Min switch virker - og alligevel gør den i~
Fra : Erik Andersen

Dato : 14-01-02 18:34

Jeg har lige købt mig en switch til en overkommelig pris. Mærket er Ruby
Tech 10/100. 8 porte bagpå og 1 uplink på siden. Switchen kan ikke
konfigureres.

Jeg har nyinstalleret 3 computere i et netværk således:

SRV-1 som domæneserver med Win2000 server
SRV-2 som child domæneserver med Win2000 server
WRK-1 som klient med Win2000 Prof.

Alle 3 netkort er sat i auto mode.

Jeg kan pinge de øvrige computere fra alle 3 computere. Jeg kan endvidere se
de delte ressourcer på alle computere. Alt ser således ud til at virke
perfet.

Det jeg ikke kan forstå, er måden switchen skal tilsluttes på. Jeg troede,
at alle 3 computere skulle tilsluttes en af portene bagpå, og så ville
switchen fungere. Men det gør den ikke. Switchen fungerer kun når
netværkskablet fra klienten er sat i uplink porten og de 2 servere i en af
portene bagpå. Hvis jeg bytter om, således at en af serverne kommer i
uplink, fungerer switchen ikke. Jeg troede, at uplink porten var til en
internetforbindelse eller til en router.

Er der nogen der kan lede mig ud af min vildfarelse? Eller er det mig der er
"fjumset"?

På forhånd tak for hjælpen.

Erik Andersen

Fra : Steffen Moeller

Dato : 14-01-02 18:54

On Mon, 14 Jan 2002 18:34:20 +0100, "Erik Andersen"
<erik_a@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>internetforbindelse eller til en router.
>
>Er der nogen der kan lede mig ud af min vildfarelse? Eller er det mig der er

Uplinkporten er beregnet til at du kan seriekoble til endnu en switch,
således at du får et par ekstra porte at gøre godt med.

Grunden til at dit setup tillader at du tilslutter klienten via din
uplinkport, er garanteret at dit kabel mellem klient og switch er
krydset. - prøv at sammenligne klientens kabel med et af dem fra dine
servere, så kan du se hvad Jeg mener.

/Steffen

Fra : Erik Andersen

Dato : 14-01-02 20:01