Av - den var varm den CPU
Fra : Coach

Dato : 15-01-02 08:48

Hjælp mig lige en gang.

Min cpu bliver 54º varm når den har kørt nogen tid. både iflg Bios og MBM.
Jeg bruger en CoolerMaster EP5-6I11, som skulle kunne bruges op til 1,4
Athlon.
Jeg kører netop med en 1,4 Athlon/266 på et Soyo Dragon board.

Selv om den er så varm har jeg godt nok ingen problemer.

Hvor varm skal den være før det kan sisges at være OK?
Albefal hermed en god Cooler som I har gode erfaringer med.

Og tak til alle der svarer
--
mvh / best regards
Brian Jensen

Fra : Mogens

Dato : 15-01-02 09:02

On Tue, 15 Jan 2002 08:47:43 +0100, "Coach" <coach@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvor varm skal den være før det kan sisges at være OK?
>Albefal hermed en god Cooler som I har gode erfaringer med.

Hej

Jeg har samme køler på min Tbird 1200@1400 og ifølge
mit motherboard kommer den aldrig over 46°C

Det kunne jo være at din køler er god nok, men at der
ikke er nok gennemtræk i kabinettet. Hvis køleren bare
cirkulerer den samme varme luft virker den jo ikke optimalt.
Så har du ekstra blæsere i kabinettet for at forbedre
ventilationen og har du evt prøvet at køre med åbent
kabinet for at se om det hjælper på temperaturen ?

Men du behøver nu heller ikke at bekymre dig over at
CPU'en bliver 54°C hvilket er en helt normal temperatur.
Din Athlon kan tåle op til ca 90°C. Bare computeren er
stabil, så er det jo det vigtigste.

Mvh Mogens

Fra : Coach

Dato : 15-01-02 10:03

Jeg har netop bestilt en 400W strømforsyning med 2 blæsere.

Det siges at den støjer mindre pgra lavere omdrejninger( i kraft af 2
blæsere) + at den skulle kunne flytte noget mere luft igennem kabinettet.
Håber det hjælper.
ellers må jeg ty til en extra kabinetblæser, men det betyder jo desværre
mere støj

--
mvh / best regards
Brian Jensen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-01-02 14:52

> ellers må jeg ty til en extra kabinetblæser, men det betyder jo
> desværre mere støj

Så kig efter en Papst blæser med lavet omdrejningstal.
Fx http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=69.

12dB kan stort set ikke høres.

Noget helt andet er at 54ºC ikke er noget nævneværdigt problem. Er din
spand stabil nok, så lad være med at tænke mere over det. CPU'en skal
nok blive ustabil inden den når op i temperaturer hvor det er skadeligt
for den.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Leony

Dato : 15-01-02 10:15

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse

MBM.

> Jeg har samme køler på min Tbird 1200@1400 og ifølge
> mit motherboard kommer den aldrig over 46°C

Jeg har lige opdateret til xp pro og i den anledning opdateret min asus
probe.
I min gamle probeversion i win 98 måltes temp til omkring 20 grader i idle.
Med den nye i xp måles idle temp til 40 grader i idle.
Dette vil sige en forskel på 20 grader og det eneste der er ændret er
programmet der måler temperaturen.

Det jeg vil sige er brug det som et fingerpeg, det er ikke nødvendigvis en
korrekt måling. Hvis computeren kører som den skal så vær glad, den skal nok
brokke sig hvis det bliver for varmt.

Leony

Fra : Torben Larsen

Dato : 15-01-02 19:21

"Leony" <leony@NOSPAMmailme.dk> wrote in message
[snip]
> [...]
> Med den nye i xp måles idle temp til 40 grader i idle.
> Dette vil sige en forskel på 20 grader og det eneste der er ændret er

Asus Probe er efter min mening et skodprogram - da jeg kørte med A7V mobo,
fik jeg temperaturer fra 30 til 90 grader fra det. Nu kan det selvfølgelig
være opgraderet, men MotherBoard Monitor 5 er nu et dejligt program !

Torben

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-01-02 21:39

"Torben Larsen" <tdlarsen@fjerndette.dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fik jeg temperaturer fra 30 til 90 grader fra det. Nu kan det selvfølgelig
> være opgraderet, men MotherBoard Monitor 5 er nu et dejligt program !

