Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal jeg tage for en dag som "bryllup~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 14-01-02 17:07

Min nabo har, efter gentagne gange at have set mig drage afsted med det
store fotogrej, spurgt mig om jeg evt. vil tage billeder til deres bryllup -
og så er det så jeg spørger jer til råds : hvad skal jeg tage for sådan en
seance?

Det er formentlig det meste af dagen, dvs. kirken, receptionen og festen
(men nok ikke bryllupsnatten ) og jeg havde selv forestillet mig sådan
noget i retning af en plovmand + alle udgifter dækket og at jeg sørger for
eventuelle genbestillinger til værter, gæster, familie med mere til priser i
stil med en tier for 10*15 (giver en fortjeneste på 6 kroner pr. stk. -
samme fortjeneste ved større forstørrelser)

Er det sådan nogenlunde rimelig betaling for en amatørfotograf?

Mvh Mads

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-01-02 14:09

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in

> [...]
> store fotogrej, spurgt mig om jeg evt. vil tage billeder til deres
> bryllup - og så er det så jeg spørger jer til råds : hvad skal jeg tage

Det ved jeg desværre ikke, men hvis du beslutter dig for at tage jobbet så
se på http://www.zuga.net har tonsvis af info omkring
bryllupsfotografering. Se blandt andet en artikel på forsiden af Tommy
Colbert - og der er mange flere!

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 15:08

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> writes:

> [...]
> se på http://www.zuga.net har tonsvis af info omkring
> bryllupsfotografering. Se blandt andet en artikel på forsiden af Tommy

For Søren, nogle gode billeder den mand tager.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-01-02 16:28

On 15 Jan 2002 15:07:45 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>For Søren, nogle gode billeder den mand tager.

Ja, men snittet i billederne er efter min mening lidt for glamour
agtigt. Stilen i USA ændrer sig vist ikke fra den ene dag til den
anden, en gammel Kodak fotobog fra omkring midt 1970 ser billederne ud
som dem på siden.

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 16:39

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> writes:

> Ja, men snittet i billederne er efter min mening lidt for glamour
> agtigt.

Det er bryllupsbilleder. Det er vel nok et af de allermest
konservative områder at fotografere indenfor.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Claus Persson

Dato : 16-01-02 12:11

Hej
jeg syntes prisen lyder rimelig, uden selv at have prøvet det
Mvh. Claus

Fra : Per Madsen

Dato : 15-01-02 20:04

Ja undskyld jeg siger det, men det er efter min mening for billigt. Jeg
mener ikke at en pris under 1500 kroner er antagelig. Du skal regne med, at
du har mange timer at fordele 'timelønnen over', og du ved jo ikke hvor
mange billeder du kan sælge bagefter, så fortjenesten der er meget svær at
bedømme. Hellere en lidt lavere pris pr billede bagefter, og så de sikre
penge i form af den faste pris for arrangementet. Nu ved jeg ikke hvad du
mener, når du skriver alle udgifter betalt, men der kan da ikke være
alverdens udgifter udover film (digital kamera sparer filmen).

Helle og Per Madsen

Homepage: http://pom.adsl.dk/familie/pom.htm

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-01-02 15:43

> [...]

> gæster, familie med mere til priser i stil med en tier for 10*15 (giver
> en fortjeneste på 6 kroner pr. stk. - samme fortjeneste ved større

Nå men jeg blander mig alligevel - tag mine ord med et gran salt, så er det
sagt

Du har sat en lav pris for de timer hvor du skal være der. Det er okay, men
så skal prisen på genbestillinger også være tilsvarende højere. Du skriver
"samme fortjeneste ved større forstørrelser" - her går jeg ud fra at du
mener 6 kr og ikke procentvis sammen fortjeneste. Jeg ville sætte en større
fortjeneste på de store størrelser, hvor man ikke mærker så meget om det er
6 kr eller 15 kr i fortjeneste.

Overvej om du skal have et minimumsbeløb for bestilling, så du ikke får 25
ordrer á 3 stk 10*15 - så er din fortjeneste hurtigt ædt op af
besværet/tiden. Eller måske et start-gebyr? (Jeg er klar oevr at du gør det
fordi du gerne vil ud og fyre nogle film af, men derfor gider man jo ikke
lige tabe penge på det.)

Overvej hvem der skal samle bestillingerne - til den pris ville jeg mene at
det var familiens job.

Husk at i de 500 kr skal også indgå tid og transport når du skal snakke med
præsten, med familien, finde lokation, tage ud og se på festlokalerne, købe
film ind osv.

Husk transport, batterier, evt. overskydende film (du køber jo nok rigeligt
for ikke at løbe tør - og du kan nok ikke returnere dem), mad, evt.
overnatning når du udregner udgifter.