Elektrisk katteindhegning??
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 11:27

Hejsa,

Vi har en sød sort kastreret Sofus. Som meget gerne vil ud og lege med
fuglene :) Det kan man tydeligt mærke på den (den miav'er meget) .
Vores problem er at vi bor lige op af en meget befærdet hovedvej, og vi har
allerede mistet Sofus' mor og tante(pga vejen). :(
En løsning på problemet er selvfølgelig at vi kun lukker katten ud når vi
også selv er udendørs, men det er jo ligesom ikke hver dag det sker.

Så hørte jeg noget om at man kan få sådan et elektrisk halsbånd, som giver
nogle stød impulser hvis den bevæger sig uden for et område indrammet af en
signalledning.
Ja, jeg ved godt at det måske kan virke lidt makabert, men den ville få en
større frihed til at komme ud at lege i naturen.

Er der nogen der har erfarring med sådan et halsbånd?
Og er der nogen der ved hvor sådan noget kan købes?

Mvh Stig

Fra : Ann K

Dato : 15-01-02 11:49

Hej stig.
Halsbåndet kan gud ske lov ikke købes i DK... Personligt betragter jeg
det som en raffineret form for dyremishandling!
Efter min mening har du kun fire muligheder mht at lade Sofus komme ud:
1. Lad ham blive indendøre - og leg ekstra meget med ham, så han kan få
afløb for sine jagtinstinkter - anskaf evt en legekammerat... en kat som
aldrig har været ude, aner ikke hvad den går glip af!
2. Byg en løbegård (med "net-tag"), evt. lige ud for terrassedøren... så
kan terrassen være løbegård, såvel som jeres hyggekrog...
3. Indhegn hele haven - der er flere herinde der kan hjælpe dig med
"opskrifter" til dette.. en del bruger en el-tråd foroven på hegnet...
4. Lad ham rende som han vil - og vær klar til at samle ham op fra vejen
:(

Mvh Ann - der også har ude-katte... og også har prøvet at få en overkørt
(død!) kat hjem Haven er nu for så vidt indhegnet... dog ikke mere,
end at vi jævnligt finder to af kattene rendende rundt, hvor de absolut
ikke burde være!

Fra : Gitte J

Dato : 15-01-02 12:34

Halsbåndet kan desværre godt købes i Danmark, men det er ulovligt.... jeg
har i alt fald set det i brug på hunde flere steder, hvor folk synes et hegn
ville skæmme deres borgerlige idyl
Hvis misser skal ud og man ikke ønsker at se den død på vejen, ja så er det
vel bare et spørgsmål om at bygge en løbegård - hvis man har have, og det
ikke er imod reglerne der hvor man borb - eller deltage aktivt i kattens
udeliv og lufte den i sele dagligt. Katten kan jo sagtens blive kørt ned
selvom man er udenfor samtidig med den ... man kan jo ikke forhindre den i
fx at jage en fugl henover vejen eller lign. Halsbåndet...det ville være
noget forbandet svineri at bruge på en kat.
-Gitte.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-01-02 16:31

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> noget forbandet svineri at bruge på en kat.

Ja helt enig .. og akkurat som risikoen foreligger ved hunde er der
den mulighed at de kommer ud af haven og ikke tør gå tilbage af skræk
for at få stød .. både til hunde og katte er disse el-halsbånd noget
forfærdelig svineri .. til katte må løbegård anbefales og til hunde et
alm hegn og så masser af træning så hunden er klar over at hegnet er
forbudt at passere .. og det kan lade sig gøre ved jeg af erfaring ..
mvh Ami

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 17:41

> [...]
>
> Ja helt enig .. og akkurat som risikoen foreligger ved hunde er der
> den mulighed at de kommer ud af haven og ikke tør gå tilbage af skræk

Ja, det må jo være kattens værste mareridt.

> .. både til hunde og katte er disse el-halsbånd noget
> forfærdelig svineri

Vil du uddybe hvorfor?

>.. til katte må løbegård anbefales

Hvor meget plads kræver en kat minimum i sådan løbegård?

Mvh Stig

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 15-01-02 19:37

"Stig Nørgaard Jepsen" skriver:

> Hvor meget plads kræver en kat minimum i sådan løbegård?

