Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera i frostvejr?
Fra : Kasper Simonsen

Dato : 14-01-02 20:42

Kan man bruge et digitalkamera i frostvejr?
Hvis man kun transporterer kameraet i frostvejr, men skal bruges indendørs,
hvorlang tid skal det have til at afkondensere, eller kan det ikke lade sig
gøre?
Det skal siges, at det skal bruges i morgen, og at jeg _ikke_ har en taske
til det...

MVH
Kasper

Fra : Arne Keller

Dato : 14-01-02 21:01

On Mon, 14 Jan 2002 20:42:28 +0100, "Kasper Simonsen"
<cft1788@vip.cybercity.dk> wrote:

>Kan man bruge et digitalkamera i frostvejr?

Ja, jeg tog billeder med mit Canon S10 her ude i haven d 23 december i
25 graders frost. Det gik helt fint.

>Hvis man kun transporterer kameraet i frostvejr, men skal bruges indendørs,
>hvorlang tid skal det have til at afkondensere, eller kan det ikke lade sig
>gøre?

Pak det ind i nogt isolerende, fugt som kondenserer på en kold
overflade kan tage op til et par timer om at fordampe.

>Det skal siges, at det skal bruges i morgen, og at jeg _ikke_ har en taske
>til det...

Det ville nok heller ikke hjælpe så meget.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-01-02 21:54

Kasper Simonsen wrote:

> [...]
> kan det ikke lade sig
> gøre?
> Det skal siges, at det skal bruges i morgen, og at jeg _ikke_ har

Prøv at tage et kik på http://www.photo-gallery.dk - jeg fotograferer
året rundt i al slags vejr udendør og indendørs, jeg har aldrig taget
specielle hensyn, og jeg har (7-9-13) aldrig oplevet defekter på mine kameraer.

Dit kameraes linse vil naturligvis dugge lige som briller, når du kommer
fra kulde og ind i varmen, men efter 5 minutter er kameraet blevet
varmt, og så er der ikke mere dug.

Digicams er ikke voldsomt mere avancerede end mobiltelefoner, dem tager
vi også med ud i frostvejr, og ind i varmen uden at tænke over det.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-01-02 21:57

"Kasper Simonsen" <cft1788@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
indendørs,
> hvorlang tid skal det have til at afkondensere, eller kan det ikke lade
***************
Min Olympus kom fra 20 graders varme til -7 grader uden dug på linsen.
Fugtigheden i vejret har meget at sige...

Fra : Arne Keller

Dato : 14-01-02 21:59

On Mon, 14 Jan 2002 21:57:10 +0100, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

snip

>***************
>Min Olympus kom fra 20 graders varme til -7 grader uden dug på linsen.
>Fugtigheden i vejret har meget at sige...

Det er ifølge min erfaring den anden vej som er problemet, altså fra
kulden ind i varmen.
Her fondenserer fugten i den varme luft, på kameraets kolde
overflader.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-01-02 22:36

Arne Keller wrote:

> Det er ifølge min erfaring den anden vej som er problemet, altså fra
> kulden ind i varmen.

Det er korrekt.

> Her kondenserer fugten i den varme luft, på kameraets kolde
> overflader.

Ja om som du selv skriver, det er på overfladen det kondenserer, det
når næppe at trænge ind til de ædlere dele, og elektronik og i
særdeleshed IC'er er meget robuste, da disse komponenter er lukket
inde i et 100% tæt hus.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-01-02 22:35

> [...]
> når næppe at trænge ind til de ædlere dele, og elektronik og i
> særdeleshed IC'er er meget robuste, da disse komponenter er lukket

*************

hurtige temperaturskift kan sagtens påvirke det indre
med fugt mv..og der er andet i et digicam end ic, is og chips mv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-01-02 23:01

Karsten Olesen wrote:

> hurtige temperaturskift kan sagtens påvirke det indre
> med fugt mv..og der er andet i et digicam end ic, is og chips mv.

Hva' så med radioer, CD-afspillere o.s.v. der sidder i biler.

Digicams er produkter der er fremstillet til at kunne anvendes under de
fleste forhold, men jeg skal da ikke anfægte at nogen er så forsigtigte
med deres dyrt indkøbte digicam, at de pakker det ind i vat - dem om
det, jeg tager billeder med mit...:)

PS: Jeg har 3 gange genoplivet gamle tastaturer, der var fyldt med støv
eller spildt kaffe i, ved at skille dem ad og vaske printkortet med
varmt vand og sæbe, og så tørre dem på radiatoren til næste dag.

PS 2: Jeg har også engang halet en Mac SE30'er (en model med indbygget
9" skærm) op af en affaldscontainer, det havde været regnvejr og den var
fyldt med vand, da jeg kom hjem adskildte jeg den, og stillede alle dele
til tørre, og næste dag kunne den samles, og ja den virkede.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 15-01-02 17:38

Karsten Olesen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> hurtige temperaturskift kan sagtens påvirke det indre
> med fugt mv..og der er andet i et digicam end ic, is og chips mv.

Mig bekendt er der en smule vacuum inde omkring CCD-chippen, og der er
næppe nogen adskillelse mellem den og resten af elektronikken, med
undtagelse af stik, kortlæsere/skrivere og batterier, hvorved den
fugtige luft må formodes at være suget ud. Jeg tror i øvrigt også at
digi-cams bliver lavet (/samlet) i meget kontrollerede forhold, hvorfor
man nok også sørger for at det er en meget tør og ren luft.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Ole helms

Dato : 15-01-02 01:04

> [...]
> gøre?
> Det skal siges, at det skal bruges i morgen, og at jeg _ikke_ har en taske

Prøv at lægge det i en plastpose, når du kommer ind i varmen (en "frostpose"
*G*), og lad det ligge i nogle minutter afhængig af temperaturforskellen.
Den varme, fugtige luft kondenserer da på ydersiden af posen.
--
Venlig hilsen
Ole Helms

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 17-01-02 01:18

> [...]

>gøre?
>Det skal siges, at det skal bruges i morgen, og at jeg _ikke_ har en taske

Hvis det ikke er for stort, kan du pakke det i en tætsluttende
plasticpose og have det indenunder dit overtøj - så er det beskyttet
mod kulde og mod fugt.

/Kristoffer