Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag til nyt kamera.
Fra : Jasper Norman

Dato : 14-01-02 23:32

Hej.

Jeg har lovet min far at undersøge markedet for digitalkameraer!

Dette er jo mildt sagt en jungle, og idet jeg ønsker at forblive arving
ville jeg gerne have et par råd, før jeg roder ham ud i noget

Jeg er klar over at man får hvad man betaler for, men vi taler ikke om
6.000+ klassen. Det skal ikke have alle de der fancy muligheder for
lyd/video. Det må gerne være med en kvalitetslinse da han er gammel fotograf
og derfor rimelig hysterisk med disse. (Dette er dog ikke noget krav). Jeg
er tidligere blevet overbevist om, at "digital zoom" er noget hø! Er dette
rigtigt?

Mvh

Jasper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-01-02 23:56

Jasper Norman wrote:

> Jeg har lovet min far at undersøge markedet for digitalkameraer!

Prøv at hente og læs en 3 - 500 gamle indlæg.

Nye brugere der indleder med spørgsmål omkring gode råd ved køb af nyt
digicam, er suverent det hyppigst forekommende spørgsmål i denne gruppe.

Dem der bruger gruppen fast, og som har erfaringen er faktisk "slidt
op", jeg har det f.eks. sådan, at jeg kun besvarer den type spørgsmål,
når de er postet af faste brugere som jeg kender i forvejen, for det er
altså lidt træls, at besvare de samme spørgsmål 2 - 3 gange om ugen.

Fra : HelloKitty

Dato : 15-01-02 01:05

Du og nogle andre hardcores burde lave en FAQ? Jeg er villig til at være med
for at lære noget.

Mvh.,
Jack

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-02 02:34

HelloKitty wrote:

> Du og nogle andre hardcores burde lave en FAQ? Jeg er villig til at
> være med for at lære noget.

Det er skam overvejet i ind flere omgange, problemet er bare at
udviklingen og markedet kører så hurtigt, at et FAQ skal opdateres hele
tiden, og så er vi næsten lige vidt.

Det bedste er nok at henvise til http://www.steves-digicams.com og
http://www.dpreview.com/ - og så huske at sige, at de pågældne sites
ikke er 100% uafhængige, de anmelder ikke alle kameraer, og der er så
mange annoncør interesser de skal tage et behørigt hensyn til.

Og i mange tilfælde er det bare sådan, at spørgeren kun ønsker at få
bekræftiget et givent valg, eller høre evt. argumenter imod det pågældne
digicam, og den spøj gider jeg ikke deltage i.

Det er nemlig en kendsgerning, at de fleste førstegangskøbere, mere
eller mindre begår et fejlkøb, som er styret af et specifikt pristilbud,
som spørgeren har set sig varm på.

Vi kan slet ikke forudsige hvilke foto-behov den enkelte har, og derfor
kan vores råd kun blive en afvejning af de tekniske data, og de fordele
vi hver især selv lægger vægt på, alle digicams har jo forskellige
svaghedder og styrker, og det er i høj grad tvivlsomt om et givent
kompromi, som vi synes er acceptabelt, er relevant for spørgeren, som
måske vil anvende kameraet til helt andre typer opgaver.

Jeg ved godt, at det nok er en ringe trøst, men når folk har købt det
første digicam, så får de rimmelig hurtigt en forståelse af teknologien,
og hvordan de skal tolke kameraets tekniske data og specifikationer, og
så er de fleste godt rustet til at vælge deres kamera nr. 2, de ved
nemlig lige præcist hvilke ulemper, det nye kamera ikke skal ha', og
hvilke fordele det helst skal ha.

Sådan var det også for år tilbage, da folk købte deres første PC'er, de
måtte stole på forhandleren, og mange focuserede på prisen, og fik købt
utilstrækkeligt hardware, og de måtte senere opgradere med bedre
skærmkort, mere RAM, netkort, lydkort, CD-drev og større harddisk, i dag
kan de fleste uden problemer opliste de specifikationer og krav, som de
vil stille til en ny computer.