Hej Stig!
En løbegård behøver såmænd slet ikke være så stor, det betyder mere, hvilke
aktiviteter man kan byde katten. Vores egen løbegård er 50m2, og det tror
jeg er mere end rigeligt. (Men nu deler vores 6 katte den jo også med en
Skt. Bernhardshund!).
En gård på f.eks. 20 m2 kan være helt fin til en enkelt eller to katte,
bare de får rige muligheder for at kigge ud, klatre osv. Man kan konstuere
gården med hylder, huler, evt. et udgået træ til at klatre rundt på. Der er
masser af muligheder, uden at det skal fylde hele haven. Og laver man den
oven i købet sådan at man selv kan sidde og hygge med dem om sommeren, så
er det jo helt perfekt.

Hilsen Dorthe ( - og putte-kattene, der synes det er for koooldt at være
ude i gården lige nu).

Fra : Birgitte

Dato : 15-01-02 19:58

Min er en lang gård der er delt op i 4 mindre løbegårde på ca 12m2 stykket.
Der er en indgang i hver løbegård, men adskilt med net så kattene kan se
hinanden.
Der går fast 1 fertil hankat pr gård, de har adgang til eget 100% helårs
isoleret hus "hundehus", hvor de har deres helt egen dyne til at putte sig
i.
De kan fint se hinanden og leger ofte sammen selv om nettet adskiller dem
for direkte kontakt.
Vi har set hvad fertile hankatte kan gøre ved hinanden, så vi har valgt ikke
at udfritte skæbnen.

De har ydermere platforme "hylder" i forskellige højder samt en lang tyk
forgrenet træstamme til at klatre i.
Vi har sat net i taget samt lagt plastplade på så de ikke bliver våde i regn
og sne.

Vi har bygget det på denne måde, så vi når tiden bliver til det, kan bygge
en lang gård til og så pille skillevæggen ned så hver gård bliver på ca.
24-25 m2.
Hvis du mangler ideer vil jeg gerne en af dagene tage nogle billeder af
løbegårdene så du kan se hvordan det kan laves.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Leif

Dato : 17-01-02 08:10

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det jo helt perfekt.
>
> Hilsen Dorthe ( - og putte-kattene, der synes det er for koooldt at være

Hej Stig

Vi havde en løbegård på 9 kvm til 6 katte, men der var også hylder pladseret
i forskellige højder hele vejn rundt,og det var de yderst tilfreds med,
efter vi flyttede fik de en på ca samme størrelse som den Dorthe har til
sine 6 katte og hendes Skt. Bernhardshund Namsen (Undskyld Dorthe hvis det
er stavet forkert, men jeg kunne ikke huske om det var sådan din onkel
kaldte den)

MVH Leif

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 17-01-02 13:50

Leif skriver:

> [...]
> sine 6 katte og hendes Skt. Bernhardshund Namsen (Undskyld Dorthe hvis det
> er stavet forkert, men jeg kunne ikke huske om det var sådan din onkel

Hihihi....han hedder nu Nansen, og det har jeg selv kaldt ham. Min onkel kalder
ham derimod "en hund der ikke vælter når man klapper den", og det er jo ganske
sandt!
Hilsen Dorthe ( - og "Namsen"...)

Fra : Grit Wessel

Dato : 17-01-02 16:24

> Hilsen Dorthe ( - og "Namsen"...)

Pas nu på! Andre folks skægge forsøg på at huske eller stave ens kats navn
kan - hvis de er gode - blive hængende.

Der er jo nogen der har forsøgt antydet at Phizackerley har et lidt specielt
navn, og nogengange staver folk der meget morsomt (de stakler ved jo ikke
bedre *grin*). To af de alternative stavemåder er hængt ved... så
Phizackerley hedder en gang imellem også Philzakary og Phiscalis.

Mon Nansen nu kommer til at hedde Namsen en gang imellem?...

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 17-01-02 19:48

Grit Wessel skriver:

> [...]
> Phizackerley hedder en gang imellem også Philzakary og Phiscalis.
>
> Mon Nansen nu kommer til at hedde Namsen en gang imellem?...

Sikkert ja, han hedder allerede også Snansen (Snaske-savle-nansen) og meget mere
*smil*

Hilsen Dorthe (- og Nanse-mansen, Bølle-hansen, Grise-nansen og alle de
andre...)
http://www.kishka.dk/nansen.html

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 17:39

> Halsbåndet kan desværre godt købes i Danmark, men det er ulovligt.... jeg
> har i alt fald set det i brug på hunde flere steder, hvor folk synes et
hegn
> ville skæmme deres borgerlige idyl

Jeg har fået at vide at det er ulovligt at bruge på hunde, - men ikke katte.
Ved ikke helt hvorfor det er sådan?