*************

Min lå/ligger altid på ca. 51 for CPU temp og
38 for board...HVERgang..måske
din har været ustabil i aflæsningen.../fejl..?

MVH

Fra : Leony

Dato : 16-01-02 06:29

> [...]

> fik jeg temperaturer fra 30 til 90 grader fra det. Nu kan det selvfølgelig
> være opgraderet, men MotherBoard Monitor 5 er nu et dejligt program !

Jeg har også kun proben installeret fordi jeg bruger smartfanfunktionen.
Findes den i motherboard monitor 5, eller en tilsvarende funktion til at
sætte hastigheden på cpu-blæser ned.

Leony

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 15-01-02 15:15

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev:

> Jeg har samme køler på min Tbird 1200@1400 og ifølge
> mit motherboard kommer den aldrig over 46°C

Har du et bundkort magen til Brians?
Hvis ikke, så må du ikke sammeligne temperaturen.

> Det kunne jo være at din køler er god nok,

54 grader er ikke nogen faretruende temperatur.

> men at der ikke er nok gennemtræk i kabinettet. Hvis
> køleren bare cirkulerer den samme varme luft virker
> den jo ikke optimalt.

Helt rigtigt.

> Men du behøver nu heller ikke at bekymre dig over at
> CPU'en bliver 54°C hvilket er en helt normal temperatur.
> Din Athlon kan tåle op til ca 90°C. Bare computeren er
> stabil, så er det jo det vigtigste.

Helt enig.
Min T-Bird kører 1400@1600Mhz ved 53 grader på
et EPoX 8KHA+ uden fejl og problemer.
Alpha PAL 8045T + Papst 19dB ved 10Volt.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella, somdesværreertom!

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 15-01-02 15:23

"Coach" <coach@tdcspace.dk> skrev:

> Selv om den er så varm har jeg godt nok ingen problemer.

Den er så varm som en 1.4Ghz T-Bird nu engang bliver ved
normal køling. 54 grader er ikke noget faretruende!

> Hvor varm skal den være før
> det kan sisges at være OK?

Er den satbil, så er det OK.
Dog syntes jeg temperaturer over 60 grader er
for meget.

> Albefal hermed en god Cooler som
> I har gode erfaringer med.

God støjsvag og effektiv luftkøling:
Alpha PAL8045T + Papst 19dB.
Det kan ved 12V på Pasten holde min T-Bird
1400Mhz nede under 45 grader på min EPoX 8KHA+.

Jeg kender ikke dit bundkort, men er der ikke et sted ude
i BIOS'en, hvor du kan sænke VCoren (Spændingen) på
CPU'en?
Min T-Bird 1400 kører fint ved 1,65Volt.
Mindre volt (Spænding) = Mindre varme udvikling.
Din CPU kan måske ikke køre ved VCore 1.65, så prøv
at sænke spændingen et hak (Typisk 0,025V pr. hak), indtil
dit system laver unoder.
Dog bliver CPU'en også hurtigere ustabilt ved mindre
VCore, så bliver den måske allerede ustabil ved 50 eller
55 grader, men ved VCore sat til fx. 1,65 burde dens temperatur
også falde fra 54 grader til ca. 49 grader med din nuværende
køler.

Fra : Frederik Larsen

Dato : 16-01-02 19:47

Nu kunne jeg ikke undgå at se dette indlæg, så jeg måtte lige svare...

Jeg har selv fornyligt købt et Microstar Motherboard med en Athlon 1600+ og
med 256 mb DDR2100 ram og monteret det hele i et Codegen kabinet med en 300W
strømforsyning, og den kører 1600+ som den skal men startede med at kører
1050 indtil at jeg fik sat bussen op til 133.. Men så vidt jeg ved er det
ikke alle boards der kan li' noname ram... Men jeg valgte som en tidligere
anbefalte at lade vær med at spare på rammen, køber du billig ram eller
bruger SDRAM så svægger det dit system...
Ps: så ligger min cpu ca. mellem 47-> 52 grader, med en Silent Viking
Køler...
håber at dette kan hjælpe lidt...

Med Venlig Hilsen

Frederik Larsen