hende meget.
>
> God fornøjelse
> Gitte og Tammi (der er træt efter alt det snudearbejde)

Det lyder nemt nok, vi helt sikkert prøve at lave dem, og også de par
opskrifter Sannie har skrevet.
Jeg har bare et spørgsmål, og egentlig også til Sannie, hvor lang tids
holdbarhed er der på disse hjemmelavet hundekiks?, og hvor og hvordan
opbevares de?

hundekiks fra Bolette og Nicki

Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 23:33

Kære Bolette.
Opskrifterne giver knas tørre produkter, og kiksne kan holde sig lige så
godt som andre småkager med lignende ingredienser.

Rugbrødshapserne kan holde sig i "evigheder". Begge haps-typer skal
selvfølgelig opbevares lufttæt og som andre småkager og kiks. Ellers
optager de lugte fra alt muligt ... karry, paprika, vanille og så videre
... Hunden vi elske hapsene under alle omstændigheder. Pare den bliver
håndfodret. Men kvaliteten bliver ikke forringet!
Tørre produkter uden fedt bliver ikke harske eller mugne.
Hvis du er i tvivl, og hvis du har et ekstra hjørne i fryseren, så gem
dem der, ... tag lidt op ad gangen og lad dem tørre lidt hvis
"fryseriet" har givet dem lidt fugt.

Især rugbrødshapserne er velegnede at ha´ med i lommen, ... de fedter
ikke tøjet, og
du bliver heller ikke snasket på fingrene.
De frister (dufter) ikke over evne, og alligevel vækker de begejstring
hos hundene.
Rigtig god fornøjelse
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Susanne

Dato : 17-01-02 10:48

Hvornum (Max) <hvornum@hvornum.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a224ja$1ki4$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> sporet........det hjælper hende meget.
>
> God fornøjelse
> Gitte og Tammi (der er træt efter alt det snudearbejde)

Hej Gitte.

Jeg har lige sat en portion kyllingepølser i ovnen og glæder mig til at se
resultatet og se hvad hundene siger til dem.
Jeg laver selv leverguffer, men ikke på samme måde som du gør.
Men da jeg syntes, din måde lyder nem, så vil jeg lige høre ,om det er nogle
man kan gemme i lang tid eller om de skal spises ret hurtigt ??

Mvh

Susanne

Fra : Sannie

Dato : 17-01-02 11:17

"Hej Susanne.

Hvordan laver du dine leverguffer???
Hilsen Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Susanne

Dato : 17-01-02 11:43

Sannie <Sannie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tox18.1197$XA5.109264@news000.worldonline.dk...
> "Hej Susanne.
>
> Hvordan laver du dine leverguffer???
> Hilsen Sannie

Hej igen.

Jamen, det er lidt mere omstændigt.....

Jeg koger først leveren i ca. 1½ time. Så skærer jeg den ud i små terninger.
Så kommer den i ovnen v. ca. 100 g. til de føles HELT hårde når man trykker
på dem. Dette tager faktisk ret lang tid...Nogle timer :c(
Så er de færdige og kan holde sig læææææææænge, med mindre man har en
utrolig dygtig hund, for så er de jo hurtigt brugt som træningsgodbidder
:c)

Vi bruger ellers pølsestykker til hundetræningen, men den ene af vores hunde
gider kun pølserne i kort tid. Så vækker leverstykkerne altid glæde..

Jeg ved ikke om de andre leverstykker (Gittes opskrift) kan holde sig længe,
for hvis de kan...ja, så tror jeg, de er hurtigere at lave.

Held og lykke

Susanne

Fra : Hvornum \(Max\)

Dato : 17-01-02 17:26

Hejsa NG.
Så må jeg vist hellere få svaret, jeg har ikke haft tid pga. arbejde *SSSS*
Leverstykkerne ( jeg bruger både svine og kalvelever) bliver knas-tørre og
kan holde meget længe, hvor lang tid ved jeg ikke præcist, for de er som
regel væk i løbet af ihvertfald 14 dage her i huset. Jeg opbevarer dem blot
i en pose eller en lufttæt dåse.
Jeg kan fortæller at jeg kort før jul købte nogle færdige i dyrehandlen, de
koster 49 kr. for 400 g og er altså væsentligt dyrere (jeg har lige købt
lever for 11 kr for 400 g) de færdige var procuceret den 29. januar 2001,
så jeg mener at hvis de er blevet rigtigt tørre i ovnen kan de holde længere
end hunden når at spise dem *SSSS*
Hilsen Gitte

Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 21:14

Hej Gitte og Tammi

Jeg har her an gamme opskrift, som er ganske populær.