> Katten kan jo sagtens blive kørt ned
> selvom man er udenfor samtidig med den ... man kan jo ikke forhindre den i
> fx at jage en fugl henover vejen eller lign.

Indtil videre har det været sådan at Sofus holder sig tæt til os når vi er
ude i haven. Især hvis der bliver arbejdet med et eller andet.
Men det er jo, som du siger, selvfølgelig ikke en garanti for at den ikke
vil jage en fugl henover vejen.

> Halsbåndet...det ville være
> noget forbandet svineri at bruge på en kat.

Det må du da gerne uddybe.. :)

Mvh Stig

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 17:34

> Halsbåndet kan gud ske lov ikke købes i DK... Personligt betragter jeg
> det som en raffineret form for dyremishandling!
Nu ved jeg slet ikke hvordan en kat vil opleve sådan et halsbånd. Men det
lyder jo åbenbart som om at det ikke er særlig sundt for katten.
Først tænkte jeg på denne form for indhegning, som en lidt mere avanceret
elektrisktrådsindhegning.. ligesom til køer.
Hvad er det der efter jeres mening er værst ved halsbåndet? Stødet? Eller
det at hvis den kommer ud på den forkerte side ikke ville kunne komme ind
igen?
Vil katten ikke lære hvor den 'må' gå og hvor den ikke må gå? Eller vil den
tit glemme hvor det er skidt at gå hen?

> Efter min mening har du kun fire muligheder mht at lade Sofus komme ud:
> 1. Lad ham blive indendøre - og leg ekstra meget med ham, så han kan få
> afløb for sine jagtinstinkter
Vi prøver det bedste vi kan! :) Det er en ret aktiv kat!

> - anskaf evt en legekammerat... en kat som
> aldrig har været ude, aner ikke hvad den går glip af!
Se, det kunne efter min mening være en god idé.
Hvor kan man finde sig sådan en kat? Og vil de helt automatisk acceptere
hinanden?
Hvordan skal man forresten forvente at vores Sofus vil udvikle sig fremover?
Den er akkurat lige blevet kastreret og den er vel cirka 7-8mdr gammel.

> 2. Byg en løbegård (med "net-tag"), evt. lige ud for terrassedøren... så
> kan terrassen være løbegård, såvel som jeres hyggekrog...
Måske kunne løbegården godt være lidt større end den er nu. Den vi har nu,
er vel 3-4kvadratmeter, - men det er mest så den kan komme på udendørs
toilet. :)

> 3. Indhegn hele haven - der er flere herinde der kan hjælpe dig med
> "opskrifter" til dette.. en del bruger en el-tråd foroven på hegnet...
Uh... det tror jeg ikke ville blive så nemt igen. :)

> 4. Lad ham rende som han vil - og vær klar til at samle ham op fra vejen
> :(
Nej, det har vi ikke lyst til igen. Så må en af de andre ideer være bedre
alternativer!

Mvh Stig

Fra : Ann K

Dato : 16-01-02 00:45

Hej Stig.
Opdagede lige at jeg jo slet ikke fik svaret på alle dine andre spm -
havde jo så travlt med at forklare om el-halsbånd

> [...]
Eller
det at hvis den kommer ud på den forkerte side ikke ville kunne komme
<> Vel egentlig begge dele... Støddet er ubehageligt/smertevoldende...
og forestil dig din egen angst for at komme hjem til konen -
pløre-stang-vissen - og tre timer efter at du bare lige var gået ned for
at hente smøger *grin* (Øhhh - jeg antyder afgjort ikke at du skulle
have den slags problemer... det var blot en sammenligning! )

>Vil katten ikke lære hvor den 'må' gå og hvor den ikke må gå? Eller vil
den
tit glemme hvor det er skidt at gå hen?
<> Adfærdstudier af hunde, heste, køer og får har vist at de efter et
stykke tid har glemt, hvorfor el-hegnet/halsbåndet er så væmmeligt...
Straf er altså IKKE en metode der bør bruges under indlæring! Kunne
forstille mig at det ville være nøjagtig det samme med katte !?