Der hvor der måske kunne sættes ind med et FAQ, er at de fleste tror at
man med et digicam bare tykker på knappen, og så er der et godt billede,
de bliver selvsagt skuffede, for rå-billederne fra et digicam er som en
analog film, de enkelte billeder skal korrigeres og justeres, så de står
optimalt, forskellen er bare, at de er vant til at fotolaboratoriets
personale og maskiner klarer den opgave, nu skal de pludselig til at
gøre det arbejde selv, og det skal endda forgå i et digitalt
"mørkekammer" med noget software, som er mange gange mere avanceret end
en tekstbehandler og en web-browser.

Og når man ser på hvor mange, der ikke engang kan finde ud af at citere
hensigtsmæssig, eller poste deres indlæg i den rette tråd, så er det vel
ikke så undeligt, at der er mange som heller ikke overskuer at skulle
regulere gama-kurver i PhotoShop.

Fra : Jasper Norman

Dato : 15-01-02 23:05

Hej Niels.

Jamen så undskylder jeg mange gange.. Jeg troede såmænd bare at dette var
den rigtige gruppe at spørge. Det er da muligt at du har set spørgsmålet
mange gange, og efterhånden er blevet irriterret over det. Men derfor er der
vel ingen grund til at behandle nye brugere af dénne gruppe, som om at de
var nybegyndere i usenet? Til din information hár jeg naturligvis rodet de
seneste 300 indlæg igennem, men er kun stødt på "Er dette er klogt valg..."
eller lignende. I de grupper jeg normalt færdes, er der naturligvis også
mange "gengangere" af spørgsmål, men derfor er der meget sjældent nogen der
overfuser nye brugere af den grund. Men jeg håber da at støde på dig i en af
disse grupper, og tja... Det må hellere være et meget velovervejet og
nytænkt spørgsmål

Ellers tak for de andre konstruktive svar.

- Jasper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-01-02 23:58

Jasper Norman wrote:

> [...]
> nye brugere af den grund. Men jeg håber da at støde på dig i en af
> disse grupper, og tja... Det må hellere være et meget velovervejet

Dit spørgsmål er ikke off-topic, og mit indlæg var ikke ment som en
negativ kritik, jeg ville såmænd bare signalere, at du nok ikke skulle
forvente den store respons.

Jeg gemmer alle indlæg i 12 mdr. lokalt, og en hurtig gennemgang af
subjecterne viser, at spørgsmål om køb nyt digicam er temmelig hyppige,
jeg kan da også se, at det hen af vejen tynder ud i lysten til at
besvare spørgsmålene, det er tæt på at de bliver ignoreret.

Du må jo ikke overse, at denne gruppe hovedsagligt består af brugere,
som har en mere dybtgående interesse for fotografi, og mange af dem der
lige stikker hovedet indenfor, og bare skal ha' et hurtigt råd om køb af
et digicam, er ikke sønderligt fotointeresseret, de skal ud og købe et
nyt fotografiapparat, og det ku' lige så godt være en vaskemaskine de
skulle ud at købe.

Og hvis du har et minimum af erfaring fra andre grupper, så burde du
også vide, at det kan være træls for en gruppe, hvis der kommer mange
nye brugere, som gentager de samme spørgsmål, og så iøvrigt forlader
gruppen igen, når de har fået besvaret deres spørgsmål.

Hvis det skulle fungere, så ville det nemlig kræve, at spørgerne blev i
gruppen, og hjalp til med at gi' den viden videre som de kvit og frit
har fået, til de nye brugere som spørger om det samme, men sådan er det
bare ikke.

Jeg beklager at du føler dig stødt, det var ikke hensigten.