Hundekiks

   4 æg
   2 breve drikkebouillon
   1 kop mel
   1 kop knækkede rugkerner
   havregryn, så meget det kan tage

Æg, mel, rugkerner og havregryn blandes med bouillonen. Rulles derefter
i fingertykke pølser der skæres ud som pebernødder.
Beges ved 175o i en time, hvorefter kiksen står yderligere en time i
slukket ovn.

Det er en herlig småbid til hunden, uden fedt og sukker – kiksene er
også gode hvis tobenede skal have noget mættende der ikke feder.

Fra dyrevennen nr. 6 1984

Desuden køber jeg selv Aldi´s billigste mørke rugbrød, spærer det i
passende tern og "bager" dem tørre en hel aften ved 70-80 grader i
varmluftovn ... lidt længere i almindelig ovn.
De er billige, og hundene elsker dem, og gæsterne kan få styret deres
lyst til at give godbidder!

http://www.kandu.dk/

Fra : Hvornum \(Max\)

Dato : 15-01-02 21:52

Hejsa Sannie.

Tak for de gode opskrifter, det vil jeg prøve i weekenden.
Vil gerne selv lave lidt godt til hunden, så ved jeg da hvad der er i
*SSSSS*

Hilsen Gitte og Tammi.

Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 22:26

Hej igen Gitte og Tammi.
Det lyder som en rigtig lækker lokke-haps.
Jeg har straks taget en kopi.

*mmmm*
Hunden kan heldigvis ikke læse ... endnu!
*ggg*

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 15-01-02 23:53

Når jeg laver disse hundekiks, plejer jeg også at tilsætte revne gulerødder,
hakket persille m/stilk, lidt ost og lidt olivenolie, så syntes mine hunde
at de er ekstra gode. Jeg plejer bare at rulle dem ud til en stor plade og
ridse i dem så det bliver til terniger, så brækker jeg dem ud når de er
bagt. Persille skulle (siger de kloge) hjælpe på dårlig ånde........

> [...]
> i fingertykke pølser der skæres ud som pebernødder.
> Beges ved 175o i en time, hvorefter kiksen står yderligere en time i

Mvh Carina

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 16-01-02 00:07

Kyllingepølser:

køb en pakke kyllingepølser, skær dem i tynde skiver, fordel dem på en
bageplade bag dem v/ 180° i 1 time og så plejer jeg at efterlade dem i
slukket ovn 1 time mere.
Kyllingestykkerne "hæver" til dobbelt størrelse og hundene er vilde med dem.
Mvh Carina

Fra : Sannie

Dato : 16-01-02 00:56

Det var dog en genial idé!
Rigtig god lokkemad!
Hvor er det dog herligt, med alle de gode hapseråd.

http://www.kandu.dk/

Fra : ULLA MORTENSEN

Dato : 17-01-02 00:38

Er du så heldig at du har microovn, tager en god håndfuld bare 2 minutter

Iøvrigt vil jeg advare mod almindelige pølser, de indeholder en del
svinefedt, hvilket mange hunde ikke kan tåle, de får diarè
hilsen Ulla

Fra : Sannie

Dato : 17-01-02 11:25

"ULLA MORTENSEN" skrev d. 17-01-02 00:38 dette indlæg :
> [...]
>
> Iøvrigt vil jeg advare mod almindelige pølser, de indeholder en del
> svinefedt, hvilket mange hunde ikke kan tåle, de får diarè

Hvad er det så, du tørrer i microovnen?

Vi (jeg) er vilde med så mange gode idéer som muligt, så nu er jeg ved
at ha´ et helt lille hundeapotek!

Knus
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 17-01-02 14:44

> minutter
> >
> Hvad er det så, du tørrer i microovnen?

Det er kyllingepølserne hun putter i microovnen istedet for i alm. ovn. En
god ide, bare ærgeligt at jeg ikke har så'n en.

Mvh Carina

Fra : ULLA MORTENSEN

Dato : 20-01-02 01:40

Undskyld Det er naturligvis kyllingepølser ! Lever kan også bruges, det
behøver ikke at blive kogt først, bare små rå terninger ind i mickroovnen,
prøv med et par minutter ad gangen.
Jeg har nok sovet lidt.
Hilsen Ulla.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 17-01-02 12:19

ULLA MORTENSEN <frumortensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Iøvrigt vil jeg advare mod almindelige pølser, de indeholder en del
> svinefedt, hvilket mange hunde ikke kan tåle, de får diarè

Faktisk er pølser ret usunde også for mennesker ! der er jo næsten intet
rigtigt kød i dem det er faktisk kun affald og fedt !så burde man faktisk
selv lave sine pølser men det er nok ikke så nemt