>Vi prøver det bedste vi kan! :) Det er en ret aktiv kat!
<>Hæ - hvilken kat er ikke det... især i den alder

>Hvor kan man finde sig sådan en kat? Og vil de helt automatisk
acceptere
hinanden?
<> Katten kan findes på et hvilket som helst dyreinternat... Prisen er
ca 400 d.kr for et neutraliseret, vaccineret, øretatoveret og
dyrlægeundersøgt eksemplar... Da I lige har fået Sofus kastreret, ved I
jo også at det faktisk er billigt!
Ang at sammenføre to katte, så prøv at se i tråden "Det første møde - ny
kat" fra d. 14/1 ... her er en del gode råd... ellers så prøv at bruge
NG's egen hjemmeside
http://www.omnix.dk/~jni/kat/
og se om evt der er skrevet noget i FAQ'en ang dette emne...

>Hvordan skal man forresten forvente at vores Sofus vil udvikle sig
fremover?
>Den er akkurat lige blevet kastreret og den er vel cirka 7-8mdr gammel.
<> Hvis du spørger ang udseende, vægt og størrelse, så bliver jeg dig
svar skyldig! Men han bliver sikkert både smuk og stor (gæt, hvem, der
har en forkærlighed for sorte katte Pas nu bare på at han ikke
bliver overvægtig - det KAN ske for kastrater
Hvis du mener temperament... ja, så vil han nok blive lidt mere rolig og
kælen med alderen...

>Måske kunne løbegården godt være lidt større end den er nu. Den vi har
nu,
er vel 3-4kvadratmeter, - men det er mest så den kan komme på udendørs
toilet. :)
<> Jamen så er det jo bare om at komme i sving! )) selv om det er
koldt lige nu, får man jo varmen, når man arbejder.......

>Nej, det har vi ikke lyst til igen.
<> Det regnede jeg heller ikke med!

>Så må en af de andre ideer være bedre alternativer!
<> Ja, ikke sandt!

Mvh Ann - der vil gå i seng og sove!

Fra : Birgitte

Dato : 15-01-02 17:17

Hej Stig

Jeg ville nu sætte trådhegn op om hele haven, det er da lidt mere humant
ikk' ?
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-01-02 17:21

Tak for alle kommentarerne! :)

/Stig

Fra : Ann K

Dato : 15-01-02 23:20

Hej Stig.
Når jeg kalder el-halsbåndet for "en raffineret form for
dyremishandling", så er det udelukkende baseret på et video-klip, jeg
fandt på nettet, hvor man ser en hund blive "trænet"... Den stakkels
hund hylede og krøb sammen HVER gang den fik et stød... og det var
utrolig ubehageligt at se, hvordan denne "træning" drænede hunden for
initiativ, glæde og virkelyst!!!
Jeg kan desværre ikke give dig en URL e.lign. - min pc har haft store
problemer og måtte formateres flere gange i løbet af de sidste par
måneder... og Manden anede ikke at jeg havde gemt link'et... Jeg ville
ellers have fortalt om det i hunde-ng... Dér foregår nemlig ofte større
diskussioner ang brug af el-halsbånd, pig-halsbånd og lignende
torturinstrumenter, som mennesket har opfundet.......
Men jeg kan huske at det var en amerikansk side... vistnok omhandlende
en af USA's førende dyremishandlere... Nå, nej - jeg mener
hundetræner... Kan bare ikke huske navnet

Dejligt at høre at du har opgivet den ide! )
Og selv om I beslutter at bygge en løbegård, så vil jeg da også anbefale
jer at få en legekammerat til Sofus... Prøv at tale med det nærmeste
dyre-internat... der sidder uden tvivl en lille mis, som vil elske at få
sig et godt og blivende hjem - fuldt udstyret med løbegård, god mad,
søde mennesker og en katte-kammerat

Mvh Ann

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 16-01-02 00:41

> [...]
> dyre-internat... der sidder uden tvivl en lille mis, som vil elske at få
> sig et godt og blivende hjem - fuldt udstyret med løbegård, god mad,

Vil Sofus automatisk acceptere et nyt lille medlem i dens egen størrelse til
familien?
Eller kan det være at den føler at dens eget område bliver invaderet?

Mvh Stig

Fra : Pernille Scharff

Dato : 16-01-02 14:07

Hej Stig,

ang. en legekammerat til din Sofus: Der er erfaringer omkring
introduktion af ny kat i tråden "Det første møde - ny kat". Hos os
forløb det i hvert fald forholdsvis smertefrit selv om man selvfølgelig
ikke skal forvente at de bliver perlevenner inden for de første 5
minutter, det tager lige et par dage eller måske uger.

Og jeg er overbevist om at der er masser af internat-katte (Kattens
Værns internat eller Inges Kattehjem, afhængig af hvor du bor) som vil
være begejstrede for at flytte ind hos Sofus!

/Pernille