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-01-02 01:06

Nej, det er da helt ok. Jeg var bare ikke klar over at der åbenbart er mange
"lynvisitter" i denne gruppe. Jeg håber at kunne komme til at nyde godt af
jeres selskab/viden, men mener samtidig at der til enhver tid skal være
plads til begyndere. Min erfaring siger, at det typisk er andre
"næsten-begyndere" der svarer de helt nye, og derfor ikke behøver at trække
på de mere "erfarne rotter". Men ok, hvis det forholder sig sådan, at de
fleste smutter efter et eller to gode råd, og I derfor er nødt til at se på
de samme spørgsmål igen og igen så... Men jeg er her faktisk ikke for at
brokke mig, og er faktisk en ganske harmløs ung mand . Jeg er
interesseret i emnet, og er ude efter fiduser til at gøre mit amatør kamera
lidt bedre.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-01-02 02:05

Jasper Norman wrote:

> [...]

> .......cut............. Jeg er
> interesseret i emnet, og er ude efter fiduser til at gøre mit amatør

"Lynvisitter" er en rigtig god betegnelse for flertallet af de brugere,
der poster forespørgsler om gode råd til køb af digicam.

Hvis du seriøst er fotointeresseret så bliv hængende, når du har
deltaget en måned eller to, så har du fået så mange input, at du
begynder at forstå hvad du bør lægge vægt på, når du skal vurdere
hvilket digicam der er det bedste køb for dig. Og det er vel den ideelle
situation, at du selv helt overskuer, hvad det er du bruger dine surt
sammentjente spareskillinger til.

Jeg er på mit fjerde digicam og har fotograferet digitalt i 5 år, og jeg
lyver ikke når jeg siger, at det vil være useriøst, hvis jeg bare sagde
køb XXX-kamera, det vil du blive glad for. Tænk hvis det efterfølgende
viste sig, at du også interesserer dig for dykning, og at man ikke kan
få et undervandhus, til lige netop det digicam jeg har anbefalet.

Der har iøvrigt lige været en tråd om køb af nyt digicam, forskellen er
at spørgeren havde erfaringer fra et andet digicam, så han selv kan
vurde de forslag vi kommer med - se:

Subject: "Den subjektive faktor (digitale kameraer)"

- eller klik på flg. link:

Når nu du har en hvis erfaring med UseNet, kunne du så ikke lige ta' og
se på hvordan de meget erfarne brugere citerer, der er ingen grund til
at du gentager hele det indlæg du besvarer, i bunden af dit svar.

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-01-02 02:32

Jeg synes ellers at jeg klipper det bedste jeg har lært. Men når vi nu er
ved det, hvor mange mennesker tror du gider at se din signatur gang efter
gang? I mange andre grupper ville denne reklame blive betragtet som spam, og
mht. søgemaskiner, tror jeg efterhånden at de fleste ér kommer over stadiet
med Jubii som deres foretrukne søgemaskine! Det er ellers en pæn tanke at du
vil tage de uerfarne under dine vinger, men alligevel... Men igen, der er
vel ingen grund til at jeg, som kun har brugt usenet i sølle 4 år, forsøger
at lære de virkelige mestre i faget noget? KLIP!!!!!!!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-02 03:23

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> ved det, hvor mange mennesker tror du gider at se din signatur gang efter
> gang? I mange andre grupper ville denne reklame blive betragtet som

Nej.

Niels' signatur er fire linier lang. Det er den traditionelle
max-størrelse for signaturer, og signaturer er anerkendt som et
fristed, hvor man må skrive lige hvad man vil, incl. reklamer.

Kort sagt: Med mindre Niels peronligt generer dig med sin signatur, så
lad være med at påtale den.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-01-02 23:41

KLIP

Ok, dette er vel ved at udvikle sig til noget barnligt noget, som burde
finde sted i dk.mudderkast. Jeg lader det ligge, og vil igen takke for de
kontruktive svar der er givet.

mvh

Jasper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-02 02:38

Jasper Norman wrote:

> KLIP
>
> Ok, dette er vel ved at udvikle sig til noget barnligt noget, som
> burde finde sted i dk.mudderkast.

