Ekkolod
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 15-01-02 11:26

Hej!

Jeg kigger på ekkolod. Det skal ikke være det helt store. Da det bare er til
en lille jolle på esrum sø.

Jeg har kigget på modellerne fra Bottom Line. Er der nogle der har erfaring
med disse ?

Hvad skal man kigge efter, når man skal ud og købe ekkolod ?

Rasmus Berntsen

Fra : Anders og Berit

Dato : 15-01-02 15:15

Til brug på små vanddybder og blød bund = søer, vil jeg varmt anbefale at du
får fat i et ekkolod med høj transducerfrekvens og white- eller greyline. Du
får herved langt den bedste opløsning og mulighed for at finde fisk. Den
lille Bottomline har ingen af delene.

Skal du kun se dybder kan alt bruges.

Mvh
Anders

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 16-01-02 08:38

Hej Anders og Berit!

Tak for det hurtige svar.
Kan I foreslå nogle ekkolod (Mærker og modeller).
Rasmus

Fra : SGF

Dato : 16-01-02 20:08

Hej Rasmus

Må jeg have lov at foreslå et Garmin Fishfinder 160? (www.garmin.com)
Jeg er ENORMT glad for mit, det har alle nævnte features, samt selvfølgelig
mulighed for temperatur og fart - og til en god pris (mener ,det koster knap
3000).

Hvis du har tænkt dig at loddet skal være transportabelt (til brug på
klubbåde på søerne osv) vil jeg foreslå dig at købe et "almindeligt" lod, og
selv bygge kasse, holder til transducer mv - billigere og bedre løsning.

Mvh
Søren

Fra : herskin@orangenet.dk

Dato : 16-01-02 15:00

Kig efter lodder med grayline eller whiteline der visuelt separerer
evt. fiskestimer fra bunden - dette kan ofte være relevant under
aborrefiskeri i efteråret på Esrum.

Du er nok bedst tjent med Eagle's eller Lowrance's billigste modeller!

Mvh
Jannik

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-01-02 19:49

Jeg er ekstremt glad for mit Furuno-lod. Det virker bare altid. Der er fin
opløsning på den i øvrigt store skærm. Loddet kostede mig omkring 4.000,-

mvh
Kim Frederiksen

P.S. Lad dig ikke narre af "fiske-alarm" funktionen ... det er det største
fupnummer i elektronikkens historie. OK, den skal nok give alarm hvis der er
fisk, men også ved alle mulige andre objekter i vandet)

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-01-02 19:52

Hov, og som tidligere nævnt: Sørg for at få et lod med høj
transducer-frekvens (som regel 20 kHz ... Det giver flere detaljer, men et
mere snævert afsøgningsområde. Eller endnu bedre, et lod med BÅDE 50 og 250
kHz omskiftelig frekvens). Jeg ved ikke hvor vigtigt det er i Esrum sø, men
det kunne da tænkes at du en dag skulle bruge loddet ude på "Æ Hav"

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 22-01-02 08:31

Hej!

Tak, for alle jeres tip. Nu er det bare og bevæge sig ud i junglen.

Rasmus Berntsen