Det sjov gider jeg ikke p.t., der kan ellers være temmeligt muntert i
smatten, jeg kom der fast for en del år tilbage, dengang var det faktisk
en halvseriøs gruppe, hvor man dyrkede den yderste konsekvens af grov
sarkasme. Jeg har været på nettet siden årsskiftet '93 - '94, og jeg kan
godt lide vaskeægte debatter, men der er ikke mange grupper tilbage,
hvor det kan praktiseres, de folk der er kommet på nettet de senere år
er nogle konfliktsky kyllinger, som bare vil hyggepludre om deres hobbies.

Og der er desværre rigtig mange som ikke kan sætte sig ud over, at der
er nogen som kører en hissig debat i en tråd, og springe den tråd over,
og der er også mange der bliver onde i sulet og bærer nag, hvis de
kommer til kort i en debat.

Har du forøvrigt bemærket, hvor mange indlæg der er postet spørgsmål om
gode råd i forbindelse med førstegangskøb af digicam, siden du postede
dit eget indlæg. Og skal vi gætte på, hvor mange af dem der ulejliget
sig med en gennemlæsning af ældre tråde....:)

Fra : Jasper Norman

Dato : 17-01-02 20:46

Ja, det har undret mig at der ikke er blevet uddelt nogle blå øjne eller
lign. Da jeg selv kom på nettet i ´94 mener jeg at brugen af mailing-lists
var noget mere fremme end newsgroups? Jeg synes ikke man ser det længere.
Muligvis godt det samme, da man jo efterhånden modtager ufatteligt meget
junkmail i forvejen. Sandsynligvis er det derfor man er gået mere og mere
fra det. Men det var nu sjovt at modtage hele sider fra amerikanske
professorer. På denne måde kunne en diskusion nemmere holdes mellem nogle få
mennesker.

- Jasper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-01-02 21:34

Jasper Norman wrote:

> ..cut.. Men det var nu sjovt at modtage hele sider fra amerikanske
> professorer. På denne måde kunne en diskusion nemmere holdes mellem
> nogle få mennesker.

Der findes i ti-tusindvis af malingslister, jeg deltager selv i tre stk.
hvoraf en handler om fotografi, men de er meget lukkede, og nye brugere
bliver målt og vejet, før end de får lov til at skrive direkte til
listen uden moderering.

I USA hvor de som regel er et par år forud, er trenden at der åbnes
lukkede emnespecifikke news-servere, hvor grupperne er modererede, den
udvikling vil nok også nå hertil, ADSL og faste IP-adresser gør det jo
nemt at opstille en news-server.

Det kunne jo være spændende med en news-server, med en 5 - 10 grupper
der alle omhandler forskellige emner indenfor fotografi, det vil gi'
mulighed for en bedre opdeling af debatterne, og den stramme styring vil
sikre at der ikke postes forkert.

Jeg tror vi befinder os på et mellemstadie, hvor meget debat foregår på
web-foraer a la' www.fotokritik.dk, de er jo til dels modererede af den
webmaster der driver sitet, jeg har dog ikke tålmodighed til at
debattere via et web-interface, det er alt for stift og langsomt.

Fra : Jasper Norman

Dato : 17-01-02 23:20

Tja, det er da muligt at den tid kommer hvor mailinglists vender tilbage,
men det er vel afhængligt af emnet. Hvis man interesseret sig for noget
banalt og almindeligt, modtager man hver dag 30-100 mails (jeg var dengang
med på en liste ang. PC-brædtspil) og det bliver lidt anstrengende efter fx.
en ferie Men det er sandsynligvis rigtigt at jo flere der får flat-rate
forbindelser af den ene eller anden slags samt en gammel PC´er i overskud
sagtens kan stille en server op til brug for "få udvalge" hvilket jo også
gør det en del nemmere at smide folk ud når man er trætte af at høre på dem.

- Jasper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-01-02 23:58

> [...]

> er tidligere blevet overbevist om, at "digital zoom" er noget hø! Er dette

Bestemt. Digital Zoom tager bare et billedudsnit og blæser det op.

Næsten, men ikke helt, det samme om at tage de midterste 640x480
pixels af et billede og blæse dem op til 2560*1920 pixels og kalde det
"zoom".

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))